[VD][NH] Vraagjes over VD en NH (iedereen!!!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

[VD][NH] Vraagjes over VD en NH (iedereen!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 16:53

Wie doet er aan Vrijheidsdresuur en aan Natural horsemanship? En hoe heb je dit geoefend? Hoe oud was je paard toen je ermee begon en heb je nog tips? En volgens welke methode heb je dit gedaan? (Zie BVB parelli)

Kortom, alles wat je maar kwijt wilt over NH en VD!

(ik heb deze topic gestart voor mezelf en andere mensen die hiermee willen gaan beginnen, ik heb hier nouwelijk tot geen ervaring in, ben wel van plan wat boeken te kopen, maar persoonlijke tips op deze site heb ik ook graag!!! Wie weet is de ene methode beter als de ander!)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:06

ik kan je een goed boek aanraden, 6 visies op natural horsemanship, hierin staan een aantal methodes, o.a parelli en monty roberts,
dan krijg je een beetje een idee ervan,
en kun je zien wat jou het meest interesseert, en waarvan je denkt dat jij en je paard het meeste plezier in hebben

ikzelf doe de parelli methode,
ben daar een paar jaar geleden mee begonnen, of eigenlijk begonnen met kijken naar mijn moeder en haar haflo, we zijn met Nh begonnen nadat ik een heel ergnstig ongeluk had gehad met die pony, we hadden in de gaten dat we geen communicatie meer hadden,
van dat kijken heb ik voor mijn gevoel echt heel veel geleerd,
we deden in het begin een beetje van alles wat, maar op een gegeven moment was er niet veel nieuws meer, de inspiratie was een beetje weg, omdat het bij veel methodes bij een basis blijft en verder niks erbij,

toen hoorden we van parelli, en zijn systeem met de 7 games, gelijk naar de 1e clinic geweest van birger gieseke hier in nederland,
er waren dingen waarvan we dachten dat het heeel hard was, maar na veel denken hebben we toch besloten dit te gaan doen,
mn moeder heeft haar level 1 bij parelli gehaald met die haflo,
ik heb toen een tinker gekocht, had hem op level 1 niveua getraind, en heb hem toen verkocht, had mn diploma alleen nog niet gehaald, hihi,
het verhala van waarom enzo staat in mn profiel,
ik wilde wat anders,
heb nu sinds een week of 2 een quartermerrie en het gaat echt super, we sjeesen door de opdrachten heen dus ik hoop over een paar maand mn level op te kunnen nemen,

het nadeel van parelli is dat het ontzettend duur is, maar met zijn systeem kun je verder, omdat er levels zijn, en dus een grotere uitdaging,
ook zijn er heel veel clinics hier in nederland waar je heen kunt gaan,
het is echt een hele gave manier van met paarden omgaan en vooral met de 7 games hebben jij en je paard veel plezier,
nou is het al een heel lang verhaal, dus als je verder iets specifieks wil weten moet je het maar even zeggen, haha want ik krijg nu zere fingers...

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 21:13

Lachen kan je me wat meer uitleggen over die 7 games? en hoe het zit met de levels? lijkt me interessant! en hoeveel betaal je voor dieclinics en hoeveel zijn er per level en voor de hele serie?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:28

ik doe niet aan pnh maar meer de manier van Hempfling. wat superroos ook zei van dat het vaak de basis is en niet verder. ik wilde juist verder. blijven leren geen bodum vinden. Hempfling vind ik daarom zeer goed. je bent niet zozeer bezig met de oefeningen maar je bent opweg naar een eenheid. oefeningen van de klassieke rijkunst worden niet bij hem geschreven. maar je komt er als vanzelf. ik hou van uitstraling en ligtheid. het werken op gedachten. op het moment ben ik bezig aan de piaffe. en niet zomaar huppelen maar echt dansen. dit doe ik door juist heel weinig maar heel subtiele signalen te geven. het geeft mijn een kik als het er goed en mooi harmonisch uitziet. een eenheid vormt. geen mens en paard maar een wezen.
een voorbeeldje. ik was vandaag een lekker bosrit aan het maken. na even wat lekker tempo wisselingen gemaakt hebben om los te komen. hebben we even rustig gestapt. na een sprongentje zei ik tegen brenda zullen we nog even dansen. dus aangedraaft en de passage gedaan. net opdat moment kwamen twee ruiters om de hoek heen. ze stonden met open mond te kijken. want wat ik deed was enkel een licht signaal zonder daarbij teugels te gebruiken of andere duidelijke dingen. als je dan die reacties ziet dan weet ik van dat was goed. het voelde goed maar het zag er dus ook goed uit.
nh is voor mij dus heel belangrijk. vd is een bijzaak die net als de oefeningen als vanzelf gaan. op een blok staan spaansepas steigeren liggen enz. allemaal dingen die leuk zijn voor de afwisseling maar niet zo zeer een manier van trainen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:45

als ik je dat allemaal uit moet gaan leggen, komt hier een heel lang verhaal, haha

op www.parelli.nl staat best veel,
en als je naar www.natural-horsemanship.pagina.nl gaat vind je over elke methode wel wat,
zoek daar eerst maar eventjes, veel succes, haha

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:10

Weten jullie misschien of er ook kampen zijn waar je VD of NH kan leren? Ik zou graag het graag samen met m'n fries leren!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:28

die zijn er wel. maar ik weet alleen niet waar. ik zal het is opzoeken.

je kunt ook op mijn workshop komen. het is maar een dag. kost niet te duur en het is gezellig. leuk om gewoon is uit te proberen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:39

op www.parelli.nl kun je zien waar en wanneer er clinics PNH gegeven worden, en ook van hoeveel dagen en hoe duur het is,
leuk dat je het ook wilt gaan doen veer

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:11

Ikke doe het samen met Saartje39 en haar pony Zorah.
We zijn der denk'k een 2tal maanden geleden mee begonnen, en ze doet het erg goed
Zorah is wel al iets van een 25j maar ze is nog in topvorm Lachen
Ze kan buigen, halthouden, blijven, voetje, volgen, achteruit, een beetje compliment, al een beetje spaanse pas.
Ja, echt een methode volgens iemand is er niet, 't is een mengeling van Nathalie Penquitt (de Paardenschool), Pinky_Girl, Joyce, Elke en Dagami Haha!
Maar als je wat logisch nadenkt kan het zijn dat je paard al heel wat kan, bvb. achterwaarts, halthouden, voetje geven (al dan niet op commando),...