Groeipijn bij een paard kan dat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Groeipijn bij een paard kan dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 11:18

Ik heb Talent nu ong. 3mnd en t gaat allemaal heel goed.
Alleen nu loop ie sinds een week of twee een beetje vreemd.
Als we beginnen loop ie achter niet helemaal rad en huppeld steed aan alsof ie in galop wil aanspringen?? Eerst deed ie het de hele tijd en dacht ik dat ie kreupel was maar aan zijn benen was nix te zien en zelf had ik t idee dat t hoog zat.
Nu is t alleen de eerste paar rondjes aan de longe en daarna draaft ie er gewoon weer mooi overheen.
Hij loopt maar 3 a 4 dagen per week onder t zadel de rest heeft ie vrij, gaat dan los of aan de longe hij is 3 jaar en in de laatste 2 mnd ong. 4cm gegroeid nu vroeg ik me af: Mensen hebben ook groei pijn zou dat bij een paard ook kunnen??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:26

Dat kan zeer zeker. Als het groeien te hard gaat, kunnen de pezen het niet altijd bijhouden en dan gaat het paard raar/kreupel lopen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:07

Het komt bij jaarlingen wel voor, maar niet meer zo bij wat oudere paarden.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:14

Onze tweejarige had er ook nog last van. Als hij in de wei stond had ie altijd jeuk aan zn benen: bijten in zn kootholte, knieen, enz. Erg vervelend

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:42

Ik kende een 3 jarige, en dat was me toch ook een grote lummel! die had er ook last van. een grote bruine KWPN-er was het. Dat beest groeide in een keer zo hard, dat hij wel eens kreupel liep. De dierenarts had ook gezegd dat de pezen het niet bij kon houden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:29

ik heb een 2,5 jarige die zo hard gegroeid is (binnen 1 jaar 20 cm.) dat ze ook last had van de pezen en zo erg dat die bijna niet meer kon lopen. hele rare beweging en soms had mijn naar idee geen controle over haar spieren.
ik heb een heleboel verschillende supplementen geprobeerd, incl. young stock supplement (wat speciaal voor jonge opgroeiende paarden is) maar niets hielp.
na aanraden en overleg met de DA geef ik haar nu elke dag zwavel als aanvulling en ik wilde het bijna niet geloven maar ze loopt al veel beter. het duurt wel een tijdje voordat je verbetering ziet.
maar ja een paard van bijna 1.60 die de beweging heeft van een shetlander ziet er toch wel heel raar uit Haha! (ik heb niets tegen shetlanders overigens)

ook de iets oudere paarden (2 รก 3 jaar) kunnen er dus last van hebben. het is maar net hoe hard ze groeien.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 12:03

Thanx ben vrijdag toch maar even naar de dierenarst geweest voor de zekerheid en die bevestigde mijn vermoedens... T is inderdaad van t groeien.
Hij krijgt nu lekker 2 weekjes vakantie en een goed vitamine suplement en daarna mag ik weer voorzichtig beginnen, ben benieuwd!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:12

alles wat groeit kan groeipijn ondervinden