Docolee Offenbach...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Docolee Offenbach...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 11:12

Het super reining prospect is niet meer... (al een tijdje niet meer maar ik wilde het toch nog even aankaarten) Op eenjarige leeftijd heeft mijn tante het beestje uit Duitsland gehaald, hoge verwachtingen met zo'n bloedlijn en uitstraling... Het dier is overgegaan op de Greup Stables even later. En dit jaar is het naar Madepolder verhuisd. Er gingen geruchten dat de trainer (ik noem geen namen) te zwaar getrained zou hebben. Dat waren dus GERUCHTEN, dit paardje leidde namelijk ook aan Hypp. Verdrietig

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...


Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:30

Kan er dan ook verteld worden uit welke bloedlijn van dit paard de ziekte HYPP moet zijn voorgekomen??? Volgens de papieren van dit paard zat er geen Impressive in.
Dat zou dus een bom leggen onder de quarters als het uit een andere bloedlijn komt...............

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:32

Mag ik jullie attenderen op het stuk in het laatste WRAN blad. Daarin staat alles wat er op dit moment bekend is omtrend de doodsoorzaak van MR Docolee Offenbach.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:38

Sorry heb het WRAN blad niet.......

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:39

DE CONCLUSIE VAN DE PATHOLOOG WAS DAT DOCOLEE IS OVERLEDEN AAN EEN HYPP VERWANTE AANDOENING/ PAST IN HET BEELD VAN HYPP.
Dus Docolee had dus GEEN HYPP.
Dit komt alleen maar voor bij van Impressieve afkomstige paarden.

ZO ONTSTAAN ER NOU GERUCHTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:41

Is het misschien mogelijk dit artikel te plaatsen voor diegenen die geen lid zijn van de WRAN (zoals ik Haha!).

Het is natuurlijk altijd triest om je dier te verliezen, maar de verhalen die dan in de wereld geholpen worden maken de pijn alleen maar erger. Net zo goed als dat de familie Den Hartog in de media de schuld kreeg van het ongeluk op de A28 terwijl dat niet het geval was en zij met gevaar voor eigen leven hebben geprobeerd erger te voorkomen en andere mensen hebben gered... Ach gut

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:51

Hallo Westernliefhebbers,

Op 4 juni j.l overleed heel plotseling en onverwacht onze prachtige, veelbelovende hengst Mr Docolee Offenbach. Slechts twee maanden mochten wij ons verheugen over het bezit van deze topper-in-de-dop waarmee wij grote plannen hadden. Wij voelen ons verslagen door het gebeurde, niet in de laatste plaats omdat Docolee het paard van onze dochter was. Wat ons echter het meest geschokt heeft zijn de reacties van allerlei mensen die plotseling een mening blijken te hebben over ons paard, zijn dood, onze handelswijze en die van zijn trainer. En niet schromen deze mening in het openbaar uit te dragen en ons anoniem te benaderen met allerlei beschuldigingen.

Ondanks het feit dat het erg moeilijk is voor ons om hier over te praten, hebben wij er toch voor gekozen de openbaarheid te zoeken en de omstandigheden rond de dood van Docolee te verduidelijken. Wij zijn blij dat de WRAN en de Western Horseworld ons daartoe de gelegenheid bieden.

Op 4 juni is Docolee getraind. Een normale training van drie kwartier tot een uur. Het was warm en daarom is de training vroeg begonnen. Na de training is hij in het bos uitgestapt en heeft ook door het water gelopen. Daarna is hij even op stal gezet tot de wasplaats vrij was om hem af te spuiten. Na tien minuten heeft men hem van stal gehaald. Hij stond met zijn kont naar de deur en bij het omdraaien viel hij op zijn linker zij. De dierenarts werd verwittigd en daarna werd ik zelf opgebeld met de mede deling wat er gebeurd was. De dierenarts was binnen 40 minuten per plaatse. In de tussentijd hebben verzorgers Docolee gekoeld, onder andere door zijn hoofd nat te houden. De dierenarts moest concluderen dat zijn hulp al te laat kwam. Om 11.45 werd ik door de hoofdtrainer zelf gebeld met de mededeling dat ons paard overleden was. Ik denk dat ik hier niet hoef uit te leggen wat er dan door je heen gaat.

Omdat het paard pas kort in ons bezit was en ook recentelijk door ons verzekerd, was het logisch dat de verzekering nader onderzoek eiste alvorens een besluit te nemen over de uitkering. Docolee is dus op 5 juni opgehaald en ‘s middags begon de patholoog zijn werk. Inmiddels werkte de roddelmachine al op volle toeren, dus namen wij meteen contact op met de patholoog. De eerste deeluitslagen bevestigden dat het inderdaad om Mr Docolee Offenbach ging, de tweede deeluitslag gaf enkele voorlopige conclusies en wat er voor verder onderzoek geprepareerd was. Pas op 13 juni kwam de definitieve uitslag van het post mortem onderzoek.

Hieruit bleek dat ons paard niet was mishandeld en niet gestorven was aan de gevolgen van te harde training cq tying up of warmte stuwing. Er waren geen sporen van vergiftiging gevonden. De patholoog bevestigde dat het kadaver geen uiterlijke kenmerken van mishandeling vertoonde. Die kwam hij in zijn praktijk jammer genoeg maar al te vaak tegen. Verder waren de spieren niet verzuurd.

Wel trof de patholoog een sterk verhoogde kaliumconcentratie aan in het oogvocht. Nu stijgt de kaliumconcentratie doordat het dier dood is, maar deze stijging was veel hoger: 6,5 mmol/liter is normaal, 8,5 mmol/liter is de kaliumconcentratie bij een hypp-aanval, de kaliumconcentratie bij Doc was 17,5 mmol/liter.

De conclusie van de patholoog was dat Docolee was overleden aan een aandoening die in het beeld van hypp past.

Nu komt er in de bloedlijnen van Docolee geen hypp voor. Dus werd ons geadviseerd een DNA profiel te laten trekken bij het Dr van Haeringen Laboratorium in Wageningen. De uitslag was negatief: geen hypp gen.

Er werd ons aangeraden contact op te nemen met de AQHA. Er wordt in Amerika namelijk onderzoek gedaan naar mutaties van het hypp-gen bij andere bloedlijnen dan die van Impressive. Welke bloedlijnen daar onderzocht worden wordt vooralsnog geheim gehouden. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant begrijpelijk gezien de enorme economische belangen die er op het spel staan. Want natuurlijk wil niemand een paardje kopen uit een bloedlijn die verdacht wordt van een ernstige erfelijk overdraagbare aandoening.

En natuurlijk moet er geen heksenjacht ontketend worden voordat alle feiten op tafel liggen. Maar het is ook zo dat wanneer we onze kop in het zand steken en de zaken ontkennen, de wetenschap niet verder wordt geholpen en er steeds mensen en paarden slachtoffer zullen worden. Inmiddels hebben wij ons aangemeld met dit verhaal en aangegeven te willen deelnemen in genoemde onderzoeken van de AQHA. Deze onderzoeken moeten namelijk particulier gefinancierd worden!

Doc vergeten kunnen we niet meer, er hangt bijons een schilderij van hem vanwaar hij ons aankijkt met zo'’ blik in zijn ogen van "Ja, en wat nou?” We hebben besloten een ander paardje voor onze dochter te kopen, Jac’s Fistfull of Golt, een mond vol, leuk voor de speakers op de wedstrijden!

De verzekering heeft de uitslag van de patholoog geaccepteerd, dit is een uitzonderlijke situatie die slechts heel, heel zelden voorkomt. Ze hebben keurig uitgekeerd.

En wat betreft de personen die het hele gebeuren nog steeds in twijfel trekken? Daar hebben we geen boodschap meer aan. De (vermeende) belangen in deze sport zijn dusdanig dat men wel eens uit het oog verliest waar het eigenlijk om gaat. Wij gaan door met de sport waar we zo veel van houden en zullen uitzoeken wat uiteindelijk heeft geleid tot de dood van Docolee.

vr gr peter vet

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:57

Peter, bedankt voor het artikel, ik hoop ook dat je mijn opmerking niet zag als een aanval want zo was het absoluut niet bedoeld. Het was bedoeld exact zoals je zelf zegt:

Citaat:
Er werd ons aangeraden contact op te nemen met de AQHA. Er wordt in Amerika namelijk onderzoek gedaan naar mutaties van het hypp-gen bij andere bloedlijnen dan die van Impressive. Welke bloedlijnen daar onderzocht worden wordt vooralsnog geheim gehouden. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant begrijpelijk gezien de enorme economische belangen die er op het spel staan.


dat was dus waar ik op doelde.

Ben wel belangstellend naar wat het onderzoek van de AQHA gaat opleveren.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 12:03

GoedVetMan, het was ook niet mijn bedoeling om het zo te brengen...
Het laatste wat ik wil is geruchten in de wereld brengen. Allen mijn excuses voor mijn foute formulering... Bloos

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:53

Ik blijf het een eng iets vinden.............wat had ie dan wel?? Is het overdraagbaar??? In welke lijnen kan het voorkomen??? Door welke hengst kan ik mijn merries nog veilig laten dekken...........hebben mijn merries het niet zelf in de bloedlijnen..........oei oei oei, hier moet toch echt duidelijkheid over komen!!!! Gaan ze het verder nog uitzoeken, Peter???

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:03

Precies, wat is het dan wel?
Het enige wat uit dit verhaal blijkt is dat er, volgens de eigenaar, een aantal dingen zijn onderzocht en dat de patholoog daarvoor geen aanwijzingen heeft gevonden.
Zegt bijzonder weinig, kan me voorstellen dat de geruchtenstroom, waar blijkbaar sprake van is, hiermee niet is gestopt.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:29

Tenfold schreef:
Precies, wat is het dan wel?
Het enige wat uit dit verhaal blijkt is dat er, volgens de eigenaar, een aantal dingen zijn onderzocht en dat de patholoog daarvoor geen aanwijzingen heeft gevonden.
Zegt bijzonder weinig, kan me voorstellen dat de geruchtenstroom, waar blijkbaar sprake van is, hiermee niet is gestopt.


Wat uit dit verhaal en uit zéér grondig en uitgebreid onderzoek en gesprekken met verschillende (inter)nationale artsen en de resultaten in de onderzoeksrapporten blijkt, is dat wat veel mensen graag zouden willen horen, absoluut niet het geval is. Blijkbaar is dat voor sommigen moeilijk te accepteren.
Het bevreemd me alleen dat diegene met deze uitgesproken meningen altijd anoniem zijn.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:36

Ik zeg alleen wat uit bovenstaand verhaal blijkt. Wat er verder allemaal omheen gebeurt en is gebeurt weet ik niet en zullen de meesten ook niet weten.
Maakt mij ook niets uit. Alleen wordt er steeds gesproken over het stoppen van geruchten, maar ik vermoed dat die hiermee de wereld niet uit zijn. That's all. Verder blijkt uit mijn tekst geen mening over deze kwestie. Van wel of niet iets accepteren is geen sprake en is dus een misplaatste opmerking. Naar mijn mening een nogal overdreven reactie.

bugsy

Berichten: 369
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:37

Goed gesproken Peter OK dan!

Aangezien iedereen toch graag meer zou willen weten over de oorzaak etc., hebben ze daar misschien ook wel wat voor over.
Wat dacht je ervan om een collectebus (ten bate van het onderzoek) neer te zetten op het NK? *LOL*

Heel veel succes trouwens met Jac’s Fistfull of Golt
Cheese! (IKKE WIL FOTO ZIEN!)

gr. Jennefer

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:03

bugsy schreef:
Goed gesproken Peter OK dan!

Aangezien iedereen toch graag meer zou willen weten over de oorzaak etc., hebben ze daar misschien ook wel wat voor over.
Wat dacht je ervan om een collectebus (ten bate van het onderzoek) neer te zetten op het NK? *LOL*

Heel veel succes trouwens met Jac’s Fistfull of Golt
Cheese! (IKKE WIL FOTO ZIEN!)

gr. Jennefer



Dan doe ik daar direct wat centjes in. Ik zou het erg vervelend vinden als blijkt dat er nog zo'n vervelende gen- afwijking of ziekte in de quarter/ paint- bloedlijnen zit, wat wij mensen (fokkers) eruit kunnen fokken door selectief te zijn met het kiezen van de fokdieren. Het is en blijft altijd triest om je paard te verliezen en als dat door goed fokken kan voorkomen worden............graaaaaaaaag!!!
Gaan ze nog verder met onderzoeken naar aanleiding van het overlijden van Docolee??

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:14

Peter bedankt voor je verhaal. Ik meen me idd te herinneren dat we dat nog van je tegoed hadden Lachen

Citaat:
Er werd ons aangeraden contact op te nemen met de AQHA. Er wordt in Amerika namelijk onderzoek gedaan naar mutaties van het hypp-gen bij andere bloedlijnen dan die van Impressive. Welke bloedlijnen daar onderzocht worden wordt vooralsnog geheim gehouden. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant begrijpelijk gezien de enorme economische belangen die er op het spel staan. Want natuurlijk wil niemand een paardje kopen uit een bloedlijn die verdacht wordt van een ernstige erfelijk overdraagbare aandoening.

Natuurlijk ben ik blij dat er nader onderzoek naar HYPP-mutaties gedaan wordt en ik snap ook zeker de economische belangen, maar heb toch wat moeite met het feit dat de AQHA zich hier (weer)achter wil verschuilen. Als rasvereniging zou je ten eerste moeten streven naar een gezond ras en iedereen weet wat het stilzwijgen van HYPP in de beginjaren voor een leed gebracht heeft en nu nog brengt.

Genetische mutaties ontstaan bijna dagelijks, de meesten zullen gelukkig net zo snel weer uitsterven. Voor de weinige die krachtig genoeg zijn om te overleven én reproduceerbaar zijn lijkt mij dat je extra allert moet zijn wil je als rasvereniging niet straks met een paardenbestand zitten waar 75% van de paarden drager is van 'iets' gezien de bloedlijnen.

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:17

bugsy schreef:
Goed gesproken Peter OK dan!

Aangezien iedereen toch graag meer zou willen weten over de oorzaak etc., hebben ze daar misschien ook wel wat voor over.
Wat dacht je ervan om een collectebus (ten bate van het onderzoek) neer te zetten op het NK? *LOL*

Heel veel succes trouwens met Jac’s Fistfull of Golt
Cheese! (IKKE WIL FOTO ZIEN!)

gr. Jennefer



Helemaal mee eens OK dan! groetjes Charita

FOTO`S van JOELYN TABASCO TARI
viewtopic.php?f=53&t=463826
CHARENE IS NU CHARITA

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:41

Wie is 'iedereen', zoals vermeld is bovenstaande teksten?
Er wordt hierover gesproken alsof er veel ophef over is, maar volgens mij valt het allemaal wel mee, buiten de direct en indirect betrokkenen om. Waarschijnlijk zijn veel mensen nieuwgierig, een enkeling zoekt er meer achter. So what.

Wel kan het, zoals FlyingHigh al meldde, in het algemeen interessant zijn om op de hoogte te zijn van erfelijjke (medische) zaken. Maar het is niet bekend of dat hier het geval is.

bugsy

Berichten: 369
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:28

Het leek mij wel een goede aanleiding voor “de mensen die er in geinteresseerd zijn” eens een daad bij het woord te stellen.
Er wordt immers altijd wel veel geluld, maar ondertussen gebeurd er nix

Ik denk inderdaad dat dit in ieders belang is en dus ook de moeite om eens bij stil te staan.

Je zou echter wel verwachten dat een organisatie als de AQHA die onderzoeken zelf zou financieren. Is dat niet het hoofddoel van de AQHA Het in stand houden van het ras Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:31

Dat zou je wel zeggen bugsy. Ik snap ook niet dat dit allemaal particulier gefinancieerd moet worden, alsof de AQHA niet genoeg geld heeft...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:13

Maar is het zeker dat er sprake is van een erfelijke kwestie die van invloed is op de fokkerij of het beleid van de AQHA? Lijkt me voorbarig om beschuldigingen richting AQHA te uiten.

En er is niets mis met interesse lijkt me en voor veel mensen blijft het daarbij. Dus "daad bij het woord" is niet van toepassing. Geinteresseerden en mensen die eigen conclusies trekken en die verspreiden moeten niet over 1 kam geschoren worden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:35

Peter wat een ongelofelijk verhaal!! Zo heb je een plaatje van een veelbelofende hengst en zo stort je wereld in.
Ik wens je heel veel succes met jullie nieuwe paardje maar Doc zullen we niet vergeten want wat was dat een schitterend paard....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:53

Ik heb nog twee mooie foto's van hem:

Afbeelding
Afbeelding

Heerlijk paard was het Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:59

dat was hij zeker!!!

wanneer je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen..


DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 07:06

Tabasco Tari heeft bij mij altijd op nr.1 gestaan wat betrefd uitstraling en schoonheid, maar deze kanjer heeft deze plek zeker met hem gedeeld!!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xxPaige en 24 bezoekers