Sinds een poosje rare voorbeen stand. Wat is het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Sinds een poosje rare voorbeen stand. Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 08:13

Bij een paard welke ik al 6 jaar ken vind ik de stand van de voorbenen een tikkeltje raar.
Ongeveer een jaar geleden had ik dit paard voor het laatst gezien, na 5 jaar dagelijks.
Toen zat er een mooie lijn in het paard. Zag er zeer goed uit en altijd even vrolijk. Liep super ook.
Nu iets minder dan een half jaar geleden zag ik dit paard weer en wat me opviel is de stand van zijn voorbenen.
Zijn vacht is dof, zijn mooie figuur is minder, kijkt minder vrolijk.
Maar die benen dat valt me gewoon op.
Hij zet ze iets of wat naar voren neer.
Ook onder het zadel bij het halthouden zet hij ze niet naast elkaar maar gekruist. Een stevig op de grond en de ander losjes(die hij eroverheen kruist)
Wat is dit in hemelsnaam?
Ik ken dit paard natuurlijk vrij goed en daarmee dat het mij ook opviel.
Ik blijf herhalen dat dit niet goed is, maar niemand die dit met mij eens is en niemand die weet waar het vandaan komt.
Iemand enig idee?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:16

Een gezond paard zal zijn benen nooit kruizen, zeker niet uit zichzelf. Dat druist in tegen zijn natuur als vluchtdier...
Het is een kenmerk van ataxie.
Ook de wijdbeense staand (van voor als van opzij) kan duiden op serieuze evenwichtsproblemen.
Ik zou er maar eens een ervaren paardenarts naar laten kijken....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 08:29

Het paard is onderzocht maar niemand heeft er iets op aan gemerkt, das het rare.
Hij heeft een bloedblaar gehad, maar die is al een poos weg, kan het daar toch mee van doen hebben?
Maar het hele paard ziet er niet fit uit, en dat is niks voor hem. Zo is hij niet.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 09:10

Niemand die verder nog een idee heeft Verward
Alles is welkom hoor!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:55

Bij een keuring van een paard, testen ze ook door benen voorelkaar langs te kruizen en kijken ze of het paard direct zijn benen weer normaal neerzet, als dat niet het geval is, dan is dat echt niet goed.
Dus als je hem door een veearts laat controleren, zullen ze dat zeker testen, en kunnen ze ook vertellen wat er aan de hand is.
Als het paard er helemaal in het geheel niet goed uitziet, zegt dat toch wel iets: een goede veearts erbij halen, want het klinkt niet goed.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 10:19

Kan het ook met zijn levensweg te maken hebben?
Tot zijn 6de is hij altijd heel goed geweest. Mooi Z dressuur, dat een poosje vastghouden, een jaar geleden is hij gaan springen daarin flink gepusht.Sindsdien zit hij niet meer lekker in zijn vel. Toen weer dressuur gaan lopen, maar met een minder ervaren ruiter, die tegenwerkte.
Dan die bloedblaar er tussendoor en nu weer in training.
Dat is waarschijnlijk de reden dat hij niet meer vrolijk is, geen plezier meer, maar waar komt dan die rare voorbeen houding vandaan.

Een veearts heeft hem nagekeken omdat hij moeilijk liep, niks kunnen vinden, AdB geweest, hoefsmid en die vond een bloedblaar. Is allemaal al een half jaar terug geweest. Nu loopt hij weer normaal, ook tijdens het rijden is er niks te zien(behalve een ruiter waar aan geschaafd word momenteel)
Ik pieker me dus suf, wat er anders kan en moet voor het beestje.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:31

Een betere dierenarts laten kijken????? Lijkt me dat er wel iets te vinden moet zijn en anders moeten ze hem een onder het zadel door de dierenarts laten bekijken.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:42

wederom hetzelfde antwoord: een betere dierenarts hier naar laten kijken, want dit is NIET goed!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 10:51

Ik zal zeker dit nog eens aankaarten bij de eigenaresse, want die denkt nog steeds dat het door het rijden komt, maar ik vind dat vreemd.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:58

ik denk ook niet dat het aan het rijden ligt, eerder iets inwendigs

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:58

Lijkt me erg vreemd als het rijtechnisch is. Het zou natuurlijk altijd een fysiek probleem kunnen zijn dat door verkeerd rijden ontstaan is maar ik zou het advies voor een goede dierenarts toch sterk naar boven brengen.
Succes met overtuigen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 11:14

Dit paardje is idd verkeer gereden geweest de laatste 2 jaar.
Een jaartje geleden is er dus vanalles bij dit paard naar boven gekomen waardoor hij zich afkeerd van alles en iedereen.
Is dit toeval of ligt het aan het rijden(wat echt verkeerd ging)
Het is echt een punt waar ik bij nadenk en dan kom ik er steeds weer op uit, dat dit paard uit het rijden moet gehaald worden en rust krijgt, om vervolgens alles opnieuw aan te gaan pakken van voor af aan en op een andere manier(dus een betere training).
Dat zal wel helpen aan weer vrolijk gaan voelen, maar nog steeds niet aan die beenstand.
Ben ik de enige die er zo over denkt of is iemand anders het daar ook wel mee eens?

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:30

Ik zou denken om het paard eerst goed na te laten kijken en dan een eventuele behandeling uit te voeren. Daarna kun je zien hoe het paard zich voelt en hem weer pleizer in het werk geven. Als hij nu op de één of andere manier pijn heeft is het ook niet zo raar dat hij geen plezier heeft in wat hij doet.
Ik ga wel voor een groot gedeelte mee in je redenering maar weet niet zeker of alleen rust het probleem kan oplossen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:40

Katja schreef:
Ik zou denken om het paard eerst goed na te laten kijken en dan een eventuele behandeling uit te voeren. Daarna kun je zien hoe het paard zich voelt en hem weer pleizer in het werk geven. Als hij nu op de één of andere manier pijn heeft is het ook niet zo raar dat hij geen plezier heeft in wat hij doet.
Ik ga wel voor een groot gedeelte mee in je redenering maar weet niet zeker of alleen rust het probleem kan oplossen.


Tja zo zat ik dus ook te denken en vind dit een goed advies.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:45

Volgens mij heet dat pointeren, inderdaad een betere veearts naar laten kijken. Met die stand zet hij eigenlijk zijn voorbeen wat op rust. Zijn geen leuke dingen als ze dat gaan doen.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:47

Een paard kan idd ernstige fysieke problemen krijgen als het verreden wordt, en ja, ook mentaal gaan ze eraan onderdoor...
Het kan dat het paard door zij overmatige slijtage, zij verkeerde techniek, ergens een schade heeft opgelopen.
Wat jij beschrijft doet mij sterk denken aan een neurologisch probleem, zoals ik eerder ook al plaatste. Ik denk hersen en/of rugletsel. De uitstraling van het paard is een gevolg, als je het mij vraagt.
Is het paard ooit op een ongelukkige manier gevallen, of heeft het zich een keer verdraaid aan een halstertouw, of vastgelegen in de box met rollen.... Dat soort dingen denk ik aan.
Maar veel belangrijker dan de vraag hoe komt het zover, lijkt me nu; wat is er aan te doen.
En het ene voetje gekruisd over het andere laten staan is alleen acceptabel als het heel, heel, heel laconieke paarden betreft. Bij wat snellere paarden is het absoluut foute boel. En heb je dus een paardenexpert nodig om de diagnose te stellen. De regionale vee-arts zal meestal die expertise niet in huis hebben, die hoort je door te sturen naar de kliniek.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 12:51

Nee er is nooit iets raars mee gebeurt, zoals vastliggen, hangen aan een touw ofzo.

Het paardje is een echt sportpaard geweest.
Dus geen hobbelknol ofzo.
Hoog in het voer, hoog niveau qua rijden, enz.
Het ging altijd zo ontzettend simpel en nu is het altijd ruzie met de ruiter.
De ruiter mist datgene wat nodig is om op een paard wat zo'n niveau heeft gelopen, te kunnen rijden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 13:02

Effe iets ander aankaarten.
Door de bloedblaar liep ze erg onregelmatig(bovenop een teugelkreupelheid)
de hoefsmid heeft haar op ijzers gezet met een rubbertje er tussen.
Nu is de stand van haar hoeven met een tikkeltje platter dan haar beenstand.
De buitekant van de hoef is ook nog eens vrij stijl terwijl de binnekant schuiner is.
Gevolg is dat ze haar rechter voet naar binnen draait tijdens het lopen. Nu deed ze dat altijd al wel iets, maar nu meer.
Dat is ook de voet die ze overkruist neer zet tijdens het halthouden.
De hoefsmid moet d hoef anders bekappen is al gezegt, dus dat word opgelost, maar ergens heb ik ook hierbij niet het idee dat daar het probleem ligt.
De hoefsmid heeft namelijk pas na dat dit alles begon te spelen pas zo de hoeven bekapt. Het probleem was er dus al.


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:51

Omdat geen enkel paard het eeuwige leven heeft; hoe oud is dit paard eigenlijk?

Ik heb wel eens een paard gezien dat zijn ene voorhoef van nature helemaal overdwars zette in een hoek van 90 graden ten opzichte van wat het hoort te zijn.
Zelfs dat paard kruiste niet zijn hele been niet voor de andere bij het stilstaan. wel gedraaid, maar niet gekruisd.
Hoefstand bepaald dus niet de gekruisde stand, want ; zou het paard zo'n scheef voetje hebben als dat paard dat ik gezien heb, had het nooit op hoog niveau in de sport kunnen rijden, onmogelijk.

Als het paard beweegt door de zandbak, kijk eens naar de hoefafdruk... belast het paard wel de hele hoefrand?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 22:32

Das een hele goede tip dees.

Het paard is 9. ik vind dat geen leeftijd om er zo somber uit te zien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Icelandshet en 41 bezoekers