Op Razinda gereden (15) en we gingen hard!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 23:50

Beide paarden gereden vanavond. Als eerste deed ik Razinda. Aan de longeerlijn was ze al heel druk. Toen ik wilde opstijgen, wilde ze niet stilstaan, dit is de eerste keer dat ze lastig was daarmee. Ze dacht waarschijnlijk dat ik haar weer ging bijzetten want ze ging helemaal in de krul staan en heel onrustig doen. Toen ik er een beetje onhandig op ging, schrok ze en kwam ze omhoog. Na een aantal pogingen lukte het me eindelijk, dit was ik niet van haar gewend!!

Ze stapte heel druk weg en liep helemaal met haar kin op haar borst, zodat ik totaal geen contact kon hebben met haar mond. Ze ging heel hard draven en omdat ik geen contact met haar mond kon krijgen, heb ik haar maar even laten gaan. Van aandrijven was geen sprake, ze ging zelfs galopperen, ze was echt druk! En maar hinniken enzo! Uiteindelijk werd ze rustiger en toen kon ik er weer met mijn benen aankomen. Ik kon drijven en haar zo weer tegen mijn hand aan drijven, waardoor de aanleuning ook beter werd, niet zo raar opgekropt, maar gewoon een mooie houding. Toen kon ik er lekker aan rijden en heb ook nog op beide handen gegaloppeerd. Maar wat gingen we hard!!

Toen ik klaar was, wilde ik haar laten halthouden maar ze was zo druk dat dat bijna niet lukte. Ik weet niet wat ze had, maar ze was echt heel gek vandaag!! Nou ja, weer wat nieuws. Ik was eigenlijk wel een beetje bang dat ze zou gaan bokken uit frissigheid, want ze kan ontzettend bokken aan de longeerlijn, maar dat deed ze gelukkig niet.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 08:50

Gelukkig maar dat het niet altijd even goed krijgt, anders zouden we er hier een minderwaardigheidscomplex van krijgen, maar super opgelost hoor. Schouderklopje waard Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 09:01

ach ja joh, soms hebben ze ineens iets.....
hopen dat ze de volgende keer weer iets rustger is!
die idiote reactie van dat opkrullen dat doet Tender ook hoor! moet je je imo niet druk om maken, is bij hem tenminste gewoon wat aanstellerij!

Maar goed gedaan, jullie komen er wel!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 09:05

Ik gas ook wel eens zo met IOnes. Dat voelt fantastisch, maar weinig dressuurproeven die daar tegenop kunnen. Vindt iones trouwens ook. Het is vaak wel makkelijker om een paard terug te nemen als je hem even hebt laten gaan. Maar na het rennen zijn ze vaak opgefokt. Je moet dan ook niet van ze vragen om stil te gaan staan. Je kunt beter proberen of ze wil stappen en met zo weinig mogelijk teugel. Hoe meer teugel je een paard dan geeft, hoe sneller hij rustig wordt. Ik geef iones daarna ook altijd lange teugel. ook laat ik hem op vaste plaatsen vaak bepaalde dingen doen zoals langs het kanaal racen, maar daarna echt stappen, NOOIT wat anders dan op die plek laten stappen. Ik geef hem dan lange teugel en hij wandelt rustig weer naar huis.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-01 10:34

Maar het was meer zo dat ik geen contact kon krijgen. Ik had haar helemaal niet strak ofzo, de teugels hingen gewoon los!

Ik snap ook wel waarom, dat komt natuurlijk door dat bijzetten. Ze had waarschijnlijk zoiets van, ik moet toch met mijn koppie in de krul, dan doe ik dat toch. Maar ja, dan zo dat je helemaal geen contact meer hebt! En omdat ze zo hard wilde, en ik geen contact had, was er ook geen rem. Gelukkig ging dat later wel goed toen ze wat was gekalmeerd. Maar dit was een hele andere Razinda hoor!!

En hard gaan in zo'n bakje vind ik trouwens helemaal niet zo fijn, je zal maar onderuit gaan!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 11:04

Doet ze dat aan de bijzet ook? want als ze juist het contact gaat vermijden dan is dat natuurlijk niet echt de bedoeling? Ik ken dat als je niks in je handen hebt, je kunt de teugels los en boven hun oren houden er verandert niks, heeft een tijdje geduurd voordat we dat eruit hadden en hij heeft al zo'n korte hals....ik heb hem echt maandenlang alleen maar lang in de hals gereden, anders was dat echt zonde geweest.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 11:39

Dat een jong paard hard gaat is wel heel logisch, ze heeft gewoon nog moeite om haar balans te houden met een ruiter. Hard gaan is dan makkelijker voor haar. Dat had Sefja in het begin ook: alleen maar plat door de bocht kunnen in gallop en dat ze ook in draf veel te hard liep. Het wordt vanzelf beter wanneer haar balans met een ruiter beter wordt. Gewoon geduld hebben dus.

Dat opkrullen daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn. Misschien toch nog even zonder bijzet longeren?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-01 11:54

Ik longeer inderdaad niet meer met een bijzet, ik wist niet dat 1x zulke gevolgen kon hebben. Dus maar niet meer doen!

Gelukkig kon ik haar uiteindelijk wel weer tegen mijn hand aandrijven, want het is wel lastig als je geen contact meer hebt.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 12:51

lijkt mij stug dat het door het longeren kwam. stond er bij jullie ook zo'n wind?
Ik heb Lot altijd met bijzet gelongeerd en heb nooit problemen gehad.. Ook hij was wel eens fris en ik ben er zelf een keer hard afgevallen toen ie me eraf bokte tja ze blijven jong he *LOL*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:23

misschien moet je eens longeren met een gogue of zo, dan heeft ze wel begrenzing maar geen vastigheid omdat ze haar hoofd wel gewoon naar beneden kan doen, voor een jong paard beter dan de bijzet (maar daar was je al achter)

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-01 16:36

Nimber, het waaide inderdaad wel heel hard ja!

Astridh, maar ze raakt nog zo in paniek als ze is bijgezet, en de gogue zit natuurlijk ook nog eens tussen haar benen. Ik denk dat ik voorlopig maar alleen rij en dan van te voren even longeer. Ik heb toch al een hekel aan longeren! Haha!

En neem maar geen foto's ervan zaterdag haha *LOL*

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers