hoeven van spirit zijn binnen aan het rotten....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

hoeven van spirit zijn binnen aan het rotten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 18:36

vandaag is de hoefsmid geweesd voor de hoefjes van spirit te bakappen.
zoals jullie misschien al weten is ze zondag naar mij toegekomen .

ze is bijna een half jaar en is nog nooit bekapt geweesd,ze had dus al aardige sloffen gekregen.de vorige eigenaar nam t niet zo nauw.

nu blijkt bij de achter hoefjes van binnen de straal is gaan weg rotten,hij kon er haast niks van weghalen want hij zei anders zit ik in het leven en gaat het bloeden.(heb al van iemand vernomen dat het al eens heeft gebloed)

nu adviseerde hij mij haar hoeven vaak te teren en dan moet het over gaan.

wie heeft er tips of heeft het wel eens meegemaakt?
is er nog een ander middel dan teren?
ik heb ze gisteren al wel met betadine shampoo schoongemaakt,en nu gelijk geteerd.

ook heeft ze een erg ontstoken oogje,
ik heb het met uitgekookt water schoongemaakt,maar kun je bij de drogist of aphotheek ook oogzalf halen of is dat alleen voor mensen geschikt?anders vraag ik het wel aan de da.

alvast bedankt...

marlies

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.


Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:39

wij hebben oogzalf gehad at je mag gebruiken voor mensen en dieren, de naam is: terramycine, weet nniet of je een voorschriftje nodig hebt, en voor de rotstraal: egyptische zalf, ik weet er nuiet veel over maar andere bopkkers aan je wel willen helpen denk ik Haha!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:16

Ik ben zelf een groot tegenstander van teer, en heb een wetenschappelijk onderzoek gelezen dat het rotstraal juist verergerd. Het sluit de hoef namelijk af.
Egyptische zalf is wel super, en kwam uit datzelfde onderzoek ook als beste uit de test.
Houdt het paard droog, en laat hem absoluut niet in de modder / stront / urine staan.
Jammer dat dit al in zo'n vroeg leventje moet gebeuren... Lekker begin! Zulke fokkers snap je toch niet?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 19:55

dus zo heet het wat ze heeft?rotsraal?
kan ik het teren om de dag en om de dag met egyptische zalf?
ik zal een zoeken op interent over rotstraal.hij heeft namelijk niet gezegt dat dat het is.

het zit zo..onder en naast de straal (het geen er zit)zit een gat en dat is leven,zover is het weggerot!

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:02

das wel erg ver, ik denk wel dat het rotstraal is, tis toch op en rond de straal he?
grtz dutske

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 20:03

nou, aan de zijkant en er onder.een deel is weggerot.hij kon niks snijden want dan ging het bloeden.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:52

Ik herken het.
Mijn paard heeft het ook regelmatig.
Ik behandel het met egyptische zalf en dit bevalt me prima.
Gewoon een paar dagen achter elkaar smeren met de zalf en dan ook vooral in de hoeken en overal waar bijna geen lucht bij kan komen.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

irmalouise

Berichten: 1959
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:04

Ik heb zelf een paard die in de natte periode erg gevoelig is voor slechte stralen en mijn hoefsmid ( die trouwens op de dierenkliniek de Uithof werkt) zegt dat je beslist NIET moet teren zoals Carola al vertelde, ik heb ook egyptische zalf gebruikt maar ik heb nu iets nieuws ben er vandaag mee begonnen dus weet nog niet of het helpt, maar ik heb Bono zijn haren laten testen en daar kwam uit dat egyptische zalf 100% helpt dat klopt ook wel maar vind het iets minder voor mijn eigen rug mijn horse houd zijn beentjes niet omhoog, maar nu heb ik via Natuurlijk in balans iets anders waar ook 100% zou moeten helpen dus ben benieuwd, succes met Spirit

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:47

Misschien ben ik een beetje te kleinzielig, maar ik zou een dierenarts naar zijn hoeven laten kijken. Dan weet je zeker wat het is en wat je eraan moet doen. Bij ons op stal zijn al 2 paarden in Utrecht geopereerd aan de hoeven.

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !


Dartel
Berichten: 161
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:59

Mijn paardje heeft hele nauwe hoeven. Haar stralen zijn nooit mooi. Ze is nu 16 en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik zorg dat ze goed schoon blijven, niet te droog of te nat zijn en laat regelmatig de hoef smid komen. Hij haalt nooit iets weg want er zit niets. Hij zegt dat je er niets aan kunt doen, omdat het in de hoefvorm zit. Als er een stuk loszit haal ik het zelf weg. Ze heeft voor ijzers en achter niet. Dat maakt niets uit. Ze heeft op stro gestaan, op rapsody en op houtmot. Dat maakt ook niets uit. Ik gebruik wel teer als ze veel buiten in de nattigheid staat. Dit sluit inderdaad de hoef af en droogt het tevens uit. Anders rot het helemaal snel weg.

Dartel

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:51

inderdaad Egyptische zalf gebruiken. Daar ik al eens een paard heb gehad dat op alle vier de hoeven rotstraal had en bij de achterste heel erg. Dierenarts zat op het leven en het bloedde lichtjes. Alleen het achterste deel van de straal was nog goed bij haar achterbenen. DA zei insmeren met egyptische zalf en binnen een paar dagen zal ze niet meer kreupel lopen en verder goed droog houden. 3 maanden elke dag heb ik de voeten schoongemaakt en verzorgd. De eerste weken elke dag met egyptische zalf.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 09:06

Voor dat oogje zou ik vooral vol bijven houden met schoonmaken met gekookt & weer afgekoeld Knipoog water.

Is het echt ontstoken met veel viezigheid of is het vooral nat?

Terramycine is een antibioticum en dat krijg je (in principe) alleen op recept.

Veel succes met Spirit!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 09:24

Ik vind ook dat je juist geen teer moet gebruiken... Teer sluit af! Er zijn een paar goede middeltjes.. Egyptische zalf, Trush remedie (volgens mij alleen verkrijgbaar bij de veearts) En paarse spray (de officiele benaming weet ik even niet)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:02

je kan ook een of ander spul geven wat goed is voor de hoeven. jaap en yvonne hebben dat ze halen het in drente bij de drift. ik weet zo gouw ff niet hpoe het heet. Napro geloof ik. maar dat is wel een poedertje!!!!! en het zal even duren voordat het helpt. maar bij danny helpt het goed die had ook veel last van rotstraal. waarom laat je de veearts er morgen niet naar kijker? hij is er toch!!!
groetjes Gracia

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 11:23

ja dat zal ik zeker even doen morgen,ook voor haar oogje

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:53

Ouderwets middelthe wat goed helpt voor de oogjes: als je thee gezet, bewaar de theezakjes. Maak ze daarna weer vochtig met een beetje lauw water en wrijf over en rond het oog. Het verzacht en maakt schoon (helpt trouwens ook tegen de vliegen). Werkt bij mijn dieren erg goed.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:01

Voor de hoeven inderdaad Egyptische zalf en het oog eerst schoonmaken met een watje met gekookt water en daarna oogzalf erin (2-3x per dag). Kun je bij iedere (gewone) dierenzaak halen. Is gewoon een Vit A zalfje, maar helpt prima.

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:08

Voor de hoeven heb ik nu super spul van Cavalor... Dry Feet heet het en het is een spray, dat je als kuurtje 6 dagen erop moet sprayen en dan 1 x p/w om het bij te houden. Het is duur spul maar het werkt en het wordt niet zo'n bende als met teren. Je zou het opmoeten zoeken op het internet want ik weet niet wat de verkopers hier in Nl zijn. Cavelor is een Belgisch bedrijg ik kon het hier in de buurt niet vinden dus ik heb het uit Frankrijk mee genomen deze zomer...

...Dreaming with my eye's wide open...

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:15

Chronos schreef:
super spul van Cavalor... Dry Feet

Dit is idd super spul!! Haha! Maar als ze al rotstraal hebben zou ik toch eerst met de Egyptische zalf aan de slag gaan. Dry Feet is fantastisch als onderhoudsmiddel!!

Het is overigens in Belgie gewoon te koop OK dan!

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:25

Als je het Cavalorspul wil wil ik er wel voor kijken voor je! Wat ook erg goed helpt is blauwtinctuur, en naar het schijnt droogd tandpasta ook rotstraat op, maar of dat bewezen is Verward

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:54

Tandpasta werkt wel maar das meer voor beginnende rotstraal maar ook bij al hele slechte voeten werkt dat Dry Feet ook super

...Dreaming with my eye's wide open...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:26


Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 11:25

nou de da is vanmorgen geweesd en ze is gechipt en ingeent,en ik heb spul gekregen met antbiotica tegen straal rot en oogzalf voor haar oogjes.
dat spul tegen rotstraal is een beetje doorzichtig wittig in een doorzichtige verpakking.ik hoop dat alles snel weer over is.ik moet dit nu 2x per dag aanbrengen.

het schijnt ook dat betadine helemaal niet goed is ,het remt het genezings proces.dus dan haar hoefjes alleen met water schoonmaken.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:42

Egyptische zalf werkt ook voor geen meter, alleen als het echt in een beginstadium zit kan dat helpen.

Ik heb van mijn DA cct-spray gehad (smurfenblauw spraytje) Binnen een paar keer spuiten waren de stralen helemaal droog!

Ik kreeg dus ook van mijn hoefsmid en Da afgeraden om te teren bij rotstraal vanwege afsluiting.

28-09-2007
Nothing compares too you...

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 14:06

ja teren is denk meer om te voorkomen dan om te genezen.
en dit is al in een ver stadium.

wel jammer dat het zo moet beginnen.....

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anouk_H, laran, lizzy99, SentiBot en 31 bezoekers