Hoe alleen buitenritten maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Hoe alleen buitenritten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 22:16

Mijn paard doet het super buiten. Ik hou zelf ook wel van een flinke buitenrit. Het enige probleem is dat hij niet alleen durft. Hoe leer je je paard om alleen buitenritten te maken??

In het land der blinden is eenoog koning!



Farjen

Berichten: 7965
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:16

wil ik ook wel eens weten

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:21

ehmmm...vaak alleen gaan.eerst gewoon aan de hand proberen en als dat goed gaat erop.ik denk dat je paardje een leider nodig heeft zodat hij kan zien hoe alles werkt en moet. Verward

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 22:22

lovebonney schreef:
ehmmm...vaak alleen gaan.eerst gewoon aan de hand proberen en asl dat goed gaat erop.ik denk dat je paardje een leier nodig heeft zodat hij kan zien hoe alles werkt en moet.

Ik krijg hem niet eens aan de hand langs de weg! Als ik er op ga zitten krijg ik hem niet eens voorbij het hek, laat staan naar straat...

In het land der blinden is eenoog koning!

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:27

Ligt eraan waarom hij niet durft. Vind hij alles eng in zijn eentje en ziet hij overal spoken, dan kun je het het beste opbouwen door toch samen met een ander paard te gaan rijden, maar steeds vaker op kop te rijden en het andere paard steeds meer afstand laten nemen. Op een gegeven moment het andere paard laten stappen terwijl je zelf een stukje weg rijdt. Ook dit weer rustig uitbouwen. Dit werkt ook als het om verlatingsangst gaat.
Is het staakgedrag en de kont in de krib gooien, omdat hij het gewoon niet gezellig vind alleen dan is het weer een heel ander verhaal.

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 22:30

Arabendu schreef:
Ligt eraan waarom hij niet durft. Vind hij alles eng in zijn eentje en ziet hij overal spoken, dan kun je het het beste opbouwen door toch samen met een ander paard te gaan rijden, maar steeds vaker op kop te rijden en het andere paard steeds meer afstand laten nemen. Op een gegeven moment het andere paard laten stappen terwijl je zelf een stukje weg rijdt. Ook dit weer rustig uitbouwen. Dit werkt ook als het om verlatingsangst gaat.
Is het staakgedrag en de kont in de krib gooien, omdat hij het gewoon niet gezellig vind alleen dan is het weer een heel ander verhaal.


Hij schijt gewoon echt zeven kleuren stront in zijn eentje... goede tip. dankjewel!

In het land der blinden is eenoog koning!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:45

Je kan ook proberen iemand die het paard kent op de fiets mee te nemen. Zo hebben wij dat de eerste paar keren gedaan.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:49

ArwenLune schreef:
Je kan ook proberen iemand die het paard kent op de fiets mee te nemen. Zo hebben wij dat de eerste paar keren gedaan.


Idd, dat kan veel verschil maken. Je paard gaat niet aan een ander paard hangen, maar is ook niet helemaal alleen. Het proberen waard, denk ik.

* To Belg, or not to Belg *

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:02

Ik had daar met kane in het begin ook last van
Mijn vriend is toen mee gegaan op de fiets en ik zelf erop
In het begin lukte het gewoon niet en wou hij steeds omkeren en terug gaan wat hem ook een paar keer gelukt is Boos! maar nadat mijn vriend een paar keer mee was gegaan op de fiets en me geholpen heeft door te zetten dat kane gewoon door moet lopen in zijn uppie gaat het nu perfect
Ik rij nog steeds wel eens met andere ruiters erbij en dat gaat nog steeds top maar ook alleen gaat het nu super !!!

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:42

Ik denk dat je gewoon beeje bij beetje moet opbouwen.
Ga gewoon naar dat hek toe en blijf daar even staan.
Je hb voor je zelf al bedacht dat je niet verder dan dat hek gaat dus eventuele zenuwen kunnen niet over gebracht worden op je paard.
Gaat dit goed dan ga je na 2 dagen weer eens bij dat hek staan.
Laat hem daar grazen of geef hem iets te eten.
En dan ga je steeds een stukje verder zodat je in ieder geval het terein af kunt.

Jij weet van te voren al dat je paard gaat stressen als je het terrein af wilt gaan en onbewust breng je jouw gevoelens over op het paard.
Als je er nou voor zorgt dat er helemaal geen gevoelens bij jouw spelen gaat het volgens mij al veel beter.

Je kunt ook idd iemand mee nemen op de fiets maar ik zou zo ie zo de eerste keer niet verder gaan dan het punt waar jouw paard eigelijk niet meer verder wilt.



Succes!!

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 09:06

Bekend probleem, binnen de NVVR vaker meegemaakt en opgelost, veelal op min of meer bovenomschreven manieren. Meer weten? www.recreatieruiter.nl eind nov. hebben we weer een lesweekend met Petra Rosler. Gezien wie daar in het verleden opaf kwamen zitten daar ongetwijfeld weer mensen bij die uitstekend met dit soort problemen door de bocht kunnen.
Meld je aan en kom mee *LOL* OK dan!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 09:21

In het begin was datb ook ene probleem maar nu kan ik gewoon alleen naar buiten. Gewoon eerst een stukje van stal weg, dan iets verder... en praten hiep bij Tos goed.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:14

Je kan ook eens gaan buitenrijden met een ander paardje, en dan halverwege neemt dat andere paardje afscheid, dat steeds verder opbouwen, dan zou het ongeveer moeten kunnen denk ik.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 10:23

ikke schreef:
Bekend probleem, binnen de NVVR vaker meegemaakt en opgelost, veelal op min of meer bovenomschreven manieren. Meer weten? www.recreatieruiter.nl eind nov. hebben we weer een lesweekend met Petra Rosler. Gezien wie daar in het verleden opaf kwamen zitten daar ongetwijfeld weer mensen bij die uitstekend met dit soort problemen door de bocht kunnen.
Meld je aan en kom mee *LOL* OK dan!


Ik zal het overwegen!

In het land der blinden is eenoog koning!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:54

ik denk door iedere keer een klein stukje alleen te proberen en dan steeds een stukje verder gaan.... veel belonen.... dan kom je er wel denk ik

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Milow2018 en 112 bezoekers