Wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 16:46

Hallo,

Ik ben nu al ongeveer anderhalf jaar bezig met wijken.
Mijn pony snapt nog steeds niet wat de bedoeling is.
Soms loopt hij gewoon rechtdoor of loopt gewoon schuin weg zonder zijn achterhand mee te nemen. Verward
Ik krijg 2 keer per week les en daar zijn we ook heel veel mee bezig maar het wil maar niet lukken.
Ik heb vandaag voor de eerste L2 gestart en moet dus 10 meter wijken.
Wie heeft er een goede tip voor mij?

Groetjes Joyce


sparkling
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:51

Hai,

Misschien gaat het wat makkelijker als je het eens op een volte probeert ipv op een rechte lijn. Dus eerst de volte wat verkleinen,en dan wat naar buiten laten wijken.

Groetjes!

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 16:57

Hallo Sparkling,

Op een volte wil het wel iets beter dan op een rechte lijn en dat doe ik dan ook best veel.
Maar zo gauw hij recht uit moet loopt hij voor mijn been weg.
Maar iig bedankt voor de tip.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:30

als je paard over de buitenschouder wegvalt (als hij zijn achterhand niet mee neemt) kun je het beste minder halsbuiging vragen en niet terugwerken met je binnenhand, je kan hem dan het beste meer begrenzen en nageeflijker maken op de buitenteugel. eventueel leg je je wijkende kuit (dus je binnenbeen) wat verder terug

Als hij niet reageert op je wijkende kuit leg je in elk geval je been iets naar achter en eventueel kan je instructeur vanaf de grond helpen met een zweep.

sukses

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 20:30

Heel erg bedankt voor je tip petrabonanza! Ik zal het maandag eens uitbroberen!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:08

maar hoe ben je de l1 dan doorgekomen?daar moet je toch ook al op beide handen links en rechts 5 meter wijken?
geeft je paard wel stelling?en kan die wel schouder,binnen en buitenwaarts?
en reageerd ze wel op je beenhulpen?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 21:47

Ik ben de L1 doorgekomen met 4en en 5en en soms een 6 op wijken.
Op andere onderdelen had ik wel goed cijfers dus had ik ook wel hoge punten.
Hij kan wel een beetje schouderbinnen en buitenwaards.
Hij reageerd opzich wel goed op beenhulpen alleen dus niet op een rechte lijn. Ik kan wel een beetje op een volte wijken.
Mijn pony is al 9 en toen ik hem kreeg kon hij ook nog niet wijken omdat hij manegelessen had gelopen.

Tryingagain

Berichten: 119
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:55

Probeer het eens tijdens een buitenrit! Veel paardjes krijgen buiten net die "kick" om het wel goed te doen.
Succes ermee!

Everyone is born with genius, but most people only keep it a few minutes.
Edgard Varese (1883 - 1965)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:09

en als je bij a afwend,een volte rijd en vandaar uit probeert te wijken,die en gaat die weer rechtdoor dan weer een volte en weer proberen door te wijken,alleens geprobeerd?
zo heb ik het namelijk ook geleerd Haha!
maar als ze op een volte uit wel wilt wijken,mischien die je onbewust iets anders met je hulpen?
of op de tweede hoefslag rijden,dan net alsof je schouder binnenwaards gaat en haar zo naar de hoefslag toe wijken,of ook al geprobeerd?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:10

Tryingagain schreef:
Probeer het eens tijdens een buitenrit! Veel paardjes krijgen buiten net die "kick" om het wel goed te doen.
Succes ermee!


haha ja dat klopt,mijn paard kan zelfs buiten appuyeren en galopswissel,vraag niet hoe maar ze kan het daar wel *LOL* Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:41

mischien eerst grondwerk. dat ze snapt wat de bedoeling is.
hou je maar losjes aan het halster touw vast. met een middelange zweep tik je nu op de achterhand. gaat ze ook maar een stap opzei. belonen en belonen. stapt ze nu goed opzij met haar achterhand. dan kan je met haar mee opzei lopen. en krijg je de schouderbinnenwaarts. door dan met de zweep de kont er iets bij te vragen krijgt je zeiwaarts. ik denk dat deze manier bij jouw paard het beste past. omdat je zij dat ze goed op je been reageerd. reageerd ze hier niet op dan moet je me maar even een privé berichtje sturen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 12:52

Ik ga alles gewoon proberen en er zal vast wel iets bij zitten hoe het gaat lukken! Op buitenrit zal hij het vast wel doen want dan doet hij vaker dingen wat normaal niet lukt!
En Beautyfull_mickey die van jou is ook een goede!
Ik zal het ook proberen aan de hand dan kan hij ook niet sneller gaan lopen Haha!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:01

Minder conventionele methode:
is je paard braaf en trapt ie niet snel naar anderen?
dan kan je proberen om naast een ander paard te wijken..Lachen
heb ik ook weleens gedaan. Mijn paard is trouwens ook niet zo'n wijker. Heeft ook als manegepaard dienst gedaan en is daarom wat sloom...Misschien kun je eens proberen naast een paard te gaan rijden, samen afwenden en dan een paar stappen opzij. Dan kan in ieder geval niet de voor of de achterhand achter blijven...
Maar ik gebruik normaal ook andere methodes, zoals de voltes etc. Voor het wijkgevoel kan een ander paard best uitkomst bieden...

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:58

je kan het het beste in de draf proberen
gewoon rechte lijn en je binnen been heel hard aanduwen als je links wil wijken en met je bitenbeen als je rechts wil!!als je niet zo hard kan duwen moet je je instructrice vragen of ze je wil helpen met je binnenbeen aan te duwen!!!!!
ik doe dat ookaltijd en dan ga je voelen hoe het moet,en als je het vakerdoet ,went je pony er ook aan!!!!1

SUCCES!!!!!

[o]

piggie!!!!
Berichten: 318
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:29

ik had in het begin ook last van een paard dat voor je been weg gaat lopen en over de schouder weglopen enz. dat kwam ook mede doordat ik een verkeerde hulp gaf, maar ik wijk altijd zodra ik afwend een ophouding met mn zit geven, binnenbeen naar achteren en buiten been ook goed erbij anders gaat hij dus over de schouder weglopen. verder bij elke pas een ophouding geven, laat hem vooral niet te hard lopen. probeer wat langzamer te gaan draven. probeer het anders eerst in stap. dan kun je zelf ook beter op je hulpen letten en als dat goed gaat, probeer je het in draf.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 17:57

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!!
En zoals ik al eerder zei ik probeer gewoon alles uit en ik zie wel wat het beste bij mij en mijn pony past.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 50 bezoekers