Fokkerij gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 14:56

Wij (een vriendin van me en ik) willen ons profielwerkstuk over paardengenetica houden. Omdat er een ook stukje practicum bij nodig is, willen we eigenlijk bij een fokkerij langsgaan om daar stambomen te bekijken van (drachtige) merries en hengsten. Met die gegevens (de kleur) willen we proberen het genotype vast te stellen en zo als de merrie drachtig is het fenotype van het veulentje te voorspellen.
Dit onderwerp is al door onze leraar goedgekeurd, maar wel onder de voorwaarde dat we een dergelijk practicum gaan doen Lachen .
Als iemand zelf een paard heeft waarvan de stamboom bekend is (ook de kleuren en het liefst ook de aftekeningen van de voorouders) is dat ook goed Knipoog . Helemaal als het om een drachtige merrie gaat die volgend jaar een veulen krijgt.
Weet iemand iets?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:08

ik heb een drachtige merrie(bruin) met papier. Ze is drachtig van een schimmelhengst(dus 50 % kan op een schimmel Knipoog ). Het veulen wordt begin maart verwacht, dus wsl kun je zelfs de definitieve uitkomst nog net verwerken Leuk als test Knipoog

Vader van mijn merrie is vos, moeder bruin. Aftekeningen ouders kan ik eventueel voor je achterhalen.

Ik weet niet of je daar wat aan hebt Verward
Ik weet hier in de buurt ook wel een (pony)fokkerij, ik weet niet in welke regio jij zit

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:10

Wij hebben nu 5 drachtige merrie's, dus keus genoeg. Weet niet waar je precies woont, maar anders moet je maar even PBen.


wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:24

Hoi,

wij verwachtten 4 veulens volgend jaar vanaf maart
hier de gegevens:

vader A: CAPPELLS BLACK BEAUTY (welshcob, zwart (geen witte aftekeningen) = kijk op de delmarpedigree, heb ik zelf ingegeven : vind je de volledige afstamming en/of kleuren)

moeder 1 : Ilona (kwpn, zwart met 1 wit la sokje en klein wit kolletje) (kijk op de delmarpedigree, heb ik zelf ingegeven : vind je de volledige afstamming en/of kleuren)

moeder 2 : Josilia (kwpn, bruin) (v: Esteban - m: zal nog ff opzoeken)

moeder 3: Dodora (halfarabier, bruinschimmel) (kijk op de delmarpedigree, heb ik zelf ingegeven : vind je de volledige afstamming en/of kleuren)


Hebben al volgende veulens gegeven met deze vader:
moeder 1: zwart hengstveulen geen wit(1999) - vos merrieveulen met wit kolletje en 4 witte kroonranden (2001) - zwart hengstveulen geen wit(2003)
moeder 2: eerste veulen verwacht (2004)
moeder 3 : bruin hengst met zwarte manen en staart (1998) - bruinschimmel hengst (2000) - bruin hengst met zwarte manen en staart (2001) - bruin merrie met zwarte manen en staart (2002)


VADER B: CAPPELLS MISTER CANE (welshcob, zwart, geen wit) = kijk op de delmarpedigree, heb ik zelf ingegeven : vind je de volledige afstamming en/of kleuren)

moeder a: Wieteke van Dort (volbloed, donkerbruin)
veulen : donkerbruin hengstveulen (2003)

als je wilt kan ik je foto's van allemaal doormailen

groetjes

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:08

Waar woon je en hoever wil je reizen. Een heel interessante fokkerij is die van Rene Franssen in Beneden Leeuwen. Daar kan je echt meerdere generaties goede paarden zien. De stam heeft al veel kampioenes en goedgekeurde hengsten gebracht en Rene is een goed verteller.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:10

Als het om de kleur gaat, heb ik nog wel een interessant veulentje in de maak Knipoog

Mijn merrie is zwart, haar vader is zwart en haar moeder is schimmel.
Vader van het a.s. veulen is vosbont uit een vosmoeder en een zwartbonte vader.

Als je meer wilt weten, stuur maar even een PB dan kan ik de volledige stamboom geven.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 16:44

Bedankt voor alle reacties! Haha!
We wonen trouwens in Zoetermeer.
We willen er in de herfstvakantie een beetje aan gaan beginnen enzo Lachen .

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 17:16

Heel erg bedankt allemaal. Het zou leuk zijn als jullie een stamboom kunnen mailen met een beschrijving van gegevens als kleur en aftekeningen en het liefst natuurlijk met foto's (maar daar zie je niet alles op dus vandaar het liefst ook een beschrijving). Jullie hebben natuurlijk al het een en ander verteld maar dan hebben we alles even op een rijtje. Heel erg bedankt in ieder geval.

(Mijn emailadres is irene_vd_berg@hotmail.com)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 15:33

ik zal van de week even een mooie foto zoeken van mijn merrie en dan krijg je het van me