Verschil losrijden - proef rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Verschil losrijden - proef rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 10:07

Bij mij is er altijd zo veel verschil. Bloos
Met losrijden maak ik haar dus gewoon lekker los in haar hele lijf (poging tot, er is heel veel erg interessant Knipoog ) en vaak loopt ze heerlijk. Lekker actief, fijne aanleuning en ze let heel goed op mij (behalve als ze dus iets interessanter vind dan mij Knipoog ) Maar ik moet zeggen dat het losrijden op wedstrijd altijd wel fijn gaat. Vaak zelfs fijner dan het rijden thuis.
Maar als ik dan de proef in ga slaat het helemaal om.
Gister moest ik 2 proeven, en mn 1e proef was toch met iets te weinig impuls. Maar ze lette wel goed op mij, en liep lekker. Wel minder dan met losrijden dus. Knipoog Ik moest mn 2e proef met meer impuls rijden, net zoals ik haar met losrijden rijd dus. Heb dat dus gedaan, maar dan schiet wel gelijk de kop omhoog (goed, niet tegen de hand ofzo maar ook niet netjes ontspannen) en is alles eng en interessant.
Hebben jullie ook last van dat verschil of is dat alleen bij mij?
Vroeger met Robin had ik nogal moeite om mn gedachte bij hem te houden en bij de oefeningen die ik moest rijden. Bij Camilla gaat dat wel een stuk beter, ik let er ook op dat zij netjes loopt en dat ik dus de oefeningen goed rijd. Maar toch mist er denk ik iets meer concentratie op Camilla tijdens mijn proef.
Dus was benieuwd of er meer mensen zijn die daar last van hebben en of er iemand tips heeft? Haha!


amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:20

Nathalie schreef:
Heb dat dus gedaan, maar dan schiet wel gelijk de kop omhoog (goed, niet tegen de hand ofzo maar ook niet netjes ontspannen) en is alles eng en interessant.


Is gewoon basiswerk wat thuis nog niet genoeg bevestigt is, ik rij me paarden altijd laag en rond, het ene paard moet je gewoon eerder boven in zetten als de andere, tuurlijk rij je in je proef altijd wat anders maar impuls moet gewoon voor elkaar zijn succes Lachen

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:21

Ja, ik heb daar ook vaak last van. Een proef rijden is ook anders dan dat je zelf je oefeningen rijd. B.v. in het B rijd je heel veel over de hoefslag en wat simpele figuren. Als je zelf rijd, ben je veel meer 'bezig' zeg maar.

Dan kan het ook zo zijn dat je zelf wat zenuwachtig bent, en daardoor het paard ook wat gespannen loopt.

Of je denkt in je proef: als het maar netjes blijft, niet te veel doen, want dat verstoort het plaatje. Daardoor vergeet je eigelijk te rijden en lopen ze niet zo als met het losrijden ging.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:23

Waarschijnlijk ga je onbewust toch anders rijden zodra je de proef in moet, dit kan heel onbewust zijn. Probeer in het losrijden ook proefgericht te rijden zodra je pony losgewerkt is. Ga niet het hele proefje weer doorrammen maar neem een aantal punten en schenk daar nog eens extra aandacht aan.
Wat ik bijvoorbeeld doe zodra ik losgereden heb is nog even focussen op het halthouden en achterwaarts gaan en een aantal voltes 10 meter rijden, gewoon nog even de puntjes op de i zetten voor je de proef inrijdt.
Dus niet alleen bezig zijn met het losmaken, ook even aanspannen want in de proef heb je ook niet de tijd om het even rustig af te werken. Wees geconcentreerd en consequent.
Ik heb gelezen dat je L1 mag starten, hier komen de oefeningen al sneller achter mekaar dan in de B. Zorg dat je het in de B al voor mekaar hebt!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 10:48

Idd mag ik L1 starten, vandaar dat ik dit topic plaats. In de B is het nog niet echt een groot probleem, maar áls ik straks L1 ga starten dan word het toch wel wat moeilijker en word er toch meer vereist.
Tijdens het losrijden rijd ik inprincipe ook heel proefgericht. Middendraf, halthouden, grote voltes enz enz oefen ik heel veel met het losrijden en dan gaat het super.
Niet dat die onderdelen slecht gaan in mn proef hoor! Maar er mist toch wat. Dus dat ontspannen lopen van het losrijden is gewoon weg. En mijn concentratie op de pony zelf ook een beetje.
Ik zal thuis iig veel gaan oefenen met dat impuls gedoe. We hebben nog even de tijd voordat we L1 starten, en in de B rijd ik eigenlijk amper proeven zonder winst. De selecties rijd ik iig nog in de B mee.
Maar als ik L1 start wil ik het gewoon goed voor elkaar hebben. Dus die ontspanning en mijn concentratie op de pony zelf.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:51

Tijdens het losrijden stel ik eerst mijn paard diep in. Na een poosje ga ik iets meer voorwaarts rijden. Als hij dan lekker los aanvoelt neem ik de teugels iets korter en komen de overgangen. Die wil ik steeds sneller hebben. Op deze manier maak ik mijn paard scherp aan de hulpen. Ik doe niet echt proefgericht oefenen. Als mijn paard goed aan de hulpen staat op het moment dat ik de ring inga, dan lukken die oefeningen ook wel.

Bij mijn andere paard doe ik tijdens het losrijden veel langer stappen. En proberen goed door de hals te rijden. Als dat niet lukt probeer ik het door veel overgangen en wendingen in draf te rijden. Op het moment dat ze goed door de hals komt dan doe ik niet veel overgangen meer, want dat wekt bij haar juist spanningen. Met haar doe ik juist wel dingen uit de proef oefenen (bijv. wijken), want meestal wordt ze even boos als ze een oefening voor de eerste keer moet doen. Een heel ander paard dus.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:07

Tijdens het losrijden kun je even een volte rijden als ze wat spannend vinden dat kan tijdens je proef niet.
Bovendien heb je in de B ook nog niet dat de figuren snel komen dus je moet soms hele stukken hoefslag volgen , saai dus en dan willen ze gaan kijken of het ergens anders spannender is.

Ik had in de B hetzelfde probleem maar in de L nergens meer last van.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:17

Nou ik heb dat ook hoor. Zo'n groot verschil. Tijdens het losrijden gaat het goed, maar als het moet gebeuren dan is ze of te veel voorwaarts of veel te weinig. Normaal gaat het rijden best goed thuis, maar op een wedstrijd is ze heel anders.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 14:16

Nimber schreef:
Tijdens het losrijden kun je even een volte rijden als ze wat spannend vinden dat kan tijdens je proef niet.
Bovendien heb je in de B ook nog niet dat de figuren snel komen dus je moet soms hele stukken hoefslag volgen , saai dus en dan willen ze gaan kijken of het ergens anders spannender is.

Ik had in de B hetzelfde probleem maar in de L nergens meer last van.


Dat is het idd denk ik! Nu je het zegt. Thuis moet ik haar ook écht bezighouden met oefeningen en al volg ik 20 meter de hoefslag dan vind ze het alweer "saai"
Ik hoop dat t idd in de L dan beter gaat.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:20

Ik heb echt precies het zelfde! Komt me echt zo bekend voor
Ook Melano loopt meestal op wedstrijd veel fijner dan gewoon met thuis trainen. Dan heb ik het wel over het inrijden.. Als ik de proef dan in moet mis ik ook altijd veel inpuls. Lijkt net of ik dan niet alles tegelijk kan doen. Luisteren naar de voorlezer, kijken bij welke letter je bent, zorgen dat ze goed actief doorloopt, netjes aan de teugel enz.. Dan mist er bij mij toch altijd wat terwijl dat bij het inrijden niet het geval is. Dan ben ik bijvoorbeeld bezig om der goed ontspannen te rijden eventjes en snij ik ondertussen weer een hoek af. Frusty Ik ben er ook nog hard mee aan het oefenen want dat is toch wel het enige wat je kan doen. Trainen, trainen en nog is trainen.
Dus je bent niet de enige maar bij mij gaat het gelukkig steeds beter, vooral omdat ik nu moet doorzitten

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 15:21

Jaa ik verheug me ook echt al op de L2 hoor! Als ik doorzit heb ik namelijk totaal geen probleem. Want dan blijft ze gewoon ontspannen. Echt super is dat. Maar helaas mag ik nog niet heel mn proef doorzitten. Tong uitsteken

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:46

Eerst had ik ook vaak impuls verlies. Verschillende dingen geprobeerd. Maar wat ik de afgelopen 2 weken heb gedaan werkt voor ons dus super!
15 a 20 minuutjes losstappen. Eerst eventjes losse teugel, daarna oppakken en schouderbinnenwaarts rijden, halthouden, achterwaarts, en voltes. Als degene voor mij halverwege de proef is ga ik pas draven. Hij is dan tijdens de proef lekker fit en kan lekker spetteren. En hij kan zich nog concentreren op mij. Eerst reed ik zowat een uur proefgericht in. Na een uur kan hij zijn aandacht niet meer bij mij houden, hij heeft er gewoon geen zin meer in. Wat ik de laatste 2 weken heb gedaan werkt bij ons zo goed! (ex-eaqo clubkampioen 167 punten (M1) en 2e met 160 punten (M1))
Misschien werkt het ook voor jullie!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 18:02

Ik zal het de volgende wedstrijd eens proberen. Kan best helpen. Ik heb een keer een proef moeten rijden zonder los te rijden. Clown Van Gillian gelijk op Camilla (die door clubgenootjes tijdens mijn proef met Gil opgezadelt was) en gelijk de ring in. En toen was er zéker genoeg impuls!
Ik ben dan alleen altijd zo bang dat ie te fel op mijn hulpen is. Dat is nogal snel op wedstrijd aan het begin van het losrijden. Vooral als ik dan in galop aanspring wil ze nog wel eens ontploffen.
Maar de volgende keer zal ik iig proberen om korter los te rijden en lang te stappen (dat werkt bij camil ook heel goed, maar op wedstrijd draaf ik altijd redelijk snel aan omdat ze zo heet is..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:22

Let er in je losrijden goed op dat je heel secuur bent met de figuren. Als je niet op de letters rijdt is het makkelijk je paard een beetje over de schouder wel te laten lopen zonder dat je er erg in hebt. Je denkt dat dat het heerlijk gaat maar ondertussen ben je heel vrijblijvend aan het rijden. Als je dan in de ring moet afwenden bij A lukt je dat misschien pas 4 meter later.
Blijf ook steeds controleren of je paard zijn aandacht nog bij je heeft. Maak veel overgangen rij veel figuren vlak achter elkaar en blijf niet tot in den treure over die hoefslag fietsen. Bedenk ook ruim van te voren wat voor een figuur je gaat rijden.
Succes er mee!

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:38

haaii haaii,

Ik heb niet echt een goed advies ofzo.. maar ik heb der ook wel een beetje last van..
Maar ik wou wel ff zeggen dat de L1 echt niet zo veel meer voor steld dan de B hoor..
haha ik zat er ook al helemaal tegen op om naar de L1 te gaan, ik dacht van oohh dat word moeilijker enzo..
maar het enige wat ik vond is dat het sneller gaat jaa.. maar verder
ik haalde nog 2 winstpunten en werd 1e en 2e maar voor mijn gevoel reed ik hetzelfde als ik in de B reed.. duss
maar Veel succes in de L1 en wie weet komen wel elkaar nog eens tegen Knipoog

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 18:54

Nou ik heb net wat L1 proeven gelezen en eigenlijk zien ze er wel moeilijk uit als je het leest. Schijnheilig
Maar ik ga maar alvast beginnen met het oefenen van de oefeningen en dan zie ik wel wanneer we er klaar voor zijn. We mogen toch nog 10 winstpunten. Tong uitsteken De selecties blijf ik in de B, maar die wil ik natuurlijk ook goed rijden! Haha!

En Jippie, bedankt voor je tips! Zal er zeker gebruik van maken. (van alle tips natuurlijk die ik heb gehad Knipoog)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: don110 en 50 bezoekers