[JV] Hoe kom ik uit de 140?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

[JV] Hoe kom ik uit de 140?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 09:10

Ik heb een vraagje. Ik rijd met een fjord in de M1. Ik heb nu ongeveer 15 wedstrijden gereden en ik ben wel vooruit gegaan maar blijf nu hangen op de 145. Ik blijf een 5 hebben voor al mijn middengangen en meestal nog 2 of 3 vijven voor kleine foutjes. Voor de rest heb ik alleen maar zessen. Naar mijn idee gaat het best goed maar toch is het niet goed genoeg voor een wp. Waar zou dat aan liggen? Komt het doordat het niet flitsend genoeg is in vergelijking met KWPN ers, die mooiere gangen hebben? En hoe zou ik dan hoger kunnen scoren en wel rond de wp rijden?

Ik weet niet goed hoe ik het op moet lossen dus tips zijn zeer welkom. Alvast bedankt.

Penny en ik zijn M2 + 4!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:19

Zet eens een paar proeven op video. Waarschijnlijk laat je punten liggen op de afwerking. Voor de uitgestrekte draf zul je waarschijnlijk nooit een superhoog cijfer halen, concentreer je eerst eens op dingen waar je eenvoudig kunt verbeteren. Leer de proef uit je hoofd en rijd echt van punt naar punt.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:12

Als je het niet moet hebben van flitsende gangen, moet je iets anders vinden waar je wel goed in bent.
Dan zou ik proberen een hele nette proef neer te zetten, echt OP de letter, en hoeken rijden.
En de oefeningen zoals sb moeten ook correct gaan.
Probeer bv voor het rijden van een middendraf je pony nog iets meer terug te nemen, zodat je iig een duidelijk verschil kunt laten zien.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:45

Ik vind het moeilijk om hier een antwoord op te geven zonder het te zien. In de M1 wordt er wel verwacht dat je paard wat meer gesloten kan lopen. Goed door de hals. Door de hoeken. Ook de buiging wordt getest (schouderbinnenwaarts). Eigenlijk kan ik dus niet zeggen hoe je uit de 140 moet komen. De middendraf en galop komen maar 2x in een proef voor, dus zul je die andere onderdelen beter moeten scoren.


Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 13:16

De buiging is goed. Voor mijn schouderbinnenwaarts heb ik meestal een 6. Voor de rest, voltes aanspringen, overgangen heb ik ook meestal een 6. Het zijn meestal kleine foutjes zoals contrastelling in de contra en impulsverlies enz waar ik een 5 voor heb. En dan de middengangen. Je hebt 2x middendraf, 2 x middengalop en een keer uitgestrekte stap. Dat is dus altijd een 4 of een 5. Moet ruimer of versneld krijg ik dan als uitleg. Ik snap dat ik netjes moet rijden maar daar rijd ik al op om punten te scoren. Ik krijg alleen standaard een 6. Bijna nooit een 7. Terwijl anderen met een KWPN er dan wel een 7 krijgen.

Penny en ik zijn M2 + 4!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:17

Mensen met NRPS of KWNP krijgen ook niet makkelijk een 7 hoor! Ik had eerst ook altijd een lijst met 6'en, enkele 7'ens en een paar 5'en. Ik kwam altijd net onder een wp uit. Nu rij ik hem korter in. 15 a 20 minuten losstappen. En 3 a 4 minuten voor mijn proef ga ik draven. Dit heb ik nu 2 keer gedaan en 2 keer goede resultaten. (gedeeld clubkamp. 167 en 2e 160 (ook M1)). Dus nu is het veel flitsender. Ik hoop dat het ook bij jou werkt! Succes!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:44

Bij iedere proef moet je binnenkomen en groeten. Wanneer je strak kunt wenden en netjes 4-kant halthoudt heb je zeker al een 7 te pakken. Ook rij je in de M1 nog heel veel voltes waar je ook makkelijker 7-ens op kunt scoren als de uitvoering correct is.
Ik zie heel vaak mensen die gewoon een slordige proef neerzetten en daarom niet scoren. Heel strak en correct op de letter gereden levert gewoon punten op. Dan ishet helemaal niet zo belangrijk dat je flitsende bewegingen laat zien. De jury wil graag een braaf en constant beeld zien.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:43

Heb je priveles?

Sinds ik m1 rijd, heb ik ook priveles (1x in de 2 weken een halfuurtje, meer kan ik niet betalen) niet veel, maar toch genoeg om weer even thuis vooruit te kunnen.
Ik oefen dan met mijn instructrice de proef, en zij zegt wat er beter kan/moet. Dat werkt echt super!!
Vanaf de grond kan zij beter zien hoe het gaat dan jij op je pony, en ze kan me dus aanwijzingen geven, en zien waar de jury over zou vallen.

:)

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 20:19

biepp: dat wou ik ook juist zeggen.. ik neem aan dat je les hebt, dus kan je je intructrice/intructeur niet om advies vragen? Die weten er vast meer van en kunnen het meteen goed zien, ik heb vaak genoeg gehoord dat een fjord in de M2 rijdt! Lachen

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 21:25

Ja ik heb les. Ik heb 3x in de week groepsles op de manege en 1 xin de 2 weken een half uur priveles van een ZZ zwaar amazone. Ja idd zijn er meer mensen met een fjord die M of hoger rijden. Daarom begrijp ik ook niet waarom het mij niet lukt. Ik heb zelf al het idee dat ik netjes op de letter rijd maar toch echt geen 7eens vandaar de gedachte dat het komt omdat het niet flitsend genoeg is. Ik snap dat je met een KWPN er ook niet zomaar een 7 krijgt maar omdat het daarbij flitsender uit ziet dat ze daarom een 7 krijgen. Dat was wat ik ermee bedoelde.

Penny en ik zijn M2 + 4!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 06:16

Flitsend hoeft echt niet maar het beeld moet wel actief zijn. Als je iedere pas mee zit te drijven kost je dat punten.
Ik zie dat je in Elst staat. In Heteren zit iemand die o.a. lessen geeft aan hafjes en Fjorden. Die leerlingen lopen redelijk leuk tussen de paarden in het M mee.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 06:54

Veroon, vergeet er niet bij te zeggen dat je vlak voor de overgang naar de paarden nog M1 bij de pony's reed en daar wel de ene wp na de andere haalde. Dit is dus het levende bewijs dat je als pony tussen de paarden gewoon moeilijker meekomt omdat je toch anders beoordeeld wordt.
Nou valt Pen natuurlijk wel op tussen de joekels van WPNers Lachen geef toe, hihihi

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 06:58

Vippie schreef:
Veroon, vergeet er niet bij te zeggen dat je vlak voor de overgang naar de paarden nog M1 bij de pony's reed en daar wel de ene wp na de andere haalde. Dit is dus het levende bewijs dat je als pony tussen de paarden gewoon moeilijker meekomt omdat je toch anders beoordeeld wordt.
Nou valt Pen natuurlijk wel op tussen de joekels van WPNers Lachen geef toe, hihihi

nee, er wordt gewoon strenger gejureerd bij de paarden, en dat geldt voor iedereen, niet alleen voor ponies tussen de paarden. Ik zie genoeg ponycombinaties dikke punten scoren met proeven waarvoor je bij de paarden niet boven de 150 komt.

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 08:44

Ja er wordt zeker strenger gejureerd bij de paarden. Ik heb het gemerkt. en ja je kunt vast wp rijden maar het is voor ons nu erg moeilijk. Er is ook wel verschil tussen een pony en een pony. Ik bedoel, mijn fjord is 136,5 maar je hebt ook pony's van 156 en dat scheelt wel een hoop, ook in je punten. Je Viv, we vallen zeker op! Maar ik ben niet de enige af wel Knipoog

Penny en ik zijn M2 + 4!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:42

Met zo'n beestje moet je 2 keer zo goed rijden voor de helft van de punten. Je bent gewoon in het nadeel. Je kunt 3 dingen doen:
1) gewoon goed je best blijven doen, maar weten dat je in het nadeel bent en daar vrede mee hebben (en hopen op een winstpunt ooit)
2) Geen wedstrijden meer rijden en lekker door het bos gaan scheuren als het je zo dwars zit
3) fjord verkopen en voor iets 'warmers' gaan.

Je hebt hier zelf voor gekozen. Aan jou de keuze of je er vrede mee (of sch**t aan) hebt of niet.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:07

Ik ben het er zeker mee eens dat ten eerste bij de paarden veel zwaarder wordt gejureert. Verder heb ik ook met mijn E pony echt een pony type bij de paarden gereden in het Z. Ik denk dat je zeker wel wat beter moet rijden maar bij NIEMAND komen de punten aanwaaien ook niet bij mij met mijn KWPN-paard....

Dus proberen inderdaad zo netjes en correct te rijden dat ze er neit onderuit kunnen. Voor halthouden voltes, acherwaarts en dat soort dingen moet je echt kunnen scoren ook contragalop moet te doen zijn.

Je bent en blijft in het nadeel maar dat wil niet zeggen dat het NIET kan. Dus doorzetten en er vrede mee hebben of inderdaad een keuze gaan maken van wat wil ik, echt scoren enwedstrijden rijden of rijdt ik voor mijn plezier gewoon een paar wedstrijden.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:43

Probeer eens een keertje ergens anders een lesje te nemen.

Een frisse nieuwe kijk kan nooit kwaad.

Of een clinic, hier op Bokt worden er ook regelmatig clinics gegeven in heel nederland.

Ik snap niet waarom er bij de ponies dan ook niet wat strenger gejureerd kan worden. Immers bij bijna iedereen ligt de basis bij de ponies dan scoren ze super hoog en eenmaal bij de paarden gebeurd er niks meer.
dan is de lol er gauw af.

gewoon bij het begin goed jureren en eerlijk zijn . We leren tenslotte ook schrijven en lezen op de basis school en niet pas op de havo.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:38

Vippie"]
Veroon, vergeet er niet bij te zeggen dat je vlak voor de overgang naar de paarden nog M1 bij de pony's reed en daar wel de ene wp na de andere haalde.
[/quote]

Is dat zo? Ik interpreteerde het op Fjordenwereld heel anders Clown

[quote="Veronique schreef:
Ik was ook heel snel de B door en de L1 ging eerst ff iets minder maar daar was ik ook zo uit en toen de L2 dat duurde al iets langer maar vorig jaar november was ik M1 startgerechtigd, na 2 jaar. Ik mocht toen het jaar nog afrijden maar ik moest in 2003 over naar de paarden. Ik heb dus maar 3 wedstrijden ongeveer bij de pony's in de M1 gereden. We hebben toen een paar slagen gehad want ik was nog niet klaar voor de M1 toen , was al een klap in de M1 en daarna moest ik ook nog eens over naar de paarden.


Nu is mijn vraag, heb je al winstpunten in de M1 of niet? Gewoon nieuwsgierig Knipoog
Verder ben ik het wel met Orionneke eens:

Citaat:
Ik denk dat je zeker wel wat beter moet rijden maar bij NIEMAND komen de punten aanwaaien ook niet bij mij met mijn KWPN-paard....


Nou meissie, heel veel succes met alles! OK dan!
Zoals jullie er lol in hebben, lijkt het me geen probleem, maar als de lol eraf gaat op deze manier, toch iets anders proberen...
Penny is volgens mij al verder gekomen dan je ooit zou kunnen denken Knipoog Ik vind het knap in ieder geval!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 18:50

Nee in de M1 niet. Toen ik bij de pony's reed in de M1 heb ik 3 wedstrijden gereden, en geen wp. Maar in de andere klasses ging het wel snel en dat is wat Viv bedoeld denk ik. Ik ga idd eens vragen aan iemand anders hoe die er tegen aan kijkt. Ik denk dat ik diegene uit Heteren eens ga vragen, zie Jippie haar reactie hierboven. Maar bedankt voor al jullie reacties, ik kan er zeker wat mee.

Penny en ik zijn M2 + 4!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:57

Bij paarden word strenger gejureerd als bij ponys en je hoeft echt niet beter te rijden met een fjord als met een wpn-er.
Alleen je moet het gevraagde tonen.
Doe je dat met een wpn-er niet, heb je ook echt geen wp.

Bij Kawa was de draf niet zijn sterkste punt.
Maar door alles precies op de letter te rijden.
Hem goed aan het been te hebben, dus eenheid uit straalt.
Halthouden en achterwaarts voor een 7 of 8 te doen.
Halthouden groeten voor een 7 te doen.
Keertwending voor een 7
enz, dan mag er gerust een 5 voor de middendraf tegenover staan.

Nee je moet dan niet verwachten 1e te worden.
Maar dat hoef ik met mijn springknollie tussen de echte dressuurpaarden, die gewoon veel in huis hebben ook niet te denken.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:01

Hey Veronique,

Ik reageer nu alleen op wat ik in Wijk heb gezien, was maar eenmalig, en ging niet echt lekker heb je zelf al gezegd.

Allereerst wil ik zeggen dat ik 't absoluut niet beter kan, want ik moet nog maar zien dat ik ooit in de M1 kom met Tasja Knipoog
Wat mij opviel in Wijk was dat ze d'r achterhand er niet onder zette. Dit kwam waarschijnlijk weer doordat ze niet lekker aan het been was (je had je 2e proef toch andere sporen omgedaan?). Probeer d'r eerst eens wat flitsender voor het been te rijden, minder blijven drijven. Misschien is ze normaal wel ontzettend voorwaarts hoor, maar dit was dus wat ik in wijk zag Knipoog Dan heb je het commentaar van 'impuls-verlies' in ieder geval niet meer op je protocollen staan.
Voor de rest je handen hoger houden natuurlijk, maar dat weet je zelf ook al. Maar het geeft gewoon een heel ander beeld als je de hele proef netjes zit, heb ik gemerkt bij de jury's bij wie ik heb geschreven. Bij iemand die netjes op z'n paard zat was de jury meestal gelijk een stuk positiever gestemd dan bij iemand die teveel met z'n benen deed of z'n handen niet goed hield.
Nou veronique, gewoon doorzetten, die winstpunten komen echt wel!

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 09:08

Ja idd in Wijk was ze helemaal niet voorwaarts. Ze is niet zo heel sterk in haar achterhand maar nu was het echt dramatisch. Maar ze is nu meer voorwaarts sinds ze op stal staat. Ze krijgt nu meer krachtvoer en dat helpt want het is nu weer zoef zoef. En idd mijn hande moeten weet hoger en zo zijn er nog veel meer dingen waaraan gewerkt moet worden. We gaan gewoon door met oefenen en ik ga een meisje hier in de buurt vragen of zij ons een keer wil bekijken en of ze ons kan helpen. Zij is Z1 met haar fjord dus wie weet kan zij ons helpen. Misschien gaat het de 18e beter.

Penny en ik zijn M2 + 4!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 07:43

Fjorden kunnen zelfs Z1 worden Haha! dus dan kan het wel!
Mijn pony had er ook eerst veel moeite mee om zn achterhand er onder te zetten omdat ie wat zwakjes was maar ben toch de M1 doorgekomen. En ben toen gaan trainen dat ie om mn been werd en lekker over zn rug liep! Ze willen natuurlijk ook niet zien dat je er alles aan moet doen om je pony in dat krulletje ta laten lopen!
Het beeld moet er gewoon makkelijk uit zien en dan heb je al snel een winstpunt te pakken!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

patriesjee
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:37

hey,
een vriendin van mij heeft ook een fjord, daar is ze nu L2 mee......die haalt de laatste tijd ook alleen maar 135 punten enzo. ik denk dat het toch komt omdat een fjord wat moeilijker een middendraf kanlaten zien of een zijgang........ik vind dat dressuur sowieso oneerlijk is als je met een fjord of fries aankomt.........maar goed dat is mijn mening

patriesjeeeeeee

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:19

patriesjee schreef:
hey,
een vriendin van mij heeft ook een fjord, daar is ze nu L2 mee......die haalt de laatste tijd ook alleen maar 135 punten enzo. ik denk dat het toch komt omdat een fjord wat moeilijker een middendraf kanlaten zien of een zijgang........ik vind dat dressuur sowieso oneerlijk is als je met een fjord of fries aankomt.........maar goed dat is mijn mening


De goeie niet te na gesproken, maar de meeste fjorden die ik in de ring krijg hebben een zware laag aangezette hals, lopen op de voorhand en hebben weinig impuls en zweefmoment. Dat is voor dressuur niet bepaald ideaal. Als het niet van de gangen / uitstraling kan komen, moet je heel secuur je proef rijden en in de L en hoger moet de nageeflijkheid er zijn.

Ik heb trouwens wel een aantal echt goeie friezen in de ring gehad. Misschien niet het laatste in ruime gangen maar wel veel takt. Kijk maar eens naar deze: http://www.proximedia.com/local/distelh ... odukt1.htm en dan onderaan bij FRIESE HENGST: ADEL. Dat mag ik nog niet jureren hoor Haha! .

Het gaat niet om wat je niet laat zien, maar juist om wat je wel laat zien!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers