Bitless bridle: deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Bitless bridle: deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 21:42

Zonder hoefijzers, zonder bit, zonder hersens?

Dácht het niet Knipoog
Onze oudste merrie Sancha is een schat van een paard en hier spaans geschoold met een stang + kinketting. We merken echter geregelt dat ze tegen de werking van dit bit protesteert en op teugelhulp achteruit is onmogelijk. Naar ja, ze ís aan dit bit gewend...

Bij het aanleren van het ingespannen lopen merkte ik dat Luna héél gevoelig op de Liverpoolstang reageert en ik de teugels maar net aan vast kan houden en er geen druk op mag zetten. Laten stoppen of achteruit met een teugelhulp moet met een héél subtiel tikkie wil het geen averechts effect hebben.

Die twee dingen gingen blijkbaar gisten en borrelden het kopschudden van Arabella toen we haar onder het zadel brachten naar boven.
Al redenerend bedacht ik me dat Arabella weigert als ze onder druk gezet wordt en haar hart uit haar longen werkt voor je als je het lief aan haar vraagt.
Zou het wellicht een idee zijn om dat pond ijzer uit haar mond te halen?! Ok, maar wat dán. De bitloze hoofdstellen die ik kan vinden, werken wel anders maar nog steeds met 'dwang' terwijl ik dát nu juist anders wil proberen.
Op www.bitlessbridle.com lees ik een goed verhaal en dus; proberen. In Duitsland zo'n ding besteld en die lag met twee weken op het postkantoor. Vanmorgen opgehaald, vanmiddag op maat gemaakt, vanavond geprobeerd.

Het biothane is wat typisch spul, maar waarschijnlijk inderdaad heel vriendelijk voor de paardenhuid. Het zit in ieder geval 'gelikt'.
Om het zo netjes te krijgen echter ben ik aardig aan het stellen geweest en omdat dit met schroefverbindingen gaat, is de afstelbaarheid op zich prima, maar niet het sterkste punt van dit fabrikaat.
Het rijden:
Arabella was wat verbaasd dat ze geen bit in kreeg. Wilde daarna heel even niet bij de stal vandaan stappen omdat ze blijkbaar niet het idee had daarvoor klaar te zijn.
Opstijgen ging perfect! Ze is altijd wat onrustig, blijft wel min of meer staan, maar staat te popelen om te gaan. Nu stond ze ontspannen als aan de grond genageld.
Tot mijn verbijstering gaat ze flitsend linksom als ik dat vraag. Ze dwarrelt met haar hoofd van links naar rechts en vice versa, met haar voorbenen daar wat achteraan fladderend.
Ik hou licht teugelkontakt en navigeer haar naar de pilonnen die het begin van het slalomparcours op ons land markeren. 'Volg' en ze gaat redelijk onstpannen van start, 'links', 'rechts', 'links', 'rechts', 'rechts', 'links keer' etc. met bijbehorende beenhulpen en geleidelijk ook de teugelhulp. Gaat gelijk goed.
Richelle is inmiddels met Bor aan komen lopen, dus wij daarheen. 'Stop' en 'achteruit' gaan perfect. Met name achteruit zo soepel als nooit. Werkt prima blijkbaar. Dwarsvelden dus maar!

Land af, over de richel langs de rivier en ploep de olijfboomgaard in omhoog de Cerro Gordo op. Da's daar vandaan bijna 200 meter hoogteverschil. Kan ik mooi alle gangen uitproberen zonder dat de rem node ontbreekt.
Ja, euh, wederom gewoon perfect. Superontspannen. Heb er daarom gelijk maar een rit met een paar pittige rivier- en greppelkruisingen aan vastgeknoopt. Zonder enig probleem en makkelijker dan normaal.
Bijna bij huis, twee uur later, komen we een ponykar vol met belletjes tegen waar ze een bloedhekel aan heeft. De kar rechts, over het land, ingehaald. In galop en geheel volgens verwachting wil ze er voorbij het rit aannemen. Ik wil er evenwel voorlangs en ze houdt zonder aandringen in. Stopt zonder aarzelen, maar vindt de kar nu wel héél eng dichtbij komen. Laat haar een rondje draaien en ze wordt rustig. We steken over om in galop op huis aan te denderen. Ze laat zich met verbijsterend gemak verzamelen en we huppelen heerlijk naar beneden naar de rivier, steken over , terug over de richel, het land op. Alles in draf en met de stal in het zicht is een stemcommmando genoeg om haar in stap te laten gaan..

Samengevat vind ik het indrukwekkend. Heb er geen makkelijke rit van gemaakt en op de eerste 10 minuten na heeft mijn paardje minder gezweet dan normaal. Bij de stallen was ze alleen wat nat onder hte zadel, maar veder niet. Ze was ook volledig ontspannen. En de rem? Die zit erop en een goede!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:13

Fijn dat het zo goed bevalt, met Händell rijd ik er ook zo mee weg maar bij Ilindra werkt het dus voor geen meter, die loopt er als een lompe tank dwars door heen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 22:54

Vandaar dat ik de hoofstellen pas ga aanpassen nádat de proef op het betreffende paard met het origineel is gelukt. Dannog zodanig dat ik weer terug kan...
Moet er wel bij zeggen dat onze paarden heel fijn op stem-, been- en gewichtshulpen reageren en dat de teugelhulp 'een' hulp is. Verder verwachten we geen hoge school of andere dressuur van ze. Wél dat ze in zwaar terrein en in verkeer betrouwbaar doen wat we vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 23:19

Huertecilla schreef:

De bitloze hoofdstellen die ik kan vinden, werken wel anders maar nog steeds met 'dwang' terwijl ik dát nu juist anders wil proberen.


Waarom is de Bitless bridle minder dwingend dan andere bitloze optomingen? Op nh-nl is er een tijd geleden ook een discussie over gevoerd, waarbij mensen er erg enthousiast over waren, maar anderen (waaronder ik) toch onze twijfels hadden over de dwangloosheid van het hoofdstel. Een smal koord over het hoofd werkt erg scherp in, een verschuivend smal koord nog meer en een verschuivend smal koord dat druk uitoefent op de nek werkt behoorlijk heftig in. Ik vraag me dus of in hoeverre dit minder druk uitoefent dan andere bitloze optomingen. Inderdaad, een hackamore werkt sterk in. Een touwhalster kan ook scherp zijn. Een side-pull, Spaanse kaptoom en de bosal echter nauwelijks. Waarbij je in het geval van de Spaanse kaptoom natuurlijk wel een goed passende, niet schuivende en niet met pinnen, kartels & fietskettingen afgewerkte variant moet hebben. Knipoog

Zelf werk ik veel aan de lange teugel (erachter lopend) en een van onze pony's is ook moeilijk met bitten. Toen dat op een gegeven moment het werken gewoon in de weg ging zitten ben ik een periode overgestapt op het werken aan de lange teugel aan het halster. Ging uitstekend, [***] liep keurig ontspannen, zocht aanleuning en reageerde goed op de signalen die ik gaf. Het enige nadeel was dat het halster wat verschoof en zijn neus daardoor wat minder behaard leek te worden... We zijn weer overgestapt op het hoofdstel, maar de bitloze periode heeft veel goeds verricht.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 16:45

Net terug van weer drie uur de berg op en het ging vandaag nóg beter. Ben echt volledig onder de indruk. Ze dronk onderweg nooit veel maar wel bij elke gelegenhied en spoelt nu alleen haar mond een enkele keer. Ze geeft aan alle kanten de indruk dat er een stressfactor weggevallen is. Iedereen die ik tegenkom vraagt naar 'de rem' en ik had daar ook mijn twijfels over, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat er in ieder geval bij dít paard nu méér rem op zit.
Ik raad het IEDEREEN aan het op zijn minst te proberen: twee keer, zodat je er zélf even aan kan wennen. Is het niets, dan blijf je lekker rijden zoals je dat nu doet, maar als het wel werkt doe je een gróte comfortstap voor je paard vooruit.

Dit hoofdtel werkt níet met aansnoering. Daarvoor schuift het niet voldoende. De neusreim blijft zitten waar en hoe die zit. Je trekt alleen maar aan de ringen en dan nog onder een niet ideale hoek voor krachtsoverbrenging. Zeker met de klip in de nek, schuift de riem hier ook niet en ontstaat lichte druk.
Ik was zelf ook wat skeptisch, maar met het ding in mijn handen weet ik echt zeker dat het op geen enkele manier knelt, knijpt of pijnlijke drukpunten geeft. Hooguit kan het onplezierig zitten op de neus als een paard daar gevoelig voor is, wat met een bontje zó opgelost is.
De signalen die ik aan de teugels geef zijn zó licht en kort dat ik verwacht dat de teugels vastmaken aan de bakogen ook werkt. Ga daarom de standaard hoofdtellen proberen aan te passen. Bijkomend voordeel is dat onze hoofdstellen een bredere front- en neusriem hebben.
In ieder geval werkt het héél fijn bij Arabella en elk paard dat we daarmee nog meer van bit kunnen ontdoen is meegenomen. Werkt het niet? Dan is er niets verloren.

Verder zijn een niet te dun touwhalster (Parelli), een gladde, leren optoom en een halsring ook 'dwangvrij' (al is dit mijns inziens een ongelukkige term, pijnvrij is wellicht beter? Wie een betere term heeft; ga je gang.). Een optoom echter is niet ideaal geschikt voor gebruik onder het zadel.
Een bosal en side-pull zijn niet zo heel vriendelijk evenmin als een trainingshalster.
Hoe dan ook, ik zocht een manier om zonder stress op te roepen bij mijn paardje haar toch teugelhulpen te kunnen geven op een manier die van míj (vanwege mijn, zonder enige twijfel, beperkte vaardigheden als ruiter)zo min mogelijk aanpassing vroeg. Dit werkt voor mij verbazend goed. Had ik niet durven hopen. Misschien is het de nieuwigheid, misschien is het tijdelijk... geen idee. Op het moment lijkt het win - win.
Oh, en een bijkomend voordeel is, dat je het paard niet meer aan de teugels hoeft vast te binden onderweg; een halstertouw met de banjo door beide ogen en klaar! Hoop daarom dat onze hoofdstellen aan te passen zijn, want die hebben een keelriem, zodat het hoofdstel ook niet over de oren ploept.
Straks een tekening maken en een lijstje met benodigde spulletjes. Is niet veel, maar moet wel goed.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:59

Petje af HC dat je zoiets durft te proberen!

Ik zou het niet durven, misschien als ik een bak zou hebben, maar de dichtsbijzijnde bak is een half uur door druk en vaak zwaar verkeer met mijn amper zadelmakke en verkeesmakke tank van 600 kilo.......waar de "knoppen"nog niet op zitten....

Misschien na nog 100 lessen (à 20 euro per uur), over een half jaar en dan alleen in de bak met het hek dicht ofzo.....

Of ik trek het stopje eruit, laat hem* leeglopen, vouw hem op, leg hem achterin de auto, rij naar Spanje, haal hem uit de auot, blaas hem weer op en ga het daar proberen


* = mijn 600 kilo zware tank

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 17:22

Ja Smurf, ik heb het grote voordeel dat ik niet gehinderd wordt door veel ervaring met paarden en wél veel ervaring met grote honden en off-road ervaring heb op twee wielen. Samengevat vind ik paarden onwijs lieve schatten en boezemt het 'crossen' me niet veel angst in. Kotom; ik weet niet beter Tong uitsteken

Jammer dat je ver weg zit ja. Hij zou morgen aan de beurt kunnen zijn: eerst in de picadero, dan op het land, dan de heuvel op en als ie dan nog een rudimentair pietsie puf over heeft.... zoeken we een berg op Haha!
Zetten we er een ervaren brave merrie voor en dan wil hij vast wel lief zijn. Ja, en dagelijks een eind stappen, stappen en nog eens stappen tot alles lekker soepel gaat en hij luistert naar wat je dénkt. Daarna gaan we wat harder...

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:32

fijn joh voor je dat het nu zo makkelijk gaat met je paardje, in ieder geval zonder stress!!

ik heb ook eens op de site van bitlessbridle gekeken...maar het is engels... en daar snap ik dus geen bal van! is die er ook in het nederlands? Of zou iemand 'm misschien kort voor mijn kunnen samenvatten?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 18:51

Kijk op het vorige topic op ditzelfde paardenpraat. Staat ook een foto bij.

[PP] Bitless bridle bridle

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 22:12

Huertecilla schreef:
Straks een tekening maken en een lijstje met benodigde spulletjes. Is niet veel, maar moet wel goed.


Ok, vanmiddag de spullen gehaald en vanavond het hoofdstel veranderd. Niet moeilijk op zich, wél erg makkelijk om iets verkeerd om of in verkeerde volgorde te doen en ook om het basishoofdstel te verknoeien. Echt niet moeilijk, maar toch geen klusje voor iedereen.

Het Bitless Vaquera Bridle is dus in principe klaar. Morgen kijken of het ook past
Ja, en daarna hopen dat het leer een beetje door die ringen wil lopen (dat rijmt dus het is zo Knipoog ).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 23:23

klinkt heel erg goed... Lachen zijn die dingen ook in NL te bestellen?

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 23:35

Het ding klinkt wel erg ingewikkeld! Ik ben twee jaar geleden van de ene dag op de andere overgestapt van een bit naar een touwhalster - geen gedoe met op maat maken, en het resultaat is eigenlijk hetzelfde als wat jij beschrijft, prima mee te sturen - én te remmen Lachen.

Ik blijf dus voorlopig voor het (Parelli)touwhalster gaan *LOL*

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 16:33

Met een touwhalster gebruik je een andere manier van rijden. Niet beter, niet slechter, anders. Met een bitless bridle kin je rijden als met een bit.

Update met foto staat op

[SC] Bokkers van boven de 40????