Meer gewicht op linkerteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 16:41

Ik merk sinds een paar dagen dat mijn paard de linkerteugel altijd meer 'aanneemt' dat de rechterteugel (voor mijn gevoel heb ik dus meer gewicht in mijn linkerhand dan in mijn rechterhand).
Dus als ik op de linkerhand rij zit het gewicht op mijn binnenteugel.

Ik heb altijd geleerd dat je met gelijke teugeldruk moet rijden. Maar kan ik nu het beste proberen méér gewicht op de rechterteugel te nemen, of moet ik juist proberen mínder gewicht op de linkerteugel te krijgen.
En zo ja, hoe? Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:58

DAt is een slim paardenfoefje. Je moet de kant waar ze het bit niet aanneemt meer vastpakken, en waar ze aan hangt juist veel minder contact aannemen. Dan zal je paard natuurlijk met zijn hoofd naar buiten lopen, maar met je binnenbeen moet je hem dan toch naar die teugel toedrijven en kijken of je er toch lengtebuiging in kunt krijgen. Dus: links pakt ze vast. op de linkerhand gaan rijden, linker hand naar voren steken, rechterhand vastpakken. Gaat ze natuurlijk naar rechts kijken, linkerbeen blijven drijven en links af en toe contact op pakken en met je linker kuit het gewicht in de linkerteugel licht proberen te houden.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 20:26

Juist wat desiree zegt! Als jij loslaat, is het heerlijke hanggevoel weg!
Mijn instructeur zegt ook altijd EEEEEEErst de buiten teugel aannemen. Mijn paardje loopt dan ook als een banaan, in de verkeerde richting, maar dat haal je hem zachtjes naar binnen met je binnenbeen en door eventjes je linkerteugel te openen (zonder naar achter te trekken). Wel zorgen dat je geen tempo verliest op zo'n momenten.
Ik doorloop dus die hele stap *LOL* Clown

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 08:40

Hmmm... Daar slaan jullie wél de spijker op mijn grote probleem (en bedenk ik me nu, misschien ook de oorzaak hiervan???): ik heb namelijk erg weinig kracht in mijn linkerbeen. Ik schijn erg 'rechts' te zijn, ik heb dus de afgelopen jaren alleen met mijn rechterbeen gedreven... Toen mijn instructrice dat zei dacht ik eerst: "welnee, je overdrijft", maar nu ik er op let is het inderdaad waar: mijn linkerbeen 'hangt er maar een beetje bij'. Dus op de linkerhand drijven met mijn binnenbeen is erg moeilijk voor me. Nóg een reden om daar hard op te oefenen! Haha!

Weet iemand nog 'linkerbeen versterkende oefeningen'???

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 10:05

op het moment dat je op links rijdt moet je proberen wat meer druk aan te nemen op je linker stijgbeugel. Dan krijg je in dat been meer macht op aan te drijven. Maak dat been aan die kant ook zo lang mogelijk (maar dat gebeurt vanzelf eigenlijk al als je er meer druk op aanneemt).