Hoe kan je zand in maag en darmen voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Hoe kan je zand in maag en darmen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 19:32

Vandaag was mijn paard helemaal niet lekker. Aan de diaree en koliekerig. De dierenarts is geweest en ze had een beetje koorts en hij constateerde allemaal zand in dr maag en darmen. Maar dat wil nu ook wel nou er bijna geen gras meer op het land staat, dan krijgen ze al snel veel zand mee.
Mijn vraag is nu hoe ik zand in dr maag en darmen kan voorkomen, want ik wil dr natuurlijk niet de hele dag binnen laten staan.

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:36

zorgen dat er hooi of iets anders ligt.
Laats lagen er in de wei van Sterre en Arabesk grote afbebroken takken. Daar waren ze toen op aan het kauwen en mee aan het spelen.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:56

Er zijn van de paardendrogist geloof ik speciale wormenkuren die het zand uit de maag afvoeren

esje
Berichten: 49
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Helden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:27


Ieder nadeel heeft ook een voordeel.

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:56

ja idd je moet goed zorgen dat ze niet op een weide staat waar te weinig gras staat.
in de catalogus van de paardendrogist staan ook tips over hoe je kan testen of er niet te veel zand in de maag/darmen zit.

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:27

met een speciale wormenkuur, krijgen die van ons ook en die staan de hele dag op het zand

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:30

sandclean, dat kun je als pre voeren !!! werkt heeeel goed, maar is ook errug duur. wat je ook kunt doen is een hooiruif vullen met hooi en in de wei zetten

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:32

Of gewoon lijnzaad voeren met een beetje zonnebloemolie. Dit wordt in het darmstelsel een soort slijmlaagje, waardoor zand beter afgevoerd wordt. Voorkomen kan eigenlijk niet, of je moet je paard op kunstgras zetten, want zand krijgen ze sowieso mee naar binnen.

Toos paardloos

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:42

imker schreef:
Of gewoon lijnzaad voeren met een beetje zonnebloemolie. Dit wordt in het darmstelsel een soort slijmlaagje, waardoor zand beter afgevoerd wordt. Voorkomen kan eigenlijk niet, of je moet je paard op kunstgras zetten, want zand krijgen ze sowieso mee naar binnen.


idd bijna vergeten ! lijnzaad zou ik zowiezo doen bij een paard op een kale wei!! dat vetlaagje wat zich vormt in het darmstelsel zorgt er nl vooral voor dat het zand wat zich in de darmen verplaatst, zo min mogelijk schade aanricht, want zonder dat vetlaagje heb je een kans op darmperforatie, en dan ben je verder van huis!

en toch kun je het een heel eind voorkomen met die sandclean, vraag me niet wat dat spul precies doet, maar ik ken veel mensen die het gebruiken en die paarden hebben die echt happen zand naar binnen werken, en ze hebben allemaal de dierenarts dit jaar niet nodig gehad (iig niet voor zandkoliek!)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:27

Crossie, het is trouwens SandcleaR of Zandweg, ligt eraan welk merk je pakt.

Toos paardloos

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:20

imker schreef:
Crossie, het is trouwens SandcleaR of Zandweg, ligt eraan welk merk je pakt.


thnx imker, ik wist niet psies hoe het heette ik dach sand clean.. Haha! maar gelukkig zijn er mensen die wél opletten Haha!

is er ook een nederlandse versie dan ja?
mijn paarden-overbuurvrouw heeft iig die engelse , die gebruikt ze bij een oud besje van 20, en dat paard heeft al vanalles gehad, is al minstens 4 keer bijna dood geweest (hoefbevangen, zandkoliek,bronchites) maar die zandkoliek kan ze nu heel erg goed voorkomen met dat spul
hijw as eerst altijd mager , nu word ie zelfs vet sinds dat spul!
en idd geeft ze ook lijnzaadolie bij


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:13

Zand in de darmen/maag voorkomen is niet te doen. Als ze op het land staan krijgen ze altijd wel wat zand binnen.
Zelf geef ik mijn paard in het najaar en in het voorjaar een zandkuurtje zodat ik er zeker van ben dat hij niet te veel zand naar binnenkrijgt.
Ik geef zelf sandclaer of zandweg(hofman's lieve).
En de DA zal ook wel gezegt hebben lijnzaad koken en dit door het voer geven. Als je lijnzaadolie geeft helpt het alleen tegen een glanzendevacht, maar niet tegen het zand, omdat het niet slijmerig genoeg is voor de zaadjes om aan te blijven kleven.

Wodan en ik onderweg in de M2

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:27

IK heb van mijn dierenarts ook de tip gekregen om zeker 2x per jaar een kuur met SandClear te geven, of als er je zeker weet dat er zand in de darmen zit en je paard is er niet lekker van Sand Gard. Daar zit extra probiotica bij in om de darmfunctie weer op peil te brengen.

Echt voorkomen dat ze zand binnen krijgen kan niet. Wel kun je het helpen verminderen door ze bv zo min mogelijk op een zanderige bodem te laten staan en bv voedsel van de bodem af geven (dus in een ruif oid).

Paarden kunnen overigens erg ziek worden van zand in de darmen, en dan denk ik niet meteen aan koliek. Bij die van mij waren de darmen van binnen kapot geschuurd waardoor de darmen slecht functioneerden. Ze nam dus wel voedingsstoffen tot zich, maar die werden niet in het lichaam opgenomen. Ze viel dus extreem af.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:40

Mijn paarden staan 's zomers 24/7 buiten in een zandpaddock en 's winters gedurende de dag. Ik heb nog nooit een paard met koliek gehad vanwege teveel zand in de darmen. Gewoon veel hooi voeren, dan wordt het zand met het hooi weer naar buiten getransporteerd.

Middeltjes als SandClear etc. klinken leuk en kwaad zullen ze niet doen, maar of ze echt helpen Verward
Ik heb ooit eens een Zwitsers onderzoek gelezen waarin een deel van een kudde wel en de andere helft geen Sandclear kreeg. Na onderzoek van de magen bleek er geen verschil te zijn in aanwezige zandhoeveelheid.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:04

Mijn paard staat ook hele dagen in de bak. Ik heb dit jaar een kuurtje sandclear gegeven. Verder krijgt hij lijnzaad en ik hoop maar dat ik het hiermee voorkomen kan.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:16

Ik heb ooit eens gehoord over een soort korf die ervoor zorgt dat het paard alleen het bovenste deel van het gras kan eten (tot een paar milimeter tot de grond) maar of dat nou paardvriendelijk is?

Kerstmuts

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:54

Je bedoelt de Greengard (oid). Is alleen geschikt voor paarden die óf alleen staan óf rustig met elkaar omgaan. Ze kunnen zich nl niet meer verdedigen (bijten).
Maar het masker/korf is wel heel geschikt voor paarden die niet te veel gras ineens mogen hebben (eiwit,koliek-gevoelig).
Ik geloof niet dat het paardONvriendelijk is, integendeel Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cabochon1, hwn, IASCrawler, Larissa123, SemrushBot, YandexBot en 97 bezoekers