aalstreep bij een fjordenveulen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

aalstreep bij een fjordenveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 09:38

Ik heb en vraagje. ik ben nu al naar verschillende fjordenveulens wezen kijken. en een in het algemeen spreekt mij enorm aan (merrie). het is een heel erg licht veulentje, was bij de geboorte bijna wit. (lichter dan de gemiddelde fjordenveulen.) heel erg sierlijk beestje, mooi koppie etc. echt iets apparts....

haar aalstreep is lichtbruin rood, maar in haar manen heeft ze nauwelijks een aalstreeep lopen, zou die nog komen? ze heeft nu een heeel licht grijze streep. meestal worden ze toch nog wel wat donkerder? Het is namelijk zo'n mooi beestje, maar nu heb ik ghoord van iemand dat ze geen fjorden zonder aalstreep opnemen, ze heeft er dus wel een maar nauwelijk zichtbaar. ze heeft ook geen onaardige papieren, haar moeder is ster (afstamming weet ik even niet meer en haar vader is ohlsen junior Vingers aflikken zouden jullie het aandurven?
de eigenaar vraagt het veulen 650 euro, is dat veelste veel?
ben benieuwd wat jullie ervan zeggen....

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:44

Die aalstreep komt wel goed hoor, en ook in de manen. In het begin is het altijd heel licht maar het wordt steeds donkerder.
650 lijkt me een beetje aan de dure kant, maar dat is mijn mening.
succes met je keuze!!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:15

HOe oud is dit veulen? Bij een maand of 4/5 is meestal de aalstreep goed te zien. Sommigen hebben gewoon weinig zwart...

Het kan best zijn dat dit een rodblakke veulen is, dus dat dit een Fjord wordt met een rode ipv zwarte streep. Bij sommige Rodblakke kan de streep door de manen grijs worden of helemaal wegvagen.
Volgens mij fokte Ohlsen Jr dat niet door, maar wie weet.

Er is naar mijn bekendheid nog nooit een veulen niet in het stamboek opgenomen... van de zomer werd er ook een met een wit voetje toegelaten... dus de reden om dit veulen niet aan te nemen.... denk niet dat dat gebeurd.

Ik vind net als Evy €650,- een beetje veel, ik zou wat afdingen naar €300 - € 400,- voor als het een goede afstamming heeft. Als het veulen gechipt en naar de keuring is geweest ga je ook meer naar die € 400 (wel natuurlijk bij een goed keuringsresultaat, 35 of hoger).
Hengsten zijn meestal wat goedkoper...

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:22

Ik heb voor Zizzle 700 euro betaald,tegenwoordig liggen ze hoger in de markt vind ik.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:57

Citaat:
Volgens mij fokte Ohlsen Jr dat niet door, maar wie weet.



De merrie speelt ook nog een rol hoor.

Ik vind e prijs wel erg hoog!

5 jaar geleden heb ik danno gekocht op de zuidlaardermarkt voor 575 gulden, met papieren en een A premie.

Binnenkort is de markt weer, je kan altijd gaan kijken.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 17:43

ik vind de prijs ook aan de hoge kant, ben naar verschillende merrie's wezen kijken in pijs varierend van 400 tot 1250 euro...het is wel het mooiste veulen wat er bij loopt. het is echter niet naar de keuring geweest. alhoewel ik denk als het wel geweest was dat het een goede beoordeling zou hebben gekregen. ik heb al een keer geboden 500 euro, maar daar wilde hij niets van weten, voor minder als 600 zal hij hem denk ik niet verkopen. het veulen is nu trouwens 5 maanden. maar bij een rodblanke fjord worden de manen dan alsnog later roodachttig of blijven ze dan vaak grijs???

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:20

600 euro.... verkeert die man in dromenland, en dan nog voor een veulen zonder papier (want als ze niet naar de keuring gaan krijgen ze geen papier tenzij vB hen thuis is komen chippen). Rodblake fjorden blijven licht, worden niet donkerder.
Nee hoor voor dat geld heb je een leuke jaaarling met papieren en een a-premie.....
succes met je beslissing...

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 11:11

hij is wel gechipt en heeft papieren. ik vind het zelf ook veel geld, daarom twijfel ik ook nog steeds. het veulen is ook nog steeds niet verkocht, daarom wacht ik nog even, misschien dat hij de prijs dan wel naar beneden doet. maar ik heb ook van een paar fjordenkenners gehoord dat het veulen het geld dubbel en dwars waard is, dat maakt het eigenlijk alleen maar moeilijker.....
maar vippie worden de menen dan nog wel wat roodachtig of blijven ze denk je grijs?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:56

qua manen heb ik echt geen idee, dan moet ik het veulen van dichtbij zien. Als het veulen zo goed is, waarom issie dan niet naar de keuring geweest vraag ik me af....

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:28

Fjordenmaniak schreef:
HOe oud is dit veulen? Bij een maand of 4/5 is meestal de aalstreep goed te zien. Sommigen hebben gewoon weinig zwart...

Het kan best zijn dat dit een rodblakke veulen is, dus dat dit een Fjord wordt met een rode ipv zwarte streep. Bij sommige Rodblakke kan de streep door de manen grijs worden of helemaal wegvagen.
Volgens mij fokte Ohlsen Jr dat niet door, maar wie weet.

Er is naar mijn bekendheid nog nooit een veulen niet in het stamboek opgenomen... van de zomer werd er ook een met een wit voetje toegelaten... dus de reden om dit veulen niet aan te nemen.... denk niet dat dat gebeurd.

Ik vind net als Evy €650,- een beetje veel, ik zou wat afdingen naar €300 - € 400,- voor als het een goede afstamming heeft. Als het veulen gechipt en naar de keuring is geweest ga je ook meer naar die € 400 (wel natuurlijk bij een goed keuringsresultaat, 35 of hoger).
Hengsten zijn meestal wat goedkoper...


De vader van die van mij is Ohlson Junior en is Rodblakke (hij heeft rode aalstreep).

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:06

Cowgirl schreef:
De merrie speelt ook nog een rol hoor.

Bij Rodblakke moeten beide ouders de rood-factor door geven, anders kan er geen rodblakke veulen uit komen.

JoyceNan
Berichten: 237
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:10

Marcella"]
[quote="Fjordenmaniak schreef:
HOe oud is dit veulen? Bij een maand of 4/5 is meestal de aalstreep goed te zien. Sommigen hebben gewoon weinig zwart...

Het kan best zijn dat dit een rodblakke veulen is, dus dat dit een Fjord wordt met een rode ipv zwarte streep. Bij sommige Rodblakke kan de streep door de manen grijs worden of helemaal wegvagen.
Volgens mij fokte Ohlsen Jr dat niet door, maar wie weet.

Er is naar mijn bekendheid nog nooit een veulen niet in het stamboek opgenomen... van de zomer werd er ook een met een wit voetje toegelaten... dus de reden om dit veulen niet aan te nemen.... denk niet dat dat gebeurd.

Ik vind net als Evy €650,- een beetje veel, ik zou wat afdingen naar €300 - € 400,- voor als het een goede afstamming heeft. Als het veulen gechipt en naar de keuring is geweest ga je ook meer naar die € 400 (wel natuurlijk bij een goed keuringsresultaat, 35 of hoger).
Hengsten zijn meestal wat goedkoper...


De vader van die van mij is Ohlson Junior en is Rodblakke (hij heeft rode aalstreep).
[/quote]

Marcella,

Jouw Sunhild is toch echt brunblak. Hij heft toch zwart in zijn manen.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:28

Maar zijn staart zit ook weer bruin in. En zijn manen zijn niet helemaal zwart en in zijn voorlok zit ook bruin in.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 15:53

De prijs is zeker aan de hoge kant, raar dat hij dat vraagt Verward maar maak je maar niet druk over die aalstreep... die wordt vanzelf wel donkerder Lachen

JoyceNan
Berichten: 237
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 15:59

Marcella schreef:
Maar zijn staart zit ook weer bruin in. En zijn manen zijn niet helemaal zwart en in zijn voorlok zit ook bruin in.


Kijk maar eens in zijn paspoort daar staat vast brunblak oftwel isabelkleurig. Anders hebben ze een fout gemaakt bij het stamboek want sunhild is toch echt "gewoon" isabel

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:29

Weten ze bij het stamboek wel iets van het verschil. Maar er staat inderdaad gewoon isabel.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:54

Marcella schreef:
Maar zijn staart zit ook weer bruin in. En zijn manen zijn niet helemaal zwart en in zijn voorlok zit ook bruin in.


Oh dan is Tjo bijn nader inzien ook rodblakke Haha! Bruin telt helaas niet bij rodblakke Marcella, met rood bedoelen we ook echt rood....

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 16:24

marcella ik denk inderdaad dat je paardje ook brunblakke is. hier even een beschrijvind van rodblakke fjorden (zo staat het bij het fjordstudbook beschreven.)Bij het "rodblakk", roodvaal, is de lichaamskleur vaal roodgeel, en komt ook voor in verschillende tinten van licht tot donker. In sommige gevallen is het moeilijk verschil te zien tussen bruin of roodvaal. Bij de roodvale is de midtstol en halefjaer rood of roodbruin van kleur, donkerder van kleur dan de lichaamskleur, maar nooit zwart. Manen en staart zijn meestal vrij licht en bij de lichtere types roodvaal zijn deze vaak geheel wit.
Als veulen zijn de hoeven van deze paarden vaak wit, maar de hoeven worden vaak donkerder als de paarden ouder worden.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:42

Vippie"]
[quote="Marcella schreef:
Maar zijn staart zit ook weer bruin in. En zijn manen zijn niet helemaal zwart en in zijn voorlok zit ook bruin in.


Oh dan is Tjo bijn nader inzien ook rodblakke Haha! Bruin telt helaas niet bij rodblakke Marcella, met rood bedoelen we ook echt rood....
[/quote]
En Rian, die heeft in kuif en staart rode en roodbruine gloed... Bloos