Hoe paard "voller"/dikker krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Hoe paard "voller"/dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 11:56

Mijn paard zou wel wat voller mogen worden, ze is 4 jaar en heeft de laatste maanden ook nog een groeispurtje gehad.

Hierdoor is ze een beetje "knokerig", bij de buik kun je de ribben niet zien ofzo, maar bij de kont mag het allemaal wel wat ronder, de heupen steken nu wat uit, ook bij haar borst en schoft mag er meer vlees op.

Natuurlijk moet de bespiering op de langere termijn er nog komen, het is nog een jong paard, maar op welke manier kan ik haar door het voeren wat voller krijgen?

Meer hooi/kuil?
Of juist meer krachtvoer?
Andere voedings-tips?

Alvast bedankt OK dan! !

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).


laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:25

ik geef mijn paard altijd mais om haar wat voller te krijgen

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:45

Ik geef mijn paard o.a. oud brood erbij(ong. een half brood per dag).

karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:15

Maismeel, slobber en oud brood. Daar wordt een paard wat voller van.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 01:29

Het is belangrijk om te weten wat de oorzaak is voordat je wat gaat doen. Het si erg moeilijk om daar over zo even advies te geven. Vragen die bij mij op komen zijn: ontworm je goed en regelmatig, heeft het paard stress, past het zadel goed, is het een bloedpaardje?
Zelf heb ik een keer zo'n paard gekregen, die was overigens ouder, maar de dierenarts zag er ook geen gat meer in. Met aandacht en rust en goed voer was het paard binnen 3 weken al volop bezig met herstel. Het is ook niet het type paard wat zorgt dat ze nooit dik zal worden, maar de ribben kan je nu niet meer zien.
Vol stoppen met voer, ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van. Als de stofwisseling, die al erg gevoelig is bij een paard, niet goed is bereik je daar niets mee. Het nadeel is dat hij zichzelf misschien gaat vergiftigen omdat hij door het stofwisselingsprobleem mogelijk stoffen gaat opslaan in het lichaam die eigenlijk afgevoerd zouden moeten worden. Persoonlijk zou ik een musli voeren. Een andere optie zou een onderzoek kunnen zijn van een natturgeneeskundige maar je kan het eerst zelf bekijken omdat dat weer extra geld kost. Een pard wat een groeispurt makt heeft natuurlijk wel extra stoffen nodig.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 08:12

Dit probleem heb ik ook heel lang met mijn hengstje gehad. Vorig jaar was hij echt nog mager en schraal, ik kreeg er geen vet aan en hij kwam niks te kort. Uiteindelijk in overleg met de veearts een bloedonderzoek gedaan en om een lang verhaal kort te maken: hij kan geen eiwitten afbreken en slaat afvalstoffen op zonder ze af te breken. Van 100% voer wat hij binnen kreeg, verwerkte hij slechts 40%! Dan kan je je natuurlijk arm gaan voeren en dan krijg je ze niet dik.
Wat was nou het geval: door stress, hij was net 4 en 3 maanden onder het zadel en net 2 keer van stal verhuist, had zijn stofwisseling een klap gehad. Hij is hiervoor behandeld geweest en nu ruim een jaar later kan je het verschil echt goed zien, hij zal nooit de dikste worden maar er zit eindelijk spek op!
Ik zou zeggen laat je veearts ook eens meedenken en laat anders voor de zekerheid een bloedonderzoek doen (kost bijna niks) om bepaalde dingen uit te sluiten.
Succes.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 09:29

Als een paard mager blijft kun je ook een keer een extra wormenkuur geven welke ook helpt tegen lintwormen. Ook haken aan de kiezen kunnen maken dat voedsel slechter wordt opgenomen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 10:53

Dat je haar nu mager vind is erg logisch hoor. Wanneer paarden een groeispurt hebben (heb je ook met mensen) dan groeit het gewicht natuurlijk niet mee.
Als je gewoon iets extra's voert dan komt dat er wel bij. Natuurlijk ook niet in een keer te veel gaan geven.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:40

Ik denk dat door de groeispurt die je beschrijft ze daardoor idd wat magerder is geworden
Je zou haar wat maismeel bij kunnen voeren of zemelen en meer hooi
Muesli wil ook nog wel is helpen, vooral als je zemelen voert, dat lekker mengen en je paard vind het heerlijk!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 22:04

Aqua8horse schreef:
Het is belangrijk om te weten wat de oorzaak is voordat je wat gaat doen. Het si erg moeilijk om daar over zo even advies te geven. Vragen die bij mij op komen zijn: ontworm je goed en regelmatig, heeft het paard stress, past het zadel goed, is het een bloedpaardje?


Om deze vragen te beantwoorden:
Ze wordt goed en op tijd ontwormt (equimax en eraquel, dus ook tegen lintwormen), stressig komt ze niet op mij over (als ze in de wei staat en ze ziet me, komt ze er altijd vrolijk aan, hoewel ze weet dat ze meestal moet "werken" (ik doe het rustig aan hoor, ze is nog jong) ), het zadel ligt goed (geen drukkingen o.i.d.) en het is niet echt een bloedpaardje, gewoon een gemiddeld rijpaard.

Misschien is het een combinatie van een beetje een groeispurt (2 a 3 cm omhoog in 4 maanden) en conditie opbouwen, ze is net een aantal maanden onder het zadel (klein half jaar, met een tussenpauze erin).

Ik ga haar in elk geval wat bijvoeren, kijken of het helpt.

Hoe snel zou je effect moeten kunnen zien?

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 22:06

chantal_cs schreef:
Je zou haar wat maismeel bij kunnen voeren of zemelen en meer hooi
Muesli wil ook nog wel is helpen, vooral als je zemelen voert, dat lekker mengen en je paard vind het heerlijk!


Maismeel... koop je zoiets gewoon bij de doorsnee paardenvoer-zaak? Voer je dat als meel of moet je dat met iets mengen?
Zelfde geldt voor zemelen, waar haal je die en hoe voer je die?

Muesli krijgt ze al, zo'n kruidenmelange van Havens OK dan! . En verder gewoon biks, basisbrok en conditiebrok (gemengd Haha! ).

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 22:09

Zwelgje schreef:
Ik zou zeggen laat je veearts ook eens meedenken en laat anders voor de zekerheid een bloedonderzoek doen (kost bijna niks) om bepaalde dingen uit te sluiten.
Succes.


Ik ga eerst eens kijken wat het effect is van wat extra bijvoeren (evt. zemelen en/of maismeel... zodra ik weet hoe je dat moet voeren *LOL* ...).
En anders zal ik er inderdaad de DA eens een blik op laten werpen, die moet haar over 2 weken toch komen enten... Lachen

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 22:11

karon schreef:
Maismeel, slobber en oud brood. Daar wordt een paard wat voller van.


Slobber... hoe maak je dat klaar Verward ? Hoe vaak geef je dat ?
Wordt slobber niet van zemelen gemaakt... Blond *LOL* ?

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

melissa20

Berichten: 279
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 11:33

ik zou haar onbeperkt hooi bijvoeren en een beetje rustig aandoen met al dat krachtvoer. je krihgt er een hyperpaardje van. Mais kan wel helepen maar ze worden er aleen vet van en er zitten heel veel iewitten in dus pas daar een beetje mee op

L1+2 chico we winnen het van alle paardjes. Klein is fijn hoor!!!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 12:30

melissa20 schreef:
ik zou haar onbeperkt hooi bijvoeren en een beetje rustig aandoen met al dat krachtvoer. je krihgt er een hyperpaardje van. Mais kan wel helepen maar ze worden er aleen vet van en er zitten heel veel iewitten in dus pas daar een beetje mee op


Ik ga het inderdaad rustig aan iets opbouwen. Ik begin van de week maar eens met wat slobber bijvoeren, kijken of dat effect heeft.
Ze krijgt nu ook al meer ruwvoer (hooi/kuil) en ietsje meer krachtvoer.

Hoop dat het helpt Lachen !

Iedereen in elk geval bedankt voor alle tips, ik kan er zeker wat mee OK dan! !

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:53

grandeur"]
[quote="karon schreef:
Maismeel, slobber en oud brood. Daar wordt een paard wat voller van.


Slobber... hoe maak je dat klaar Verward ? Hoe vaak geef je dat ?
Wordt slobber niet van zemelen gemaakt... Blond *LOL* ?
[/quote]

Ik koop slobber altijd in de (paarden)winkel water erbij ('s winter warm, dus af laten koelen Clown ) En ik gooi er van alles doorheen Schijnheilig (peen, appel, brood, mueslie) Bloos!

'Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.'


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:06

In elk geval meer hooi.
Brokken is alleen voor de energie. Daar wordt ze niet dikker van.
Je zou ook slobber of kuilmais kunnen bijvoeren.
Bij kuilmais moet je wel uitkijken dat ze niet teveel eiwitten binnen krijgt.

Nu het wat kouder begint te worden verliezen ze ook vaak veel energie omdat ze zich warm moeten houden.
Staat ze onder een deken?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 19:18

Feetje schreef:
Nu het wat kouder begint te worden verliezen ze ook vaak veel energie omdat ze zich warm moeten houden.
Staat ze onder een deken?


Ja, ze staat sinds ca. 2 weken onder een deken, maar nog wel buiten (een waterdichte deken dus, 300 grams deken geloof ik, lekker warm, overdag met zon soms bijna aan de té warme kant, maar 's nachts echt wel nodig).
Ik denk dat ik ga regelen dat ze vanaf morgen 's nachts binnen komt, de weersvoorspellingen zijn niet zo denderend .

Alle paarden staan daar op stal nog dag en nacht buiten (alleen die van mij met een deken om), maar zo vanaf ongeveer begin oktober gaan ze 's nachts op stal.

Ga morgen even van die Pavo Slobber halen, dat schijnt makkelijk klaar te maken te zijn Vork .

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 19:20

horses4life"]
[quote="grandeur"][quote="karon schreef:
Ik koop slobber altijd in de (paarden)winkel water erbij ('s winter warm, dus af laten koelen Clown ) En ik gooi er van alles doorheen Schijnheilig (peen, appel, brood, mueslie) Bloos!


Klinkt goed Vork !!

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Doppers, Earth, fique, karlli, Murloc, nadcha, Nicollevs, pyrrhus, saltshaker23 en 22 bezoekers