Wat is de zin van het leven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Wat is de zin van het leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 21:02

Weet niet of er al eens een topic over geweest was, maar vroeg het me ineens af. Ik was aan het werk, lekker saai als bliepmiep bij de C1000 en het was echt superrustig. En ineens had ik zoiets van 'Wat heeft het in vredesnaam voor nut dat ik hier eigenlijk zit?' en het logische vervolg daarop 'Wat heeft het leven in zijn geheel eigenlijk voor nut?' Je wordt geboren, gaat een jaar of 20 van je leven naar school, vervolgens werk je tot je 65ste om genoeg geld te verdienen voor je werkloze tijd na je 65ste, maar met een beetje pech ben je dan inmiddels niet meer in staat om te doen wat je altijd had willen doen en heb je dus eigenlijk voor nix gespaard. En dan ga je op een gegeven moment dood en that's it. Maar waar heb je dan eigenlijk voor geleefd? Om je eigen steentje bij te dragen aan een wereld die eigenlijk gedoemd is om ten onder te gaan?

Sorry, maybe een btje pessimistische kijk, maar ben benieuwd hoe jullie hier over denken!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:04

Life is a slow death... bedoel je dat soms ?

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:07

Als mens kun je heel veel toevoegen aan het leven van andere mensen.
Je kunt mensen laten lachen en een goed gevoel geven. Contact met andere mensen geeft me heel veel voldoening.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:08

Ik heb me dat vandaag ook lopen afvragen ( Maar ik doe dat al 4 maanden lang. Ik heb 2 kantjes vol met levensvragen gepent. Die ik natuurlijk nooit beantwoord zie. *note* Ik vind het leven wel leuk hoor, ik sta niet op het punt zelfmoord te plegen, omdat ik het leven niet nuttig vind *note* ) Het gunstige wat we voor deze aardbol nog kunnen doen, is alles zo goed mogelijk terugbrengen naar het oude, om de natuurlijke balans weer op orde te brengen. Wat weinigen echt willen.
Wat doen we hier ????

Jennygirl, en verder Lachen ?
Laatst bijgewerkt door Gaby op 29-09-03 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 21:11

Gaby schreef:
Wat doen we hier ????


Dat vraag ik me dus ook af, niet dat ik niet van het leven kan genieten hoor, maar soms denk ik echt, heeft het echt enig nut dat ik hier rondloop? Behandelde toevallig vandaag met Nederlands een gedicht van Achterberg, over de mens die door God wordt gezien als een vol benzinevat en als dat leeg is, wordt het op de afvalhoop gegooid. En daar komt het toch in principe een beetje op neer als je het goed bekijkt. Niet dat ik in God geloof....

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:19

Life's a bitch, and than you die Vriendjes zijn?

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:20

Ik kan mensen dingen leren over het leven. Ik geniet van het opdoen van kennis en het lezen van boeken. Deze kennis geef ik weer door.

Ik geloof dat iedereen wel een taak heeft te vervullen op aarde. Je moet er wel achter komen wat die taak is.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:23

than is met een e Ynzo Haha!

Het leven heeft zoveel bijzondere dingen in petto. Kijk om je heen naar de natuur, de vriendelijke mensen, de dieren. Er is zoveel moois om voor te gaan. De bloemen, de bomen, de paarden, de katten en ga zo maar door.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:25

Ben het volkomen met je eens.
Heb er ook geen zin meer in...
Vraag me altijd af wanneer het einde nabij is

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:26

Ach, Engels... Bloos

Maar, als je over alles gaat nadenken kom ik toch nooit echt vrolijker 'down to earth' dan voordat ik er over nadenk... Daarom geniet ik ook volop, sta stil bij alle mooie dingen die ik meemaak, en de vervelende dingen sta ik zo kort mogelijk bij stil...

Ynsie
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:26

Ik vind dit wel heel erg depri klinken!!Je moet zelfs iets moois en leuks maken van het leven!En elke dag bliepbliep achter de kassa zou ik ook niet vrolijk van worden , met alle respect..

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:27

Bedoel je dat die taak een hoger doel heeft dan het algemene leefgebeuren * Beetje plomp uitgedrukt, maar ik weer hoe ik het anders moet zeggen. Sorry ... * ? In welk opzicht Lachen ?

Wat is jouw taak op deze aarde, Jennygirl ?

En ach, ik moet zeggen dat ik het positiever inzie dan sommige mensen uit mijn omgeving. Die hebben nu al uitgemaakt dat er geen doel in het leven is, en dat ze daarom maar doen wat hen goed lijkt.....

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:27

Jennygirl schreef:
Ik kan mensen dingen leren over het leven. Ik geniet van het opdoen van kennis en het lezen van boeken. Deze kennis geef ik weer door.

Ik geloof dat iedereen wel een taak heeft te vervullen op aarde. Je moet er wel achter komen wat die taak is.


ja Lachen
waar mijn moeder het altijd over heeft: je ziel moet goed worden en daarvoor heb je meerdere levens. wat ik daar dan weer van snap is dat al die zwaar vervelende mensen en moordenaars/verkrachters enzo aan het begin van die cyclus zitten en "goede" mensen al veel hoger (dus meer levens gehad)

zoiets was geloof ik ook een keer bij kopspijkers...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:33

Die vraag "wat is de zin van het leven" moet iedereen voor zichzelf invullen. Het is een vraag die door de knapste koppen en de grootste filosofen niet beantwoord kan worden omdat er geen antwoord is. Vraag het een godsdienstig persoon en je gaat een heel ander antwoord krijgen dan van een atheist (=iemand die niet gelovig is). Voor de een is het het doorgeven van kennis, voor de ander is het het doorgeven van zijn genen d.m.v. het in de wereld zetten van kinderen, weer een ander wil zo veel mogelijk lol maken, en sommigen zien het leven hier op aarde als tussenstation naar een hoger iets.

Maar een ding weet ik wel. Dat iedereen gedurende zijn puberteit zich de vraag stelt. En er zijn er die eraan onderdoor gaan....omdat ze het leven geen invulling kunnen geven....

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 21:33

Ynsie schreef:
Ik vind dit wel heel erg depri klinken!!Je moet zelfs iets moois en leuks maken van het leven!En elke dag bliepbliep achter de kassa zou ik ook niet vrolijk van worden , met alle respect..


Zit ook niet elke dag achter de kassa, maar een paar uurtjes per week hoor! Zou helemaal knetter worden, hele dagen achter de kassa.... Maar als ik me zit te vervelen ga ik dat soort vragen bedenken, en had t op dat moment echt helemaal gehad. En ik kan ook echt wel van het leven genieten, kijk maar mijn topic [JH] Zo'n moment waarop je beseft hoe gelukkig je bent Er zijn momenten waarop ik echt kan genieten van kleine, mooie dingetjes, maar dus ook momenten waarop ik btje depri ben, en dit is dus zo'n moment. Niet dat ik gelijk een einde aan mn leven wil maken hoor, maar het liep vandaag zowiezo al nie zo lekker dus dan krijg je al snel pessimistische gedachtes...

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:42

Ik denk dat mijn taak in dit leven is mensen laten lachen en hen laten inzien dat het leven geen last is. Ik heb het ook niet altijd makkelijk gehad, maar ik heb veel geleerd van mijn tegenslagen en hoe ermee om te gaan. Deze kennis (en alles wat ik nog elke dag opdoe) geef ik door aan andere mensen.

Ik ben iemand die andere mensen stimuleert om over dingen na te denken en om actie te ondernemen. Leer mensen dat ze zich niet bezig moeten houden met al het leed waar ze niets aan kunnen doen, maar vooral de focus moeten leggen op hetgeen waar ze WEL invloed op hebben.

Ik leer mensen over communiceren. Iedereen spreekt zijn eigen taal (en dan bedoel ik niet engels of nederlands), en als iedereen wat meer de taal van elkaar zou spreken, dan zouden relaties veel makkelijker gaan. Ik lees veel boeken om meer over dit onderwerp te weten te komen en dat pas ik dan weer in praktijk toe. Het voelt heel goed om te merken hoe mensen op je reageren als je 'hen taal' spreek.

Of is dit een beetje te zwaar? Haha!
Laatst bijgewerkt door Jennygirl op 29-09-03 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 21:46

Jennygirl schreef:
Ik denk dat mijn taak in dit leven is mensen laten lachen en hen laten inzien dat het leven geen last is. Ik heb het ook niet altijd makkelijk gehad, maar ik heb veel geleerd van mijn tegenslagen en hoe ermee om te gaan. Deze kennis (en alles wat ik nog elke dag opdoe) geef ik door aan andere mensen.

Ik ben iemand die andere mensen stimuleert om over dingen na te denken en om actie te ondernemen. Leer mensen dat ze zich niet bezig moeten houden met al het leed waar ze niets aan kunnen doen, maar vooral de focus moeten leggen op hetgeen waar ze WEL invloed op hebben.

Of is dit een beetje te zwaar? Haha!


Vind het niet te zwaar, je hebt er duidelijk goed over na gedacht!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:47

Ik heb mezelf namelijk ook ooit deze vraag gesteld.
Dacht dat ik niets toevoegde aan het leven en vroeg me af waarom ik mijn tijd aan het verdoen was.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:49

De zin van het leven is gebruik maken van je talent en leven
volgens de 10 geboden

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 01:18

Een wedervraag: WAAROM moet het leven nut of zin hebben?

Gewoon leven is goed genoeg vind ik Lachen
Ik hoef geen ultiem levensdoel, ik hoef geen onderdeel van wat dan ook maar te zijn. Ik ben mezelf en leef mijn leven zoals ik dat kies Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 07:16

De zin van het leven is jezelf te herontdekken... en te leven.
En als je dat verkiest in je eigen grootheid en je eigen waarheid met anderen te delen.

Verder heeft het meer nut om ervan te genieten dan je tijd te besteden aan het 'waarom' Knipoog

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:32

Ik ben het met Orri eens: het leven is geweldig, dus geniet ervan.
Ben misschien een beetje een sentimentele tut, maar ik was helemaal ontroerd toen ik in de lente een pasgeboren shetje zag rondwaggelen. Ook nu als Cheyenne naar me hinnikt als ik aan kom fietsen... super!
Ook van lekker eten van ik intens genieten. Ik heb teveel leuke dingen te doen om nog te denken aan waarom ik eigenlijk leef. Jippeeeee!!!
Afbeelding

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:00

De zin van het leven (naar mijn mening): zorgen voor het voortbestaan van onze levensvorm! Dat is de basis natuurlijk!
En als je onze levensvorm bekijkt hebben wij het in vergelijking met dieren zo slecht nog niet. Wij leven over het algemeen langer, hebben zo gigantisch veel mogelijkheden meegekregen (hersenen, hele practische dingen zoals een heel verfijnde motoriek). Het probleem met ons mensen is, dat wij ons zoveel spiegelen aan onze medemens, wat zij hebben wil ik minimaal ook, liever beter! Da's nou dom! Jij bent uniek! Leef daar dan ook naar! Doe de noodzakelijke dingen die iedereen nou eenmaal MOET DOEN en leef daarnaast voor je eigen dingen(hobby's, passies). Wedden dat je alles dan beter waardeert! Zelfs achter zo'n duffe kassa!
(OEH POEH, wat een wijsheid rolde er ineens uit die toetsen zeg!!)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:26

ik denk dat je leeft om te leren. En je leert door dingen te incasseren, te intepreteren, hoe je een tevreden mens moet worden, hoe je moet relativeren, dat soort dingen. MAar waarom je moet leren en waarvoor weet ik nog niet.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:38

Desiree schreef:
MAar waarom je moet leren en waarvoor weet ik nog niet.


Om te groeien en je kennis door te geven aan anderen, waardoor je anderen ook weer laat groeien.