als volwassene nog (weer) een beugel?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

als volwassene nog (weer) een beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 01:28

Ik ben al langer ontevreden over mijn gebit. Mijn hoektanden staan vrij ver naar voor en mijn voortanden staan ook niet allemaal meer op een rijtje. Toen ik laatst bij de tandarts was heb ik dus aangegeven dat ik daar wat aan wil gaan doen, en maandag heb ik een intake gesprek bij de orthodonthist.

De tandarts hield me niet tegen, maar raadde het in mijn geval ook niet expliciet aan. Hij vond het niet storend, nou ja ik dus wel. Volgens hem waren de resultaten vaak tegenvallend.

Scheve mond nou krijg ik hopelijk maandag het wat en hoe te horen, en moet ik aan de hand daar van beslissen wat ik ga doen.

Zijn er bokkers die op latere leeftijd nog weer zijn gaan beugelen? Hoe is dat bevallen en hoe zijn de lange termijn effecten?


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 01:33

Zit met een zelfde idee. Volgens mijn tandarts bestaan er vrij onzichtbare beugels, dus ben erg benieuwd naar de verhalen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 01:33

Als je brackets krijgt en die mogen er na een paar jaar uit moet je nog jaren met plaatjes lopen. Dat is echt irritant, vooral het slikken is in het begin lastig. Als je ze niet draagt gaat je gebit weer scheef zitten, vreselijk Scheve mond Ook worden brackets in het begin 1x in de maand aangedraaid, dat doet echt vreselijk veel pijn, probeer dan maar wat normaals te eten Verdrietig Aangezien je al wat ouder bent dan wanneer ik met de beugel begon zul je er misschien 2x zo lang aan 'vastzitten' of misschien zelfs langer om een goed resultaat te krijgen.
Tsja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Het is maar net wat je ervoor over hebt.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Tryingagain

Berichten: 119
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 02:03

Mwa, qua uitzien zou ik een beugel nog wel kunnen verdragen, maar is zoiets niet heel duur. Ik dacht altijd dat je het zelf moest betalen op latere leeftijd?

Everyone is born with genius, but most people only keep it a few minutes.
Edgard Varese (1883 - 1965)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 02:10

Omdat ik al eerder gebeugeld heb voor die hoektanden krijg ik dat in elk geval vergoed. Of ze de rest in 1x mee willen nemen betwijfel ik, maar zou wel leuk zijn Schijnheilig

Manon: dat van die doorzichtige beugelplaatjes heb ik dus ook gehoord. Ga daar maandag zeker naar vragen!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 11:53

Mijn tandarts zegt ook al maanden dat ik dan maar een afspraak moet maken bij de ortho. Ook hij vindt het niet nodig maar mijn ene voortand schuift een stukje over de andere en ik ben bang dat het erger wordt.

Ik kan het gelukkig controleren want ik heb 5 jaar geleden ongeveer foto's laten maken zodat ik later (nu dus) kon zien of ze blkijven verschuiven of dat het stil staat. Ik ben erg benieuwd naar alle opties die jij krijgt te horen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:35

Euhm ik heb ook een plaatje gehad na mijn brackets maar ik heb hem dus nooit ingehad en mijn tanden staan nog steeds hartstikke recht, Kais.

En brackets vreselijk pijn als ze aangedraait zijn? Je kunt het overdrijven natuurlijk Tong uitsteken Het is ietwat gevoelig, maar niet zo dat je er au van zegt.

Verder zou ik het op latere leeftijd alleen doen als je het echt storend vind, het is toch een rotgezicht zo`n mond vol staal.

28-09-2007
Nothing compares too you...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:40

ik zie het toch wel heel vaak hoor volwassenen met een beugel. je kan doorzichtige plaatjes krijgen en dat scheelt wel, die zie je veel minder. en als jouw tandarts zegt dat het resultaat heeft, waarom dan niet even een half jaartje?

Amor Vincit Omnia

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131838
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:52

Mijn ondertanden staan scheef.
Vroeger vond ik dat erg storend, maar de tandarts wilde me niet doorverwijzen, was volgens hem niet nodig want het zou allemaal nog wel goedkomen.
Niet dus Boos!
Vorig jaar kwam hij op het idee dat er best wat aan gedaan kon worden, maar nu hoeft het voor mij dus niet meer.
Vroeger liep zo ongeveer elk kind met een beugel, behalve ik dan, terwijl ik het wel graag wilde.
Ik heb letterlijk gejankt omdat ik ook een beugel wilde hebben
En nu hoeft het dus niet meer, als dertiger heb ik er geen zin meer in om met zo'n buitenboordmotor te gaan lopen

Tip: per 1 januari worden de vergoedingen voor de tandarts aangepast (of beter gezegd: afgeschaft), als je er iets aan wil laten doen dan zou ik zeker overwegen om het nog voor die tijd te doen.
Meer info over de vergoedingen vind je o.a. op www.vgz.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:56

Het antwoord van mijn tandarts was: " als je mijn dochter was zou ik je voor gek verklaren" Dussss...

Maar dan kijk ik thuis in de spiegel en dan erger ik me er enorm aan. Ben gelukkig al wel gewend aan charmant lachen zonder dat je dat Dracula-gebit al te hard ziet, maar ik kan niet zeggen dat ik er trots op ben

Oscar: dat van die 1 januari is ook een extra stok achter de deur om nu door te zetten.


Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:00

Mijn moeder is 12 jaar geleden aan een beugel begonnen omdat ze ook ontevreden was over haar gebit. En ondertussen staat het alweer zo'n 5 jaar keurig op zn plaats. T was dus wel een lange termijnproject en ze heeft zich ook regelmatig afgevraagd waarom ze het deed, maar achteraf is ze er erg blij mee.
Als je "baalt" van wat je in de spiegel ziet, zou ik het recht laten zetten. Liever een tijd met een beugel dan een leven ontevreden zijn met je gebit.

Zonnetje81
Berichten: 18584
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:03

Kais schreef:
Als je brackets krijgt en die mogen er na een paar jaar uit moet je nog jaren met plaatjes lopen. Dat is echt irritant, vooral het slikken is in het begin lastig. Als je ze niet draagt gaat je gebit weer scheef zitten, vreselijk Scheve mond Ook worden brackets in het begin 1x in de maand aangedraaid, dat doet echt vreselijk veel pijn, probeer dan maar wat normaals te eten Verdrietig Aangezien je al wat ouder bent dan wanneer ik met de beugel begon zul je er misschien 2x zo lang aan 'vastzitten' of misschien zelfs langer om een goed resultaat te krijgen.
Tsja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Het is maar net wat je ervoor over hebt.


Wat een klets. Ik heb nooit na mijn beugel van die bitjes gedragen (ook al moest het) volgens de ortho stond het beter dan hij had verwacht na 3 jaar. Toen vroeg ie naar dat ding ik zeg heb ik nooit ingehad, kreeg ik op mn flikker!! Ik had iets van hallo net was het nog allemaal fantastisch.

Als het je stoort zou ik ervoor gaan. Het is ff wennen in het begin zo'n beugel maar ik vond het niet erg. En ja je tanden kunnen gevoelig zijn maar wie mooi wil zijn moet wat pijn lijden he! Veel succes en ga op je geveol af.

Ik heb er dus echt GEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN spijt van, ben echt SUPER blij dat ik het gedaan heb vroeger.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48196
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:16

mijn collega is 26 en heeft ook weer een beugel....
ze moet er nog 1,5 jaar mee ofzo...

Het enige nadeel vindt zij die elastiekjes... Haha!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:40

Ik heb nadat ik mijn beugel had gehad, alleen onder een draadje achter mijn tanden omdat ze anders weer scheef gingen staan (stonden 180 graden gedraaid) en voor s'nachts kreeg ik een plaatje voor in je gehemelte die ik alleen s'nachts in moet. (heb ik nu nog zo'n 1 keer in de week in) maar ik heb voorderest nooit nog andere beugels gehad daarna ofzo...

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:11

Zep schreef:
Het antwoord van mijn tandarts was: " als je mijn dochter was zou ik je voor gek verklaren" Dussss...

Maar dan kijk ik thuis in de spiegel en dan erger ik me er enorm aan. Ben gelukkig al wel gewend aan charmant lachen zonder dat je dat Dracula-gebit al te hard ziet, maar ik kan niet zeggen dat ik er trots op ben

Oscar: dat van die 1 januari is ook een extra stok achter de deur om nu door te zetten.


Als jij het graag wil kan ik maar 1 ding zeggen DOEN! Ik ben 23 en ik heb vroeger een beugel gehad maar omdat mijn verstandskiezen doorkwamen gingen mijn voortanden over elkaar, vreselijk!

Ik heb nu nog geen jaar slotjes en ik ben zooo blij met mijn tanden het is heel snel gegaan ze staan perfect, ik voelde me lang rot over mijn tanden maar nu ben ik echt blij!!

Ik hoef hem nog maar vier maanden en dan ben ik eraf, ik heb alleen wel drie weken geleden ook mijn kaak moeten laten breken om hem naar voren te zetten Haha! (wat met kinderen met een buitenboodbeugel gecorrigeerd kan worden omdat ze nog in de groei zijn) das wat minder maar ook dat heb ik ervoor over gehad.

Wel even goed uitzoeken wat de kosten zijn hoor. ik heb het alleen kunnen doen omdat ik een veulen verkocht heb anders had ik nu een schuld gehad denk ik Knipoog

Those we loved but lost
are no longer where they were
but are always where we are.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:21

mijn buurvrouw (2 kinderen van boven de 15 dus niet erg jong meer) heeft ook een beugel. als je daarvoor wel de rest van je leven betere tanden hebt lijkt het mij het wel waard...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:43

Als jij je echt stoort aan je tanden en er zijn mogelijkheden om daar verbetering in aan te brengen, dan zou ik het zeker doen. Als jij het maar de moeite waard vindt, toch?

* To Belg, or not to Belg *

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:04

Mijn engelse lerares uit de 1e (ouder dan 40) die heeft nu ook weer een beugel.

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:05

Door een fout van mijn tandarts zijn ook mijn tanden op mijn 19e weer scheef gaan staan. En ook ik heb op mijn 20e wederom een beugel. Alleen bij mijn voorste 6 tanden heb ik brackets gekregen om die weer op zijn plaats te krijgen. Vond het vreselijk maar ben blij dat ik het gedaan heb. Half oktober mag hij er eindelijk weer uit! Een nadeel na je 18e word je beugel niet meer vergoed!

germie

Berichten: 25879
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:30

Nou, ik heb vroeger een beugel gehad voor onder. Alles netjes recht enz.
Daarna zijn m'n verstandkiezen gaan groeien. Gevolg is dat het weer net zo scheef staat als voorheen. Voor mij niet nog een keer hoor. Je ziet het bij mij niet echt (ondertanden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:18

Nou, het verhaal was niet echt positief Scheve mond

Omdat het achter allemaal heel mooi sluit zal hij mijn voortanden ahw naar boven moeten halen om het recht te krijgen. In mijn geval komt er dan waarschijnlijk te veel ruimte tussen mijn boven- en ondertanden waardoor ik dus een flinke overbeet krijg. Dat zou dan weer gecorrigeerd moeten worden met een operatie waarbij mijn onderkaak verder naar voren geplaatst wordt, wat weer tot gevolg heeft dat mijn kin te ver uitsteekt dus die moet dan ook operatief aangepast worden. En dat gaat me toch net te ver eerlijk gezegd...

Nu moest ik maar bedenken of ik toch nog wilde gaan gips happen en rontgenfoto's maken om te zien of er niet wat kleine dingen veranderd konden worden, maar dat heeft eigenlijk ook niet zo veel nut omdat juist een paar andere oneffenheden dan weer veel meer op zullen vallen.

Ik denk dat ik er dus maar gewoon aan moet wennen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:27

jammer zeg!
je ziet het wel vaker hoor volwassenen met een beugel.
mensen die een beugel hebben gehad en dan niet het plaatje daarna hebben gedragen, soms gaat het goed maar in zeker 75% van de gevallen gaat het weer scheef staan.

manon je hebt ook tandkleurige blokjes (brackets) die plaatsten wij veel bij volwassenen toen ik nog bij een ortho werkte.
Vaak zetten ze tegenwoordig een draadje achter je tanden vast die gaat het verschuiven ook tegen en zit je niet steeds met plaatjes die je 'vergeet

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:15

Ik baal er wel een beetje van, en ben er nog niet uit of ik toch gips zal gaan happen voor die ene hoektand. Maar aan de andere kant, al die moeite voor een niet zo heel erg zichtbaar resultaat... En nog een grote kans dat het alleen maar erger wordt.

Ik is niet happy nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:21

Er zijn wel vrij veel mogelijkheden mbt je onderkaak, en ik vraag mij af of er niet een andere manier is om de boel recht te zetten.

Ga vanavond bij een vriendje wat meer info vragen.............

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:21

Ik heb als tiener een beugel gekregen. Dezelfde middag als ik hem kreeg (slotjesbeugel) kreeg ook een man (een twintiger schat ik) een beugel. Later hoorde ik van de assistente dat die man hem na 1 dag al had late verwijderen omdat hij zo'n pijn had.
Nadat de slotjesbeugel uit was kreeg ik een nachtbeugel. Die heb ik een tijdlang wel gedragen, maar op een gegeven moment werd die zo strak gedraaid dat ik na een uurtje al zo'n pijn had... Daarna heb ik hem dus nooit weer gedragen. Mijn tanden staan nu nog redelijk, maar ik ben eerder ontevreden over de kleur. Ik rook niet, maar ze zijn wel erg gelig... Ik probeer al tijden met tandpasta's de kleur lichter te krijgen, zonder veel resultaat helaas. Mischien toch eens bleken aankaarten bij de bekketrek...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmenteC, belle_boef, bente_sat, Berdien, Birgit__, brennie85, Eskimo, EsmeeKKK, IASCrawler, joyce83, Luzerna, Meliaforever, pony33, pukkepaard, Verara, winnetou4502, xxmichellexx en 35 bezoekers