Waarom achter de loodlijn lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Waarom achter de loodlijn lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 22:57

Rowan heeft al een tijdje geen moeite met afbuigen, hij komt echt op een half kneepje in de teugels en een *heel* lichte verbinding mooi naar beneden. Rug mooi los, achterbenen eronder, heel netjes. Maar nu had ik vanavond iemand bij om te kijken, en die zei dat hij behoorlijk constant te diep liep, met de neus behoorlijk achter de loodlijn.

Voor mijn gevoel trouwens niet achter de teugel, die ontspanning blijft en hij loopt erg lekker. Maar ik wil de neus gewoon op de loodlijn, niet erachter. Ik weet wel wat ik er aan moet doen - been erbij, maar omdat ik aan een hele lichte verbinding rijd (we komen vanuit de westernkant en zijn dat zo gewend) heb ik dan moeite om het tempo te bewaren.

Aangespannen loopt hij ook wel eens te diep, maar dan heb ik soms de indruk dat hij wegkruipt voor de invloed van de liverpoolstand/kinketting. Onder het zadel lijkt het me onwaarschijnlijk dat het wegkruipen is, ik kan me niet voorstellen dat mijn superzachte handjes en lichte verbinding hem zo in de weg zitten dat hij er voor achter de loodlijn kruipt. Zoals ik zei, zo voelt het ook niet.

Dus waarom doet hij dit? Als ik heb bijgezet longeer loopt hij trouwens netjes op de loodlijn of iets ervoor.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 23:32

Meestal betekent dit dat het paard dan op de voorhand loopt en zich probeert te drukken, dus de achterhand niet eronder brengt. Lichte teugeldruk wil niet altijd zeggen dat het goed is, je moet wel aanleuning hebben. Je geeft het zelf al aan, de oplossing is met meer been rijden. Dat je dan het tempo niet kunt bewaren is idd een teken dat je paard onder het werk uit wil komen. Wanneer hij achter de loodlijn loopt is de nek niet het hoogste punt en kan hij zich nooit goed dragen. Dus toch been eraan, veel wendingen en overgangen rijden en lichte aanleuning houden. Als je paard dan te hard gaat opvangen met halve ophoudingen, maar niet vergeten been eraan te houden. In de wending is dit meestal gemakkelijker.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:01

Een paard wat achter de LL loopt heeft een onnattruulijke druk op de aanhectingspezen en banden van zijn nek. Dat doet vaak ook pijn. Om zich daar aan te kunnen onttrekken proberen ze van alles wat blessures tot gevolg kan hebben. Een paard met iemand op zijn rug of aangespannen moet leren dragen en leren trekken. Daar heb je een sterke rug voor nodig. Het grootste gedeelte van het gwicht moet naar achteren gebracht, dan maken ze de rug rond. Een paard wat tegen de LL loopt, loopt dan goed in balans. Ze worden dan makkelijk nageeflijk omdat dat voor hun de messt plezierige houding is om te lopen als ze aan het werk gezet worden, dus kracht moeten leveren. Door een paard achter de LL te laten lopen krijg je een verkeerde balans. Omdat knikje te kunnen opvangen moet het dier vanachteren zijn achterbenen onderbrengen om die balans weer te kunnen zoeken. Het gevolg lijkt voor veel mensen geweldig, immers het achterbeen verder onderbrengen, het tegendeel is echter waar omdat het paard hierdoor zijn kracht verliest in het achterbeen. Dat heeft met natuurkundige berekeningen te maken. En die kracht is juist wat wij zo nodig hebben. Het paard loopt achter de LL dus erg ongemakkelijk en wordt hierdoor gestimuleerd op de voorhand te gaan lopen. Probeer dus je paard tegen de LL te laten lopen of eventueel er iets voor maar er liever niet achter. Je lost dat prima op maar tijden je beenhulp moet je wel je hand ontspannen, anders snapt het paard het niet. Veel succes!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 08:28

Aqua8horse: lees nou gewoon eerst even dat ik helemaal niet WIL dat hij zo loopt, voordat je je kanonnen klaarmaakt.

Ik dwing hem absoluut niet om daar te lopen, daar kiest hij zelf voor. Ook blijft hij zo ontspannen dat ik betwijfel of hij pijn heeft, maar die discussie ga ik niet voeren. Ik geef hem alle kans en aanmoediging om de neus er wat meer uit te brengen, maar feit blijft dat hij gewoon binnen 10 seconden die oude positie weer opzoekt. Dit alles in ongedwongen rust en ontspanning. Ik heb absoluut niet het gevoel dat hij dit doet uit pijn of angst voor mijn hand, want die is echt heel zacht.

Over die teugeldruk: ik heb RSI en kan dus niet meer in m'n handen hebben, en Rowan is het zo gewent, die heeft ook een zachte mond. Wij gaan prima zo, ik ben ook niet van plan om meer teugeldruk te gebruiken. Misschien hoogstens een ander bit om te kijken of dat verschil maakt.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:54

ArwenLune schreef:
Ik dwing hem absoluut niet om daar te lopen, daar kiest hij zelf voor. Ook blijft hij zo ontspannen dat ik betwijfel of hij pijn heeft, maar die discussie ga ik niet voeren. Ik geef hem alle kans en aanmoediging om de neus er wat meer uit te brengen, maar feit blijft dat hij gewoon binnen 10 seconden die oude positie weer opzoekt. Dit alles in ongedwongen rust en ontspanning. Ik heb absoluut niet het gevoel dat hij dit doet uit pijn of angst voor mijn hand, want die is echt heel zacht.



Dan zou je het dus elke 10 seconden weer moeten corrigeren. Achter de loodlijn lopen is niet goed voor een paard, daarvan krijg je beschadigingen bij oa de nekpees. Veel paarden die uit zichzelf achter de loodlijn gaan lopen, willen zich toch ergens aan onttrekken

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:45

Als je de teugels geheel los laat hangen. Blijft hij dan nog steeds achter de loodlijn. Mischien heeft hij dit zich zelf aan geleerd, omdat hij zo naar zijn gevoel het beste loopt.
Ik kan zo niet zeggen wat je er aan kan doen. Mischien is het op commando zijn hals laag brengen een manier. Leer hem op druk van je hand op de hals. Zijn hals naar beneden te strekken. Zo hoef je geen extra been geven, waar je de ontspanning aan kwijt raakt. Enkel even je hand op de hals drukken.
Trouwens heel goed dat je z'n ligt contact heb. Houden zo.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:03

ArwenLune schreef:
Aqua8horse: lees nou gewoon eerst even dat ik helemaal niet WIL dat hij zo loopt, voordat je je kanonnen klaarmaakt.

Ik dwing hem absoluut niet om daar te lopen, daar kiest hij zelf voor. Ook blijft hij zo ontspannen dat ik betwijfel of hij pijn heeft, maar die discussie ga ik niet voeren. Ik geef hem alle kans en aanmoediging om de neus er wat meer uit te brengen, maar feit blijft dat hij gewoon binnen 10 seconden die oude positie weer opzoekt. Dit alles in ongedwongen rust en ontspanning. Ik heb absoluut niet het gevoel dat hij dit doet uit pijn of angst voor mijn hand, want die is echt heel zacht.

Over die teugeldruk: ik heb RSI en kan dus niet meer in m'n handen hebben, en Rowan is het zo gewent, die heeft ook een zachte mond. Wij gaan prima zo, ik ben ook niet van plan om meer teugeldruk te gebruiken. Misschien hoogstens een ander bit om te kijken of dat verschil maakt.


Ik maak helemaal geen kanonnnen......ik probeer je alleen iets uit te leggen. Ik heb ook helemaal niet gezegd dat jij dat doet.
Dus jouw reactie lijkt mij niet helemaal op zijn plaats.

Wat jij doet, is juist goed. Je paard tegen of voor de LL rijden. Alleen als hij te diep zakt, geef je been(zeg je) ik heb daar enkel aan toegevoegd dat je je hand moet ontspannen op dat moment.
Een teugeldruk van max. 200 gram is normaal en het uitgangspunt om mee te werken.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:17

Maaike"]
[quote="ArwenLune schreef:
Ik dwing hem absoluut niet om daar te lopen, daar kiest hij zelf voor. Ook blijft hij zo ontspannen dat ik betwijfel of hij pijn heeft, maar die discussie ga ik niet voeren. Ik geef hem alle kans en aanmoediging om de neus er wat meer uit te brengen, maar feit blijft dat hij gewoon binnen 10 seconden die oude positie weer opzoekt. Dit alles in ongedwongen rust en ontspanning. Ik heb absoluut niet het gevoel dat hij dit doet uit pijn of angst voor mijn hand, want die is echt heel zacht.


Dan zou je het dus elke 10 seconden weer moeten corrigeren. Achter de loodlijn lopen is niet goed voor een paard, daarvan krijg je beschadigingen bij oa de nekpees. Veel paarden die uit zichzelf achter de loodlijn gaan lopen, willen zich toch ergens aan onttrekken
[/quote]

Okee, hoe corrigeer jij hem dan?
Want ik denk dat alleen meer been geven niet helpt in dit geval... Juist dóór de ontspanning. Als je altijd maar been geeft, zal hij echt op een gegeven moment niet meer reageren, hoor! Zomaar benieuwd...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:01

Een hulp moet dan ook alleen gegeven worden als het nodig is. Reageerd het paard niet voldoende dan moet je ven consequent zijn, en wat harder zijn. Jij geeft het tempo aan. En als je dan niks meer doet, dus geen hulp meer geeft, moet het paard gewoon in die tempo blijven. En dan hoef je alleen hulpen te geven als het nodig is. Dus voor meer stuwing van achteren.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:17

Heej mijn paard heeft ook soms de neiging om te diep te gaan lopen, en ik heb ook het idee dat ze dat gewoon makkelijk vind. Het is niet zo dat ze daardoor minder op de achterhand gaat ofzo. Maar wat ik dan doe is d'r uit laten kauwen en flink voorwaarts rijden, dus richting halsstrekken en dan d'r weer oppakken en haar hoger instellen. Dat werkt vaak wel, ze komt dan bijna nooit in protest en houdt dus die ontspanning.. Hierbij wel je handen ver naar voren houden, wat je wilt natuurlijk niet dat hij achter de teugel gaat, of zich opkrult. Succes OK dan!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 19:27

Het probleem is dus dat ik been geef, gaat 'ie weer iets vlotter, moet ik 'm weer opvangen, en hup! zit 'ie weer achter de loodlijn. Ik ga eens een ander bit proberen, misschien wil het met een dubbelgebroken trensje ofzo.

Het gekke is dat het zo lijkt alsof hij heel gevoelig is in de mond, maar ik kan niet aan de trens het bos in, dan walst 'ie dwars door m'n handen heen!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:00

Dat is zeker raar. Het probleem zit dan toch waarscheinlijk ergens anders. Maar waar hé.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 07:40

Inderdaad en dat blijft de vraag. Maar een ander bit lijkt mij niet direct de oplossing.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:22

ArwenLune schreef:
Het probleem is dus dat ik been geef, gaat 'ie weer iets vlotter, moet ik 'm weer opvangen, en hup! zit 'ie weer achter de loodlijn.


Mijn vraag is: Hoe vang jij je paard dan op op het moment dat hij iets vlotter gaat?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 09:25

Ik geef met elastische handen iets meer weerstand totdat hij terugkomt, in combinatie met een stemhulp. Ik laat 'm dus niet - nooit - tegen het bit oplopen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:33

Je kan ook proberen om m in je zit op te houden, ipv met je teugels...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:59

Jacksel schreef:
Je kan ook proberen om m in je zit op te houden, ipv met je teugels...


Dit is precies wat ik ook wilde zeggen Knipoog .

Want, ArwenLune, daar hoor ik je namelijk niet helemaal over. Want je kan met je houding het paard ook helemaal terug laten komen. Natuurlijk moet dit voor een mooie overgang in combinatie met het bieden van weerstand door je handen.
Maar je kan ook eens proberen eerst veel overgangen te rijden puur alleen d.m.v. je houding. Kijk eens hoe hij dan reageert. Dit kan je dan langzaamaan gaan opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:23

Voor mijn gevoel is je paard gewoon compleet achter het been en dus ook achter de teugel. Als je been bijgeeft zal hij waarschijnlijk alleen sneller gaan maar niet zijn pas verlengen.

Ik denk dat je je meer moet concentreren op het gevoel wat je paard in de hand geeft dan op waar hij zijn hoofd precies heeft. Hij kan met zijn kin op de borst lopen met een prachtig lange hals en een superfijne aanleuning namelijk, waar ze het hoofd hebben zegt niets over de aanleuning.

Zo'n paard wil je dus eerst wat zwaarder op de hand zien te krijgen omdat je 'iets' moet hebben om hem eerlijk op na te laten geven. Want waarschijnlijk geeft jouw paard niet na, hij knikt alleen zijn hoofd af. (maar dat is dus niet hetzelfde)

Ik zou zo'n paard net zolang naar voor laten gaan tegen een licht contactteugeltje aan totdat je voelt dat hij je hand in wil lopen, en er zelf voorwaarts aan wil blijven "trekken". Er is bij jou nu waarschijnlijk gewoon geen sprake van verbinding, dus dat moet je eerst op zien te lossen, dan kun je je wel weer druk gaan maken over waar je dat hoofd wil hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:39

Daar sluit ik me helemaal bij aan Zep

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:39

Mijn instructeur gaf hetzelfde aan toen mijn pony zo licht, maar achter de loodlijn en te diep liep. Hij liep op de voorhand. Ik moest juist de teugels korter nemen, mijn handen verder voor voren plaatsen en hoger en dan naar mijn hand toe rijden. Ik moest juist meer druk in mijn handen krijgen en die niet opvangen door die neus naar me toe te knijpen met een ophouding, maar juist voor mijn gevoel mijn teugels van me af te duwen en daar naar toe te drijven... Door daarbij veel overgangen/tempowisselingen te rijden en in die overgangen ook naar je hand toe te blijven rijden krijg je ook de achterhand er beter bij...

Stel je dus voor dat jouw teugels stokjes zijn die je gebruikt om door middel van je been de neus eruit te drukken *LOL*

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:23

ArwenLune schreef:
Ik geef met elastische handen iets meer weerstand totdat hij terugkomt, in combinatie met een stemhulp. Ik laat 'm dus niet - nooit - tegen het bit oplopen.


Het is een kwestie van schakelen met uiterste preciezie. Ontspan jij je handen wel op het juiste miment of werken je handen misschien ongemerkt terug?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 13:56

Bedankt voor jullie meedenken. Ik heb een dubbelgebroken bitje gekocht (mijn huidige bit heeft een 'scherpe breuk' en ik vermoed dat die tegen z'n verhemelte komt) in de hoop dat hij daarbij m'n hand wat beter wil opzoeken. Dan ga ik maar eens aan de slag met de verschillende aanwijzingen. Ik houd jullie op de hoogte, hoewel dat misschien even kan duren...

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:01

maar wat te doen als een paard achter de loodlijn loopt maar wel goed met de acherhand werkt...maar als je hem ''hoger''insteld dat hij met zn hoofd recht loopt.dat is ook weer fout.!!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:56

Als een paard achter de lood lijn loopt. Gebruikt hij voor het zich goed zijn achterhand. Maar heeft geen draagkracht.
Hoe het op te lossen is per paard verschillend. Ik zou hem natuurlijk op mijn manier trainen. Maar ja dat ben ik.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:30

Mijn paardje deed het ook. Ikmoest het volgende doen. Ik had ook erg de neiging om los te laten, maar hij bleef in die krul lopen en dus tever achter de loodlijn. Ik moest dus juist druk vragen op mijn teugels en hem met been naar voren rijden. En het heeft geholpen. ik heb nog steeds wel moeite met de aanleuning, maar hij gaat nu niet meer te diep (soms in stap nog) Dus van achter naar voren rijden en vooral niet loslaten van voren, want ja dan gaat je paard gauw te hard!