Kauwen, Schuimen, Ontspannen, niet nageven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Kauwen, Schuimen, Ontspannen, niet nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 16:40

De laatste 2 weken ongeveer gaat het rijden echt bagger.
Het is heel vreemd, ze begint te kauwen op het bit, ontzettend te schuimen, ontspant (dit alles tijdens het losstappen) volgt mijn hand enz enz. Zodra ik aandraaf, kop in de lucht, blijven kauwen, schuimen en toch voelt ze wel ontspannen. Zodra ik mijn hand naar voren breng volgt ze hem wel een geeft ze na. Zodra ik mijn hand weer terugplaats is alles weg. Maar toch heb ik niet het idee dat ze zich dan spant. Ze geeft gewoon niet na.
Iemand die weet wat dit is en wat ik er tegen kan doen?
Op wedstrijd is dit hele probleem verholpen, geeft ze wel gewoon na.
Zou het aan mezelf liggen of aan de pony zelf?


Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:55

hoi hoi, ik denk dat je pony gewoon eigenwijs is. misscien word het beter als je met het losrijden met elastiek rijd op de manier als een slof. dit is niet zielig want zodra je pony zich ontspant en naar beneden komt heeft hij geen druk meer op het bit! ik zou zeggen misschien helpt het misschien niet!. mijn pony had dit gedrag ook maar nu ik dat gedaan heb loopt hij wer netjes overal! en nu heb ik me elastiek dus niet meer nodig!
suc6 sanne

Chrissie!!:+:

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 17:58

Euhm heb eigenlijk niet zoveel zin om met hulpteugels aan de gang te gaan. Ik ben van mening dat t vast ook wel op een andere manier op te lossen valt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:26

het kan zijn dat ze wat last heeft van haar hals. voor het meer verzameld lopen. laat haar je hand maar volgen met een ligte aanleuning. ga dan op die manier overgangen rijden. het is goed voor de rug en achterhand. ze geeft zelf weer aan als ze wat meer verzameld kan lopen.
trouwens ik geef hem groot gelijk. wie wil er zoveel vrijheid als dat strakke vasthouden. hij zegt gewoon ik vind dit niet fijn. en naar mijn mening moet je daar naar luisteren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 19:00

Maar waarom doet ze het wel op wedstrijd dan?
Het lijkt me, als ze er last van heeft, dat ze dan op wedstrijd ook niet graag bovenin loopt maar ook liever laag.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:35

ik denk niet zo zeer dat ze er last van heeft. maar dat ze het fijner vind.
in een wedstrijd is ze waarscheinlijk wat meer opgewonden. waardoor ze meer hoog gaat lopen.
tja het is moeilijk zo te zeggen. ik zelf rij mijn paard altijd lang. in de meer verzamelde oefeningen komt hij meer omhoog. waarop ik mijn teugels ligt verkort. ik rij zonder teugel contact zoals jullie zeggen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:35

Taruta schreef:
hoi hoi, ik denk dat je pony gewoon eigenwijs is. misscien word het beter als je met het losrijden met elastiek rijd op de manier als een slof. dit is niet zielig want zodra je pony zich ontspant en naar beneden komt heeft hij geen druk meer op het bit! ik zou zeggen misschien helpt het misschien niet!. mijn pony had dit gedrag ook maar nu ik dat gedaan heb loopt hij wer netjes overal! en nu heb ik me elastiek dus niet meer nodig!
suc6 sanne


dit vind ik dus echt nergens op slaan he,dus je pony loopt even niet,hang er maar meteen van alles aan?ah waarom niet he Clown
mijn pony kwam ook eens omhoog in een overgang,riep iemand gelijk naar me hang er eens een stootteugel om,sloeg dus ook nergens op.
ik reed voorheen ook vaak met thiedeman,was ook blij dat ik van dat ding af was,en gewoon zelf naar het probleem kon gaan zoeken,met goed les natuurlijk.

ik zou dus eerst zelf oplossingen proberen te zoeken nathalie,hulpteugels kunnen altijd nog.
mischien doe je op wedstrijd iets onbewust anders?
of probeer je handen eens anders te houden,in een andere positie,mischien zet je ze vast?
heb je les?
praat er anders eens met je instructeur over.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 21:04

Ja ik heb les en ben uuuren bezig geweest laatst.. Maar niets helpt gewoon!! Maarja, dat was wel groeps-les (club) dus minder aandacht.
Vanaf volgende week heb ik hopelijk weer priveles.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:00

Misschien loopt ze als je ,lange teugel' geeft al wel voldoende nageeflijk voor het niveau wat je nu met 'r rijd, en als je haar dan te snel probeert op te richten komt ze in protest.
Misschien rijd je op wedstrijd iets anders dan gewoonlijk

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 12:29

Als ik mijn hand naar voren breng volgt ze hem, maar neemt niet genoeg druk aan om fatsoenlijk te kunnen rijden.. Als dat wel was had ik natuurlijk gewoon met een wat langere teugel gereden, maar dat gaat ook niet.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:42

hmm...
neem je al les of niet?
een goede instructeur/instructrice kan je natuurlijk wel verder helpen

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 13:05

Ja ik heb 2 x in de week les, normaal 3 keer.
Dus zeker wel voldoende les.

stanley
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:48

Heeft je paard geen problemen met de tanden? Ergens een haak kan die reactie wel verklaren.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:05

Ik denk dat ze niet genoeg vertrouwen in je hand heeft.
Gewoon eerst met losse teugel stappen, draven, en galoperen. maar natuurlijk wel contact houden met de mond.
Gewoon veel op ontspanning rijden, en haar vertrouwen terug winnen.

Ik zou er ook niet te veel aan gaan hangen, zoals sloffen, en dat soort dingen.
Je zult het toch zelf op moeten lossen.
En niet bij alles wat er gebeurd naar een slof grijpen.
want dan is paardrijden wel erg makkelijk.

Of denk je dat het ergens anders aan ligt?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:43

Als ik jou zie rijden Nathalie, ziet het er altijd erg gespannen uit. Korte teugels, en inderdaad vaak in verzet met haar hoofd/hals. Ik denk dat je wat minder gefocust moet zijn op haar hoofdhouding, en meer aan die ontspanning moet werken. Laat je teugels wat langer, ze komt vanzelf wel naar beneden als jij haar wat losser laat en meer figuren en overgangen rijdt.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:24

Heej zoals ik het lees gaat je pony bij het losrijden achter de teugel: weinig druk en het lijkt ontspannen. Als jij dan wat meer druk vraagt dan gaat ze in verzet. Als je je handen naar voren doet, gaat het wel goed. Misschien is jouw handdruk iets te groot of te dwingend, waardoor je pony niet meer wil. Je schrijft dat ze op wedstrijden wel nageeft.
Ik denk dat je gewoon ff wat langer voorwaarts-neerwaarts moet rijden, zodat je pony ook thuis meer op het bit komt. Steeds richting halsstrekken rijden (in alle gangen) en dan weer zachtjes oppakken. Veel overgangen rijden en goed op je handen letten.
Misschien ligt het helemaal niet aan je rijstijl, maar heeft je pony ergens last van. Als dit langer duurt, zou ik em ff na laten kijken.

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 11:18

Koortje schreef:
Als ik jou zie rijden Nathalie, ziet het er altijd erg gespannen uit. Korte teugels, en inderdaad vaak in verzet met haar hoofd/hals. Ik denk dat je wat minder gefocust moet zijn op haar hoofdhouding, en meer aan die ontspanning moet werken. Laat je teugels wat langer, ze komt vanzelf wel naar beneden als jij haar wat losser laat en meer figuren en overgangen rijdt.


Nou.. Ik weetniet, maar ik moet juist altijd mijn teugels korter pakken en hoor de laatste tijd vaak dat ik lekker ontspannen rijd.
Het is een hele tijd anders geweest idd, vanwege mijn angst. Maar sinds de zomervakantie is dat toch wel over en rijd ik gewoon ontspannen hoor, en krijg ik vaak bij les te horen dat ik mijn teugels iets korter moet pakken.
Ik ben totaal niet gefocust op haar hoofd houding, maar ik wil wel dat ze stuurbaar is en niet de hele tijd hard wil.
Dit probleem speelt zich sinds ongeveer 2 weken af nu. In stap is ze gewoon heerlijk ontspannen, maar zodra ik aandraaf.. verzet. Ze wil dan ook hard en doen waar ze zelf zin in heeft.
Met haar tanden is niks aan de hand, ze is een tijdje terug nog naar de tandarts geweest en heb er laatst ook nog naar laten kijken omdat ik dacht dat dat het probleem misschien wel was.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 12:20

Ragne, ze kruipt met losstappen ook niet achter de teugel hoor.
In stap loopt ze gewoon goed, kan ik haar lekker laag en rond rijden. Maar zodra ik aandraaf is het weg.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:03

maar wat zeg je lesgever dan?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 21:33

Probleem waarschijnlijk opgelost....
Slotje!
Als je het echt wil weten PB me maar, zet t liever niet hier neer omdat ik me er eigenlijk een beetje voor schaam.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:36

bit ondersteboven of zo Extreme duivel Overkomt meer mensen hoor Haha! en ik ben ooit in volle galop ineens spontaan linskaf geslagen omdat mijn buitenteugel van het bit af schoot Bloos

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:01

Slotje op verzoek topicstarter Lachen.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers