[LO] verschillende manieren longeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

[LO] verschillende manieren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 17:47

Nou ik heb dus de vraag: op wat voor verschillende manieren kun je de touwtjes vastmaken van het bit naar de longeersingel?
Ik had het eerst als een soort slof zeg maar..... (kweet nie of de goede naam gebruik). Daarmee bedoel ik: van het bit naar de onderkant van de singel, dan naar de ringetjes van de singel en dan weer naar het bit.
[ITP] [Timon] => Longeren met touwtjes... => net als deze lieve shet heeft!

Maar ik heb ze ook wel eens anders gehad. Van het bit, naar een ringetje aan de zijkant van de longeersingel dan boven de longeersignel door naar het ringetje aan de andere kant dan naar de andere kant aan het bit. Dan weer terug naar een ringetje dan onder de longeersingel door naar het ringetje aan de anderen kant en dan weer naar het bit. (snappen jullie het???)

Wat is eigenlijk de beste manier? En hoe doen jullie het? En wat is eigenlijk de werking van die verschillende manieren? (ik merkte wel dat suleika bij manier twee sneller en beter ontspande en haar rug beter gebruikte).

groetjes!


Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:52

Leuk topic Haha! Vooral omdat je Timon als voorbeeldje gebruikt Schijnheilig
Ik ben er zelf ook nieuwschierig naar, dus barst maar los Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:11

je kunt ze tussen de benen en dan aande zijkant vastmaken ---kunnen ze de hals wat meer verlengen,
je kunt ze tussen de benen en dan boven op de schoft
je kunt ze aan de zijkant en dan boven de schoft vastzetten, je hebt vaak aan de zijkant meerdere ringetjes, dan kun je ze ook op twee plaatsen dus aan de zijkant vastmaken
ik doe ze het liefste tussen de benen en dan aan de zijkant, zeg maar als de slof, dan heeft mijn paard de meeste ruimte om te kunnen ontspannen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:47

Volgens mij is de beste manier zonder touwtjes. De beegingen blijven dan altijd van paard en er kan dus niets geforceerd worden. Er is dus ontspanning en dat is de basis van elke training. OP het moment dat je een paard gaat vastzetten met touwtjesdwing je hem teveel. Dat geldt overigens voor veel hulpteugels. Ik heb laatst gelezen dat een paard wat gewoon vastgezet is aan de muur een hogere hartslag heeft dan een paard wat niet aangebonden staat. Terwijl hij dan alleen maar staat........
Nee, het lijkt dat je resultaat hebt voor het oog maar de werkelijkheid is wel anders. Helmaal als je ze ook nog achter de Loodlijn laat lopen.
Persoonlijk zou ik jouw dus adviseren om het helemaal niet et touwtjes te gaan doen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:14

Als je aan het longeren wilt zal je toch eerst het doel ervan moeten weten.
Vervolgens ga je uitzoeken, c.q. vragen wat de beste manier is om bij het gestelde doel te komen.
Longeren is een middel ter verbetering van je paard, geen doel op zich.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 16:21

nou... mijn doel is dus... zorgen dat hij een betere halsbespiering krijgt (dus meer boven in de hals). Maar opzich valt dat ook wel te trainen met gewoon rijden.

Maar mijn hoofddoel is dat hij lekker los komt door de rug en zijn rugspieren gaat gebruiken. Omdat hij een jaar geleden spierbevangenheid in zijn rug heeft gehad heeft hij moeite met zijn rugspieren gebruiken. Vooral tijdens het rijden. Dus dan train ik het liever met longeren, zonder dat er iemand op zit.

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:25

Probeer dan de methode van Aqua8horse eens.
Longeren om de rust er in te krijgen, houden.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 16:29

maar hoe kan een paard dan zijn rugspieren gebruiken terwijl hij maar een beetje met zijn neus in de lucht loopt te flierefluiten? tenminste dat zou suleika gaan doen dan.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:05

Suleika schreef:
maar hoe kan een paard dan zijn rugspieren gebruiken terwijl hij maar een beetje met zijn neus in de lucht loopt te flierefluiten? tenminste dat zou suleika gaan doen dan.


idd ben ik het mee eens, iedereen heeft zijn eigen manieren van longeren en iedereen doet het op de manier die die zelf het beste vind, als je die halsspieren wat wil versterken, kan longeren ter ondersteuning gedaan worden. wat jij met jou pony moet doen (ik ken deze combinatie nl) is de pony meer vanuit het been naar de hand toe gaan rijden, probeer meer gewicht te drijven in de hand, ze loopt teveel in een eigenhouding, een nepkrulletje dus, als je wil kan ik binnenkort wel lesgeven ???
( en dan kun je meteen zorgen dat jij en maart tegelijk op concours moeten, probeer dan nog maar wat meer pony's te regelen en dan kunnen we met de vr8wagen gaan! Haha!)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:37

Suleika schreef:
maar hoe kan een paard dan zijn rugspieren gebruiken terwijl hij maar een beetje met zijn neus in de lucht loopt te flierefluiten? tenminste dat zou suleika gaan doen dan.


Dat kan heel goed hoor! Probeer het maar eens gewoon en als hij in de lucht wil kijken laat hem dan gewoon. Dan pak je het rustig op en zal hij uitzichzelf(= dus als zijn spieren er aan toe zijn!!!) als je hem op de goede manier stimuleert(=niet met hulpteugels en touwtjes) maar met je houding en je stem, zal hij vanzelf gaan zakken. Een paard loopt zelf ook niet plezierig met zijn hoofd in de lucht en dat is eigenlijk heel logisch!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 09:32

crossmonster"]
[quote="Suleika schreef:
maar hoe kan een paard dan zijn rugspieren gebruiken terwijl hij maar een beetje met zijn neus in de lucht loopt te flierefluiten? tenminste dat zou suleika gaan doen dan.


idd ben ik het mee eens, iedereen heeft zijn eigen manieren van longeren en iedereen doet het op de manier die die zelf het beste vind, als je die halsspieren wat wil versterken, kan longeren ter ondersteuning gedaan worden. wat jij met jou pony moet doen (ik ken deze combinatie nl) is de pony meer vanuit het been naar de hand toe gaan rijden, probeer meer gewicht te drijven in de hand, ze loopt teveel in een eigenhouding, een nepkrulletje dus, als je wil kan ik binnenkort wel lesgeven ???
( en dan kun je meteen zorgen dat jij en maart tegelijk op concours moeten, probeer dan nog maar wat meer pony's te regelen en dan kunnen we met de vr8wagen gaan! Haha!)
[/quote]

haha oke vet!!!!!! is goed Haha!:D
haha ik wil best een keertje mee gaan crossen... ik denk dat esther ook wel mee zal willen...maar niet over iedere hindernis denk ik!
Haha ohjeeh dat wordt wat met suleika Haha! najah....

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:04

Even een vraag dan over het longeren want m'n pony die zit links best wel vast met stelling en op de volte lukt dat niet goed enzo, dus ik ga donderdag longeren, maar als hij dus links moet loskomen hoe kan dat zonder touwtjes want ze kijkt niet zomaar naar binnen als ik er geen touwtjes aan heb zitten...

offtopic: jah ik wil ook wel mee marre k heb geen startkaart ofzo k w i l wel over iedere hindernis maar dat kan ik denk ik beter niet doen aangezien we allebei geen ervaring hebben en vrijdag in de les met die tonnen ging ook al zo supergoed
maar ik wil wel mee, ik ga overal wel mee Haha! Haha!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 14:59

whahahh met die tonnen zag er wel heeeel cool uit!!! haha zei Yvet (voor de verduidelijking: ons lesgeefmens op maandag van de ponyclub) dat dat je hem dan 'moest' longeren? ik denk....maarja, das mijn mening..... dat je het beter op kunt lossen met rijden... en mijn mening is ook.... voor halsspier en ruglosmaken vind ik longeren beter....maarja das nie echt een antwoord op je vraag! maar breg, ik wil graag een keer les van je daarvoor Haha! dan kan ik ut ook een x aanvoelen als het goed is als ik erop zit Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:09

okej, dan kan esther als ze wil ook wel meteen meerijden ??
aangezien ze bij mij beter sprong als bij de ponyclub Tong uitsteken


Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:40

huh ik snap je niet mir? Blond yvet had niks gezegd, maar ik kan met rijden geen stelling, lukt niet omdta ie zo vast zit, dus ik denk zelf eigenlijk dat ik met longeren dan stelling vraag zodat ie naar binnen kijkt en dan zijn hals spieren losser komen. en dat lijkt me nogal lastig zonder touwtjes Verward
hahaha juist bregje!
vrijdag, de eerste keer stond ze zo ff een tijdje half stijl overeind, toen sprong ze, nou ik lag bijna met m'n kop in het zand toen we neerkwamen haha, maar tonnen zijn ook zo eng Rolleyes
maar daarna op het laatst toen meta zei dat het goed ging vond ik er helemaal geen fut in zitten zo saai echt alsof ze wil bereiken dat ie zijn benen niet optilt en alle balken aanraakt... Verward maar als dat goed is zal het wel haha. Clown
maar ik ga iig wel mee

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 20:48

whaha nee toen meta zei dat het goed ging zag het er ook wel goed uit Haha!:D whaha dat gevoel had ik bij sul ook hoor alsof ie ieder moment over die tonnen kon flikkeren Haha! Haha!

nee ik vroeg of Yvet het tegen jou zei dat je haar moest longeren voor stelling... maar da was dus nie zo Haha!
maar stelling moet je eik ook op je benen rijden he... anders zwaait ie denk ik nog met zijn achterhand uit... dus dat heeft denk ik niet veel nut met longeren.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:14

Jah precies ik was elke keer verbaast dat hij geen tonnen opzij had geskupt omdat het zo laag leek Verward najah...
Van dat longeren is ook wel maar mijzelf lukt het echt niet dan gaat ze helemaal naar binnen vallen enzo en binnenbeen reageert ze niet op net alsof ze het niet snapt Blond terwijl op de andere hand het wel lukt, maar het kan liggen aan dat ze rechtsgebogen is..

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 11:39

Mareska schreef:
Jah precies ik was elke keer verbaast dat hij geen tonnen opzij had geskupt omdat het zo laag leek Verward najah...
Van dat longeren is ook wel maar mijzelf lukt het echt niet dan gaat ze helemaal naar binnen vallen enzo en binnenbeen reageert ze niet op net alsof ze het niet snapt Blond terwijl op de andere hand het wel lukt, maar het kan liggen aan dat ze rechtsgebogen is..


whahahah die blonT poppetjes telkens van jou!! whahah!!
zoals ik al had gezegd... dat naar binnen vallen zit in de familie!! Zullen we het uit de kweek halen? Haha! oke wie heeft er een hengstpaard dat extreem naar buiten valt? *LOL*

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:51

Suleika"]
[quote="Mareska schreef:
Jah precies ik was elke keer verbaast dat hij geen tonnen opzij had geskupt omdat het zo laag leek Verward najah...
Van dat longeren is ook wel maar mijzelf lukt het echt niet dan gaat ze helemaal naar binnen vallen enzo en binnenbeen reageert ze niet op net alsof ze het niet snapt Blond terwijl op de andere hand het wel lukt, maar het kan liggen aan dat ze rechtsgebogen is..


whahahah die blonT poppetjes telkens van jou!! whahah!!
zoals ik al had gezegd... dat naar binnen vallen zit in de familie!! Zullen we het uit de kweek halen? Haha! oke wie heeft er een hengstpaard dat extreem naar buiten valt? *LOL*
[/quote]

gewoon zelf meer kuitspieren kweken !!! Tong uitsteken
kunnen jullie zaterdag lessen ?? dan hebk smiddags of smorgens wel tijd !

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:35

Jah ik kan maar het was al afgesproken haha.
Nja heb je tips om snel (en zonder veel moeite te hoeven doen) kuitspieren te kweken? Een vriendin van mij voeiert haar paarden altijd van die zooi voor de spieren, misschien moet ik dat eens proberen Haha!

Wat is dit allemaal off topic Bloos

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:30

Mareska schreef:
Jah ik kan maar het was al afgesproken haha.
Nja heb je tips om snel (en zonder veel moeite te hoeven doen) kuitspieren te kweken? Een vriendin van mij voeiert haar paarden altijd van die zooi voor de spieren, misschien moet ik dat eens proberen Haha!

Wat is dit allemaal off topic Bloos

whaha anabole steroiden LOL
, fietsen en wandelen zijn iig heel goed, en je kuiten goed gebruiken met rijden, meeste mensen (he LOULOU Knipoog ) drijven met de hak!!
dus hakken laag en die kuiten aanspannen , om je enkelgewircht soepeler te maken kun je voor de tv of achter je pc (waarom de een voor en de ander achter??? je kijkt tog beide naar een schermpje, maargoed) iig je kunt dan je voet rondjes laten draaien, hierdoor verspoepeld je enkelgewricht en kun je dus beter je hakken uitdrukken en dus je kuiten gebruiken IDEE !

maar goed ik zie jullie alst goed is zaterdag om 10 uur
maar alst regent dan ......dan weet ik het nog zo net niet Tong uitsteken
ik ben niet voor niets gestopt met lesgeven he? Knipoog
en een wederdienst ben ik nog aan het bedenken, misschien dat ik volgend jaar fsow wel wat grooms nodig heb, en lou ook Haha!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 20:20

wahahh cool dat met je kuiten draaien dat doe ik altijd automatisch voor de tv ofzow Haha! haha dus daar hoef ik nie meer op te letten Tong uitsteken
maar ik wil geen dikke kuiten! (heb ik toch al Haha!) maar dan lijk je net zo'n vent Haha!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:22

whahahah maar wandelen en fietsen is een te grote inspanning voor mij in mijn vrije tijd, ik vind elke dag anderhalfuur heen en trug fietsen naar school en kwartier naar de pony's en terug wel genoeg Lachen
maar ik ben al met mijn voeten aan het ronddraaien Lachen

Danielle14

Berichten: 1334
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:19

Ik longeer me pony altijd met 2 longeerlijnen!!
Je doet dan een longeesingel om en dan doe je ze eerst door de longeersingelringtjes... en dan maak je ze aan het bit vast!! Zo kan je dr ook achter gaan lopen en zo een soort van mennen *LOL* Pling Verward
Je doet het ene touw dan achter je pony/ paards kont lang en de andere hou je zeg maar normaal.. T is een beetje moeilijk uit te leggen op de computer maarja.. Verward
Ik vindt t zelf makkelijker dan met 1 longeerlijn.. maar in t beging was t nog wel is lastig want dan zit je soms weer in de knoop met die longeerlijn!! Verward

Geslaagd voor ORUN instructeur niveau 2!! ยป Soraya Reservekampioen NK Wanroij
BIJ DE LAATSTE 2 MET DE ZEGWAARD BOKAAL :D

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 16:30

ja ik denk wel dat ik je snap Haha! die tweede is er dan voor om zijn achterhand er zeg maar bij te houden?

en wat ik ook wel eens heb gezien zo'n bontje achter de kont ofzowiets... wat is dat en waar is dat voor?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers