paard langs de fiets gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

paard langs de fiets gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 13:45

Ik ben even benieuwd naar jullie mening! Vinden jullie het gevaarlijk om je paard langs de fiets ergens mee naar to ete nemen?? Dan heb ik het niet over drukke wegen enzo, gewoon die tussendoor landweggetjes??

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:47

Er zitten best wat risico's aan.
Ook al kom je niet op een drukke weg, op de fiets ben je redelijk kwetsbaar.
Je paard hoeft maar een vreemde beweging te maken en je bent nergens meer; dat kan met elk paard gebeuren, hoe rustig en betrouwbaar ook.
Je paard is trouwens ook kwetsbaar, een fiets is toch een scherp voorwerp.
Ik heb een paar vervelende ongelukken gezien waarbij zowel de fietser als het paard er niet best vanaf kwamen.
Zelf doe ik het dus niet !

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:49

Oscar schreef:
Er zitten best wat risico's aan. Ook al kom je niet op een drukke weg, op de fiets ben je redelijk kwetsbaar. Je paard hoeft maar een vreemde beweging te maken en je bent nergens meer; dat kan met elk paard gebeuren, hoe rustig en betrouwbaar ook. Je paard is trouwens ook kwetsbaar, een fiets is toch een scherp voorwerp.


Ben het er helemaal mee eens!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:11

Ik vind het heel gevaarlijk. Hij hoeft maar met z'n hoofd te slaan en je ligt om, je hebt helemaal niets om je schrap tegen te zetten. En dan val je om met fiets en al, paard schrikt, stapt in de spaken, paniek...

Ik vind het niets. Het is de typisch nederlandse versie van een handpaard, en een hele gevaarlijke als je het mij vraagt.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:23

Ik vind het zelf ook best eng, maar als je weet waar je mee bezig bent, dan hoeft het geen problemen te geven. Ik weet dat een stal hier in de buurt met het klaarmaken van jonge hengsten, ze ook altijd aan de fiets lieten lopen, ging altijd goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:31

Mijn paard is door een wat oudere man klaargemaakt voor de keuring (die er dat jaar trouwens ook eentje doorheen heeft gekregen, Son de Niro) dus die is ook aan de fiets getraind. Ik heb het zelf nog nooit gedaan.

thegirl
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:31

Ik doe het wel vaker..gewoon voor de afwisseling. Maar ik heb dan ook een nuchtere pony, die niet snel schrikt. Naast de fiets is ze nog liever dan naast de hand of als je erop zit. Maar ik vind het wel gevaarlijk als het een schrikkerige pony is en niet goed luistert...

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:43

Billy schreef:
Ik neem Bill ook naast de fiets als ik hem naar de wei breng of ophaal.
Dat gaat prima, hij weet het precies. Ik moet er wel bijzeggen dat het een weggetje is waar haast niemand komt, en ik geen drukke wegen of zo over hoef te steken. Maar Bill loopt super naast de fiets en vindt het geweldig Lachen

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:16

Ik fiets ook regelmatig met mijn A-pony. Dit gaat erg goed, maar hij luistert ook goed (als ik "ho" zeg stopt hij) en is niet bang voor druk verkeer en andere enge dingen (bijv. balonnen, plastic zakjes, etc)
Natuurlijk moet je goed uitkijken (ik hou een bepaalde afstand tussen ons). Hij kan zelfs goed naast de fiets galopperen en staat op commando ook weer stil.
Belangrijk is dat je je op de fiets nooit door je paard laat trekken, altijd het touw losjes houden en als hij gaat trekken meteen reageren. Ik heb ook een fiets met een terugtrap-rem, dit vind ik fijner dan een handrem (en is denk ik ook minder gevaarlijk)
Met mijn jongere hengst heb ik het ook eens gedaan (hij is een grote-E maat), maar daar ben ik mee gestopt. Hij was te onrustig en dus te gevaarlijk naast de fiets.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:21

Na een hoefsmid met een gebroken arm en een vriendin
die 2 weken in coma heeft gelegen na een 'verantwoord'
ritje met een pony/paard naast de fiets zou ik het het liefst
een beetje verbieden...

Scheve mond

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:22

Vroeger deed ik het weleens, maar ik vind het gevaarlijk. Op je fiets wordt je zo uit evenwicht getrokken als hij opeens z'n hoofd de andere kant op gooit, opeens versnelt, opeens vertraagt, enz.
Bij sharir had ik weleens dat ik hem hard liet draven, maar dat hij dan op een gegeven moment zo hard draafde (hij kan loeihard draven Haha! ) dat ik het niet meer bij kon houden op de trappers. beetje eigen schuld natuurlijk, maar wel erg gevaarlijk als je zo aan hem meegetrokken wordt, dan lig je zeker bij 1 afwijkende beweging van hem omdat het touw dan gespannen staat.
nee ik doe het niet meer hoor, m'n brave hobbelpony kan soms net te enthousiast worden of een sprongetje maken en ik wil liever nog wat langer leven als vandaag Lachen

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 15:23

thanx, ik neem zelf m´n haflinger wel ooit mee langs de fiets. Is best een nuchter paard en ze vind het leuk om te doen. Ze reageert goed op m´n stemhulpen, en is over de weg langs de fiets braver dan onder de man.
Maar ik ga jullie adviezen en waarschuwingen zeker wel in m´n achterhoofd meenemen!! Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:01

Ook ik neem Yorghos weleens mee naast de fiets. Hij kent het fietsen van jongs af aan en ik eis ook van hem dat hij naast me blijft en enige afstand houd. Hij reageert goed op stemhulpen.
Galop naast de fiets zou ik nooit doen, dat gaat mij veel te hard. Hooguit een rustige draf.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:37

Ik haal Moritz uit de wei naast de fiets en breng hem terug. Hij vond het de eerste keren geweldig en draafde stoer mee, maar nu moet ik hem meesleuren en draven

Ik fiets alleen in de verlaten polder, kom nooit iemand tegen (een stagenoot met een paard aan de fiets ). Ik fiets liever dan dat ik loop met hem, aan de hand is ie veel vervelender! (en je hoeft het hele end niet terug te lopen )

Ik heb er een hengstenketting aan en een zweepje erbij, let ie niet op mij, dan tik ik z'n neus ff aan met het zweepje. Maar ik doe alles met de hengstenketting eraan (onderlangs), hij kan nog erg verrassend uit de hoek komen af en toe

Een superverkeersmakke pony van 1.22 breng ik wel door het dorp heen aan de fiets weg, maar die is al 14 en erg doorgewinterd en super op de stem (marathonpony) maar met mijn tank van 600 kilo ga ik het dorp niet in aan de fiets....

Ik ken echter iemand die zijn 4 span Geldersen aan de fiets wegbrengt, door het dorp in volle vaart, maar wie gaat er niet aan de kant voor 16 hoefijzers met tig kilo erboven Ziek

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:58

ik doe dat dus nooit! als je pony wat harder gaat dan jouw ben je nergens, je kan echt niet stoppen ofzo..

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:44

Ik doe het regelmatig met mijn merrie,ik kan haar voor 100% vertrouwen(oke het is en blijft een levend wezen)en zelf vind ze het geweldig!

Moet wel zeggen dat ik het niet met zomaar elk paard zou doen hoor,er zit toch een risico aan.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:51

Ik nam Tos eerst altijd langs de fiets naar huis toen hij nog dicht bij huis stond en de kar thuis stond.
Over de rotonde en fietspad, nooit problemen gehad. Kon mijn fiets naast hem neergooien en hij kijkt alleen.
Niet elk paard zou ik langs de fiets meenemen, maar dat zin vaak ook paarden die ik aan de hand niet langs de weg zou meenemen.
Als een paard echt schrikt en weg wil vluchten maakt het weinig uit of je staat of staat met een fiets tussen je benen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:52

We fietsen hier altijd met de fjordjes naast de fiets (en ander klein grut) en dat gaat momenteel top hoor. Valt erg mee met dat duwen of benen in de spaken krijgen...hooguit een slag in je wiel, maar de paarden hebben er nog nooit wat van gekregen. En het is echt een stuk makkelijker!!!

Maar goed....zou het nog niet aandurven met een paar grotere paarden!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:06

hele volkstammen fietsen met het paard-pony
in mij ogen niet meer of minder gevaarlijk dan aan de hand, voor de kar of onder de mn, zolang je maar weet waar je mee bezig bent , maar geld dat niet voor alles

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:18

nou ik vind het super gevaarlijk en spreek uit ervaring.
n vriendin van me reed met haar paard buiten ik en nog n andere vriendin kwamen dr tegen en zijn n stukje met haar meegereden,
toen schrok haar paard ergens van en sprong opzij precies in het wiel van de fiets van me vriendin.
we hadden echt wel genoeg afstand min ongeveer 1 meter.
dat paard had dus doorgescheurde pezen en kan nu alleen maar voor de recreatie gebruikt worden en dan veel stappen en weinig draven.
dus daarom fiets ik nooit meer naast een paard ik loop er liever naast veel veiliger voor het paard en voor mezelf.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:29

Ik fiets heel vaak. Met mijn verzorgpony. We leren ze het hier allemaal aan. De wegen zijn niet echt druk, als je niet op een vervelende tijd gaat. En lopend is echt te ver. Dan ben je meer als een half uur onder weg. Langs de fiets gaat lekker snel.
Ik woon in een rustige polder. Ik denk niet dat het direct zo gevaarlijk is. Met de kar kan het ook heel fout gaan. En onder het zadel ook. Aan de hand kan hij mij ook omver trekken.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:52

Da's levensgevaarlijk voor de fiets... als het enigszins mogelijk is zit ik er liever op, dan heb ik meer te vertellen.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:05

het ligt eraan, ik doe het ook wel is met mijn paarden, maar ik vertrouw mn paarden en ik weet wanneer ze gek gaan doen ofsow Haha! dus het is maar net wat voor paard je heb en sommige paarden vinden die fiets dus ook eng Haha!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:24

Ik vind het een hele fijne manier om je paard te trainen.
Ik doe het met Dennis heel veel. Lekker vlot stukken recht uit draven. Zeker voor de keuring doe ik het veel. Hij gaat er ruimer van bewegen.

Het maakt Dennis niet uit of we op rustige polderweggetjes blijven of het dorp in gaan. Het dorp in vind hij juist leuk omdat hij dan wat te zien heeft. Zelfs in het dekseizoen is hij gewoon braaf naast de fiets. Ik heb wel voor de zekerheid een hengstenkettinkje onder zijn kin.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:45

Bij de mini's is het zeer gebruikelijk om ze naast de fiets klaar te maken voor de keuring. Ook bij Hon is het een zeer welkome afwisseling naast het longeren. Wel heb ik altijd een hoofdstel in (just in case)
Hon doet dit al jaren, en er is nog nooit wat mis gegaan, maar ik ben me zeer zeker wel bewust van het risico.