vaak en snel kapottehoef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 19:43

De hoeven gaan meestal brokkelen bij de oude nagel gaten.Ik zou haar
Biotine geven.


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 19:46

Mijn paard had dat ook heel erg, ik ben toen biotine gaan geven en hoefvocht van de paardendrogist erop gaan smeren, en nu heeft ie nergens meer last van!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 19:47

HoevenVET is heel slecht, dat sluit de hoef af voor vocht van buitenaf en word de hoef juist nog droger en gaat en nog meer afbrokkelen!
HoefVOCHT is heel goed tegen brokkelen, daar worden de hoeven soepeler van, op www.paardendrogist.nl kan je dat bestellen, 7 euro voor een pot waar je 3/4 maanden mee doet! Op die site kan je ook meer lezen over droge hoeven en over biotine..
Laatst bijgewerkt door Aramat op 26-09-03 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 00:16

Laurierzalf op de kroonrand smeren. Eerst elke dag en na een paar weken 2 tot 3 keer per week. Mijn paard heeft nu weer goede voeten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 00:21

Aramat schreef:
HoevenVET is heel slecht, dat sluit de hoef af voor vocht van buitenaf en word de hoef juist nog droger en gaat en nog meer afbrokkelen!
HoefVOCHT is heel goed tegen brokkelen, daar worden de hoeven soepeler van, op www.paardendrogist.nl kan je dat bestellen, 7 euro voor een pot waar je 3/4 maanden mee doet! Op die site kan je ook meer lezen over droge hoeven en over biotine..


Dat wilde ik ook net antwoorden. Haha!

Bij ons paard helpt dat Hoefvocht prima, zijn hoeven brokkelen bijna niet meer. Begin dit jaar was het heel erg, maar het wordt steeds beter.

Over Biotine hoor ik ook heel verschillende verhalen, ben er zelf nog niet uit of ik het zou willen geven.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 10:17

Suzi schreef:
...Ze heeft wel nu net niuwe hoefijzers dus ze kan er weer lang tegen aan. ...


Als ijzers er te lang onder zitten kun je ook probleem voeten krijgen. De hoef groeit dan bijv. over de randen van het ijzer, en dat brokkelt makkelijk af.
Normaal is nieuw beslag tussen de 6 en 8 weken.


Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:12

Hoevenvet helpt ook. Eerst goed natmaken en dan de hoef lekker invetten. De volgende dag zie je dat de hoef nog steeds vochtig is waar je het vet erop gesmeerd hebt. Het vocht komt van binnenuit. Dat geldt ook voor mensenhanden.Daar kun je ook vaseline opsmeren om ze soepel te houden. Verder voldoende vaak laten bekappen en goed voeren. Eventueel extra biotine. En pas op dat de hoeven niet te nat worden, dan worden ze zacht en heb je kans op rotstraal.

Dartel

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:07

wat is dat biotine dan precies? Mijn paard heeft idd ok ontzettend slechte hoeven en heb t al met laurzierzalf geprobeerd op de kroonrand en wel de hoeven vetten, maar eerst goed nat maken. Hielp ook wel redelijk..oke sorry heb even op de site gekeken, maar is dat hoevenvocht ook nu nog nuttig? Met t natte weer? of JUISt dan?
Laatst bijgewerkt door SuperSmurf op 28-09-03 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Onderschriftloos :Y)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:11

Biotine geef je door t voer.
Van de paardendrogist:
Een zwavelhoudende B-vitamine, belangrijk voor huid, vacht en hoorn. Een tekort aan biotine in het voer kan leiden tot een slechte kwaliteit van het hoorn, zoals een matige hoefgroei, zachte hoeven, brokkel- of gebarsten hoeven of een afwijkende hoefvorm. Alvorens resultaten goed zichtbaar zijn, dient u biotine gedurende minimaal 6-9 maanden te geven.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:08

Wat bedoel je met een afwijkende hoefvorm en wat doet de biotine daarvoor?
Ik zelf gebruik ook laurierzalf (iedere dag) en hoefvocht (ook te krijgen bij Hypo's van Horse-lover.

Wil je Australiƫ op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:07

Ik heb dat stukje van de site van de paardendrogist, je kan ze ook mailen als je meer wilt weten over biotine.
Ik heb hoefvocht van de zomer elke dag opgesmeerd, nu zijn zn hoeven al een stuk beter en doe ik t vaak om de dag. Je kan t nu gewoon ook nog smeren, zolang de hoeven niet heel zacht worden, maar dat zal niet snel gebeuren.. Als ze nog afbrokkelen dan is t een teken dat ze nog te droog zijn, dus moeten ze meer vocht hebben..

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:48

Als de ijzers niet noodzakelijk zijn dan zou ik ze er zeker onder uit halen, ze verzwakken de hoef alleen maar. Verder is het goed ervoor te zorgen dat de hoef voldoende vocht op kan nemen. Dus -als het lukt- 2 of 3 keer per week een kwartiertje met de voeten in een emmer water (niet allevier tegelijk in hetzelfde emmertje he Haha! ). Lukt dat niet dan hoeven goed schoonmaken en natmaken en dan hoefvoet erop om het vocht vast te houden. Laurierzalf op de kroonranden stimuleert de hoefgroei, net als beweging. Hoe meer ze los loopt hoe beter haar voeten zullen worden.

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:59

Karin schreef:
[

Over Biotine hoor ik ook heel verschillende verhalen, ben er zelf nog niet uit of ik het zou willen geven.
[/quote]


Niet doen! schijnt heel erg slecht te zijn voor de nieren, die heel hard moeten werken om de gifstoffen uit het lichaam te zuiveren.
wat wel schijnt te werken is elke dag een flesje oud bruin bier door het voer te doen 9en volgens onze stalhouder moet je er altijd een gekoeld naast zetten voor degene die voert *LOL* )

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 20:20

Mijn hoefsmit heeft mij geadviseerd om een beetje een kuil om de waterbak te maken en daar af en toe de waterbak in leeg te gooien of die kuil volspuiten met water. Dan krijg je een lekker modderbadje waar de paarden toch vaak staan en dan worden de hoeven bevochtigt en hoef je er ook niet veel aan te doen . Ik weet niet of dit een mogelijk is bij je verzorgpony?
Groetjes Els Marie

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:05

voor de kootholte is te veel nat inderdaad niet goed omdat ze mok krijgen. Maar nadat ze met haar voeten haar modderbad heeft gehad kan je haar benen wel afdrogen met een handdoek (liefst wel een oude die je moeder niet meer gebruikt).

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:53

Overigens kunnen de hoeven ook gaan brokkelen als ze te nat worden. De hoeven groeien inderdaad minder hard in de winter. Het is niet precies te zeggen hoe vaak je de hoefsmid erbij moet halen. Gewoon goed kijken naar de stand, of hij nog goed op zijn ijzers staat. En vraag het aan je hoefsmid, die kent je paard en zijn hoeven.

Dartel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jossie, pamelap, Trendiction en 136 bezoekers