Niet voorzichtig genoeg met springen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Niet voorzichtig genoeg met springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 07:52

Volgens mij is dit de eerste keer dat ik iets op rijtechnisch plaats, maar ik heb een probleempje waar ik zelf zo 1,2,3 geen oplossing voor weet.

Mijn paard van 5 jaar laat bij het springen regelmatig even zijn benen hangen en gooit met plezier de balken eraf. In een nieuw parcours op wedstrijd valt dit heel erg mee, omdat hij dat de hindernissen nog vreemd vindt en dus wel hoog genoeg springt, maar bij mijn trainer thuis vindt hij het allang goed en schept de balken voor zich uit.

De power heeft hij wel, hij kan zo over een meter springen vanuit stilstand en hij lijkt het springen ook leuk te vinden (hij trekt wel naar de hindernissen toe). Gisteren op springles hebben we hem 1.30 laten springen en pas na 3 keer keihard zijn benen gestoot te hebben ging hij er foutloos overheen.

Wat kan ik hier aan doen?? Mijn trainer wilde hem een keer barreren, dus met een zweepje bij de hindernis of balken in een V er tegenaan leggen zodat deze tegen zijn buik komen als hij ze eraf springt..

Het zou zonde zijn als hij niet voorzichtiger werd, want hij heeft echt heel veel vermogen....het heeft dus niks met "niet kunnen" te maken.


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 07:59

Met barreren kan het wel beter worden ja, maar een slordig paard blijft denk ik een slordig paard. Gelukkig valt het op een wedstrijd mee

Misschien is hji ook niet slordig, maar slecht in hoogte schatten Verward Geen idee of dat kan bij een paard, maar ik zou me er wel iets bij voor kunnen stellen.

Je kan in je training ook focussen op techniek en minder op hoogte. In de wedstrijd is hij dan misschien meer onder de indruk van de hoogte en laat hij de balken liggen.

Tja, dat is het wel zo'n beetje denk ik Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:03

Volgens mij is barreren verboden.
Lijkt me niet de manier om een paard te leren springen. Zo'n trainer zou ik gelijk achter me laten. Sport moet sport zijn, en geen dierenmishandeling. Frusty

Goedgekeurd onderschrift :)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:08

Ik weet niets, maar dan ook niets van springen, maar ik denk toch dat ik met Billy meega. Volgens mij mag barreren ook niet en ik vind het in ieder geval geen paardvriendelijke manier.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:14

Barreren mag inderdaad niet, maar er zit een verschil tussen gemeen barreren of het balkje net even wat optillen.
Met sporen rijden is nog dieronvriendelijker.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:18

Romkabouter schreef:
Met sporen rijden is nog dieronvriendelijker.

Als je er goed mee rijdt niet.
Lijkt me nl. stug dat het FEI sporen voorschrijft terwijl het onvriendelijker is. Dan zullen ze barreren binnenkort ook wel gaan voorschrijven.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:21

Sluit me helemaal bij Rom aan het is maar net hoe je barreren doet.

Marieke kan het misschien zijn dat hij thuis slordig is omdat de uitdaging weg is en dus ook zijn benen niet optilt?. Kan zijn als je een keer ergens anders traint het dan beter of over is. Verder heb ik idd het gevoel dat hij slordig is en dat zal niet veranderen. Dat leer je hem niet meer af.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 08:40

Billy schreef:
Volgens mij is barreren verboden.
Lijkt me niet de manier om een paard te leren springen. Zo'n trainer zou ik gelijk achter me laten. Sport moet sport zijn, en geen dierenmishandeling. Frusty


Met dressuur rijdt je toch ook met een zweep en tik je hem aan als hij zijn benen niet optilt? Ik heb het niet over ijzeren pinnen en weet ik veel wat voor rotzooi er nog meer gebruikt wordt!!

Misschien dat het door de cross nog wat beter wordt omdat de palen daar toch niet meegeven als hij ze aantikt, maar anders....alleen dressuur heb ik dus echt geen zin in, ook al is hij er erg goed in...

Op wedstrijd vindt hij het nú nog even spannend, maar ja, hoe lang duurt dat nog?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:40

Kleintje schreef:
Als je er goed mee rijdt niet.

uh-huh, that's the keyword hier inderdaad Lachen

Als je gaat barreren met scherpe dingen of iets dergelijks dan ben je weer heel fout bezig idd. Maar zoals overal mee, het is maar net hoe je het gebruikt.

Maar ik geloof niet dat Marieke op een discussie zat te wachten Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 08:44

Romkabouter schreef:
Maar ik geloof niet dat Marieke op een discussie zat te wachten Knipoog


Eh nee, inderdaad niet echt! Maar dat geeft niet, ik zal er meteen bijvertellen dat ik niks toelaat bij mijn paard dat niet door de beugel kan, dus daar hoeven jullie je geen zorgen om te maken!


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:45

Als je onder een zweepje gebruiken verstaat dat je hem een pets over de voorbenen geeft als hij springt vind ik het behoorlijk not done. Eveneens als je de balk optilt op het moment dat hij springt.
Kan me niet voorstellen dat een paard daar vertrouwen door krijgt. Wat je wel bereikt is dat het paard angstig wordt, en dat vind ik geen basis om met een paard aan het werk te gaan.
Maar goed, dat zal het pennymeisje in mij zijn denk ik. Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 08:48

Billy schreef:
Kan me niet voorstellen dat een paard daar vertrouwen door krijgt. Wat je wel bereikt is dat het paard angstig wordt, en dat vind ik geen basis om met een paard aan het werk te gaan.


Hij moet natuurlijk niet bang worden, maar wel voorzichtig, dus de balken niet aan willen raken...

Maar als je verder nog tips hebt?

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:51

Jammer genoeg niet. Ik heb het geluk dat mijn paard geen hout wil raken.
Het enige wat ik kan bedenken is heel afwisselend bouwen, maar ik denk dat je dat al wel doet.
Iig succes met hem.
Hoe vaak spring je met hem? Kan het zijn dat hij wat overtraind is op het springen?

Goedgekeurd onderschrift :)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:54

Ik weet niet hoevaak jij een paard dan gebarreerd hebt om te weten dat een paard er angstig van wordt Billy Verward

Dat je het niet ok vindt, prima, maar kom dan wel met argumenten die kloppen Scheve mond

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 09:00

Overtraind lijkt me niet; ik spring 1 keer in de week op de training en dat is niet echt intensief, vooral veel "losmaak" werk, dus lijntjes met 6 kruisjes, hindernisjes op een volte enz. Verder gaat hij vaak het bos in voor de conditie en ga ik maar af en toe op wedstrijd.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:05

Romkabouter schreef:
Ik weet niet hoevaak jij een paard dan gebarreerd hebt om te weten dat een paard er angstig van wordt Billy Verward

Dat je het niet ok vindt, prima, maar kom dan wel met argumenten die kloppen Scheve mond

Ik hoef niet een paard gebarreerd te hebben om te weten dat hij er angstig van wordt. Hij tilt nl niet opeens zijn benen hoger op omdat hij het springen opeens leuker vindt.
Verder als ik in de regelementen van springwedstrijden kijk, wordt barreren steeds in een adem genoemd met de term "wreedheid"

Citaat:
HOOFDSTUK 24 - WREEDHEID


Artikel 46



1. a. Onder wreedheid wordt onder meer verstaan gevallen van het buitensporig aanzetten van vermoeide paarden, het overmatig gebruik van zweep of karwats, en onaanvaardbaar scherp of slecht zittend bit, het overmatig gebruik, misbruik of voortdurend gebruik van sporen, het gebruik van elektrische apparaten, het barreren in de oefenring of waar dan ook in de nabijheid van het wedstrijdterrein op welk moment dan ook gedurende de wedstrijd, het overgevoelig maken van elk gedeelte van het paard onder andere door het toepassen van scherpe zalf en dergelijke, alsmede alle handelingen die in strijd zijn met de gedragscode 'Welzijn van het paard'

Dat lijkt me duidelijk genoeg.

Marieke, dat klinkt inderdaad niet alsof je hem overtraint Haha!
Dan houden mijn opties ook op.
ik weet het echt niet meer, succes.
wat ik bij mijn aard merk, is dat hij met lage hindernissen wat slordiger is, dat vindt hij niet zo interessant, hoe hoger het wordt, hoe beter hij gaat springen.
Maar als hij het ook doet op 1.30, kan dat het probleem ook niet zijn.

Goedgekeurd onderschrift :)

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:15

Grofweg kun je voor het springen 2 indelingen maken qua paarden:
* paarden die bijna altijd springen, ook al past het totaal niet, en wat slordiger zijn als het gaat om balken aanraken
* paarden die erg voorzichtig zijn op een hindernis. Vaak zijn dit ook de paarden die stoppen voor een hindernis als het niet helemaal past. Dit zijn ook meestal de paarden die dus veel hogerop komen bij het springen.

Als je bij de eerste groep hoort dan hoort er bij het springen ook gewoon een portie geluk bij. Je kunt perfect aanrijden, de perfecte afstand hebben en zelf heel netjes zitten en dan nog is het mogelijk dat het paard net niet hoog genoeg springt en een balk krijgt.

Het enige dat je in zo'n geval kunt doen is in ieder geval zorgen dat dus die afstanden, houding/zit, manier van aanrijden enzo kloppen. Je hebt al gericht springles, dus jij bent daar al mee bezig.

Verder kun je nog oefeningen doen om je paard iets meer te laten basculeren. Bijvoorbeeld een stijl (niet al te hoog), met ervoor en erachter een balk. Leg die dan iets korter dan een galopsprong voor en achter de hindernis. Probeer je paard dan wel iets meer te verzamelen bij het aanrijden. Daarmee wordt je paard gedwongen om iets meer omhoog te springen (basculeren) dan juist vlak en naar voren te springen. Deze hindernis kun je ook op een grote volte zetten zodat meteen het landen in de goede galop geoefend wordt. Zorg wel dat je het paard dan goed over de rug rijdt. Als een paard zo'n oefening tijdens de sprong vastpakt in de rug, dan heeft het totaal geen nut.
P

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:35

Ik ben het met Scum eens

Ik heb zelf ook een paard uit 'categorie 1'. Hij springt altijd en is totaal niet onder de indruk als hij zijn voeten stoot dat heeft voordelen, maar ook nadelen Verdrietig
Hij zal echt nooit stoppen nadat hij een flinke paal aan de benen heeft gehad en in de cross is hij ook niet snel bang voor zijn voeten, maar aan de andere kant kom ik regelmatig het parcours uit met twee balken, waar ik echt niets aan kon doen. Alles klopte en toch rollen die balken...(bij mij vooral op steilsprongen, die boeien hem echt niet Bloos )

De mijne is trouwens wel beter gaan springen en nu in het M gaat het aardig. 3 keer gestart en steeds 2 balken, maar hij mist ook wel een beetje vermogen voor het 'hogere' werk.
Door het crossen wordt hij niet echt voorzichtiger, want hij weet heel goed dat die balken wel vallen

Wij hebben vooral heel veel lijntjeswerk gedaan en dan de hindernissen net iets krapper zetten of met galopbalken ervoor en erachter, zodat hij goed op moet letten waar hij loopt Knipoog
Barreren is weleens door iemand geopperd, maar dat hebben we niet gedaan omdat dit paard ontzettend veel plezier in zijn werk heeft en we dat absoluut niet wilden verpesten

Verder kan ik je eigenlijk weinig tips geven, een paard dat van nature niet supervoorzichtig is zal het ook meestal niet worden

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:55

Ik heb zelf een paard dat 1 en 2 samen is Lachen

Springt ook als ik een fout maak.
Stopt dus nooit.
maar heeft wel een hekel aan een balk tegen zijn benen, dus zal alles proberen om daar vanaf te blijven.

optie 3 maak ik daar maar van Lachen

Maar helaas zijn er paarden die niets geven om elk parcours 3- 4 balken te rammen.
En als je er zo een hebt is er maar 1 oplossing.
gaan dressuren Lachen
Want niet elk paard is geschikt om te springen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:03

haha klopt helemaal Runningkawa daar heb ik ook last van. Soms als het net niet past gaat hij als een hert over de hindernis. maar balk eraf gooien doet hij maar zelden en stoppen kent hij al helemaal niet in zijn woordenboek.

Vraag me nu wel wat het perfecte paard is 1, 2 of 3?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:08

In dit geval zou ik bij de training de balk gewoon "op scherp" leggen.

Das iets anders als barreren. De balk wordt niet goed in de lepel gelegd.
Maar half om half, waardoor bij de lichtste aanraking de balk valt.

Bij een aantal paarden die ik heb gereden, heeft dit geholpen.
Maar het feit blijft, als ze niet willen meewerken kom je nergens.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:14

bij die van mij helpt op scherp leggen dus niet miss_petit. Zijn voeten stoten interesseert hem niets en een balk die op scherp ligt hoeft hij maar nauwelijks te raken...dat kan hem dus helemaal niet schelen

Paard 2 en 3 klinken trouwens wel beter, maar voor mij is een 1 ook prima hoor Knipoog Ik kan iig van hem op aan *LOL* (en een 3-tje past vast niet in het budget )

Dressuren moet ik met die van mij maar niet gaan doen Kawa Met twee balken de ring uitkomen is minder frustrerend Knipoog
Maar misschien een optie voor Marieke Verward *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:18

wat wij wel eens deden was een dikke bamboestok net iets hoger dan de balk, bamboe is erg licht, dus zeer doet dat niet; echter als hij dan een beetje flauw springt en dus de bamboestok raakt, valt dat ding er rammelend en kletterend af.....
Een andere techniek is wat dichter bij de sprong rijden, dus echt eronder...een paard moet dan veel meer vanuit de achterhand springen, en de boog wordt automatischer ronder.
Hindernissen vreemd maken wil ook wel helpen, steeds hetzelfde wordt ook saai, maak ze maar eens optisch vreemd.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 13:28

runningkawa schreef:
En als je er zo een hebt is er maar 1 oplossing.
gaan dressuren Lachen
Want niet elk paard is geschikt om te springen.


Hier heb ik dus weinig aan!! Ik ga er vanuit dat het te verbeteren is, zeker omdat hij nog jong is en weinig gesprongen heeft. Bovendien wil hij zeker wel meewerken...hij snapt alleen niet dat hij hóger moet springen dan de hindernis staat Verward

Voor dressuur is hij zeker heel geschikt, maar alleen dressuur vind ik te saai. Kawa, jij rijdt toch ook nog dressuur, ook al is jouw paard niet met de meeste aanleg geboren? (niet banketstaaf bedoeld hoor, maar als jij een probleem hebt met de tact en ruimte in de draf zeg ik ook niet dat je maar moet gaan springen!)

Ik wil alleen maar aangeven dat ik me er niet zo makkelijk bij neerleg dat ik maar beter kan stoppen omdat hij nu wat onvoorzichtig is...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:01

Marieke het is maar net wat je wilt als je instructeur er toch mogelijkheden in ziet waarom niet doorgaan. Maar als hij zegt dat het niet verbeterd zou ik toch gaan nadenken wat je nu precies wilt. Ik heb mijn vorige paard weggedaan omdat die gewoon niet voldeed als springpaard ik had er niets aan en ik wilde graag verder met springen. Ook dressuurmatig was het niet veel.

Gomir is wel te doen hoor. Je moet toch afwachten met trainen en klikken of het idd zo is. Kan op het eerste oog geweldig zijn en later niets maar andersom ook.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers