tzatziki

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

tzatziki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 23:04

Hoe maken jullie tzatziki?
Ik rasp een komkommer fijn, doe die in een schaal, zout peper en dille en (veel) knoflook erbij, en een flinke scheut yoghurt. Halve dag laten intrekken, en klaar!
Maar hij wordt meestal erg waterig. Volgens mij moet je de yoghurt ook laten uitlekken in een theedoek, en dan hetgene wat in de theedoek achter blijft gebruiken. Maar dat is weer zo'n gedoe. Iemand tips hoe de yoghurt dik wordt of blijft?

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:35

De yoghurt uit laten lekker in een theedoek is een goed idee, wat je ook kunt doen is dikkere yoghurt pakken, bijv. bij een turkse winkel vandaan. Mijn schoonzus maakt het altijd met de kwark van de euroshopper, werkt ook erg goed. Verder moet je de zaadlijsten uit de komkommer halen en daarna raspen en dan het geraspte deel nog goed uitknijpen (in een vergiet, bijv.). Dat gaat al veel schelen in de dikte.
Ik doe er trouwens nooit dille doorheen, maar wel een beetje munt. En ook nog een scheutje olijfolie. Verder hetzelfde als jij, veel knoflook en peper en zout.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 17:34

Dat van die zaadlijsten is wel een goed idee, scheelt een hoop vocht! OK dan!
Maar wordt dan ook weer een komkommer extra raspen vrees ik? Zal t eens met kwark proberen, smaakt dat niet heel anders dan?

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:35

Je kunt ook half kwark, half yoghurt doen, voor de smaak. Het smaakt vast wel anders. Overigens hoeft er volgens de Grieken helemaal niet zo veel komkommer in. Wij doen er volgens mij veel meer komkommer in dan zij. Maar, ik hou ook wel van wat meer komkommer. 1tje is meestal wel voldoende.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:37

Gebruiken ze geen griekse joghurt hiervoor? Volgens mij is die al wat dikker. Of bulgaarse joghurt.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:53

Jennygirl, je hebt helemaal gelijk, er wordt griekse yoghurt voor gebruikt. Alleen het jammere is dat je in NL zo veel centjes kwijt bent aan die griekse yoghurt. Dus daarom ga ik idd meestal voor de turkse, ook wel de bulgaarse. Maar, yohurt uithangen (hangop) of kwark werkt dus ook erg goed.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:38

Uithangen lijkt me zoveel werk.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:51

Uithangen is echt helemaal neit zoveel werk, de zwaartekracht doet het meeste Knipoog Je drappeerd een theedoek (wel een schone Knipoog ) in een kom, giet daar de yoghurt in pakt de punten bij elkaar en hangt het op, bijv. aan de kraan boven de gootsteen en dan maar wachten. Haha!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:06

Als je je geraspte komkommer in een zeef/vergiet doet
en er wat zout over strooit, verdwijnt veel vocht (extra).

Zaadlijsten hoor je altijd te verwijderen.
Komkommerzaad is giftig.

Nooit geprobeerd hoor, maar een niet te grote hoeveelheid
yoghurt kun je denk ik ook best in een koffiefilter laten uitlekken?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:19

Als je de komkommer uitknijpt (het is even vies, maar het werkt wel) dan heb je minder vocht in de tzaziki, dat helpt en in plaats van alleen yoghurt, doen wij half yoghurt en half monchoukaasje. Ik heb het recept van een griek, dus.............