Wanneer is een paard te makkelijk?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Wanneer is een paard te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 22:58

Met Pjelk kan ik een heleboel, we springen, dressuren doet ie leuk en met buitenritten is ie helemaal makkelijk. Ook heeft hij voltige gedaan en verder is het gewoon een schat en een vreselijk grote goedzak.

Klinkt behoorlijk ideaal dus want ik kan alles met hem. Maar soms...
Vind ik hem best een beetje saai! Hij is eerder traag dan snel en er gaat best wat energie in zitten om hem dressuurmatig netjes aan het lopen te krijgen (wat overigens ook wel weer een uitsdaging is) en met springen moet ik hem constant voorwaarts houden. Ziet hij even geen hindernis voor zich dan valt hij heel makkelijk terug in draf of een sukkelig galopje Scheve mond . Als ik buiten eens hard wil moet ik hem echt blijven aanmoedigen. Hij doet dan een redelijk pittig middengalopje maar alleen omdat ik het hem vragg. Drijf ik hem even niet op dan vertraagd hij meteen.

Nu vroeg ik me af of een paard ook te makkelijk kan zijn. Of hangt dat er maar net van af wat je er mee wil? Hoe denken jullie hierover?


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 23:04

Ik vind een paard te makkelijk als jij er als ruiter geen uitdaging meer in ziet. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedere ruiter geld, want maybe ziet een ander er juist wel weer een uitdaging in. En te makkelijk kan ook een voordeel zijn, je kunt voor 100% (bijna dan) op hem/haar vertrouwen, dat is niet altijd zo...

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 23:08

Om te zeggen dat een paard te makkelijk is vind ik niet helemaal kloppen, het is misschien gewoon niet helemaal wat jij ervan verwacht. Makkelijk vind ik meer een paard dat alles automatisch doet en zo te lezen moet jij er toch wat voor doen om hem aan 't werk te krijgen.
De een heeft het liefst een supermak paard waar je gewoon wat mee kunt op den duur, de ander heeft het liefst een pittig paardje waar makkelijker mee 'gewerkt' kan worden, zonder 'm iedere keer flink wakker te schudden.
Ik heb ook het liefst een lekker voortwaarts, oplettend paard dat eens schrikt of wat dan ook, dan een sloom beest dat nergens van schrikt en maar wat aansukkelt, om maar 2 uitersten te noemen.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 11:42

Rowan kan ook zo makkelijk zijn. Aan de ene kant is het voor m'n vader ideaal, die wil gewoon lekker ongecompliceerd rijden en geen avonturen beleven - maar voor mij is het soms best een beetje saai met zo'n lief dier. Hij is pas 5 en zet nu al nooit meer een stap verkeerd. Dat kan nog wat worden als hij 12 is... Hij is heel voorwaards hoor, maar gewoon heel betrouwbaar.

Maargoed, dan neem ik 'm een keer mee naar de Lunterenrit ofzo... en dan weet ik weer dat hij nog laaaang niet saai is Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:08

Ik wou dat ik zo'n betrouwbare slome aangeboden gekregen had toen ik voor een pony keek ... kreeg alleen "pittige merrie's" aangeboden

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:58

Een paard is nooit te makkelijk.
Iedereen wil wat anders en er zijn genoeg mensen die rustig en vooral veilig lekker willen rijden op een paardje wat betrouwbaar is en gewoon doet wat je van hem/haar verwacht.

Ik heb ook liever een paard te rijden wat een beetje een uitdaging is.
Maar het moet niet te gek worden. Ik hoef niet elke dag rodeo of elke dag een gevecht om wie de baas is (daar wordt je zoooo moe van).

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:28

Jouw probleem lijkt meer dat je een sneller paard wilt dan een wat moeilijker Knipoog
ik heb zelf een merrie die altijd erg voorwaarts was, maar nu ze drachtig is, hobbelt ze maar wat aan. Gewoon door de hormomen en dus tijdelijk, maar als ze altijd zo zou zijn, zou ik toch naar een nieuw paardje gaan uitkijken.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:33

volgen mij is jouw paard niet te gemakkelijk maar liever lui dan moe!

geef hem eens wat extra haver en als je basisbrok voert ga dan sowieso over op sportbrok, grote kans dat ie een stuk vlotter wordt!

en verder: had ik maar een braaf paardje! die van mij is liever lui dan moe, maar staakt als je hem aanpakt, dus ik zou als ik jou was heel blij zijn met zo'n paardje!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:27

Ewald is ook een makkelijke. Heel makkelijk te rijden, springen doet ie altijd wel vind ie super. Alles gaat prima. Oke hij heeft wel zijn puberperiodes (waar hij nu ook in zit Haha! ) Maar ik vind het nooit saai! Terwijl het zo lijkt, ik vind het juist fijn om te weten dat hij graag voor me werkt, hij is neit sloom, eerder voorwaarts dan sloom. Maar hij wil graag werken en leert heel snel.

Verder ga ik in jou geval met Renkse20 mee!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:59

wat leuk

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:03

ligt aan wat jij wilt.
ik vind het vreselijk om op zo'n slome knol te zitten maar hij hoeft ook geen wild paard te zijn Tong uitsteken
ik vind het ook niet leuk als ie alleen maar de lucht in gaat, zowel voorkant als achterkant Tong uitsteken
zoals luck is vind ik leuk, pittig paardje, lekker snel maar kan ook braaf zijn Schijnheilig

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 19:55

Renske20 schreef:
volgen mij is jouw paard niet te gemakkelijk maar liever lui dan moe!

geef hem eens wat extra haver en als je basisbrok voert ga dan sowieso over op sportbrok, grote kans dat ie een stuk vlotter wordt!

en verder: had ik maar een braaf paardje! die van mij is liever lui dan moe, maar staakt als je hem aanpakt, dus ik zou als ik jou was heel blij zijn met zo'n paardje!


Voor wat betreft dat luie kon je wel eens gelijk hebben ja.
Ik voer hem nu basic-sportbrok van Hippostar. Hier krijgt hij 1,5 kg per dag van. Dat moet toch best wat energie geven dacht ik zo. In de winter krijgt hij ook wel haver maar ook dat lijkt niet heel veel effect te hebben.

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:55

SelenaV schreef:
wat leuk


Waar slaat deze reactie op? Verward (niet aanvallend bedoeld hoor Knipoog )

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:39

Pjelk"]
[quote="Renske20 schreef:
volgen mij is jouw paard niet te gemakkelijk maar liever lui dan moe!

geef hem eens wat extra haver en als je basisbrok voert ga dan sowieso over op sportbrok, grote kans dat ie een stuk vlotter wordt!

en verder: had ik maar een braaf paardje! die van mij is liever lui dan moe, maar staakt als je hem aanpakt, dus ik zou als ik jou was heel blij zijn met zo'n paardje!


Voor wat betreft dat luie kon je wel eens gelijk hebben ja.
Ik voer hem nu basic-sportbrok van Hippostar. Hier krijgt hij 1,5 kg per dag van. Dat moet toch best wat energie geven dacht ik zo. In de winter krijgt hij ook wel haver maar ook dat lijkt niet heel veel effect te hebben.
[/quote]

hoe groot is hij?

mijn e-pony kreeg 3 kilo sportbrok per dag + 1 schep haver

mn paard krijgt 4 kilo sportbrok en 3 scheppen muesli en 1 schep granenmix(met haver erin dus)

dus 1,5 kilo is niet echt veel voor een pony die ongeveer iedere dag moet lopen, maar ik weet niet hoe groot hij is?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:42

ik heb ff in je profiel gekeken, weet nu dat hij een fjord is,maar je kan hem best wat meer voeren hoor!
zolang hij niet hardstikke dik wordt natuurlijk he

ik zou hem dagelijks iig een schep haver bijvoeren, ben ooit bij een fjordenfokker op vakantie geweest en de fjordjes daar kregen ook bijna 3 kilo brok per dag

dus 2 kilo brok en wat haver zou hem al wat vlotter kunnen maken

maar kijk wel even dat ie dan niet ineens heel dik wordt, weet niet of ie daar aanleg voor heeft.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 22:10

Ja het idd een Fjord (1,44 m), vandaar ook dat ik oppas hem niet te veel te voeren. Hij krijgt nu dus 1,5 kg sportbrok per dag, iedere dag een strookje nieuw gras in de wei en bovendien is er altijd hooi tot zijn beschikking (daar eet hij alleen zelden van). Nu ik dit zo lees klinkt het best karig, vooral omdat er nu toch wel gauw minder voedingswaarde in het gras zal gaan zitten. Pjelk (mijn Fjord dus Knipoog ) is echter nog rond genoeg. Mijn instructeur vroeg zich vandaag juist nog af of hij weer dikker was geworden.

In oktober komt Pjelk echter weer in de manege te staan en daar voeren ze hem flink. Voig jaar kreeg hij er 1,5 kg sportbrok plus nog een kg haver per dag. Dit jaar zal het wel weer zoiets worden. Is dat een beter rantsoen dan wat hij nu krijgt denken jullie?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:36

ik denk dat hij het gerust kan hebben hoor!
was hij de vorige keer dat hij op de manege stond ook wat fitter&vlugger toen ie meer gevoerd werd?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 21:38

Renske20 schreef:
ik denk dat hij het gerust kan hebben hoor!
was hij de vorige keer dat hij op de manege stond ook wat fitter&vlugger toen ie meer gevoerd werd?


Ja, dat wel, maar ook ronder Schijnheilig . Al denk ik idd dat het toch wel een redelijk goed rantsoen is. Maar een kg haver en een kg biks lijkt me beter. Das dan weer net wat minder en geeft ook veel energie.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:28

Aan elk paard is wel iets waar je aan kunt werken. Het is alleen aan de ruiter of hij er een uitdaging inziet. Ik heb in zekere zin een makkelijk paard. En toch ben ik nog dagelijks zoet om hem te verbeteren. In mijn geval genoeg werk dus. En als ik jouw verhaal lees zijn er nog genoeg dingen om aan te werken Knipoog

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 23:09

Als een paard makkelijk was, dan konden we allemaal rijden Tong uitsteken Aan elk paard kun je sleutelen. Tuurlijk, elk paard heeft z'n beperkingen qua kunnen, net zo goed als mensen dat hebben. Maar de onderdelen die je met een paard aankunt, kun je altijd nog verder verbeteren. Oftewel, werk zat Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:05

Mijn antwoord op jouw vraag in de titel: NOOIT! Haha!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:55

Idd, een paard is nooit te makkelijk. Als hij zo makkelijk was had je geen vraag gehad.

Dennis is ook 'lui' van zich zelf. Zal ook nooit gekke dingen doen en kan ik voor de volle 100% vertrouwen. Net de beschrijving die jij hier boven geef. Maar saai zal hij nooit worden!!!!

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:02

Zoals jij je paard beschrijft zou ik hem niet snel te makkelijk noemen. Je moet er toch aan werken om iets voor elkaar te krijgen.

Mijn huidige paard is verkocht onder het mom dat hij te braaf was. Hij is betrouwbaar oke. Zal nooit bokken of steigeren. Loopt altijd voor je. Maar braaf nou nee. Wat een temperament zit er in zeg maar dat zal hij nooit en te nimmer tegen je gebruiken. Hij kan schrikken van een erg oenig ding (hoopje zand in de bak) en zo ergens langs gaan alsof hij nooit anders heeft gedaan. Superknol maar te braaf nou nee..

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 21:53

Lisette schreef:

Mijn huidige paard is verkocht onder het mom dat hij te braaf was. Hij is betrouwbaar oke. Zal nooit bokken of steigeren. Loopt altijd voor je. Maar braaf nou nee. Wat een temperament zit er in zeg maar dat zal hij nooit en te nimmer tegen je gebruiken. Hij kan schrikken van een erg oenig ding (hoopje zand in de bak) en zo ergens langs gaan alsof hij nooit anders heeft gedaan. Superknol maar te braaf nou nee..


Ja dat doe Pjelk nou ook! Vrachtwagens, tractoren en ander zwaar geschut Haha! vindt ie helemaal niet eng. Maar als er eens ergens een bultje zand of een rietpluim ligt die daar anders nooit ligt... O wee. Eerder ging hij daarvoor altijd plat op de rem (niet zo fijn uit de galop Scheve mond ). Tegenwoordig kan ik meestal wel goed doorrijden langs dat soort dingen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 23:29

Ik heb nog nooit een paard gereden dat ik te makkelijk vond, maar wel een paar die ik moeilijk voorwaarts kon rijden. Te makkelijk zal ik een paard denk ik nooit vinden (ben best gemakzuchtig }>), maar niet voorwaarts genoeg is een heel ander verhaal. Ik weet ook wel dat dat aan mij ligt, maar er zijn andere paarden die ik wel voorwaarts kan rijden en dan heb ik dat toch liever. Lachen

Ik weet niet hoe vaak/intensief je hem rijdt, maar misschien heeft hij gewoon (nog) niet zo'n goede conditie?

Kerstmuts


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 28 bezoekers