De juiste manier van gebruik??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

De juiste manier van gebruik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 18:45

Hoe hoor je de slof correct te gebruiken? Ik weet vele manieren hoe het NIET hoort, maar wat is de juiste manier(en)?
Ik was er benieuwd naar toen ik vanmiddag met slof ging rijden en ik niet zoveel reactie van Voltrack kreeg, ik wilde de slof niet strakker hebben dan mijn teugel en ben toen maar gewoon meer wendingen gaan rijden enzo, maar voor mijn gevoel kan ik de slof ook anders, beter gebruiken, dus vandaar mijn vraag.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:48

een slof moet je helemaal niet nodig hebben. ik ben helemaal tegen hulpmiddelen. het paard heeft een reden waarom hij niet aan de teugel loopt. dat is bij jouw het probleem denk ik.
een slof los het probleem echt niet op. het lijkt in het begin heel goed te werken. maar dan komen de andere problemen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:10

Juiste manier van gebruik? Niet!

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:41

zoals je zelf al aangeeft moet je de slof nooit strakker hebben als je teugel. Je rijdt anders je paard op de slof ipv met je teugel.
Zolang je slof slap hangt, gebruik je hem niet, komt je paard nu ineens met zijn hoofd omhoog dan wordt hij tegengehouden door de slof.
Dezelfde werking heeft een tiedemannteugel alleen houdt je die niet in je hand vast maar zit aan je teugel geklikt waardoor je nooit per ongeluk teveel of te vaak met je slof inwerkt.
Een enkele maal een slofteugel gebruiken op een juiste manier kan niet zo veel kwaad. Als je hem vaker gebruikt zal je slecht weer terug kunnen naar het rijden zonder slof.

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:03

Door met slof te rijden los je juist het probleem niet op, maar laat je het probleem, dat je paard niet door de hals wilt links liggen.

Paart je paardje met een ander paardje, dan vormen zij een paartje en misschien ook nog wel een paardje !!!!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:17

Ik gebruik hem eigenlijk alleen bij het longeren, en dan houd ik hem ook het liefst zo los mogelijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onder het zadel gebruik ik hem liever niet, omdat ik hem ongemerkt strakker neem. Aan de longe kan je ook mooi zien hoe los ie blijft hangen, en hoe los je hem kan laten hangen, terwijl hij toch werkt.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:09

Okee je krijgt dus geen antwoord op je vraag zo te zien...
Je wilt weten hoe je een slof correct gebruikt met rijden..

Als je de slof gebruikt moet je zorgen dat hij los hangt als je paard nagevelijk is en dat als hij ze hoofd omhoog wil gooien dat hij dan tegen de slof aan loopt.
Maar je moet geen slof gebruiken omdat hij op jou fouten omhoog komt bv. doordat jij als hij iets versneld je aan de teugels ophangt en hem dus als waren omhoog trekt..
Ik zeg niet dat je dat doet heb je nog nooit zien rijden of wat ook..
Maar ik neem aan dat je je eigen rijkunsten wel kent.
Dus als je zeker weet dat je zelf rijkunstig genoeg bent moet je die slof op de correcte manier gebruiken...

Ik hoop dat je wat aan hebt...

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 15:25

Dankjewel.
Ik gebruik de slof ook maar een enkele keer, eens per jaar ofzo. Ik weet dat veel mensen tegen zijn, maar bij dit paard komt het vaak wel van pas.
Ik rijdt het eerste kwartiertje met en daarna gaat ie eraf, dan moet ik het zelf maar regelen! Voltrack is nogal stijf, en ik doe er ook alles aan om dat op te lossen, dubbele longe, veel wendingen en tempowisselingen, hij zal nooit een ZZ paard worden, maar het kan veel beter. Op advies van de Fysio gebruik ik 'm soms.
Roxxie bedankt! Haha! (en de anderen ook)

*edit* tiepvoutje Haha!*edit*

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:15

Ik heb de slof altijd heel lang. Alleen als ik hem wil gebruiken maak ik hem korter maar dat moet ik dan wel bewust doen. In mijn profiel staan foto's van mij in training met slof, dan kun je zien hoe ik de slof gebruik.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers