wel of geen ruif, voor en nadelen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 15:52

Alweer een topic over de stal... Haha!

Aangezien we nu toch bezig gaan en alles eruit moet kunnen we het beter in een keer goed doen vind ik...
Er hangt nu een ruif in de stal, maar eigenlijk vind ik dat dat ding de stal onnodig smal maakt...
Hebben al jullie paarden wel of geen ruif, of misschien eventueel een hooibal of iets dergelijks?

En wat moet er volgens jullie absoluut aanwezig zijn in een "goede stal"?
Voerbak, zoutblok ed zijn er wel, water geef ik in een emmer en wordt elke keer verschoont....
De stal is ongeveer 2 bij 3 meter en het is de bedoeling dat ze 's nachts op stal gaat als ze terug is en overdag een paar uurtjes buiten....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:17

ruif eruit... rotdingen. Je paard eet het gezondst van de grond, daar is zijn hele lichaam op ingesteld. Van uit de ruif krijgt hij veel maar stof binnen, omdat hij zijn luchtpijp wijder open heeft wanneer hij zijn hoofd hoog draagt.
een lage ruif lijkt een oplossing, maar daarin kan hij weer vast komen te zitten met benen en misschien ook hoofd...
WEg die ruif.
In een stal hoort verder een liksteen en een watervoorziening. En een goede verlichting, de donkere dagen komen er weer aan. tuurlijk ook een voerbak, in zo'n wat kleinere box zou ik kiezen voor een uitneembare voerbak, na het eten hangt dat ding dan niet meer in de weg.
Succes met de klusserij!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:19

ik haat ruiven! en ik zal je nog sterker vertellen: Mijn allerliefte 4-voeter wil niet eens zijn hooi eten uit een ruif!

een paard is gebouwd om van de grond te eten (grazen), en dat doen ze dan ook het allerliefste. (met brok doen we dat vaak niet omdat ze dan alles lopen te vertrappen, maar met hooi zou ik het persoonlijk altijd doen!)

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:19

ja, of zo;n voerbak die je in de hoek op kunt hangen. Ik heb ook ergens gelezen dat paarden een onderhals kunnen krijgen, als ze erg hun hoofd omhoog moeten doen tijdens het eten. misschien een electrische drinkbak, maar daar weet ik de kosten niet van, maar ze zijn wel superhandig!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:28

Wij hebben thusi juit ruifen omdat ze er anders de hele tijd door het hooi lopen. En ze eten er gewoon uit.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:32

Ik zou voor een hooinetje of gewoon hooi op de vloer gaan. Bij ons krijgen ze het op de grond en alleen Chippy krijgt het in een hooinet omdat hij dan langer bezig is.
XXX
Ciska

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:48

een hooibal is nog wel het leukste maar wel errug duur. mijn pony at eerst uit een ruif,maar heb het toch liever op de grond. verder heb ik een elektrische drinkbak een liksteen een voerbak en dat was het wel zo'n b-tje

-x- DaPHNE

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 17:31

oke, ruif eruit dus..... Haha! Haha!
Scheelt zeker 50 cm in de breedte van de stal en dat is best heel veel als het maar 2 meter breed is... *LOL*

Er hangen 2 zoutblokken een gewone witte en een paardeblok (zo'n rooie), die ga ik dan verplaatsen naar de zijwand en de voerbak (hoekmodel) hang ik nu voorin gelijk om het hoekje, dat is wel zo makkelijk met voeren want dan hoef ik niet steeds de stal in maar kan het voer er zo inmikken... Haha!

Ik heb trouwens ook nog zo'n jollybal, in het land kijkt ze er niet eens naar, misschien dat ik em in de stal ga hangen, maar dat is dan ook weer zo'n "hang in de weg"... Verward Maar misschien dat ze het wel leuk vindt..... Nu ie in het land ligt doet ze er toch niets mee...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 22:38

Een hooinet zou ik nooit doen. Ik heb nachtmerries van zo´n ding sinds ik "Mr Bean" met z´n been half omhoog in het net verstrikt vond Verdrietig . Ze mogen dan wel langer bezig zijn met eten, maar als het fout gaat, zijn ze misschien nooit meer bezig Huilen

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 03:54

Hoi Sterre,
zoals ik er nu over denk hang ik verder helemaal niets in de stal, geen ruig, geen hooinet, geen hooibal, maar gewoon het hooi op de grond...
De ruif neemt best veel plaats in en omdat Mika maar zo klein is moet zo'n bal heel laag worden gehangen en wordt daardoor ook een irritant iets dat altijd in de weg hangt....(denk ik Verward )
Ik ga het gewoon uitproberen en als het niet bevalt zonder ruif/bal kan ik er gauw genoeg nog een ophangen...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 09:08

over de likstenen... slecht 1 is wel voldoende hoor! Zou ik de rode paardenblok handhaven, daar zitten ook mineralen is...

En als ze het hooi te snel ophebben kan je altijd nog een plak vreetstro toevoegen, hebben ze ook nog wat te doen zonder dat ze te veel voer krijgen. Vreetstro is haverstro, of tarwestro...

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 09:09

Ooit heb ik een keer zelf een 'ruif' gemaakt, in een hoek vd sta een uitneembaar schot, onderin latjes zodat het fije spul er doorheen valt en voila, neemt bijn gaan ruimte in, stof/gruis valt naar beneden, paard at met zijn hoofd naar beneden en kon niets door de stal trappen. Iedereen blij. Eens in de zoveel tijd schot omhoog, ruimte onder de latjes weer leegmaken, schot weer naar beneden en als nieuw. Ging ook prima met nat hooi.
Nu voeren we lucerne ipv hooi, alleen als ze een dag door het slechte weer niet 's ochtends naar buiten kunnen, krijgen ze een plak hooi tegen de verveling, maar die krijgen ze gewoon los op de vloer.
Zou ik altijd hooi voeren zou ik denk ik wel weer zoiets fabriceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 16:47

Onze paarden eten uit een ruif. Vind ik veel prettiger dan van de grond, omdat ze op mot staan en anders krijgen ze veel meer troep binnen. Maar ik moet wel zeggen dat ze dus geen hooi eten, maar kuilgras. Hooi zou ik liever niet uit een ruif geven, ivm stof.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 17:01

Mijn vader en oom waren bij het bouwen van de stal in de veronderstelling (en banketstaaf dat er maar eens uit...tevergeefse moeite) dat een hooiruif in een paardenstal moest! Terwijl ze echt geen enkel verstand van paarden hadden haha, maar naar mij luisteren, welnee...Ze wisten het weer beter. Totdat mijn oom opeens van iemand hoorde dat je het beste hooi op de grond kunt voeren, veel natuurlijker en minder stof. Toen moesten die dingen dus op stel en sprong de stal weer uit en sindsdien voeren we hooi op de grond. Tja.... ik heb het voorgesteld haha. Maar mocht je er nog wat over willen nemen, er liggen er bij ons nog drie op stal voor een leuk prijsje...