eigendoms bewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 10:09

Pinky gaat binnenkort weer naar een nieuwe wei. En omdat ik altijd best bang ben dat iemand hem jat ofzo, wil ik een bewijs dat hij van mij is.
Ik dacht aan chippen. Wat vidnen jullie ervan? Hoe duur is het? Of zijn er andere opties?

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:12

Chippen is id een optie,
Volgens mij was het 90 voor de chip
moet je de visite van de da apart betalen
en het paardenpaspoort...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 10:17

wat zijn de voordelen? want ik weet er eigenlijk nog niet veel van...
Want je zal eerst je paardje zelf terug moeten vinden, en daarna kun nje pas aantonen dat hij van jiou is he?
is het verder schadelijk? wanty ik heb ook negatieve verhalen gehoord...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:18

Of een ijsmerk of brandmerk, maar liever chippen Haha! Weet niet eens of ze dat nog doen?? Maar ik zie wel vaak paarden met een hele reeks cijvers en lettertjes in hun hals onder de manenkam Verward Vooal bij dravers.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:26

foto's maken van alles. Van de manen, van de hoeven, van de staart, elke witte haar, elke oneffenheid, van alles. Ook van alle kanten. Want als ze hem terugvinden, dan weet jij wel dat het je beestje is, maar dat moet je dan nog wel kunnen bewijzen.
Een gechipt dier is na vondst zo weer terug bij de eigenaar, want in geval van paarden houdt de NHS de eigenaar bij in de administratie. Als je een gechipt paard koopt moet je dat dus bij de NHS wel melden....
Elke dierenarts en de meeste politiemensen kunnen chips inlezen, het is een goed identificatiemiddel.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:28

Hoi Pinky,
Chippen is geen schlecht idee, ik weet niet precies hoeveel het kost, maar is geloof ik, niet al te duur.Bij ons moeten vanaf Juli 2000 alle paarden/ponys/ezels een Equidenpas hebben. Dit is ahw een paspoord voor je paard/p/e. Paarden/p/e die papieren hebben, hebben dit ding ook nodig, Je stuurt de aanvraag hiervoor samen met de papieren -aangetekend- naar je stamboek, dan krijg je het toegestuurd.
Hier is het zo, dat je voor paarden/ponys/ezels die geen papieren hebben, de aanvraag bij de FN moet doen. Eerst bel je daar op en laat je je een aanvraagformulier toesturen. Dan moet je de DA laten komen die dat formulier invult, met alle specifieke kenmerken van je paard/pony/ezel. Dan stuur je dat ding weer terug en vervolgens wacht je een eeuwigheid (5 !!! maanden) totdat je de pas krijgt toegestuurd. Alles bij elkaar -dus met DA erbij- kost dit ong. Fl 150,- . Als je een paard/p/e mét papieren hebt, is dit een stuk goedkoper.
Ik weet niet hoe dit in Nederland/Belgie is. Vorig jaar is hier een helehoop heisa om deze pas geweest en als ik het goed begrepen heb, geldt dit voor heel Europa! Weten één van jullie daar wat van Verward .
Groetjes, Sterre

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:32

ja magnifiek is ook een paar maanden terug gechipt.
het is echt zo gebeurd het kosten 65,- omdat ze naar de manege toe is gekomen omdat er daar meerdere paarden werden gechipt
nou hij deed ef een scheer mesje langs dr hals dat dr haar weg was.
toen spoot die er spul op en prikte meteen dr naald erin en nog wat spul er op gespoten en klaar!
was echt in 2 min klaar!! Slapen

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:43

Voor diefstal is chippen onzinnige diefstal preventie. Een dief gaat niet na in je weide of de pony of paard een chip heeft of niet. De meeste gestolen dieren verdwijnen in slachthuizen in het buitenland. In Nederland wordt trouwens niet bij slachthuizen gecontroleerd of chips, dus geen controle of het dier gestolen is of niet.
Heb je een pracht van een paard wat waarschijnlijk veel zou opbrengen op de 'zwarte' markt (vage opmerking want de hele paardenhandel is volgens mij zwart....) dan zou ik eerder zorgen dat er goede controle is op de weide en eventueel vriesbrandmerken. In Engeland wordt vriesbrandmerken veel gedaan juist voor diefstal preventie. Chippen kennen ze in ENgeland niet omdat het niet preventief werkt.

Mijn mening, zonde geld om je paard of pony te chippen voor diefstal preventie. Wat je beter kan doen is een paar haren achterhouden en bewaren. Mocht hij/zij gestolen worden en via via weer terugvinden kan je dmv DNA bewijzen dat hijzij van jou is. Dat is 100% zekerder dan chips.... Plus je dier loopt niet onnodig risico door het hebben van een chip in zijn hals.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:30

ik dacht eigenlijk dat alle paarden en pony's gechipt moeten worden of al zijn.
Ik heb pendro ook gechipt het is altijd handig.

groetjes

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:31

vriesbrand merken en brandmerken mag niet meer sinds vorige maand.
papieren op jouw naam wil al een boel helpen.
als je bij aangifte het papier kunt laten zien met daarop jouw naam dan heb je het bewijs dat hij toen al van jou was mocht ie ooit nog opduiken.
Voor paarden zonder papier is denk ik chippen de enige oplossing

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:35

Hoi chippen via het stamboek waar je pony bij ingeschreven staat is meestal het goedkoopst.
Laatst stonden er prijzen van 50,- voor paspoort, 25,- registratie en chip 15,- bij een aantal van minimaal 10 en anders duurder.
Bij de meeste stamboeken betaal je rond de 65,- paspoort incl. chip. Je kunt zo altijd je paardje weer terug vinden. Al mijn pony's die geen liptatoe hebben (NSPS) krijgen een chip.
Bij het NAS (appaloosa) kun je hiervoor kiezen, bij het fjordenstamboek wordt het automatisch gedaan, bij welshstamboek is het ook gebruikelijk bij stamboekopname (wat ik begrepen heb) Bij het NMPRS komt de veulencontroleur ook direct chippen.
Het haflingerstamboek geen chip, wil mijn haflinger dit wel laten zetten.
Bij de tinkers wordt ook gechipt. Overal wordt vrijwel gechipt.

Groetjes Anke

p.s. moet jij het koetstuig voor Pinky nog hebben.
Bij mijn nieuwe pony (welsh) zat tuig en dat is dezelfde maat!!! Dus het past Pinky ook.....ik hoor het nog wel.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 14:33

Voor paarden met papier is het ook de enige oplossing. ALs je paard namelijk gestolen wordt en je gaat naar de politie en zegt dat het jou paard is die in een wei loopt, geloven ze je echt niet. Wat dan als je drie zewarten zonder aftekening hebt. Het chipnummer kan dat verhelpen. Dat nummer wordt namelijk in de databank geregistreerd en kan zo door de politie nagetrokken worden. Wij vermelden nu zelfs al het chipnummer op onze nieuwe registratiekaarten van het I.H.W.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 14:38

Het papier is geen eigendomsbewijs, dus al weten ze zeker dat het paard degene is die op het papier op jouw naam staat, wil dat nog niet zeggen dat je hem terugkrijgt.

Navragen is beter dan afvragen.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 14:40

Het stamboekbewijs van een paard is nog geen eigendomsbewijs. Het stamboekbewijs blijft altijd eigendom van de uitgevende instantie dus bv KWPN.
Het kan gerechtelijk derhalve ook nooit als eigendomsbewijs dienen.

Als eigendoms bewijs kun je dan bv een een aankoopbon oid nemen echter weinig mensen krijgen een aankoop bon.

Een registratie dmv Chip of DNA is een mogelijkheid deze registraties zijn nl op naam van de eigenaar.

Verder een goede beschrijving van het paard met duidelijke foto's van bepaalde kenmerken kan een hulp zijn.

Hoop dat je het nooit nodig zult hebben.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 15:46

De paarden die bij het I.H.W. geregistreerd staan hebben een stamboekbewijs dat tevens een eigendomsbewijs is. Dit staat duidelijk op het papier vermeld. En ook bij ons worden de paarden zodra ze ingeschreven worden gechipt. Het chipnummer is namelijk het registratienummer.

_________________
I.H.W., Emmerweg 33,7823 TL Emmen
http://www.ihwstudbook.com

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Yootha op 2001-10-02 16:50 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 18:32

Overigens, als je haren bewaart voor een mogelijke DNA test, moet je ze wel met wortel en al trekken, het beste uit de staart.

Chippen als diefstalpreventie is idd onzin. Dat hele chippen heb ik overigens nogal bedenkingen bij.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 19:35

Nou haren mogen ook uit de manen getrokken worden voor DNA. Ze sturen ons tegenwoordig wel eens afgeknipte haren en dat werkt dus niet echt he. Het paspoort is eigendom van het stamboek, het registratiebewijs is het enige bewijs van de eigenaar.Sterre heeft gelijk vanaf die datum moeten alle paarden vergezeld gaan van een geldig paspoort.Dit geld voor alle paardachtigen!!!! Is een EU regel.De registratiekaarten moeten binnen 2 jaar gerealiseerd zijn, wij als heel klein stamboekje hebben ze nu al na controle van het Produktschap al uit kunnen geven. Wat betreft controle op de slachthuizen, ieder te slachten dier dient gecontroleerd te worden op mogelijke medicijnen etc. vandaar het verplichte medicijnpapier. Maar de RVV houdt alles nauwlettend in de gaten en dat is maar goed ook.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 13:43

bij het fjorden stamboek kost chippen ongeveer 50 dacht ik. oudere paarden kunnen er wel goed ziek van worden en bij het fjordenstamboek zijn dierenartskosten voor hun rekening maar ik weet niet hoe het bij andere stamboeken is. en zonder chip mag je tegenwoordig officieel geen wedstrijden rijden Lachen Koe

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 15:31

Bij ons kost het chippen 65 gulden. Je paard moet natuurlijk na het chippen wel 24 uur rust hebben anders kan hij ziek worden.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 17:16

ik ben ook altijd bang voor diefstal. dat van het fotos maken is een goed idee. ik zou een boekje bijhouden van het karakter en uiterlijk met fotos erbij dus dan kan je het altijd bewijzen want chippen kost weer wat centjes

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 18:19

Over chippen heb ik slechte verhalen gehoord. dat de chip gaat zweven of iets dergelijks. Het is ooit bij een paard gebeurd en dat dier moest in geslapen worden.
Okee het zal waarschijnlijk niet vaak gebeuren maar het zal maar net jou paard overkomen....

Je kan ook een liptatoeage doen.. Dribbel is ook getatoerd (ja zoiets *LOL* ) in zijn lip..

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 19:12

Het welsh stamboek heeft nog een oplossing. je moet een plukje haren bewaren. Er moet wel iemand bij zijn als je dat plukje haar afknipt. (dus ook opschrijven) In een envelop stoppen en goed bewaren. Als ie weggehaald wordt kun je met dat plukje haar bewijzen dat ie van jou is. Dat testen ze met DNA. je kunt het plukje haar ook in bewaring geven bij het stamboek..

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 20:33

handig heike dat ga ik doen!!
waarom moet er iemand bij zijnn dan?? Verward

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 21:41

hoi

over chippen heb ik ook slechte verhalen gehoord
maar ok
foto's maken is altijd goed

Yentl iemand erbij als getuigen
k heb bij mijn pony papieren en ze heeft een brandmerk kan ik het daar mee bewijzen?
groetjes heleen

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:14

Ik had ook al eens iets gehoord over DNA testen van het Welsh Stamboek. Ik ga ze maar eens bellen daarover.
Ook omdat ze voor hengsten de DNA test al verplichten.
2 jaar terug zeiden ze al dat welsh pony's op de keuring gechipt konden worden. Nou, tot nu toe nog steeds niet Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers