rengalop... waarom durf ik dat niet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

rengalop... waarom durf ik dat niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 18:46

Ik zou zo heel graag met mijn paardje in rengalop willen zitten.
Alleen het grote probleem is dat ik dit niet durf..
ik zou het zo graag lekker willen laten gaan en ik vertrouw hem daar ook wel in..
Maar waarom durf ik het toch niet???
Misschien het idee dat hij zo in de noodstop kan gaan en dat ik eraf duikel???

Zie soms die foto's in rengalop en dan denk ik dat wil ik ook Scheve mond

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:51

je moet gewoon doorzetten als je dan eenmaal ben begonnen wil je nooit meer anders Tong uitsteken je moet gewoon als je een lekker pad hebt gewoon ervoor gaan en vanuit rengalop is eeen noodstop maken niet lekker hoor ook voor het paard niet! veel suc6

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:54

Ik kan daar geen antwoord op geven maar kan wel vertellen hoe ik het vond.
Toen ik 11 was ging ik al naar de gevorderde les waar we dus ook wel rengalop deden. Zo 1 keer in de 2 maanden ofzo hoor. Maar ik reed op Happy day, mijn lievelingspony en heel erg mak! Maar toen we in rengalop gingen ben ik er een keer afgevallen. Happy deed niks alleen mijn zit was gewoon niet stevig genoeg. Toen durfde ik het dus ook echt niet meer! (had ook niet van verlichte zit gehoord hoor) alleen op een kleine veel zachter rennend pony'tje.
Toen ben ik ook naar een andere les gegaan, dat tijdstip was veel beter en er zaten leukere kinderen in. Daar gingen we eigenlijk nooit in rengalop maar vorig jaar in de duinen. Wedstrijdje gedaan! Zo gaaf! Echt waar in verlcihte zit en dan helemaal los laten gaan. Dit jaar hebben we dat weer gedaan en ik vind het echt heerlijk!
Ik denk daarom dat je dr gewoon nog niet klaar voor bent en dat je gewoon lekker moet gaan galopperen en dan soms wat gaan versnellen en weer terug nemen. In rengalop moet hij natuurlijk niet onbestuurbaar worden! Het is echt leuk maar ik weet ook uit ervaring dat wanneer je dr neit achter staat je het echt niet leuk kunt vinden.
Neem de tijd! en succes ermee!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:56

Galoppeer je wel buiten met hem? Dan zou ik het als volgt aanpakken:
- eerst gewoon galopperen zoals je altijd doet.
- de keer daarop geef je wat gas bij, maar je blijft de controle over het tempo houden (op die manier wen je alvast wat aan de hogere snelheid).
- als je dit vaak genoeg gedaan hebt en er vertrouwen in hebt dan een keer op een bekend stuk waar je goed kunt galopperen vanuit je snelle galop even nog iets harder (JieeeeHaaaa). Na meter of 50 terugnemen.
- langzaam uitbouwen tot echte rengalop.

Probeer in je galop te spelen met het tempo. Probeer niet continue op hetzelfde tempo te rijden maar een beetje te schakelen. Bijvoorbeeld langzaam beginnen, dan iets vlotter en daarna weer langzamer.

Mijn paard mag eigenlijk nooit in rengalop dus als hij dat dan een keertje mag dan moet ik hem echt overtuigen dat hij echt mag gaan Lachen. Kans is dus groot dat jouw paard ook wat overtuiging nodig heeft voordat hij echt het gas opentrekt.
Laatst bijgewerkt door Apple op 27-09-03 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:57

je moet eerst zeker weten dat je een stevige zit hebt dat als het paard eeen keer stopt of iets anders doet in de rengalop dat je er niet gelijk af ligt. En natuurlijk moet je het paard kunnen vertrouwen

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:00

Nou ik durf het ook niet hoor Boos! .

Alleen bij mij is het zo dat ik 10 jaar geleden met mijn pony over de kop ben gegaan toen we in rengalop zaten.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:28

De mijne wil graag maar mag ook niet. Ik vind het gevaarlijk als je zo hard gaat. Zeker als je het elke keer op dezelfde plek doet dan denkt ie van ik mag weer.

Die ene keer dat ze eens mag gaan is op een lange rechte zandweg Haha!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:58

ik doe het ook liever niet hoor, maakt niets uit. en als je het graag wilt gewoon langzaam opbouwen, dan kom je vanzelf in het tempo wat jij ok vind en toch erg hard is.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 20:08

galoperen buiten doe ik met hem..

Probeer trouwens de laatste tijd wel met hem te schakelen... eerst handgalopje en dan iets harder en weer terug.. dat gaat erg goed...

Maar ja die van mij kan soms zo schrikken.. in draf dan.. in galop veeeel minder...

Maar is wel een goed idee van je apple.... dank je...
(goeie keus jou moderator maken Knipoog)

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:21

je moet helemaal niks om te beginnen
als jij het nog niet durft, doe het dan gewoon nog niet
ga inderdaad eerst een beetje harder dan je gewend bent
bouw het vertrouwen in je pony en langzaam op
he t komt heus wel een dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:50

je moet goed rechtop gaan zitten...onspannen en benen goed aanleggen zodat je hem goed kan sturen en kijk er voor je uit waar je heen gaat zodat je eventuele opstakels kan overzien.
Niet bang worden af en toe geef je een halve ophouding zodat ie wel bij de wekker blijft, ik zoi er gewoon een keer voor gaan op het strand ofzo, daar kan weinig gebeuren, natuurlijk niet in een dorp!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:21

mijn paard is er eens flink met mij vandoor gegaan in rengalop,waarna ik eraf vloog en zij de autobaan oprende,nou voor mij hoef die rengalop dus echt nooit meer,en ik denk dat ik het ook nooit meer zal durven.
ik wil eens graag met haar naar het strand en daar de rengalop eens doen,maar ik denk ook niet dat ik het durf.
waar ik het bangste voor ben is dat ik haar niet meer terug krijg ofzo.
het is wel harstikke gaaf,en ik zou het aan de eene kant toch wel graag nog eens willen doen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:22

Chiqa schreef:
ik zoi er gewoon een keer voor gaan op het strand ofzo, daar kan weinig gebeuren, natuurlijk niet in een dorp!


haha,ik zie het al voor me,jeuh door de stad in rengalop,ah waarom niet he Knipoog Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:27

ik doe heel vaak rengalop met de paarden. heel fijn. maar bij ons is het wel zo dat we dat maar op een plaats doen namelijk de echte renbaan! en de paarden wéten het.
de helft trappelt, en een paar steigeren ook serieus. ik heb een keer met een slidingstop net in een draad gehangen. dat was schrikken. maar dat maakt me niet bang. het is gewoon zo leuk!!

het voordeel van me zooveel verschillende paarden te rennen is dat je er veel over leert, natuurlijk. heel leuk. pronto, de ster van de stal, is een echte held. die kan je niet terugnemen, dat zou ook niet fair zijn. hij geeft zich helemaal, je.. het is zalig! hij moet vanzelf al vertragen, om hem te kunnen inhouden. maar daar mag dat weleens. ze kunnen alleen de vijver induiken en er zijn maar een paar paardjes die daar zin in hebben Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:37

Ik doe dit alleen samen met andere paarden. In z'n eentje wil Rowan niet eens zo hard, en als hij andere paarden mee ziet en hoort rennen gaat hij heus niet zomaar op de rem staan. Dan nog doen we het alleen op bekend terrein en paden die ik vertrouw. Zo vreselijk hard kan hij trouwens niet, maar hij heeft wel een leuk 'afterburner' grapje achter de hand voor als iemand 'm in wil halen...

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 22:32

en dat is arwenlune?? een trapje naar achter???

Met degene met wie ik rijd, die rijdt vaak achter mij en ik dan voorop...
Misschien maakt hem dat soms onzeker, dat hij denkt dat diegene achterblijft...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:45

Nee, de afterburner is dat je denkt dat hij op topsnelheid zit en de beentjes uit z'n lijf rent... En dan komt er een ander langszij om in te halen en smijt 'ie ineens z'n gewicht naar voren en blijkt toch nog wel wat harder te kunnen...

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 22:51

o dat is grappig zeg....

Echt van ik ben de snelste en niemand komt langs mij...

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:59

ArwenLune schreef:
Nee, de afterburner is dat je denkt dat hij op topsnelheid zit en de beentjes uit z'n lijf rent... En dan komt er een ander langszij om in te halen en smijt 'ie ineens z'n gewicht naar voren en blijkt toch nog wel wat harder te kunnen...


Leuk, dat ken ik. Normaal doet Trix echt geen superharde rengalop, niet als ik alleen ben. Maar als iemand me probeert in te halen met een paard dan blijkt er toch een hoop meer in te zitten. Clown

En tallie, als je je er niet lekker bij voelt moet je het gewoon niet doen. Probeer gewoon eens een wat hardere galop, en als je voelt dat je er klaar voor bent zet je gewoon even door en je zult merken dat het eigenlijk nog te langzaam gaat. Schijnheilig Eerst denk je van, whow, dit is wel heel erg hard. Jammer genoeg gaat het wennen. Knipoog En ik vind het zelf ook jammer dat Trix niet zo hard kan met die korte pootjes.
Maar goed, probeer het gewoon eens maar wel op een plek waar je paard niet kan struikelen over boomstronken enzo... De zandverstuiving is altijd wel fijn maar dan moet het niet te droog zijn geweest. Daar maakt het ook geen ruk uit welke kant je paard op rent. Houd je gewoon goed vast en hij vindt zijn weg wel. Knipoog
Ach, als je er eenmaal doorheen bent zal je merken dat het helemaal niet zo eng is als het lijkt.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 23:02

ik zou het wel een stukje op de hei kunnen proberen...
Alleen het probleem is dat hij daar vroeger bij zijn vorige baasje altijd mocht crossen en dat heb ik hem juist afgeleerd...
Wil hem wel in de hand hebben...

Heb weinig zin dat hij straks de hei associeert als crossterrein...

maar ik zou een een breed bospad kunnen uitzoeken...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 23:05

Sinds ik in een heerlijk handgalopje met Rena finaal over de kop ben geslagen durf ik het ook niet meer aan met haar....
Ik heb eigenlijk nog nooit een heerlijk los rengalopje met haar gepakt.

Vanwege het feit dus dat ze in een perfect galopje over de kop wist te slaan (geeft niet echt vertrouwen ) , en dat ze een scheitebroek is , en dat ze voorheen een enkele keer zo'n paniek-waas voor de ogen kreeg dat ze er in doodsangst vandoor tetterde en dus ECHT onbereikbaar was...

Daarnaast is ze lomp , let niet goed op , kijkt niet waar ze loopt

Simpelweg : ik vertrouw haar niet , en terecht .

Ze zal eerst moeten laten blijken dat ze haar voetjes goed optilt en KIJKT wat ze doet en hoe de bodem er bij ligt.
Ze zal mij eerst moeten overtuigen dat ze de verantwoordelijkheid van een vrij rengalopje aankan.

Op het strand heb ik haar een tijd geleden tijdens een stresserig galopje wel los gelaten in een redelijk handhaafbaar tempo.

Maar dan ligt er in de verte iets van aangespoeld hout ofzo en dan gaat ze er zo idioot , overdreven omheen krabbelen zo keihard zenuwachtig zijwaarts , erg onbeholpen en onverantwoord .
En daarna van angst flink gas , letterlijk en figuurlijk , een paar beste scheten en het gas erop.

En dan denk je dat ze al voluit gaat...rolt ze zich een paar galopsprongen helemaal op en trekt ECHT het gas open , niet ontspannen maar knopje om / totale geestelijke afsluiting en zichzelf doodlopen , dat gevoel geeft ze je dan.

Niet echt prettig Haha!

Bij andere paarden kon ik echt genieten van een heerlijk opengetrokken rengalop , die beestje gingen dan met de oortjes erop heerlijk voluit strekken en genoten ervan.

Bij Rena is het al geen genieten maar ene keiharde bonk stress en zenuwen tot in de puntjes gespannen.

Ze zal ook geen gas terugnemen uit zichzelf als het strand overgaat in gras of rare eventueel gevaarlijke bodem. Niet goed.

Ik ben nu bezig een fijne helm te zoeken ,
en dan gaan we als ze echt weer lekker loopt wel eens een paar keer op het strand aan ontspannen gasgeven werken Haha!

Ik zou ook graag een galopje willen pakken dat ik langzaam uitbouw naar een rengalop , en dat ze dan ZELF terugkomt in tempo.
Dat zou heel erg goed voor haar zijn.

Tot nog toe die 2 keer dat ik haar zelf op een mooi strand wat gas liet geven , werd het mij te gevaarlijk hoe ze liep en nam haar zelf terug omdat er anders een koprol zou gaan volgen waarschijnlijk....
ze heeft geen besef van gevaar Scheve mond

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:42

ik ga met bonney ook altijd lekker vol gas.in de verlichte zit...ohhh het is zo heerlijk.als je het eenmaal een keer hebt gedaan wil je niet meer stoppen.het verschil is wel dat je paardje nog weleens schrikt.daar heb ik met bonney geen last van.ik hoop dat het er nog een keertje van komt.laat je ff weten hoe het ging?

promise
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:46

probeer eerst in rustige galop te gaan staan in je beugels. en dan steeds iets harder ,en op je pony vertrouwen ,hou ook voor de zekerheid je zadel vast. zo heb ik het ook geleerd.suc6 kussie OK dan!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:03

zoek in iedergeval een lang pad uit, zodat als hij niet meer wilt stoppen je niet in problemen komt, want sommige zijn zo enthousiast dat ze maar door blijven denderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:07

en vooral goed rechtopblijven zitten en je benen omtspannen(puffen net of datje een baby krijg)hihi dan onstspamd het paard ook meer em doe het op een overzichterlijk berm of het strand waar je je velig voelt!