ringschurft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

ringschurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 12:00

Een fries bij ons op stal blijkt ringschurft te hebben. Hij is al een paar keer gewassen met betadine shampo, en ik heb de schurftplekjes een paar keer bespoten ook met betadine. Maar nu vraag ik me af, is dit de juiste behandeling, mag een paard met ringschurft in de regen staan, is dat goed of juist slecht?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:06

Bedoel je niet toevallig ringworm? Ziet er uit als ronde/ovalen plek, daaromheen kunnen ook kleinere plekjes ontstaan.

Is erg besmettelijk (ook voor mensen!). Betadine is volgens mij vnl desinfecterend en niet schimmeldodend. Behandeling met Imaverol zou aan moeten slaan (en dan ook shabrak, dekjes, dekens, borstels endergelijke schoonmaken en/of ontsmetten). Sebacil zou ook kunnen helpen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 12:21

Oke, bedankt voor de tip. Ik noemde ook al imaverol maar er wordt niet zo snel iets aangenomen. het opleggen van een deken heb ik afgeraden.

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:23

Hallo,
Als je dus wel ringworm bedoeld , dan zou ik maar heel snel beginnen om bij de DA zo'n speciale shampoo te halen! Mijn haflinger heeft ½ weekje geleden nog ringworm gehad en wij zijn 3 weken bezig geweest om het te wassen enzo omdat het zo hardnekkig was! dus dan moet je wel snel zijn
en idd net zoals Apple echt alles goed sgoonmaken met speciaal spul!
suc6!