Paard in een koeienstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Paard in een koeienstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 19:19

Tja dit jaar hebben we teveel jonge paarden. Nu wil de fokker ze in de koeienstallen onderbrengen Verward Heeft iemand hier ervaring mee.

Het gaat dan om de zg roosterstallen. Zodat alles wordt afgevoerd naar de gierput en een gedeelte van de ondergrond is beton.

Goed ideetje of niet?

Ik hoorde nl dat het slecht is voor de benen van de paarden, die ammoniaklucht die vrij komt Verward


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 19:46

als je alleen bezorgt bent over die ammoniaklucht, dit kan wel erge schade aan de longen aanbrengen, zeker in de jonge jaren van het paard, maar als het een goed geventileerde stal is maakt dit ook niks uit
Verder kan er aan de benen niks gebeuren, ja als ze midden in hun eigen zeik staan tast dit de hoeven behoorlijk aan, maar alleen de lucht niet

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 19:49

Je kunt waarschijnlijk problemen krijgen met de hoeven, hoeven kunnen namelijk niet tegen paarde-urine, ligt er dan wel stro in neem ik aan ? Misschien valt het wel mee. Om hoeveel paarden gaat het ? en het oppervlakte ?

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 19:55

Bij ons op stal zitten ook putten onder de paardenstallen, maar we hebben er overal rubberen matten overheen liggen. Er zit een klein kiertje tussen overal, dan loopt de urine enzo meteen de put in. Laag stro erover en onze paarden hebben nergens last van. Ze staan overdag wel de hele dag buiten.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:03

wij hebben onze koeienstal helemaal omgebouwd naar paardenstallen maar is het hier echt de bedoeling dat ze gaan leven als koeien??het heet toch niet voor niets een koeienstal Haha!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:15

Als er ook nog koeien lopen moet je letten op de vochtigheidsgraad.In een koeienstal is het altijd vochtiger als in een paardenstal.
Vocht is niet goed voor paarden

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:08

Volgens mij kan het wel. Maar ik ken een paard die helemaal gek werd in een omgebouwde koeiestal omdat het daaronder hol is. Als ze dan bewegen horen ze iets ofzo. Maar als je er rubberen matten en stro inlegt is het als je het mij vraagt geen probleem en het ene paard is ook anders dan het andere. Ken ook genoeg paarden die er nooit last van hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:14

Die betonnen roosters willen weleens breken en dan ligt je paard in de gierkuil...

Als het de bedoeling is dat er ook nog koeien in komen te staan zou ik het niet doen. Anders zou ik er een laag beton overheen storten: plastic eronder dat het niet in de gierput valt, daarover een laag betonstaalmatten, en een laag beton.
Voor die tijd de gierput leeg halen, want anders blijft het vreselijk stinken in de stal. En ik weet niet hoe hoog die koeienstal is, maar een paardenstal moet licht zijn en voldoende hoog. Daarbij goed geventileerd maar geen tocht.

Je suis Charlie.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:14

Koeienstallen zijn vaak veel hoger dan paardenstallen, wat erg goed is voor de frisse lucht. Je kan ze dus heel fijn ombouwen met matten tot super paardenstallen Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:15

batje schreef:
Koeienstallen zijn vaak veel hoger dan paardenstallen, wat erg goed is voor de frisse lucht. Je kan ze dus heel fijn ombouwen met matten tot super paardenstallen Lachen


Ligt aan de leeftijd van de koeienstal. Ik heb koeienstallen gezien waar je het plafond aan kon raken.

Je suis Charlie.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 23:39

Ik hoop toch echt dat er geen voerhek in de stal zit want daar kun je nog een boel ellende mee beleven. Met rubberen matten op goeie roosters zoals hierboven beschreven wil het prima mits de paarden geen ijzers onder hebben waarmee ze eventueel achter de mat kunnen blijven haken. En je stal is niet zo gauw nat...
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 26-09-03 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 00:19

wat ik heel eng vind zijn die roosters..... het is toch hopelijk wel de bedoeling dat deze worden afgesloten?? verder kunnen paarden prima met koeien in 1 stal hoor! Bij ons stonden tot voor kort ook de koeien en paarden in 1 stal, de paarden op een gewone gestorte betonvloer en de koeien op roosters. Ventileren dmv een open deur is prima. Suc6

http://endurancemowtje.mijnalbums.nl/" target="_blank
dag lieve Mowgli bedankt voor de mooie tijd
welkom Melis, onze mooie tijd gaat komen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 07:40

nu zijn er nwe boxen gebouwd en zijn de koeien weg.... de boer heeft op de roosters beton gestort... Lachen

mootje20
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 07:49

Mijn paard heeft ook 4 jaar op roosters gestaan bij een boer,voorin lagen betonplaten en achterin roosters een echte koeiestal dusmaar wat ik dus heel fijn vondt was dat ie altijd zo schoon was omdat alles gelijk de mestkelder inliep,en over de stank nooit wat van gemerkt dikke laag stro erin en hoppa klaar ben je,ben nu ondertussen verhuist met hem naar een " gewone stal" maar moet zeggen dat ik mn oude stalletje wel mis hoor hij was ook 4 x 4 en nu heeft ie een standaard box en is nu ook smeriger.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 12:53

Het gaat dus over jonge paarden die zo bij elkaar kunnen staan. Veulens, 1 en 2 jarigen. Het zijn de grotere stallen, in de zomer bezet door de kalven. Er is wel goede doorluchting! En de betonnen dingen zullen echt niet breken zodat de paarden in de gierkelder vallen Verward Ze zijn berekend op koeien/stieren dus een paard kan er zeker ook wel in staan.

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:46

Ik ben er op tegen, mijn paard heeft ook een jaar in een koeienstal gestaan met pinken die stonden aan de andere kant en er hangt een hele andere lucht. Op een gegeven moment kreeg ie een soort piepje hij leek een beetje benauwd en toen hoorde ik dus pas dat koeien en paarden geen goede combinatie zijn dus ik heb hem daar toen gelijk weg gehaald maar iedereen zijn eigen keuze

♥ Nero † 18-2-2012
Diesel ♥ Nog 10 punten verwijderd van het Z :D
Wil jij betaalbare wimperextensions? Check http://perfecteyelashes.simpsite.nl
Voor mooie wimperextensions klik hier!

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:55

Mijn paard staat bij ons op de boerderij in de kalverstal. De kalveren staan dus aan de andere kant. Ze staat op een halve roostervloer en de andere kant is een dichte vloer. Ik kan niet aan haar merken dat ze het vervelend vind. Is tenminste wat te zien. Van een ammoniaklucht heb ik niet zoveel last, er staan maar een paar kalveren in boxen aan haar kant. Verder komt er alleen maar water in de put. Bevalt ons prima.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 16:24

Ok! dat wat boerinnetje heeft, hebben wij dus ook. Die halve stallen! Ik denk dat we dit jaar het ook weer zo gaan doen ipv alle jonge paarden in aparte boxen!


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:39

in Oostenrijk hebben de boeren die koeien en een paar paarden hebben de paarden gewoon in de groep staan, aan een band, net als de koeien. Mijn paard heeft zo ook overwinterd toen hij daar nog stond.

Ik weet niet of het Oostenrijkse systeem van koeien houden anders is als hier, maar ik weet wel dat die knollen in het voorjaar er stinkend smerig uit komen; ze worden ook gevoerd als koeien en mesten dus ook als koeien...

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:23

LuvdaTossa schreef:
Het gaat dus over jonge paarden die zo bij elkaar kunnen staan. Veulens, 1 en 2 jarigen. Het zijn de grotere stallen, in de zomer bezet door de kalven. Er is wel goede doorluchting! En de betonnen dingen zullen echt niet breken zodat de paarden in de gierkelder vallen Verward Ze zijn berekend op koeien/stieren dus een paard kan er zeker ook wel in staan.


het gaat mij ook niet om de sterkte van de vloer maar paarden kunnen zo stom zijn Verward ik ben bang dat ze tussen de delen komen met hun hoef, maar ik ben een m*ts hoor Haha!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:02

Wij hadden ook roosters in de stallen, maar omdat we bang warendat deze zouden breken hebben we de putten dichtgegooid.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:43

Mowtje"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
Het gaat dus over jonge paarden die zo bij elkaar kunnen staan. Veulens, 1 en 2 jarigen. Het zijn de grotere stallen, in de zomer bezet door de kalven. Er is wel goede doorluchting! En de betonnen dingen zullen echt niet breken zodat de paarden in de gierkelder vallen Verward Ze zijn berekend op koeien/stieren dus een paard kan er zeker ook wel in staan.


het gaat mij ook niet om de sterkte van de vloer maar paarden kunnen zo stom zijn Verward ik ben bang dat ze tussen de delen komen met hun hoef, maar ik ben een m*ts hoor :D
[/quote]
valt wel mee hoor... Haha!:P

Banjer's "kinderkamer" had trouwens zo'n zelfde ondergrond als waar de koeien bij ons eerst op stonden... de gleuven zijn volgens mij te klein om met een hoef er tussen te kunnen raken... Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 13:13

Mowtje"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
Het gaat dus over jonge paarden die zo bij elkaar kunnen staan. Veulens, 1 en 2 jarigen. Het zijn de grotere stallen, in de zomer bezet door de kalven. Er is wel goede doorluchting! En de betonnen dingen zullen echt niet breken zodat de paarden in de gierkelder vallen Verward Ze zijn berekend op koeien/stieren dus een paard kan er zeker ook wel in staan.


het gaat mij ook niet om de sterkte van de vloer maar paarden kunnen zo stom zijn Verward ik ben bang dat ze tussen de delen komen met hun hoef, maar ik ben een m*ts hoor Haha!
[/quote]

Geeft nix Schijnheilig

Maar koeienhoeven zijn nog kleiner (omdat ze gesplitste hoeven hebben) dus als zij er niet tussenkunnen kunnen die grote hoeven van de paarden er ook niet tussen!

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:52

Haha!

mootje20
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:37

LuvdaTossa schreef:
Het gaat dus over jonge paarden die zo bij elkaar kunnen staan. Veulens, 1 en 2 jarigen. Het zijn de grotere stallen, in de zomer bezet door de kalven. Er is wel goede doorluchting! En de betonnen dingen zullen echt niet breken zodat de paarden in de gierkelder vallen Verward Ze zijn berekend op koeien/stieren dus een paard kan er zeker ook wel in staan.

Tuurlijk kan een paard er in staan maar je moet wel goed kijken of de betonplaten niet stuk zijn ofzo want door die ierdampen uit de mestkelder wordt het beton steeds slechter en zakt er wel eens een dier doorheen op een aangetaste zwakke plek


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 93 bezoekers