info gevr. over kruizing ijslander x arabier v.v.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kowloon

Berichten: 1280
Geregistreerd: 25-07-03

info gevr. over kruizing ijslander x arabier v.v.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 22:57

Ik ben op zoek naar mensen die een kruizing hebben tussen een ijslander en een arabier. Graag hoor ik meer over de afstamming, zie ik foto's en hoor ik meer over het karakter van deze paarden.
Ik heb op internet gezocht, maar vond slechts 1 foto van een jaarling.
Graag alleen serieuze reactie's.

ILOVEJELTJE

Berichten: 103
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:10

heb jij zo paard
ik heb een ijslander die ik mag verzorgen leuk hoor maar
heb jij dan zo paard een ijslander arabier het lijkt mij wel een leuk dier om te zien doei geef hem of haar maar een dikke knuf doei mzzl Haha!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:50

ijsbier???

Kowloon

Berichten: 1280
Geregistreerd: 25-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 19:14

Of araijs! En nee, ik heb er geen! Maar overweeg een kruizing. Omdat je ze niet zoveel ziet, ben ik benieuwd naar de uitkomst.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:42

Ik heb inderdaad nog nooit van die kruising gehoord.....zullen vast wel temperamentvolle paardjes uitkomen *LOL* Ik heb begrepen dat IJslanders ook niet altijd de makkelijksten zijn.

Kowloon

Berichten: 1280
Geregistreerd: 25-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 11:05

Ik moet zeggen dat ik ijslanders nooit "een zak aan vond", maar via een vriendin heb ik me erin verdiept en kom ik erachter dat het echte sportpaardjes (kunnen) zijn. Het rijden van een ijslander (niet in bak, maar buiten) heeft mijn mening echt doen veranderen. Naast de arabier is de ijslander ook raszuiver. Een van de weinig rassen waar geen arabier ingefokt is....Omdat arabier regelmatig met stevige ponies gekruisd wordt, vraag ik me af, waarom niet met de ijslander?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:44

In het bit van september of oktober stonden eenaantal aparte kruizingen. Misschien kun je die lezen, volgens mij stond daar ook de arabier en de ijsalnder wel bij, maar weet niet of dienou samen gekruist waren. Ik vond het welleuk om te lezen iig

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:17

Lijk me erg appart!
Ik heb ze in iedergeval nog niet gezien.
Wel een Fjord x Arabier
Afbeelding

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:13

ik weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen. vast een beetje een mislukt experimentje. de bouw, de gangen, de massaverhoudingen... een fjord lijkt helemaal niet op een ijslander. dus de kruising ziet er vast ook heel anders uit dan op de foto hierboven.

hou de ijslander zuiver. dat is al 900 jaar zo geweest. ja behalve wat per-ongelukken, en de aegidienberger. maar verder, zijn ze op zichzelf fantastisch genoeg Haha!

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:51

"Ineke2" op bokt heeft er een, kijk eens in haar profiel!

Kowloon

Berichten: 1280
Geregistreerd: 25-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 20:54

Kijk ponyzotje, dit soort opmerkingen zit ik (en fairy ook) niet op te wachten. Fairy heeft een leuke pony, waar ze ongetwijfeld veel plezier aan beleefd. Fijn dat er ook nog serieuze berichten komen uit Belgie, bedankt Rosaly daar heb ik iets aan.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:18

Bij mij op school staat een ijslander x engelse volbloed. Een heel leuk wollig paardje dat er zeer knuffelbaar uiziet. Heb er helaas geen foto van. Arabijsjes ken ik niet.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:50

Kowloon schreef:
Omdat arabier regelmatig met stevige ponies gekruisd wordt, vraag ik me af, waarom niet met de ijslander?


Ik kan je vertellen; die plannen zijn er jáááááááááren geleden wel geweest, toen het NSIJP nog niet het NSIJP was. Er zijn zelfs een aantal lieden geweest die het wél geprobeerd hebben in de hoop een "edeler" ras te verkrijgen maar deze paarden zijn nooit tot het stamboek toegelaten en dit schijnt werkelijk op een hetze uitgelopen te zijn omdat men bang was anders de welsh-fokkerij (die toen al duidelijk voorliep) op te gaan...
De echte ijslander-fossielen van die tijd moeten dat nog wel weten (ik ben geen fossiel)

Het schijnt nogal gevoelig te liggen kruizingen van ijslanders, waarom weet ik zelf niet en soms komen er best aardige fokproducten uit. Veel fokkers raden het zelfs af omdat ijslanders een andere botstructuur schijnen te hebben dan de meer edele rassen waardoor er soms botafwijkingen/vergroeingen kunnen ontstaan.

Gelukkig heb ik zelf twee ijslandse ruinen dus valt er voor mij niks (meer) te fokken Haha!

Kowloon

Berichten: 1280
Geregistreerd: 25-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 23:05

Als je nog ergens iets over die afwijkende botstructuren tegenkomt in de ijslander-literatuur, dan hoor ik het graag. bedankt voor je reactie.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:09

Mijn eerste pony was een kruising tussen een yslander en een shetlander.
Foto's staan in mijn profiel.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:20

Hoi je had mij al gepb't.
Ik heb dus bijna zo'n kruising, er zit alleen nog een beetje welsh bloed bij Haha!

Levi in April dit jaar:
Afbeelding

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:03

Kowloon schreef:
Kijk ponyzotje, dit soort opmerkingen zit ik (en fairy ook) niet op te wachten. Fairy heeft een leuke pony, waar ze ongetwijfeld veel plezier aan beleefd. Fijn dat er ook nog serieuze berichten komen uit Belgie, bedankt Rosaly daar heb ik iets aan.


??? fairie? heb ik die dan beledigd? ik zei dus, als je de moeite nam even goed te lezen, dat het een geslaagde kruising was! maar dat ikzelf dat nog niet zie gebeuren bij een arabier x ijslander, omdat ze zo compleet anders gebouwd zijn. start met fatsoenlijk lezen, dan heb je in een keer al twee serieuze berichten uit belgië...
blijkbaar wil je alleen maar de positieve kant horen van die kruisingen? wel dan, die kruising van ineke ziet er heel mooi uit. ik zie't niet altijd zo bij andere kruisingen. that's it.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:32

Heeft er misschien iemand dan ook een foto van een minder gelukte kruising met de Ijslander?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 20:24

In de bit van oktober staat een artikel van diverse kruizingen, volgens mij was er ook een ijs-welsh bij.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 20:51

Ineke2 schreef:
Heeft er misschien iemand dan ook een foto van een minder gelukte kruising met de Ijslander?


foto niet. heb wel een paar gezien die verhoudingen trokken gewoon op niks. vandaar ook mijn reactie. ik probeer gewoon even het positieve een beetje te neutraliseren, omdat een ijslander een delicaat ras is.
de aegidienberger lukken voor de helft, maar een heel deel ziet er niet uit, of de tölt is superrolmmelig oid.
maar levi lijkt me op eerste zicht wel gelukt Haha! Knipoog

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 23:40

Dank je voor het compliment Haha!

Maar is het niet zo dat je met alle kruisingen maar moet wachten wat eruit komt? Zelfs met een dekking van hetzelfde ras moet je maar afwachten of het goed gaat en er uit komt wat je hoopt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 16:42

dat is wel waar. maar je hebt wel meer zekerheid. oa over de bouw-verhoudingen-gangen-...
maar het is waar dat het bij elk ras zo is...

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:30

Fairie schreef:
Lijk me erg appart!
Ik heb ze in iedergeval nog niet gezien.
Wel een Fjord x Arabier
Afbeelding
mooi paardje zeg

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:11

ponyzotje schreef:
dat is wel waar. maar je hebt wel meer zekerheid. oa over de bouw-verhoudingen-gangen-...
maar het is waar dat het bij elk ras zo is...


haha, gaan we weer.
De IJslander een delicaat ras Verward Haha! Verward Haha!

Was jij het niet die vertelde van die IJslandermerrie met amper tölt en zeer slecht gebouwd? Waar ze lustig mee fokten binnen het ras ??

Waarschijnlijk hebben die eigenaren nooit een poging gedaan informatie in te winnen over het laten dekken van deze merrie.
De schrijf(st)er hier is tenminste verstandig bezig en probeert alle kanten te belichten voor een keus gemaakt wordt.
Wat mij betreft zouden meer mensen dat moeten doen....ook als je bínnen een ras fokt.

Kowloon, het blijft hoe dan ook een risico als je gaat kruisen omdat je nooit zeker weet welke eigenschappen ze van welke ouder mee zullen krijgen.
Persoonlijk denk ik dat je met een arabier en ijslander daarin best een groot risico zal nemen omdat ze vrij verschillend zijn. Bovendien zal je waarschijnlijk ook om die reden er weinig voorbeelden van kunnen zien.
(mensen die IJslanders hebben vallen over het algemeen niet snel op arabieren en andersom ook niet denk ik Knipoog )

Ik neem aan dat je een arabier wilt laten dekken door een ijslander ?
Dan heb je namelijk niet een grote kans op het vererfen van de gangen.
Ik weet niet of dat belangrijk voor je is maar bij een kruising met een ijslandermoeder heb je naar mijn idee meer kans op behoud van gangen als je met een arabier kruist dan andersom.

Misschien dat je Kim Middel eens zou kunnen emailen.
Dat is een bestuurslid van het NSIJP en weet ongeveer alles van ijslanders en ook wel van kruisingsprodukten :
kim_middel@hotmail.com

Oh ja, ik heb zelf een aegidienberger F1 . Dus uit een IJslandse moeder en een peruaanse vader. prachtig beest geworden met de kracht van een ijslander maar de sensibiliteit en uitstraling van een Peruaan.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:37

Gaitkeeper"]
[quote="ponyzotje schreef:
dat is wel waar. maar je hebt wel meer zekerheid. oa over de bouw-verhoudingen-gangen-...
maar het is waar dat het bij elk ras zo is...


haha, gaan we weer.
De IJslander een delicaat ras Verward Haha! Verward Haha!

Was jij het niet die vertelde van die IJslandermerrie met amper tölt en zeer slecht gebouwd? Waar ze lustig mee fokten binnen het ras ??

Waarschijnlijk hebben die eigenaren nooit een poging gedaan informatie in te winnen over het laten dekken van deze merrie.
[/quote]

jep, dat was ik.
trouwens over je laatste stukje: ken ook wel best gelukte aegidienbergers hoor, maar ik heb er gezien
dus over dit stukje. haar tölt is geloof ik supergoed, ze kan wel niet bereden worden en ze ziet er niet uit. MAAR
dit is expres. ze is enorm op inteelt gefokt. de eigenaren hebben haar laten invoeren, omdat ze zo'n mooie veulens gaf in combinatie met heel andere lijnen. zelf ziet ze er inderdaad niet uit. ik heb het zelf nooit goedgevonden, maar wie ben ik om dat te vinden.
overigens, hoewel ik het nu kan goedpraten, vind ik dat zo'n dingen in deze discussie absoluut niet ter zake doen, het is niet eens mijn eigen merrie.

en het enige wat ik hier deed was haar waarschuwen. omdat alles hier zo positief klonk, en ik het ook wel anders gezien heb. ik hoop dat je mijn berichten ook met andere ogen kan bekijken nu. er kan best wat heel moois uitkomen, maar waarom wil niemand dát partje lezen? Boos!