Arme Eclipse... slokdarmverstopping...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Arme Eclipse... slokdarmverstopping...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 20:47

Pfffft...wat heeft mijn kleine man mij laten schrikken vandaag zeg. Blijkbaar was hij zijn brokjes aan het weg schrokken en voila...slokdarmverstopping Scheve mond Maar als je dat niet kent denk je echt dat je je paard ziet stikken *rilt nog even na van de schrik*. Gelukkig was mijn DA er binnen een paar minuten OK dan! en heeft hij Clip even goed na gekeken...alles was gelukkig los gekomen en Hans kon niets meer horen zeg maar... slokdarm oke, darmpjes oke, gelijk ook maar even de longetjes gechecked...ook oke. Phewwwwww!!! Maar in eerste instantie sloeg mijn hart echt even over... Eclipse krijgt vanaf heden of slobber, of eerst hooi, of kleine beetjes brok tegelijk of stenen in de voerbak zodat hij niet kan schrokken.


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 21:00

Dat is schrikken ja!
Heb het een keer bij een paardje gezien! Z'n ogen puilden echt uit!

Beterschap voor jou paardje! Ach gut

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 21:03

Om de een of andere reden komt het altijd extra zielig over bij zo'n (jaarling) baby... zijn ogen werden idd een beetje raar (klein/weg getrokken)... wat ben ik blij dat mijn kleine kabiuter weer gewoon in de wei dartelt zeg...

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 22:55

pff ken het. heb het ooit meegemaakt met mijn eerste eigen paard die ik op afbetaling had gekocht en dus net een dag bij mij was en stikte in zijn brokjes. echt dood eng. ik was helemaal alleen en paard zakte in elkaar. heb toen van ellende heel hard op zijn hals zitten stampen en toen kwam het gelukkig los. kan me ook nog herinneren dat ik dacht van: "ships man ik heb hem nog maar een dag en hij is nog niet eens afbetaald. mij wordt een paard kennelijk niet gegunt".

maart het is inderdaad een naar gezicht .

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:07

Ja Jasja, jij belde me al en ik moest gelijk aan mijn merrie denken !!!!
Nou dat was helemaal geen leuke ervaring als je paard door zijn benen heen zakt omdat ze geen lucht meer krijgt ! Huilen
En bij mijn merrie was het echt extreem erg !
De dierenarts is 1.5 uur bezig geweest en na afloop was niet alleen de hele stal vol met bloed maar,de dierenarts leek wel Nightmare on Elmstreet.....
Het was zo zielig om te zien ! Huilen
En mijn veulen stond er toen nog bij en die moest ik vasthouden want, hij mocht niet naar zijn moeder !

Maar ik ben blij dat het bij jou gelukkig allemaal goed is gekomen !!! OK dan!

Groetjes Sammy Jo Lachen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 00:43

Oehh, wat een eng verhaal zeg. Ik heb geen verstand van slokdarmverstoppingen (nooit meegemaakt), maar kan dat ernstig zijn?

Ik ben blij dat Clippie weer Clippie is!!! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 00:47

We hadden er laatst op stal ook eentje die het had, dat is dus echt niet leuk, echt NIET.
Je was er gelukkig snel bij en liep het alsnog allemaal goed af, gelukkig maar.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 00:56

Lanna heeft het ook gehad ooit. Was inderdaad erg schrikken. gelukkig is het goed afgelopen..

De veearts heeft mij wel een tip gegeven. Voer door de brokjes heen muesli. Dat kost kennelijk meer tijd om weg te krijgen en leg twee stenen in de voerbak. Dan is het minder makkelijk om te schrokken. Het heeft bij Lanna in ieder geval geholpen. Ze heeft het niet weer gekregen..

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 01:24

Mijn merrie kreeg daarna alleen maar nat gemaakte brokjes
zodat het net slobber leek !
En dat ging erg goed !

Groetjes Sam

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 08:20

De veearts heeft mij idd ook aangeraden om er stenen bij te leggen in de voerbak... of slobber van zijn voer te maken... of om hem eerst hooi/kuil te voeren zodat hij wat minder schrokkerig is... muesli vind ik trouwens ook een goed idee; dat vindt hij nog lekker ook. Haha! Maar pfff, het is wel even naar om te zien want ze zien er echt uit alsof ze stikken... oogjes weg aan het "vallen", hals gestrekt omlaag en maar die rare hoest...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 08:29

He wat vervelend joh! Sterkte! Als ik het me goed herinner heeft Laiser van Mickey dit ook weleens.

:evaw:

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 10:03

Ik weet hoe eng dat eruit ziet, en hoe rot je paardje zich dan voelt.
Yorghos heeft het ook eens gehad, een jaar of 1,5 geleden alweer. Bij hem zat de verstopping erg laag, waar de slokdarm uitmond in de maag. Bij hem hebben ze echt met een slang de prop door moeten drukken en daarna zijn maag gespoelt. Hij is er nog dagen beroerd van geweest... Volgens de DA lag het aan een slechte kwaliteit hooi. Ik heb dat hooi ook meteen weggegooid daarna en andere gekocht.
Gelukkig maar dat het bij jou ook weer goed gekomen is.

* To Belg, or not to Belg *

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 11:26

Daar schrik je inderdaad van zeg!
Je kunt beter voortaan met kleine hoeveelheden doen, of stenen in de voerbak etc.
Gelukkig is alles wel goed afgelopen Lachen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 11:35

He gatsie wat een schrik zeg. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar het lijkt me geen prettig gezicht. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 11:54

Vervelend joh!

Carina heeft het maandag gehad. Die heeft waarschijnlijk een dop(kies) ingeslikt. En die is blijven steken...

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:45

Jakkes, da's niet lekker!
Wat ook 'n tip is is steentjes door het voer mixen. Dan moeten ze voorzichtig eten omdat ze anders keihard op zo'n steen bijten.
Je moet alleen niet te kleine steentjes pakken, anders slikken ze die zo *hap slik weg* door.

Gelukkig dat Clippie weer gezond is Haha!

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:56

Jeetje wat een schrik zeg! Het moet vreselijk zijn je paard zo te zien staan.
Gelukkig is ie nou weer helemaal de oude en is er niets gebeurd!

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:47

dat is zeker schrikken ja! guido heeft het ook een keer gehad. echt een heel eng gezicht. omdat paarden niet kunnen kotsen komt het er door hun neus uit...... bij guido kwam er allemaal groen slijm uit zn neus, echt heel vies en eng om te zien. heel zn stal zat onder het slijm. de DA heeft hem toen een injectie gegeven om zn slokdarm wijder te maken waardoor het verder kon zakken.

ik moest heel zn stal leeghalen (dus ook zn stro enz) zodat hij niks kon eten (om verdere verstopping te voorkomen) en mocht hem pas de volgende dag weer wat te eten geven, nadat ik gezien had dat hij dronk zonder dat het er weer door zn neus uit kwam....

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:30

Kev heeft het ook al heel vaak gehad, ben er aan gewend geraakt (ik raak dus niet meer in blinde paniek) maar het blijft ontzettend eng!
Wat ik heb gedaan in de eerste instantie is idd een steen in zijn voerbak, dat werkte bij hem 1 dag en toen had hij al uitgevonden hoe hij de steen er tijdens het eten uit kon wippen en nog de boel naar binnen kon schrokken met een verstopping als resultaat.
Wat ik nu doe werkt bij Kevin veel beter, gewoon zijn voer niet meer in de voerbak maar op de grond en op meerdere plaatsen in de stal, dat houdt hem bezig en hij kan niet alles in 1x wegschrokken.
Met het hooi doe ik precies het zelfde, dat smijt ik gewoon zo veel mogelijk door zijn stal heen op zo veel mogelijk plekken en sinds ik dat met het voer en het hooi doe heeft hij geen verstopping meer gehad, ideetje misschien voor Clippie?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 23:51

Voer op de grond heb ik idd ook aan gedacht dan moet hij wel langzaam eten... (kan natuurlijk ook zo'n equiball geval kopen) Vandaag heeft hij een paar happen slobber gehad -om vervolgens het meeste te laten staan voor mama...vond Scaal helemaal niet erg Haha!- en biks uit de hand met zo'n 5 korreltjes tegelijk... Haha! Gras en kuil heeft hij geen problemen mee, toen de bagger zijn strot (en neus) gisteren heeft hij zich ook meteen op het kuil van mama gestort Vingers aflikken . Het kuil in de hengstenwei was werd trouwens net bijgevuld toen ik hem gisteren pakte dus wellicht had meneer gewoon wat meer honger dan normaal en heeft hij daarom geschrokt... maar goed, voorlopig ben ik iig voorzichtig met mijn Clippeman.


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:50

Fie heeft dat ook gehad toen ik haar net een paar maanden had, die had het zo benauwd dat het zweet in stralen over haar benen liep en ze echt bijna geen lucht kreeg.
Echt doodeng, ik dacht dat ik haar binnen een paar uur kwijt zou zijn...
Iemand had haar een halve zak vers brood achter elkaar gevoerd, lekker slim!
De veearts is er toen met slang in gegaan en heeft de hele boel leeggehaald, toen een antibioticaspuit en een dagje bijkomen. Daarna was ze gelukkig weer helemaal de oude.
Maar wat ben ik daar van geschrokken zeg!

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:28

Dat is schrikken. Mijn ruin heeft het ook een paar keer gehad. Ziet er erg eng uit, net of ze stikken.
Gelukkig is alles goed gegaan met Clip. Geef hem maar een knuffel van mij.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:16

komt me bekend voor Natal is al 2 x zo bijna gestikt

So close,
no matter how far.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:17

hij trok zn spieren helemaal bij elkaar enzo

So close,
no matter how far.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 bezoekers