Stro eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 17:03

Weet er iemand iets tegen stro eten? Als ik heb uitgemest en opgestrooid, is mn stal na een dag zowat leeg... Zaagsel oid is geen optie. Ik heb ooit iets gehoord van groene zeep met water mengen en dat over het stro sproeien met een plantenspuit ofzo, maar ik durf het niet uit te proberen. Ben bang dat m'n paardje er iets aan overhoudt. Het schijnt niet giftig te zijn maar dat is dus maar de vraag... Verward
Groetjes Sophie


gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:21

een vriendin van me heeft ook zown paard, die vreet alles op en elke dag mag ze een randje stront weghalen, das alles wat overblijft.

je kan hem meer ruwvoer gaan voeren. kenelijk wilhij de hele dag watte doen hebben en paarden eten nou eenmaal een uur of 20 per dag.
misschien dat je zowiezo een hooinet ofzo op kan hangen, datie langer bezigis met zijn ruwvoer.

wat is het bij mijn vriendin, die gooit er te weinig stro in. als ik hem opstrooi dan ligt er tenminste nog wat schoons opde vloer en staatienie kaal.

maar je hebt ook van die paarden die blijvennet zo lang eten tot hij leeg is en dan zou je echt moeten kijken naar zaagsel.
of fifty fifty, de helft stro de helft zaagsel. dan heeftie tog wat om te knabbelen.

ik zou het anders ook niet weten.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:38

misschien meer ruwvoer geven? Sommige blijven idd eten tot ze neervallen. Water met azijn sproeien helpt ook nog wel eens.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:08

mijn bol deed dit ook advies gevraagd aan paarden drogist die zei dat ik zeewier kon proberen omdat,sommige paarden stro eten omdat ze dan bepaalde vitaminen missen dit heeft voor mijn voor 80% geholpen. het is het proberen waard.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:36

Na een dag is toch niet zo erg? dan is het toch weer tijd om uit te mesten Tong uitsteken

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:38

Ja zeewier helpt goed! En verder meer hooi geven en eventueel likteen. Deed ik bij mijn ex verzorgpaard ook. Was na 2 weken over ongeveer

WISH IT, DREAM IT, DO IT!


SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 09:13

Zaagsel kan echt niet, ik sta op een pensionstal en de eigenaar wil geen zaagsel in de stallen. Dat zeewier ga ik uitproberen. Ze krijgt al meer dan genoeg ruwvoer en tja ik mest natuurlijk wel elke dag uit, maar dan zit haar buik al vol met stro...
Bedankt voor de tips. En weet er iemand iets over dat groene zeepidee?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:17

Stro eten hoort. Stro vult de maag, bevat weinig eiwit en matig calorieën. Buiten ruwe vezels bevat het zo goed als geen waardevolle stoffen. Het is dus GEEN vervanging van goed hooi.

Voer per dag maximaal 0,5 kilo stro per 100 kilo paardengewicht. Voor een normaal paard met voldoende beweging is dat dus 2 tot 3 kilo stro. Als er stro in de box ligt neemt een paard 1 tot 2 kilo stro op. Daar moet je rekening mee houden tijdens het opstrooien.

Dus geen rare dingen doen, het hoort!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:27

Sovy schreef:
Zaagsel kan echt niet, ik sta op een pensionstal en de eigenaar wil geen zaagsel in de stallen. Dat zeewier ga ik uitproberen. Ze krijgt al meer dan genoeg ruwvoer en tja ik mest natuurlijk wel elke dag uit, maar dan zit haar buik al vol met stro...
Bedankt voor de tips. En weet er iemand iets over dat groene zeepidee?


Hey, ja ik heb een haflinger die ook zijn hele bedekking op eet Scheve mond en ik heb toen ook groene zeep gebruikt. Dat ging 3 dagen goed maar daarna at ze dat ook gewoon op. Verdrietig En toen zeiden mensen dan moet je er meteen mee stopen want dat is gevaarlijk als ze dat eet. Of dat waar is weet ik niet. Nou eigenlijk heb je nu niet echt veel aan dit berichtje maar jah.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:29

Kleintje schreef:
Stro eten hoort. Stro vult de maag, bevat weinig eiwit en matig calorieën. Buiten ruwe vezels bevat het zo goed als geen waardevolle stoffen. Het is dus GEEN vervanging van goed hooi.

Voer per dag maximaal 0,5 kilo stro per 100 kilo paardengewicht. Voor een normaal paard met voldoende beweging is dat dus 2 tot 3 kilo stro. Als er stro in de box ligt neemt een paard 1 tot 2 kilo stro op. Daar moet je rekening mee houden tijdens het opstrooien.

Dus geen rare dingen doen, het hoort!


Ben het met bovenstaande eens MAAR ik zit op het moment met hetzelfde probleem ik kan een hele baal in mijn stal gooien maar de volgende dag is het echt op!! Ik word er moedeloos van.. Het lijkt er nu wel op alsof ik mijn paard nooit mest! Ik ligt echt alleen nog maar poep! Ze heeft dit nooit zo extreem gehad!
Ik ga denk toch dat zeewier proberen.. Wie weet!

Ik heb eerst gedacht, ze hebben de hele zomer (alleen overdag) op het land gestaan en nu staan ze binnen.. dus ze moeten omschakelen... maar het duurt nu wel erg lang!

Groetjes,

Melina

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:34

de mijne eet ook al ze stro op
na een uur is de stal helemaal kaal
en ligt er in de hoek alleen maar poeop
meer ruwvoer help bij de mijne ook niet
ik ga ook een zeewier proberen Lachen
misschin helpt het

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:42

Loena schreef:
Ben het met bovenstaande eens MAAR ik zit op het moment met hetzelfde probleem ik kan een hele baal in mijn stal gooien maar de volgende dag is het echt op!! Ik word er moedeloos van.. Het lijkt er nu wel op alsof ik mijn paard nooit mest! Ik ligt echt alleen nog maar poep! Ze heeft dit nooit zo extreem gehad!
Ik ga denk toch dat zeewier proberen.. Wie weet!

Ik heb eerst gedacht, ze hebben de hele zomer (alleen overdag) op het land gestaan en nu staan ze binnen.. dus ze moeten omschakelen... maar het duurt nu wel erg lang!

Groetjes,

Melina

Heb jij het stro wat je geeft weleens gewogen?
Heb je enig idee hoeveel zoveel kilo is???
Begin daar eens mee.

Dit heeft een paard gewoon nodig zoveel kilo.
Ik verzin het niet zelf, ik heb het ook uit een boekje, paardenvoeding van Margot Berger.

Dus kijk eerst eens hoeveel stro je dagelijks geeft. Want ook als je niet dagelijks uitmest, je paard heeft wel iedere dag nieuw stro nodig in zijn/haar stal.
Al is het alleen maar om de pislucht weg te werken. Want heb je enig idee hoe slecht die lucht is voor een paard? Wij ruiken het al, maar wij zitten niet met onze snoet in de stro te wroeten. Die amoniaklucht is enorm slecht en alleen daarom al heb je extra stro nodig.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:43

Wenny als de stal na een uur kaal is, dan geef je niet genoeg. Een paard kan niet zoveel kilo in een uur opeten.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:54

(normaal) als ze dus niet al het stro opeet, en bij mijn andere paard haal ik iedere dag de mestballen eruit en de natte plekken, ze krijgen iedere dag er een aantal plakken (3 a 4, ligt eraan) bij. 1 x soms 2 x in de week gaat de box helemaal leeg.. Bij Cindy nu dagelijks omdat er echt nix overblijft!

Ik heb idd nog nooit gewogen, hoeveel kilo stro ik geef.. Zal ik gaan doen.. Maar wat weegt een baal, dat zou toch genoeg moeten zijn!

Ik weet dat amoniaklucht heel slecht is, daarom baal ik er ook zo van! Ik heb ook niets liever dat mijn paard een lekker strobed heeft. Maar ik had nu echt zo iets, ja ik kan er wel balen in blijven gooien.. het is op.. dan maar minder..

Ik ga dat boek ook maar eens halen!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:21

Loena, je zou ook in 2 delen kunnen opstrooien zodat het paard 's nachts ook wat heeft.
Verder genoeg beweging, voldoende uit zijn stal zijn.

Hoeveel een baal weegt dat is niet te zeggen, want hoe goed is het geperst, wat is de dichtheid van een baal.
Neem een personen weegschaal mee, weeg jezelf, daarna met een plak van zo'n baal en je weet genoeg.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:30

Ik weet niet of ik mezelf zo graag wil wegen... Haha!
Nee, grapje.. Bedankt voor de tips, ik ga het zeker doen!

Ik wil echt niets liever dat ze er goed bij staat!

Doordat ik zelf moet mesten en aangezien ik gewoon werk.. (nu eigenlijk ook...) doe ik mijn stal al in de avond.. Misschien kan ik iemand lief aankijken om in de ochtend wat erbij te gooien...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:34

Of... wat het ook kan zijn... dat het paard te weinig hooi krijgt. Want dat is natuurlijk ruw voer. En als ze dat te weinig hebben zijn ze nog niet verzadigd en gaan ze lekker verder aan het stro.
Dus eventueel ook wegen hoeveel hooi ze per dag krijgt.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:45

Ga ik doen! Ze krijgt (als ze de hele dag binnen staat) 3 plakken per dag! Maar hiervoor geldt ook idd de ene x is het een dikke plak en de andere x een dunne plak..

Groetjes,

Melina

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:50

Paarden mogen (moeten !!) idd behoorlijk wat stro hebben! Doordat ze op stro goed moeten kauwen, komt er meer speeksel vrij, wat weer goed is voor de spijsvertering! Toch vrat mijne er ook te veel van en kreeg last van verstoppings kolieken Scheve mond ! Daarom staan die van mij dus op zaagsel en krijgen ze naast hun hooi, ook nog eens een flinke portie stro erbij!
Je kan idd eens proberen om er water met azijn over te spuiten, dat zou ik een minder "eng" idee vinden dan groene zeep !

gekke_koei schreef:
...misschien dat je zowiezo een hooinet ofzo op kan hangen, dat ´ie langer bezig is met zijn ruwvoer...

Hang in godsnaam géén hooinet in de box !!
Het is afschuwelijk als je in de stal komt en ziet dat een paard met z´n been (ijzer) in het net hangt en door de mazen behoorlijke snij-wonden heeft Scheve mond !
Ik heb één keer een paard moeten los snijden en was echt een geluk dat het nog redelijk goed is afgelopen! Bovendien krijgen ze -doordat ze niet in de natuurlijke eet-houding staan- sneller "last" van een onderhals!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Bytespider, Eliana, Flubberboot, Joanne_, Rainer, Suor, Swift, Symke, Tellie en 111 bezoekers