jonge paarden galop, kont naar binnen en bol maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

jonge paarden galop, kont naar binnen en bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 22:50

Treasure heeft veel moeite met de rechtergalop. Het aanspringen al, ze springt vaak goed aan maar changeert het liefst gelijk naar de linkergalop.

Als we dan galopperen dan gooit ze graag haar kont naar binnen en maakt zich bol aan de rechterkant, ze laat zich niet door de hoeken rijden.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen??

Want vast zit ze niet rechtsom, stap en draf gaat prima, je krijgt haar ook nog lekker losjes naar beneden, maar het is puur in de galop dat ze moeilijk recht te krijgen is.

Ik heb zelf al goed op mijn eigen houding en zit gelet. Ik had de eerste tijd toch wat teveel mijn rechterheup open, dus ze kon er ook makkelijk doorheen lopen. Nu heb ik die beter onder controle, heb mijn benen even lang, zit zelf goed en toch gaat het nog niet. Het is wel wat verbeterd, maar nog lang niet voldoende.

Wie oh wie heeft een goede tip...

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 23:07

Zo'n mens op de rug oppeens helpt natuurlijk niet echt mee als je je evenwicht zoekt. Daarom is een goede zit inderdaad heel belangrijk. Vooral bij jonge paarden die je nog veel "de weg moet wijzen".
Goed van je dat je daar iig aandacht aan besteed.

Wij longeren jonge paarden vrij regelmatig en laten ze dan ook galoperen aan een zo lang mogelijke lijn. Meestal worden de daar soepel van en gaan ze meer op eigen benen lopen.

Het verschilt per paard wanneer we ze onder de man laten galoperen. Als de stap en draf in orde is, wat ik zie als de basis van de galop (en basis is nummer 1 voor de rest van het werk imo) beginnen we aan de galop op de hoefslag.

Je paard probeert het zicht zo gemakkelijk mogelijk te maken, wat natuurlijk logisch is. Belangrijk is dat ze zich eroverheen zet, met jou hulp natuurlijk. Probeer dus haar voor jou binnenbeen naar buiten te duwen. Pas op dat je daarbij niet op je buitenbeen gaat zitten ipv je binnenbeen lang(er) te maken.
Verder ervoor zorgen dat ze voorwaarts blijft en probeer haar met je buitenteugel lichte ondersteuning te geven en haar een beetje sturen, maar het belangrijkste werk doe je met je binnenbeen.

Blijf oefenen en denk aan de 3 gouden regels:

-Heb geduld
-Ben consequent
-Blijf doorzetten

En zorg dat je niks overhaast doet, tijd zat! Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt, het is al laat en ik heb volgens mij een beetje warrig geschreven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 07:00

Deed mijn hengst ook, ook van rechts naar links.
Ik doe zowiezo redelijk veel galop werk met jonge paarden, ik liet hem voornamelijk rechtsom op de volte galopperen waar ik redelijk wat stelling vroeg, op het moment dat hij daarin ontspande liet ik hem een stukje rechtuit galopperen. Voordat het weer echt moeilijk werdt zette ik hem wee rop een volte.
Met 3-4 keer rijden was het probleem al geen probleem meer. Ik kan hem nu zelfs op de rechte stukken galop wat links en rechts inbuigen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 08:18

Alle begin is moeilijk.Elk paard heeft de kans nodig om zichzelf te ontwikkelen.
Let zeer goed op dat je doordat het paard zich nog niet kan helpen,jijzelf niet je houding vranderd.Zorg goed dat je rechtop blijft zitten en dus niet gaat hangen in de richting dat je heen wilt.Blijf concequent de goede hulpen geven en maak ook goed duidelijk hoe jij het graag wil.In een vingerknip verander je een paard niet,maar wel met doorzettingsvermogen en duidelijkheid.
Zoals Sjuimpje verteld is het voor een paard makkelijker om op die volte erbij te blijven,dan rechtdoor.Probeer het eens en heb geduld.Als hij eenmaal jouw vraag om te galopperen kan beantwoorden zal het vanzelf beter worden.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 08:19

Sjuimpje schreef:
Deed mijn hengst ook, ook van rechts naar links.
Ik doe zowiezo redelijk veel galop werk met jonge paarden, ik liet hem voornamelijk rechtsom op de volte galopperen waar ik redelijk wat stelling vroeg, op het moment dat hij daarin ontspande liet ik hem een stukje rechtuit galopperen. Voordat het weer echt moeilijk werdt zette ik hem wee rop een volte.
Met 3-4 keer rijden was het probleem al geen probleem meer. Ik kan hem nu zelfs op de rechte stukken galop wat links en rechts inbuigen.


probeer ik ook, alleen bij het vragen van stelling wil hij dan weleens door mijn binnenbeen vallen. Daarna gaat het weer goed, het moeilijkste is vooraf gaand aan een volte de hoefslag verlaten.
Ik vind het soms best moeilijk om aan binnen been te rijden, hij gaat juist voorwaarts nog op een been.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 12:02

Sjuimpje, die volte, vroeg je daar overdreven stelling? Want ze houdt zich dus echt bol aan die kant, het is zo moeilijk om haar dan een volte op te sturen.

We zijn al een paar keer buiten op het veld geweest. Dan galopperen we een stuk en zet ik haar toch in de moeilijke rechtergalop. Zonder steun van een hek krijg ik haar goed recht. Ik krijg haar nog niet echt met stelling, maar wel recht.

Kan ik hiermee door blijven gaan als oefening of denken jullie dat dit te weinig helpt?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:12

Of iets zal helpen ligt geheel aan jou. Jij kent het dier en weet wat hij voor je wil doen.
Wat het punt is, is dat je op een volte heel goed merkt of een paard binnendoor gaat. De volte wordt kleiner en moeilijker.
Jij zelf wil dat juist anders en bent dan ook consequent met de hulpen.
Bij stelling hoort ook het been, zonder been geen stelling.
Dus jij vraagt elke keer iets meer stelling naar binnen,maar zorgt met de ligging en druk van je benen dat die volte rond en naar buiten blijft.
Waar men gauw toe geneigd is, is het verleggen van de binnehand over de manen heen naar de ander kant. Let op dat je dat niet gebeurt.
Zoals ik al zei veranderd deze galop niet in een vingerknip,maar met doorzettingsvermogen. Niet vandaag, maar elke dag een beetje. Hij gaat jouw vanzelf snappen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:44

Kleintje schreef:
We zijn al een paar keer buiten op het veld geweest. Dan galopperen we een stuk en zet ik haar toch in de moeilijke rechtergalop. Zonder steun van een hek krijg ik haar goed recht. Ik krijg haar nog niet echt met stelling, maar wel recht.

Kan ik hiermee door blijven gaan als oefening of denken jullie dat dit te weinig helpt?


Ik denk dat je hiermee goed bezig bent. een paard moet eerst recht worden voor je echt veel stelling ed kunt gaan vragen. Als een paard redelijk recht is kun je met volte's ed gaan beginnen, haar daar stelling en buiging in gaan vragen. dan maak je haar bolle kant weer hol. Dus eerst recht maken op een lange zijde.

Is tegenstrijdig met wat Sjuimpje zegt, maar imo moet je het zo bekijken;
een paard is bol naar links toe ) , wil je hem dan hol maken naar rechts (, is het een grote stap om ineens stelling naar andere kant te gaan vragen. Hij moet compleet overschakelen. Dit kun je vergemakkelijken door een tussenstap te nemen, het recht | maken.

Dus ) --> | --> (

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 12:59

Piaffe, ik denk dat ik het helemaal met je eens ben!
Daarnaast zou ik dus wat strenger moeten zijn en het paard dus gewoon wat opzij zetten, meer afdwingen om hem recht te maken, want nu gaat ze gewoon de hoeken niet door en het wordt van kwaad tot erger omdat ik even niet wist wat ik eraan moest doen.

Ik ga hier dus even hard op trainen...

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 19:12

Pfew...
Het valt allemaal niet mee.
Ik rij op de hoefslag en pats boem, ze valt ineens naar binnen. Dan speelt in mijn hoofd de film af, hoe reed ik, wat deed ik verkeerd.
En warempel... ik geef haar gewoon haar zin.
Ze maakt zich bol en ik probeer dan tegen te draaien, dus te kijken waar we heen moeten gaan, dus ik draai netjes naar rechts en probeer haar met mijn binnenbeen naar de buitenteugel te rijden, ik doe mijn rechterhand iets van de hals. Maar... dat vindt ze moeilijk, want op dat moment wordt ze recht gesteld. Ze gaat slingeren en wat doe ik... ik ga lekker met haar meedraaien, haal mijn rechterhand over haar manenkam om haar zo naar de hoek te drukken, sja... zo lukt het me nooit.

Heel ellendig, ik weet wat ik fout doe, ik weet wat ik moet doen maar het probleem leek vandaag wel erger dan vorige week. Ik denk dat het komt omdat ik me er nu bewust van ben. En omdat je dat bent valt het meer op en wil je het perfect hebben.

Valt wel erg tegen.

Zijn er nog mensen die wat goede tips of foefjes hebben??? Ik dacht er vandaag bijna aan om nooit meer rechtsom te galopperen Knipoog Tong uitsteken

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:29

Aan de longeerlijn laten galloperen rechtsom. Desnoods aan touwtjes vatzetten of bijzet teugels. Haar dan wel recht instellen, niet met buiging naar rechts. Die buiging longeer je er zelf in. De volte heel groot maken zodat ze er lekker de ruimte voor heeft.

Het mooiste is het om het in een longeerring te doen, zodat ze toch wat steun heeft.

Aan de longe leerd een paard echt op eigen benen lopen zonder 'storing' van ruiter(gewicht). Pas als ze dit aan de longe helemaal goed aanpakt (langzamerhand ietwat stelling/ buiging gaan vragen) dan weer onder het zadel proberen. eerder niet, anders doet het meer kwaad dan goed.

Succes!

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 09:34

Gisteravond les gehad en daarna zitles. Dus even op de trampoline enzo.
We weten nu hoe het komt waardoor ik het fout doe en nu de fout er bij mij uitkrijgen.
Maar goed, gisteren zat er eindelijk verbetering in.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 11:19

Is het een idee om dit eerst eens goed te oefenen op de binnenhoefslag ipv op de hoefslag? Omdat je namelijk schreef dat je paard buiten wel recht galoppeerde (zonder steun van het hek)?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 11:25

Franca, dat is juist het probleem. Op de binnenhoefslag gaat ze zich nog boller maken en wordt de bak steeds kleiner.
De fout ligt nu echt bij mij.
Ik draai tegengesteld en geef een schopje (sorry voor de gevoelige mensen onder ons) zodat ze weet dat ik er niet van gediend ben. Dan gaat ze zich recht proberen te maken, ze slingert, ze vindt het moeilijk en wat doe ik dan, ik ga weer met haar mee zitten, ik help haar in wat ze wil doen.
Ik moet blijven zitten, me niets van haar geslinger aantrekken. Maar dan valt ze in draf omdat ze het moeilijk vindt. Daar moet ik schijt aan hebben, gewoon opnieuw proberen en haar sterker maken.

De fout ligt nu dus echt bij mij. Ik weet wat ik fout doe, maar ben er nu te erg op gefixeerd. Daarom lukt het nu niet!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 11:52

Allereerst zou ik persoonlijk mijn paard door een fysio/homeopaat laten nakijken. Wellicht dat er een "knoop" in de heup zit, waardoor ze niet helemaal wil loslaten.

Buiten dat zou ik er goed opletten dat je goed contact houd met je buitenteugel (zo begrens je de buitenschouder, welke naar buiten wordt gedrukt als je paard met de achterhand naar binnen komt). Probeer zo eens in draf paar keer voorzichtig contrastelling te vragen. Maar let erop dat hij echt helemaal vanuit de schouder naar buiten gesteld is, dus niet alleen vanuit de nek. Dit zelfde kan je in mindere mate in galop doen. Hou daarbij goed je binnenbeen er bij, opdat het rechterachterbeen goed geactiveerd blijft. Probeer eerst korte stukjes, want je paard zal zijn balans moeten opzoeken/opbouwen. Rij ook niet al te lang in galop, maar rij korte, correcte stukjes.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 11:56

Tnx Tyrza.
Ze is al door een fysio nagekeken.
Ze is helemaal los, eigenlijk niets kunnen vinden.
Het lijkt er echt op of het probleem echt in mij zit.

Verder rij ik vaak volte's waarbij ik wat contrastelling vraag en een pasje opzij en weer gewone stelling en een pasje opzij, dus op die manier een volte openen en sluiten, dit om een paard heel goed los maken.

Ik blijf gewoon oefenen, er zit niets anders op. Zit niets mis in het paardje, dus dan moet de fout wel bij mij zitten.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:02

Als je paard naar binnen valt, zou ik juist de voltes een beetje mijden. Hierdoor ga je nml zelf bij voorbaat al wat scheef zitten.

Blijf met rijden er op letten dat je beide zitbeenknobbels in je zadel voelt drukken. Hou je beide benen even lang en voel je knieën tegen de wrongen liggen. Verder zou ik flink misbruik maken van eventuele spiegels Haha!

Wees je dus meer bewust van je hele houding. Voel elk ledemaat eens stuk voor stuk aan en vergelijk deze met de andere: staan deze wel symmetrisch? Beging maar eens in stap en hou dit vol tot in de galop.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 18:33

Voor de personen die er interesse hebben een update.
We gaan met sprongen vooruit. We zijn al helemaal recht, en gaan met stelling de hoeken door!

Zondag wezen buitenrijden en daar dus een eind de rechtergalop gedaan en haar hier heerlijk recht in gemaakt en steeds meer stelling rechts gevraagd.

Vandaag in de bak gereden en veel korte stukjes gegaloppeerd en het ging fantastisch. Ik had een "hoera"stemming hierdoor.

Helaas hebben we geen spiegels bij ons in de bak Tyrza, dus ik kan niet zelf kijken hoe het eruit ziet. Maar goed, zaterdag word ik weer op video opgenomen en dan kan ik weer gaan vergelijken met 3 weken geleden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:37

Hiephiep! Ga zo door meid! Knipoog

Heel wijs om opnames te maken. Zo zie je tenminste ook wat je moet voelen!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 18:42

Ik ga gewoon 18 oktober iedereen zoek rijden tijdens de prinsenstad 3 jarigen dressuurwedstrijd Knipoog Tong uitsteken
(oeh, wat klinkt dat zelfverzekerd terwijl ik dat helemaal niet ben)

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:51

You go girl! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lizzy__87, YandexBot en 13 bezoekers