Kleurvererving: roans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Kleurvererving: roans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 17:31

De laatste tijd zijn er veel topics geweest over kleurvererving e.d. over allerlei kleuren, maar hoe zit het eigenlijk met roans? Als je bv een bruin-roan laat dekken door een palomino, wat krijg je dan?

(bruin-) roans zijn onveranderlijke schimmels en (bruin-)schimmel is veranderlijke schimmel. Bij de trekpaarden hebben ze t altijd over (bruin-)schimmel terwijl het eigenlijk (bruin-)roans zijn, lekker verwarrend dus Schijnheilig. Waarom dat zo is weet ik niet want het zijn 2 verschillende kleuren.

Weet iemand iets over roans?

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:39

Als ik het goed heb moet je kijken naar de basiskleur van een roan.

Daaruit kun je dan afleiden welke kleuren je veulen KAN hebben.
Bij een bruin-roan kan dat dan valk zijn als je hem kruist met een palomino. Een vos roan geeft palomino en een zwarte geeft smokey, maar dat laatste is al vaak gepaseerd Haha!

Bestaat er eigenlijk zoiets als valk-roans ofzo Verward

Ik weet het niet allemaal 100% zeker, ben benieuwd wat anderen zeggen. Haha!

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 17:48

De roan overheerst, dus dan zou je een roan veulen krijgen.

In het trekpaardenstamboekblaadje stond een tijd trug al heel stuk over kleurvererving bij roans, bruinen en vossen en wat je kan krijgen als je dit met mekaar kruist. En daaruit bleek dat roan overheerst.
Helaas stond er niks over roans x andere kleuren.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:22

schaapjuh schreef:
De roan overheerst, dus dan zou je een roan veulen krijgen.

Helaas stond er niks over roans x andere kleuren.


Nou, een roan! Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:04

Roan overheerst idd, kijk maar naar mijn paard. Ulvida is roan-vos, haar moeder ook. Pa is vos, maar ze is roan, dat zit er vanaf mams al iets van 4 generaties in, maar hoe het erin is gekomen weet ik ook niet.
Afbeelding

Vinessa

Berichten: 497
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Rijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:07

Misschien moet je eens een mail sturen naar de KVTH met je vraag (of stond er geen mailadres bij het artikel)? Wellicht dat zij je kunnen helpen!

Ook een raspaard schijt als een karhengst ;-)


basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:53

Wat ik er van “weet”

Mijn pony is een roan(bruin), een andere pony die ik ken is ook een roan(bruin), beide hebben als vader Romeo Boy een donkere vos.
De andere merrie was gedekt door Sjapoer , hier kwam een vos/schimmel( zoals hierboven) uit, deze heeft ook een veulen gehad wie daar de vader van is weet ik niet(zal het wel eens vragen) maar het veulen is weer een roan(bruin).
Ben ook zeer benieuwd wat mijn pony krijgt als ze volgend jaar gedekt wordt.
Laatst bijgewerkt door basje01 op 02-10-03 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:00

Ik weet alleen dat ik ze van El Rosso vaak zie,
ik zelf vind het 1 van de minst aantrekkelijke kleuren.

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 16:02

Vinessa schreef:
Misschien moet je eens een mail sturen naar de KVTH met je vraag (of stond er geen mailadres bij het artikel)? Wellicht dat zij je kunnen helpen!


Dat artikel ging over het ontstaan van roans, bruinen, zwarten en vossen. Alleen ik vraag me af wat je kunt krijgen als je een roan kruist met een ander soort kleur. En dat weten ze bij het KVTH niet want ze kennen alleen roans, bruinen, zwarten en vossen en geen andere kleuren helaas

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 16:03

Loolapelooza"]
[quote="schaapjuh schreef:
De roan overheerst, dus dan zou je een roan veulen krijgen.

Helaas stond er niks over roans x andere kleuren.


Nou, een roan! Haha!
[/quote]

Ja daar is natuurlijk veel kans op maar er is ook een kleine kans op een andere kleur, maar welke?

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 19:36

schaapjuh schreef:

Ja daar is natuurlijk veel kans op maar er is ook een kleine kans op een andere kleur, maar welke?


Nou, zoals ik eerder al zei denk ik dus dat je daarvoor naar de basiskleur moet kijken. Een vos-roan zal kans maken op een palomino als je kruist met een hengst die de verdunningsfactor draagt Lachen

En zo ga je dan gewoon verder het rijtje af.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 10:12

Roan is een dominante factor dat klopt, homozygote roan´s bestaan in principe niet omdat aangenomen word dat die niet levensvatbaar zijn, lethaal dus.
Aangenomen kan dus worden dat jouw bruin-roan heterozygoot is voor roan.
Haar basiskleur is dus bruin, nu moeten we alleen nog even weten of ze de vos-factor heeft, dus of 1 van haar ouders een vos was.
In principe kan op elke kleur de roan-factor voorkomen, dus ook een valk- of palomino-roan is mogelijk.

Als we aannemen dat jouw paard de vosfactor heeft, dan heb je gekruist met een palomino, kans op; zwart, bruin, vos, smokey, valk en palomino, en ook nog 50% kans dat ze naast deze kleuren ook nog de roan-factor erft, dus alle bovenstaande kleuren met roan.

Heeft je paard géén vos-factor, dan heb je kans op bruin, zwart, valk en smokey en ook hier kan je deze kleuren met roan krijgen.

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 17:12

Mijn paard haar pa is bruin AABBRR en haar moe bruin-roan AaBBRr, zijzelf dus AABBRr óf AaBBRr (bruin-roan). Voor de vos-factor heb je bb nodig en dat heeft ze niet, dus kan geen vos doorgeven.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 10:09

schaapjuh schreef:
Mijn paard haar pa is bruin AABBRR en haar moe bruin-roan AaBBRr, zijzelf dus AABBRr óf AaBBRr (bruin-roan). Voor de vos-factor heb je bb nodig en dat heeft ze niet, dus kan geen vos doorgeven.


Een bruin of zwart paard kan wel degelijk het vos-gen dragen daar is aan de buitenkant niets van te zien. Het kan zelfs zijn dat haar over-over-overgrootmoeder een vos was dan kan het gen er nog steeds inzitten dus je moet echt verder kijken of een dna test doen als je 100% zekerheid wilt. Het simpelst is het te zien als jij van deze palomino hengst een palomino of vos veulen krijgt dan heeft je paard zeker het vos-gen. Of zowel de vader en moeder van jouw paard moeten heel wat veulens hebben voortgebracht en nooit een vos-nakomeling hebben gehad, dan heb je wel een grote kans dat zij het vos-gen niet heeft.

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 09:36

Meavey schreef:
Een bruin of zwart paard kan wel degelijk het vos-gen dragen daar is aan de buitenkant niets van te zien. Het kan zelfs zijn dat haar over-over-overgrootmoeder een vos was dan kan het gen er nog steeds inzitten


Klopt maar dan is dat paard óf AABb óf AaBb en die kán wel b doorgeven. B zorgt voor de zwarte haren. bb is altijd vos want door de afwezigheid van het B-allel kunnen er geen zwarte haren gevormd worden.

Dus mijn paard kan nooit een vosveulen krijgen ook al laat ik dr dekken door een vos of 1 die wel een vos-gen heeft,want ze heeft geen vos-gen. Wél kan als ik mijn paard laat dekken door een paard die wel een vos-gen heeft en dan dat veulen ook weer laat dekken door een paard met een vos-gen, dat veulen wel een vos zou kunnen worden.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers

cron