Bokken uit protest.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Bokken uit protest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 16:59

Mijn paard begint te bokken uit protest. Hij doet het als ik wil aangalloperen of als ie het gewoon zat is. Je voelt het van tevoren al aankomen. Enerzijds respecteer ik het als ie aangeeft dat het welletjes is. Ik wil hem niet overvragen. Anderzijds wil ik hem laten weten dat dit niet de manier is om te protesteren. Ik geef hem een flinke tik en verhef mijn stem.

Hoe doen jullie dit?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:36

Nooit respect hebben wanneer je paard bokt!
Tuurlijk kan een paard bokken als hij het er niet mee eens is, maar een paard heeft rekening te houden met de persoon die er op zit!
Streng aan pakken, flinke tik met de zweep.
Waarschijnlijk bokt hij dan nog een keer en geef je hem weer een tik.
Jij moet de laatste zijn die de tik verkoopt, jij bent de baas.

Veel succes!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 20:31

daar ben ik niet mee eens fairie. het paard geeft snel dingen aan. maar omdat wij dat niet snappen gaat hij steeds harder zeggen. totdat hij begint te bokken. het paard kan niet praten. maar het moet luisteren naar ons. als hij bokt of gaat steigeren krijgt hij een tik. net als hij niet meer wil. net zo lang slaan totdat hij gaat.
zo krijg je het probleem dat je paard het niet meer aangeeft. totdat hij echt niet meer kan. en kreupel gaat lopen of wat. als je naar je paard geluisterd had dan was dit waarscheinlijk niet gebeurd.

dus irre als hij bokt en je weet dat hij het doet omdat hij geen zin heet. gewoon doen of er niks aan de hand is. en dan terug gaan. hij moet niet het idee hebben dat je stopt omdat hij bokt. maar als je merkt dat hij gewoon ergens last van heeft. wat hij al die tijd heeft kunnen uit houden maar dan niet meer. hem rustig terug rijden en op een andere manier gaan werken. zodat hij er geen last meer van krijgt.

maar het kan ook wel zijn dat hij jouw niet als baas ziet. dat was bij mijn paard zo. die gooide je er steeds binnen 5 minuten er af. consequent zijn en vaste regels in stellen. 1 belangrijke is dat hij niet voorbij je mag bij het leiden. hij mag geen druk uit oefenen op jouw. dit zijn dingen van NH. ik denk dat het je goed kan helpen. ook om een beter relatie te krijgen met je paard.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 20:42

wow, Josien... kun je me niet eens een lesje komen geven Knipoog Toen ik op Rinus aan het rijden was, ging 't eigenlijk heel goed. Op een gegeven ogenblik wilde ik wat meer van hem gaan vragen. Ging doorzitten en probeerde naar verzamelde draf toe te werken. Dit ging eigenlijk goed, daarna van B naar E, toen bij E zo'n enorme bok dat er bij iemand die erbij stond de mond open viel; 'dat jij er niet afviel'...
Daarna wel een tik gegeven op z'n billen, hij schoot naar voren en heeft perfect gelopen daarna. Ik heb nog nooit zó lekker gereden.
Alleen met het aanspringen in galop nog een 'vreugde' bokje, die niet afgestraft.
Ik denk dat het op dit moment was, dat ik teveel van hem vroeg...
Maar bij Irma gebeurde het naar mijn idee, niet met een verklaarbare reden.

ps. Irma heeft ontzettend haar best gedaan vandaag... PETJE AF!!!!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 20:43

josien schreef:
daar ben ik niet mee eens fairie. het paard geeft snel dingen aan. maar omdat wij dat niet snappen gaat hij steeds harder zeggen. totdat hij begint te bokken. het paard kan niet praten. maar het moet luisteren naar ons. als hij bokt of gaat steigeren krijgt hij een tik. net als hij niet meer wil. net zo lang slaan totdat hij gaat.
zo krijg je het probleem dat je paard het niet meer aangeeft. totdat hij echt niet meer kan. en kreupel gaat lopen of wat. als je naar je paard geluisterd had dan was dit waarscheinlijk niet gebeurd.

dus irre als hij bokt en je weet dat hij het doet omdat hij geen zin heet. gewoon doen of er niks aan de hand is. en dan terug gaan. hij moet niet het idee hebben dat je stopt omdat hij bokt. maar als je merkt dat hij gewoon ergens last van heeft. wat hij al die tijd heeft kunnen uit houden maar dan niet meer. hem rustig terug rijden en op een andere manier gaan werken. zodat hij er geen last meer van krijgt.

maar het kan ook wel zijn dat hij jouw niet als baas ziet. dat was bij mijn paard zo. die gooide je er steeds binnen 5 minuten er af. consequent zijn en vaste regels in stellen. 1 belangrijke is dat hij niet voorbij je mag bij het leiden. hij mag geen druk uit oefenen op jouw. dit zijn dingen van NH. ik denk dat het je goed kan helpen. ook om een beter relatie te krijgen met je paard.


Ja denk dat dat me best zou helpen. Ben nu bezig met basis dingen als halt houden, blijven, volgen en daar is hij al een stuk handzamer door geworden.

Alshij door te bokken aangeeft dat hij niet meer kan hou ik daar wel rekening mee. Ik straf hem wel voor het bokken anders ben ik bang dat hij er een gewoonte van gaat maken en hij gaat steeds extremer. Ik wil niet dat het gevaarlijk gaat worden. Ik laat hem dan nog 1 rondje rijden. Als ie dat netjes gedaan heeft stop ik of ik ga een andere oefening doen. Ander gaat hij inderdaad het stoppen met het bokken asocieren en dan ben ik verder van huis..

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 20:44

iefke schreef:
ps. Irma heeft ontzettend haar best gedaan vandaag... PETJE AF!!!!


DANK!!! Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:02

iefke schreef:
wow, Josien... kun je me niet eens een lesje komen geven Toen ik op Rinus aan het rijden was, ging 't eigenlijk heel goed. Op een gegeven ogenblik wilde ik wat meer van hem gaan vragen. Ging doorzitten en probeerde naar verzamelde draf toe te werken. Dit ging eigenlijk goed, daarna van B naar E, toen bij E zo'n enorme bok dat er bij iemand die erbij stond de mond open viel; 'dat jij er niet afviel'... [/i]

nou mijn paard bokt eigenlijk nooit. af en toe als hij te veel energie heeft. maar wel zo dat ik niet uit evenwicht raak. nee hij maakte een rodeo van. hoofd tussen de benen en springen maar. en dan als je er niet af viel gaan draaien juist op momenten dat je uit evenwicht was Boos! . tja dan lig je er echt wel af hoor. ik hield het wel steeds langer vol. maar de volhouder wint en dat was hij. Huilen
maar oké die tijd is geheel over. en dat door NH oefeningen. en dan vooral van Hempfling.
een lesje kan ik je wel is geven hoor. maar ik denk dat het dan al over is. als je het leuk vind moet je maar vragen.

tja van die tik na die bok. een tik uit correctie zonder kwaad te zijn. is niet zo erg. het paard krijgt respect voor je door vaste regels in te stellen en niet te reageeren met kwaadheid. maar uit zijn reactie had je het goed gedaan. en ook dat hij daarna goed liep.

je komt er wel.

groetjes

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:23

Ik denk dat iedereen hier een andere kijk op kan hebben...

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:34

Fairie schreef:
Ik denk dat iedereen hier een andere kijk op kan hebben...


vertel eens dan... andere kijk of andere benadering?

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:12

Tsja andere kijk of andere benadering... ik denk dat je moet kijken naar het paard. Mijn eigen paard bokt eigenlijk nooit(heel soms in de winter). Als hij ooit zou beginnen met vaker te bokken zou ik eerst alles laten nakijken of het niets lichamelijks is.
Mijn bijrijdpaard was helemaal nagekeken en mankeerde niets maar bokte en steigerde. Zijn vorige eigenaresse had hem verkocht omdat er niets met hem te beginnen viel. (Ze had hem teveel verwend . meneer deed gewoon waar hij zin in had).
en hem heb ik wel aardig geslagen ja als hij bokte en steigerde. het werd steeds minder en nu twee jaar later is hij verkocht en heeft het prima naar zijn zin bij zijn nieuwe eigenaar.

Dus het ligt er maar net aan welk paard en wat voor een situatie hoe ik een paard zou aanpakken.

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:00

HOI HOI, ik zou het niet respecteren als je paard bokt tijdens het rijden ja een paar bokken een keertje kan natuurlijk wel, een tik met de zweep vink wel goed en schreeuwen ook want zo leert hij het teminste af!! ik zou als hij gaat bokken gewoon doorrijden proberen dan en niet zijn zin geven. Misschien helpt het als je eerst een half uur rijde en dan klaar bent en steeds weer langer rijden??? naja doegies