Wie is bij ongeval verantwoordelijk, verzorger of eigenaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 21:15

Stel; je hebt een bijrijdster voor je paard. Zij gaat naar buiten met hem en het dier schrikt en trapt naar achteren, BATS een dikke deuk in een auto. ( ik noem maar even een dom voorbeeld). Wiens verzekering gaat dit betalen? De verzorgster omdat zij op het paard zat en het misschien had kunnen voorkomen? Of jij als eigenaar, die verantwoordelijk voor je paard bent en dus de schuld heeft als een ander met jouw paard een ongeluk veroorzaakt. Had je maar beter op moeten letten met of die persoon wel of niet kundig genoeg was om met jouw paard langs de weg te gaan. Eigen schuld dikke bult? Wat denken jullie? Wie heeft er schuld en wiens verzekering zal betalen? Of allebei?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mellien op 2001-10-03 22:16 ]</font>


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 21:28

Dat is van meerdere factoren afhankelijk. In principe is de eigenaar van het dier verantwoordelijk voor zijn gedragingen. Als de bijrijdster echter het paard als het ware huurt voor de dagen dat zij rijdt dan kunnen er andere regels gelden. Dit is o.a. afhankelijk van het feit of er schriftelijk iets is vastgelegd.
Het kan soms dus heel onduidelijk zijn wie er verantwoordelijk is, maar hoofdregel is dat eigenaar aansprakelijk is.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 21:34

De eigenaar is altijd verantwoordelijk. Ook al wordt er voor betaald. We hadden een hele leuke schimmel op stal die prima als paard van sinterklaas door kon gaan. We hebben toen uitgezocht wie er verantwoordelijk zou zijn mocht het misgaan. dat was dus de eigenaar.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 21:37

Mijn bijrijdster heeft zichzelf verzekerd voor dit soort toestanden...zodat zij ook verzekerd is wanneer er onder haar hoede iets met een (mijn) paartd gebeurt dat schade aanricht...*pfoeh*

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:39

Wacht even, een paard wordt gerekend onder de zwakke weggebruikers. Het overige verkeer wordt (bij wet!!) geacht rekening te houden met de onbetrouwbaarheid van het paard.
Ik heb dit eens aan de hand gehad, grote kras en deuk in een auto omdat die te snel en op te korte afstand passeerde op een plek waar hij mogelijk zelfs niet eens mocht komen. Die man had zelfs nog het lef om mij aansprakelijk te stellen. Bij de rechtsbijstand zijn ze van hun stoel gevallen van het lachen. Die man had geen poot om op te staan en is dus keihard onderuit gegaan, heeft alles zelf kunnen betalen.
In andere omstandigheden spelen diverse factoren een rol, waardoor je niet zonder meer kunt stellen dat de eigenaar altijd aansprakelijk is.
Tip: geef altijd door aan de verzekering als je een paard verzorgt voor iemand, ook wie die persoon is en ook als je zelf een paard hebt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 08:34

Ja + er is sprake van 'aanvaard risico'. Als jij iemand aanrijdt die op een ruiterpad loopt, ben jij dus zeg maar niet aansprakelijk.

In geval van bijrijder is het heeel lastig. De verzekeringen kunnen je aardig naaien als je geen aanvullende verzekering hebt of de bijrijder er een heeft. Veel verzekeringen van de eigenaar weigeren te betalen als er iemand anders op het moment van ongeluk bestuurder was. Een gewone Aansprakelijkheidsverzekering betaald alleen als JIJ schuldig bent, en niet als het paard schuldig is of er sprake was van een ongeluk. Dus als je paard schrikt van een hond die uit de bosjes komt rennen, is het vechten met de verzekeraar of het jouw schuld was (je kon je paard niet in de hand houden) de schuld van het paard (dom beest moet niet schrikken) of een ongeluk.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 11:58

Ik heb hier mijn verzekering over gesproken ivm het bijrijden. Ze zeggen daar dat ik ten alle tijden verantwoordelijk ben voor het gedrag van Leys. Eventuele kosten zijn voor mij die ik moet verhalen bij mijn verzekeringen.

Ze adviseerde daar ook om Karin aan te melden als bijrijdster ivm mogelijke problemen. Ook zij moet haar eigen verzekering bellen voor verder info.

Op het ruiterbewijs zit ook een soort verzekering maar ze adviseren altijd je WA verzekering aan te passen. Want een schade wat een paard kan aanrichten kan aardig in de miljoenen lopen *zucht*.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 20:22

Wij hebben een eigen verzekeringskantoor. Ik heb de vraag daar nog eens voorgelegd. Ze zijn nu aan het uitzoeken hoe in verschillende situaties de verantwoordelijkheid is geregeld.
Over een paar dagen dus nog een reactie van mij.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 22:59

Tijdje terug ook al zo'n vraag. Volgens mijn verzekering zijn de meisjes die ik op mijn pony laat rijden meestal verzekerd voor schade die mijn pony (ik ben dus als eigenaar aansprakelijk) verzekerd, tenzij zij onverantwoorde dingen hebben gedaan ( in ogen van de verzekering) is dat laatste het geval dan zijn zij aansprakelijk... Dit is als het gaat om recreatief gebruik! Mijn verzekering is de Ohra.

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 08:08

Ik heb ook een hele tijd geworsteld met deze vraag toen ik Winnie nog verzorgde. Ik heb een mailtje naar mijn verzekering (Unive) gestuurd met die vraag en zij gaven als antwoord dat de eigenaar van het paard aansprakelijk is en dat er dus een beroep moet worden gedaan op de WA verzekering van de eigenaar.

gr. Ziggy


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, IASCrawler en 34 bezoekers