Vrijdag gaan ze eraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Vrijdag gaan ze eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 11:51

Vrijdag word Damian gecastereerd.
en wat zit ik hier tegen op.
heb al op het forum zitten lezzen erover en als je het van andere moet geloven valt het allemaal wel mee, maar toch heb ik nu al kriebels in m'n buik.
ik ben zo bang dat er iets mis gaat.
er is gelukkig nog een Hengst die bij hem in de wei staat en die wordt ook gelijk gedaan.zouden we ze trouwens in een andere wei moeten doen met z'n 2tjes????
maar goed moest het even van me afschijven,als iemand nog tips heeft graag.
groetjes
Annick

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:36

Goed in de gaten houden, dagelijks afspuiten. En lekker in de wei laten lopen. Sterkte en ga niet meekijken ! Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:53

Ik had ook de kriebels hoor, maar die waren achteraf nergens voor nodig.
Ik heb wel meegekeken omdat ik heel graag wilde weten wat ze allemaal uit gingen halen met mijn paardje.

Als ze 24 uur per dag nu al op de wei staan dan kan dat straks ook.
Ik kreeg het advies om ze een paar uur op stal te zetten naderhand omdat ze nog verdoofd waren. Zodoende kunnen ze ook niet door hun zwiebls op de benen in een draad komen te hangen. Daarbij komt ook nog dat ze niet mogen eten, voor een paar uur en dan is ook de stal weer handig.
Daarna mogen ze gerust weer op de wei.
Het enige wat ze niet mogen is bokken en springen.
Wel bewegen want de wond moet soepel blijven om te kunnen genezen.
Dus als ze nu met een groep staan, kun je ze het best alleen zetten zodat ze minder de neiging hebben om te gaan spelen met andere.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 18:56

Bedankt voor jullie reacties.
ik blijf ook de eerste uren bij hem, en we zetten ze in een andere wei als de boer dat goed vindt.
ik ben niet echt bang voor de castratie zelf maar meer voor erna.
ik laat jullie weten hoe het is gegaan, duimen jullie voor me OK dan!
groetjes
Annick en Damian

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:40

Het stelt eigenlijk niets voor, vaak is het de schrik dat er een "deel" van je paard afgehaalt word.
Mocht je nog moeite hebben kun je natuurlijke geruststel druppels nemen, die werken erg goed!

Na de castratie moet je het dagelijks afspuiten om infectie te voorkomen. En je paardje fijn op de wei zetten Knipoog

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:15

Hoi Annick!
Ik weet precies hoe jij je voelt!
Mijn hengst is op 20 oktober aan de beurt.....
Ik zie ook heel erg op tegen de narcose en de dagen erna (hij is altijd superzielig als hij een wondje heeft)
Ook hoop ik dat het de goede beslissing is.
Succes!! Ik hoor graag hoe het gegaan is en hoe je de wond hebt verzorgt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:34

Arme Damian Haha!. Werd ie te veel "man" al dan?

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 11:42

Dizzy schreef:
Hoi Annick!
Ik weet precies hoe jij je voelt!
Mijn hengst is op 20 oktober aan de beurt.....
Succes!! Ik hoor graag hoe het gegaan is en hoe je de wond hebt verzorgt.

Hoi
Ik hou je zeker op de hoogte, en laat weten hoe het gegaan is.pff
ik snap ook niet waarom ik er zo mee zit hoor.
ik heb zeker al 6 keer meegemaakt dat een van onze honden gecastereerd werd, en ik heb zelfs mee geholpen om een kater te helpen, maar ja ik zal me wel aan stellen.
groetjes
Annick

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 11:50

sonjabelgium schreef:
Arme Damian Haha!. Werd ie te veel "man" al dan?

Hoi Sonja.
alles goed????
Nee hoor Damian is heel erg lief, maar er staat een andere Hengst in de wei die net 1 maand ouder is als Damian en die begint wel heel vervelend te worden.
nu moeten ze van de winter van ongeveer 6uur tot de volgende morgen 10 uur op stal.
deze stallen zijn open dus geen hekwerk erom heen, wat ik zelf heel fijn vindt.
precies waar Damian staat Is ook een nieuwe binnen bak gemaakt.
dus de heren kunnen lekker hangen over de rand en de Merries lastig vallen.
ik zelf heb geen zin in gedonder, dus ik laat Damian liever nu helpen dan volgend jaar voorjaar..
alleen de eigenaar van het hengstje wat vervelend doet wil hem niet laten helpen, ik denk dat ze er problemen mee gaat krijgen.
de paarden worden sóchtens los gelaten per groepjes om zo naar buiten te gaan, los dus he.
stel je voor dat er dus een merrie loopt, dan ben je de banketstaaf hahahah.
er zijn nu zo veel paarden bij gekomen dat ik het risico niet wil lopen.
Groetjes
Annick

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:26

kan moeilijk iets mis gaan bij castratie hoor.
en ik weet niet hoe oud het paard is, maar vaak behouden ze de hengsteneigingen nog wel een tijdje na de castratie. Dus ik zou even wachten met ander paard erbij zetten.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:39

En... ze zijn na castratie nog ongeveer 6 weken vruchtbaar.................
Ook iets om te onthouden!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:49

Annick"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Arme Damian Haha!. Werd ie te veel "man" al dan?

Hoi Sonja.
alles goed????
Nee hoor Damian is heel erg lief, maar er staat een andere Hengst in de wei die net 1 maand ouder is als Damian en die begint wel heel vervelend te worden.
nu moeten ze van de winter van ongeveer 6uur tot de volgende morgen 10 uur op stal.
deze stallen zijn open dus geen hekwerk erom heen, wat ik zelf heel fijn vindt.
precies waar Damian staat Is ook een nieuwe binnen bak gemaakt.
dus de heren kunnen lekker hangen over de rand en de Merries lastig vallen.
ik zelf heb geen zin in gedonder, dus ik laat Damian liever nu helpen dan volgend jaar voorjaar..
alleen de eigenaar van het hengstje wat vervelend doet wil hem niet laten helpen, ik denk dat ze er problemen mee gaat krijgen.
de paarden worden sóchtens los gelaten per groepjes om zo naar buiten te gaan, los dus he.
stel je voor dat er dus een merrie loopt, dan ben je de banketstaaf hahahah.
er zijn nu zo veel paarden bij gekomen dat ik het risico niet wil lopen.
Groetjes
Annick
[/quote]

Kunnen we samen meteen de vergelijkende studie maken ... hoeveel groei nog met of zonder castratie! Meet je hem even voordien? En misschien binnen 6 maanden nog 's! Ik zal het zelfde doen. Gezien ze erg weinig in leeftijd verschillen is het misschien een leuke test!
Spix zit nu al aan 144 cm (so much for a little one Schijnheilig ), en groeit als kool. Hij is vreselijk verwend nu met een grote wei om kaal te vreten en z'n fjordenmaatje om lekker op te jagen Tong uitsteken hihihihi ... Hij ziet er geweldig uit, nog maar zelden zo'n witte Spix gezien Haha!

PS wacht nog steeds op foto's van moeders van spiekje

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 00:07

Bedankt allemaal voor de tips.
ik heb trouwens nog een vraag.
hoe zit het met eten geven voor en na de castratie??????
hij staat op de wei dus volop gras.
eigenlijk heeft de veearts hier niks over gezegd Verward
groetjes
Annick

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 00:09

Kunnen we samen meteen de vergelijkende studie maken ... hoeveel groei nog met of zonder castratie! Meet je hem even voordien?


Hoi
Is een heel goed idee van je.
Wat is ie al groot zeg die van jou.
Damian is nu 1,41.
ik meet hem morgen weer , en hoe je op de hoogte.
en wat die foto's betreft ik weet het ik heb het zo druk gehad dat ik nog niet die kant op ben geweest.
zouden ze trouwens van de winter buiten staan???
groetjes
Annick

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:25

moet je maar even aan de doc. vragen.
Maar volgens mij zit er niet zoveel verschil in, misschien, als hij al een tijdje ruin is, iets minder voeren, omdat hij natuurlijk een deeltje van waar de energie uit het voer gewoonlijk naat toe gaat kwijt is.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:26

maar vlak na de operatie niet minder natuurlijk, hij moet wel herstellen

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 09:02

Hoi
Ik bedoelde eigenlijk, of hij Vrijdag morgen gewoon kan eten en nvlak na dat hij geholpen is???
Groetjes
Annick

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 09:43

Bij ons zijn laatst drie shetties geholpen.
Dit gebeurde op het land en daar bleven ze ook na de ingreep.
Ze werden niet bijgevoerd, dit was niet nodig.
Controleer wel even de eerste dag goed of er niks gaat zwellen. De oudste hengst (nu dus ruin) had een flinke zwelling, dat was 6 uur na de ingreep al te zien.
Dit ging ontsteken, dus kreeg hij antibiotica. We hadden het wel snel gezien, maar het duurde enkele dagen voordat de eigenaar actie ondernam, waardoor het eerst ging ontsteken.......
Afspuiten werdf ons overigens afgeraden, omdat het zo was dat bij hem de wond dan weer openging.
Nu heeft hij nergens meer last van, maar hij heeft een tijdje zeer moeilijk gelopen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:40

Annick schreef:
Kunnen we samen meteen de vergelijkende studie maken ... hoeveel groei nog met of zonder castratie! Meet je hem even voordien?


Hoi
Is een heel goed idee van je.
Wat is ie al groot zeg die van jou.
Damian is nu 1,41.
ik meet hem morgen weer , en hoe je op de hoogte.
en wat die foto's betreft ik weet het ik heb het zo druk gehad dat ik nog niet die kant op ben geweest.
zouden ze trouwens van de winter buiten staan???
groetjes
Annick


Geen idee of ze buiten staan of niet. Vermoed dat ze wel regelmatig buiten komen, ze hadden daar gehoorlijk wat weiland . Kan altijd even bellen hé Knipoog

Ik zal morgen Spiekje ook even meten, ben benieuwd ... als hij aan het zelfde tempo door blfijft de hoogte inschieten zou hij alweer een cm erbij moeten hebben, hij "pakt" twee cm's per maand het laatste half jaar Bloos!
En t'is zooooooooooo'n schatje Lovers, vanmorgen de wei uitmesten, kwam ie bij me in de buurt z'n dutje doen, en even later de fjord ook Lovers ... zucht. Dan voel je je als simpele mens HELEMAAL gelukkig . Ik heb een hele tijd bij hem in de grond gezeten en toen ik z'n centenbakje streelde schrok hij, hij was dus echt aan het slapen Haha!. Intussen nog even misbruik van de situatie gemaakt om z'n sokken te controleren op beestjes, één enkel kruipsel eruitgevist Verward Gewoon een lifter denk ik, ik heb verder geen beesten gezien OK dan!

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 18:36

Hai
Ja daar ben ik dus zo bang voor he, dat het gaat onsteken.
en waar ik nu van baal is dat het zo regent.
ik denk dat de Veearts ook wel afzeg, volgens het weer bericht wordt het niet echt veel beter.
de boer zei vanochtend al : als het zo blijft regenen halen we ze binnen, en daar zit ik dus niet op te wachten, want dat lijkt me dus helemaal niet goed Damian op stal.
maar goed we wachten maar af.
en Sonja, zodra ik tijd heb ge ik er langs, en als je die mensen kan bellen zou dat natuurlijk wel helpen, maar dan moet je natuurlijk eerst weten waneer ik die kant op ga .
nou duimen jullie voor me, hihihihi wat ben ik toch eigenlijk een trut he *LOL*
groetjes
Annick

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:02

Helemaal geen trut hoor, maar een bezorgde hengstenmoeder Haha! Tong uitsteken Ben zelf ook zo hoor! Spix staat in z'n uppie in de wei nu en ik zit al twee dagen te wikken en wegen of ik 'm komend weekend (met een najaarsstormwind en regen) hem een regendek ga opgooien of niet Haha! Vaag genoeg zit ik met de fjordenruin helemaal niet in en voor hem juist wel Verward

Betreft die mensen, kan je het nummer doorgeven anders hoor Knipoog Haha!

PS na dit weergebied komt er een hogedruk gebied opzetten, dat zou kouder weer brengen, en wel zonder regen

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:36

En hoe was het nou,of hoor ik dat morgen pas op stal.
Ben je misschien nog teveel onder de indruk Knipoog

Ach gut arme Damian

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 22:17

Hallo Allemaal.
Nou het is gebeurt hoor, ik heb geen stoere hengst meer maar een Ruin. Knipoog
Jeetje wat was ik bang zeg, maar goed ik was om 12 uur op stal, nog even gekeuteld, en om 2 uur kwam de veearts.
het ging in de wei gebeuren, dus wij de paardjes bij elkaar gezet en de andere 3 in een andere wei.
ze kregen alle 3 een spuit om de spieren te verslapen, en na 2 minuten hing er dus bij alle 3 hun geval eruit.
Damian ging als eerst , hij kreeg een spuit in z'n nek en na 1 minuut begon hij al te zwalken op z'n benen en viel neer.ik moest op z'n hoofd gaan zitten dus heb er niks van gezien, maar het staat allemaal op video Haha! .
toen de andere 2 , toen dat gebeurt was, zijn we bij ze gebleven en we moesten ze tegen houden als ze wilde opstaan.
eerst kwam er een op toen de andere , maar Damian bleef dus snurken en was in dromeland, hij heeft zeker een half uur plat gelegen, terwijl de andere al rond begonen te lopen, dus ik kreeg het al op m'n heupen.
gelukkig wou hij daarna opstaan, hij stond te wankelen op z'n benen, was echt zielig om te zien, mijn stoere vent.
we zijn toen gaan lopen en lopenen lopen, en dat ging best wel goed, maar de andere 2 gingen steeds liggen en weer opstaan en weer liggen.
dit ging door tot een uur of 7.
toen hebben we de veearts weer gebeld, want met een van hem ging het niet echt goed.
ze hebben hem op stal gezet, en hij heeft een injectie gehad, dus maar hopen dat het goed gaat.
ik ben nu echt moe.
al met al is het wel goed gegaan, maar het is niet echt leuk om mee te maken.
we hebben Damian z'n Ballen mee genomen en op sterk water gezet Haha! .
jullie zullen wel denken die is gek.
ik heb nog foto's gemaakt, en die zal ik op Damian z'n website zetten.
in ieder geval bedankt allemaal voor de reactie's.
Annick

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:22

Och .... arm ventje Haha! Maar "gevelociteerd" met je nieuwe ruin hoor!!! Haha! Haha! Haha!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:27

Dus op sterk water is toch nog gelukt!!
Leuk voor op het nachtkastje!! Haha!

Nee hoor wij vinden dat niet gek,maar dat wist je al.
Ben alleen wel nieuwsgierig hoe dat eruit ziet.