Waaraan moet een goede mestopslag wettelijk ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Waaraan moet een goede mestopslag wettelijk ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 12:21

aan voldoen...

Deze vraag moet ik voor school beantwoorden..Ik ben dus allerlei site's aan het afzoeken,maar kan echt weinig vinden..Het meeste gaat over het uitrijden van mest...
Ik kan zeggen dat ik redelijk met mijn handen in het haar zit..

Weet iemand misschien een goede site waarop ik dit wel kan vinden of beter nog, een aantal punten waaraan een mestopslag wettelijk aan moet voldoen?

Alvast heel erg bedankt!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:46

stel de vraag anders even bij het ministerie, bij milieu zaken of van landbouw.
Maar ik dacht dat een vloeistofdichte vloer en wanden verplicht was volgens mij verder niks. De mest en 'gier' mag niet de bodem in in ieder geval.

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:27

Ho(o)i!

Zit je ook op het Clusius in Alkmaar of zo? Die vraag kregen wij namelijk ook, paar weken terug! Zal ff opzoeken wat ik er ookweer van gebakke had! Haha!

Ha, gevondt! Had het dokumentje op de PC weggekijlt zo te zien, dus typ het ff over! Tong uitsteken

- De mestplaat moet zodanig zijn gecontrueerd dat er geen verlies van mestvocht lekkage, scheuren of anderzins optreedt. Is dit wel het gevaldan moet de mestvocht zodanig worden afgevoerd dat deze de bodem niet raakt (dmv bedrijfsriolering).

- De mesthoop moet groot genoeg zijn om al het regen wat er valt op te vangen, zodat het niet met de meststoffen wegspoelt.

- De plaat moet aan minstens 3 zijden voorzien zijn van een opstaande rand of wand van beton of metselwerk die vloeistofdicht op de plaat moet aansluiten. De hoogte van de rand moet minimaal 50 cm zijn ; aan één zijde mag de opstaande rand worden weggelaten en word vervanden door een goot van minimal 30 cm breed en 10 cm diep voor het opvangen van mestvocht; de goot moet worden aangesloten op de berdijfsriolering.

- Voor mestopslag is een bodembelasting onderzoek noodzakelijk.


Ik had het van www.gelderland.nl , maar als je zoekt naar mestopslag vind je nixy. Vertel me niet hoe ik het gevonden heb, een vriendin van mij vond het en stuurde me het kant en klaar op. *LOL*
Ik heb die bovenstaande punten zo ingeleverd, zorg wel dat je de zinnen iets vervormt want ik weet niet of het herkend word.

Veel succes! OK dan!
Cream_1986

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 17:39

owh wauw zeg!! Harstikke bedankt!!!!!

Nee,ik zit niet in Alkmaar op school..Ik zit op deurne,en doe de hoefsmid opleiding...Jammer genoeg hebben we ook een paar vakken erbij die nogal geen nut hebben....Zoals,hoe poets je een paard...Nou ja... Een béétje paardenmens zal dat toch wel weten he..

Nou, echt harstikke bedankt voor de moeite hoor!!

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:43

Haha! Daar heb je zeker gelijk in! Wij hebben een vak dat heet "Neem Hygiënische Maatregelen" en ik heb zoiets van ; dat spreekt toch voor zicht dat je gewoon netjes alles schoonmaakt en zo? Wij krijgen ook Biologie, Nederlands, Engels en Maatschappij ; zeer onnodig want die heb ik vorig jaar met mijn examen VMBO al afgesloten BORING Boos!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 19:12

Argh, ja frustrerend he....Ik heb het ook hoor,Nederlands,(engels 'nog'niet of misschien krijg ik het nog), levensbeschouwing, Pcles Verward , Administratie...Grr...

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:27

Administratie is niet zo erg, vind ik dan, want ik had een 7 voor wiskunde op mijn eindlijst. Haha! En ik zou het voor lief nemen, want ik denk dat je een eigen "hoefsmid-praktijk" wilt of zo, dus dan moet je ook je boekhouding zelf kunnen doen. Altijd handig! Maar hoe is het eigenlijk op Deurne, moet je daar om 6 uur op staan, je paard verzorgen en als je pech hebt je ontbijt missen omdat je niet optijd geinspecteerd bent? Dat zijn dingen die ik van Deurne hoor ; klopt dat? Lachen Hoop het niet, ik vind 7 uur vroeg genoeg Tong uitsteken

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 19:21

Hai,nou ja,oke, administratie vind ik dan zo erg nog niet...Zal het straks toch nodig hebben...

Over Deurne,ik hoef gelukkig niet om 7 uur op school te zijn (moet er dan nog wel om 5 uur uit,om op tijd hier te zijn) .. De sportklassen moeten inderdaad om 6 uur er uit om rond 7 uur het paard te verzorgen en te mesten enzo..Om 8 uur is het ontbijd...Ik weet niet of ze het missen door late stalcontrole's,maar Deurne kennende kan dat héél goed zijn!

Ach,als je later ook op een stal wilt werken heb je ook lange dagen hoor!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:39

Wij (toen ik nog bij mijn ouders woonde) hebben 1x de millieu politei aan de deur gehad. We kregen een 1/2 jaar om het in orde te brengen:
- betonnen mestplaat met opstaande rand
- afvoer naar een put die leegezogen kan worden (ja daaaaaag...van die 2 paarden ?
- De "oude" gierkelder (was dus verbouwde koeienstal) kwamen de putjes uit vanuit de stal (maar natuurlijk alleen maar gebruikt als je de stal met hoge drukspuit schoonmaakte- paarden plassen niet zoveel dat een gierkelder ineens volraakt-tenzij je er misschien 600 hebt)
Dus onze afvoer van de gierkelder ......ging regelrecht de sloot in (de afvoer van hemelwater was er ook op aangesloten- en in Ned. regent het meer dan mijn paarden kunnen plassen!)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 17:27

Hey bedankt voor je reactie!!
Wat een vage regeling was dat dan zeg..haha..komt alles nog in de sloten...Nou ja..alles van 2 paarden is niet zo gek veel he!

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:09

Lachen Bij mijn stageplek komt de afvoer van de spuitplaats ook uit op de sloot, maar bij de mesthoop is geen gootjes of zo, dat vind ik wel gek. Maargoed, het is dan ook geen gigantisch ding waar meer dan 100 paarden hun mest op kwijt kunnen per week dussuh, regen kannie ook wel aan Haha!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 07:32

als milieuambtenaar weet ik hier wel het fijne van. pb me maar. ER zit overigens verschil tussen hobbymatig en bedrijfsmatig houden van paarden en daarbij zit er ook verschil aan eisen aan de mestopslag. Daarnaast kunnen gemeenten individueel ook nog aanvullende eisen stellen