Slechte hoeven onderkant, welk product gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Slechte hoeven onderkant, welk product gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 16:31

Een hele lieve vrouw OK dan! heeft een aantal paarden en zit te tobben met een merrie haar hoeven.
De hoeven worden wel gevet hoor, maar ze heeft nu eenmaal minder goede hoeven.
Als ik de hoef uitkrap, dan schraap ik altijd vanalles los (niet de straal hoor)
Ik wil graag de hoef helemaal schoon, dus komt mijn hoevekrabber overal.
Ik met mijn kippekrachtje, schraap dus altijd een laagje eraf. Dat laat zo los.
Dus je moet het zo zien, als ik druk op mijn hoevenkrabber zou zetten, dan kan ik een hele groef maken.

Hoe lossen we dit op, hoe worden haar hoeven weer sterk, zodat men bij het hoeven krabben niet de halve binnenkant losschraapt?
Welk middeltje kan ik hiervoor gebruiken wat echt goed helpt?

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:33

Ik gebruik bij Winnie hoef en zool van de paardendrogist en ik moet zeggen dat dat erg goed werkt tegen rotstraal e.d. Ik zou als ik jou was toch eens aan de smid vragen wat je het beste kan doen, misschien werkt hoofcare in dit geval beter Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:51

Mijn hoefsmid adviseerde bij mij toen zo min mogelijk te krabben alleen stro en zand eruit dan borstel en klaar. Hoe meer je krabt hoe meer schade.

Na het afspuiten de hoeven aan de binnenkant even lekker teren daar wordt het steviger van. Verder overleg even met je hoefsmid die kent ze toch het beste.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 17:22

De hoefsmid is een leuke man(ahum) maar die roept gewoon, goed vetten.
Dat is het niet, want dat doet niet genoeg zijn werk.
Nu wordt zowel de bovenkant als de onderkant met vet ingesmeert, en ben ikzelf zo vrij geweest om dat eergisteren met teer te doen.
Er moet toch een manier zijn die goed helpt?
Biotine door het voer?
Toch teren ipv vetten?
wat kan er nog meer geprobeert worden?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:12

Mijn hoefsmid heeft me geadviseerd om zo min mogelijk weg te krabben. Laat dat donkere laagje zitten. Als er modder en zand in de hoeven komt, moet je ze ook niet uitkrabben, dat droogt namelijk uit.
En als er mest inzit en je hebt ze voorzichtig uitgekrabt, dan moet je er blauwtinctuur opspuiten. Bij mij (bij codex dus) heeft het echt goed geholpen.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:42

Heej, bedoel je dat de straal heel soppig is? dan zou ik ze om en om de ene dag interen en de andere dag inspuiten met een straalspray. Als het nou heel erg wordt en niet meer verbetert dan zou ik er een keer een dierenarts naar laten kijken want dan is er kans op straalkanker. Dat heeft een paard op onze manege ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:06

Misschien is Hoofhardener van Keratex een idee. Dit kun je op de zool smeren (NIET op de straal) en op de onderste helft van de hoef (dus niet naar de kroonrand toe). Je kunt het o.a. kopen bij Jordens Hippo.

Teer is kankerverwekkend, daarom smeer ik dat nooit op de hoef. Hoefvet is ook al lang achterhaald. Het sluit de hoef namelijk af.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:59

CCCCorine schreef:
Teer is kankerverwekkend, daarom smeer ik dat nooit op de hoef. Hoefvet is ook al lang achterhaald. Het sluit de hoef namelijk af.


Dat was de oude teer die is nu uit de handel en trouwens ook verboden. De nieuwe teersoorten is het geen probleem en niet kankerverwekkend.

Als die zooi die in de handel is prima ik vind het helemaal niets al die moderne dingen die 2x zo duur zijn als de oude. Als ik in sommige kasten kijk zijn het hele medicijnkasten. Als dat nodig is om je paard op de been te houden moet je je afvragen of je wel goed bezig bent. Ik ben daarin wat simpeler en gebruik laurier en teer. Ik gebruik geen vet omdat die die bovenkant van de hoef teveel afsluit terwijl dat juist moet ademen om te groeien. Ik doe alleen dingen op advies van de smid anders niet. In al die jaren is dat wel het gene wat werkt en niet de moderne troep.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:43

Ik gebruik Dry Feet van Cavalor, de naam zegt het al. De hoef droogt beter op. De buitenkant gewoon goed invetten.
Teer zou ik niet gebruiken. De laag teer sluit de hele hoef af, waardoor de hoef nog verder kan gaan rotten.
Goed schoonmaken en dan Dry Feet erop, dat werkt bij mijn paarden het beste.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:59

Ik had bij Remy hetzelfde probleem.

Hij stond toen op stal en ik heb dagelijks zijn hoeven schoongemaakt met hoefkrabber en staalborstel (van boven en onder ook alle viezigheid eruit gehaald). Daarna smeerde ik er hoefvet op (was meer richting hoefolie eigenlijk).

Ook moet je er voor zorgen dat vooral de bodem waar ze op staat(stalbodem of eventueel op het land) heel droog is en dat je met het schoonmaken ook zo weinig mogelijk water gebruikt. Als het kan dagelijks 2 schepjes biotine bijvoeren.

Op deze manier zijn ze bij Remy binnen 5 weken heel erg verbeterd.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:00

By the way: mocht haar straal ook gaan loslaten en "soppig" worden, zorg er dan voor dat haar stralen om de 2 รก 3 weken bijgesneden worden om verdere rotting te voorkomen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:27

hoi,

De hoef zo min mogelijk met vocht en nattigheid in aanraking laten komen, evt zelf de hoef afspuiten en drogen.(zodat de hoef goed schoon blijft)
idd teeren of laurier dat zijn de 2 middeltjes waar mijn paarden het goed meedoen, vaak werken de 'oude' huis tuin en keukenmiddeltjes het beste.

Maar de da en/of hoefsmid raadplegen evt. telefonisch (voor een goed advies hoef je niet te betalen)en zo kun je een goede behandeling starten.

veel suc6 gr. cissie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:31

Mijn smid adviseert: zo min mogelijk te teren.
Ook zo min mogelijk vetten, want dat maakt de hoeven zacht.
Een droge stal c.q. ondergrond in de wei helpt al heel wat om de hoeven gezond te houden.
Vooral met uitkrabben niet gaan graven (dus de onderste laag meenemen)
En mocht je een vies geurtje (dus anders dan normale mest) ontdekken bij het uitkrabben, dan is de kans groot dat het paard aan rotstraal lijdt en daar moet je dan wel wat aan doen...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-10-03 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:31

De hoeven moet je niet TEVEEL invetten dat is zeker niet goed, had het daar met onze hoefsmid laats nog over dat ie de gemiddelde hoef zo weekig vond en hij gaf de eigenaars de schuld, "al dat gevet en gedoe aan die hoeven is echt nie goed", hoor ik hem nog zegge.

niet ieder dag z'n hoefjes vetten, wil nie zegge dat jij dat doet, maar ik kan uit je topic niet opmaken hoevaak dan wel.

gr. cissie

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:23

Hoof and Sole Hardener (misschien nu al wel een Nederlandse naam voor? ) is echt super spul wanneer de voeten te week zijn.
Het helpt ook tegen rotstraal.

Verder: droog houden, een modderige wei/natte stal helpt ook mee aan het verweken van de voeten, en idd, voorzichtig zijn met uitkrabben.
Het enige wat ik eigenlijk doe is controleren op steentjes, verder niet.

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:25

teer helpt goed dat gebruik ik ook altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:15

Prisca schreef:
In al die jaren is dat wel het gene wat werkt en niet de moderne troep.


Bij mij geld het net andersom. Vet heeft sowieso nooit iets uitgehaald, behalve dan een glimmend laagje en teer is de smerigste smurrie die er is, laat maar eens een pot vallen Ach gut (wel fijn te weten dat de kankerverwekkende stoffen eruit zijn, maar is het dan nog wel teer?).

Ik heb zelf echt hele goede ervaringen met de Hoofhardener. Ik had een pony die zonder ijzers liep als een hoefbevangen paard en haar hoeven bleven afbrokkelen. Toen begon ik met de hoofhardener en kon ze heel snel zonder ijzers, nooit problemen meer gehad. De smid was stomverbaast...

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:24

wij gebruikte altijd klauwdu(paarse vloeibare spul) dat gebruiken ze voor koeien, maar voor paarden hoeven werkt het ook super OK dan!

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:44

Tallie1979 schreef:
Ik gebruik bij Winnie hoef en zool van de paardendrogist en ik moet zeggen dat dat erg goed werkt tegen rotstraal e.d. Ik zou als ik jou was toch eens aan de smid vragen wat je het beste kan doen, misschien werkt hoofcare in dit geval beter Haha!


ben ik mee eens. maar niet teveel krabben hoor, alleen het vuil weghalen!! En het is normaal dat er soms stukken van de zool afkomen daaronder zit weer een mooie hoef Pling