dieren in het circus

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Wat vind jij van circusdieren (tijgers, olifanten, etc )

Niks zieligs aan, leuk om naar te kijken
6 (11%)
Het kan me weinig schelen
2 (3%)
Wel "zielig" , maar toch leuk om te zien
20 (37%)
Ik kan er niet tegen, ga nooit naar het circus
25 (47%)

Totaal aantal stemmen: 53


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

dieren in het circus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 19:44

Gisteravond ben ik naar het circus geweest. Was voor mij echt jaren geleden en ik vond het hartstikke leuk.
Echt alles wat je in een circus verwacht was er: paardennummer, clowns, acrobaten, trapeze-artiesten... En natuurlijk de tijgers en een olifant.
Aan de ene kant was het erg mooi om die beesten eens van dichtbij te zien, maar ergens doet het me ook pijn om zulke sterke en trotse dieren allerlei "domme" kunstjes te zien doen.
Ik kan me slecht voorstellen dat die dieren een fijn leven hebben. De hele dag in een kooi en dan 2x per dag eruit om aan luidruchtig publiek wat kunsten te laten zien...
Ik werd er een beetje verdrietig van om te zien dat een olifant op het einde van de voorstelling nog eens moest komen poseren met alle mensen die daarvoor wilden betalen. Trapje ernaast en klim er maar op... de ene persoon nog lomper dan de andere. Zo'n beest is toch geen klimtoestel?
Ik begrijp wel dat die mensen van het circus zo'n zakcentje extra goed kunnen gebruiken, maar het lijkt mij niet prettig voor de dieren. Ook die tijgers die op een krukje zitten en om beurten op hun achterpoten gaan zitten of door een hoepel springen... Ik voel me haast schuldig dat ik ernaar ga kijken...
Hoe denken jullie over circusdieren?
Laatst bijgewerkt door Yorghos op 27-09-03 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

* To Belg, or not to Belg *


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:48

Ik vind het ook wel zielig maar ja...de dierentuin is ook zielig, daar leven de dieren ook niet zoals in het wild... Scheve mond
Toen ik een tijd geleden in het circus was moesten de tijgers een kunstje doen. 1 was er niet van gedient en trok de hele tijd zn lip op. Die werd snel de kooi uitgestuurd. Ik denk dat als de dieren er echt een hekel aan hebben ze de kunstjes ook niet uitvoeren hoor.
Maar toch heb ik wel een beetje medelijden met ze ja...

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:55

Ik vind het ook best zielig om te zien...
Ik weet wel dat circusdieren goed verzorgd worden. Dat is hun werk. Als die beesten ziek zijn ofzo, kunnen ze niet optreden.
Mijn moeder kwam vroeger bij circus Renz, die beesten kwamen kennelijk niks te kort, daar werd alles voor gedaan.
Oke...ze mogen niet loslopen, vaak maar even en dan in de ring. Het is wel zo, ze weten vaak niet beter. Gewenning. En als ze gepensioneerd zijn, gaan ze meestal naar een opvang.
Maarja...ik weet het ook niet 100% natuurlijk..lijkt me wel logisch zo.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:56

Ik ga niet meer naar het circus, ook wil ik niet meer naar de dierentuin. De hokken worden wel steeds groter, maar het is niks vergeleken bij de vrije natuur.
Zelf heb ik 2 konijnen en ik vind het eigenlijk ook wel sneu dat ze niet altijd los kunnen. Ze zijn dan wel gedomesticeerd, maar ze zouden nog steeds het liefst vrij zijn. Ik laat ze wel zo vaak mogelijk los over ons grasveld lopen Lachen
Een heleboel dieren die door mensen worden gehouden zijn eigenlijk zielig, maar het circus vind ik toch wel het ergste. Hun hokken zijn wel heel erg klein en de kunstjes en dat publiek lijken me ook totaal niet prettig voor die dieren.
Laatst bijgewerkt door Kais op 27-09-03 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:56

Er zijn nogal veel zielige dingen in de wereld...
Ik ben het verder met Branca eens.
Bovendien, ze krijgen allemaal hun eten hoor

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:04

Yorghos, welk circus ben jij geweest? ik weet bij vrij veel circussen hoe het er achter de schermen aan toe gaat en of het "echt" zielig is...

maar antwoord op de stelling (overigens heb ik niet gestemd).... ik vind dieren in een circus leuk om te zien.... maar ze horen er idd niet thuis...
Een dier dat in het circus is geboren kan waarschijnlijk heel moeilijk "wennen" in het wild.... de meeste circussen die ik ken hebben niet alleen hokken voor de (wilde) dieren, maar ook een "uitloopje", zodat ze ook kunnen spelen met elkaar, rennen, etc.

Wat ik zieliger vond was in een bepaald circus (ik zal geen namen noemen) een man met een katten-nummer... de katten zaten de hele dag in een soort van kennel en kwamen er bij mijn weten alleen uit voor de show....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 20:18

SmithsGirl schreef:
Yorghos, welk circus ben jij geweest? ik weet bij vrij veel circussen hoe het er achter de schermen aan toe gaat en of het "echt" zielig is...


Dit was circus Herman Renz. Dat staat bij mijn weten erg goed bekend. De dieren zagen er ook prima verzorgd uit, dat is ook niet echt wat ik bedoel.
Meer dat ik het zo sneu vind om zulke imposante "wilde" dieren in gevangenschap kunstjes te zien doen. Zielig is ook niet echt het juiste woord hiervoor, denk ik. Maar het doet me wel een beetje pijn.
Een dierentuin vind ik toch anders omdat de dieren daar vaak nog behoorlijk behuisd zijn en enigszins in hun eigen ritme kunnen leven. Dat is voor mijn gevoel een ander soort vermaak.

* To Belg, or not to Belg *

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:19

klopt ja... Lachen

Herman Renz is idd een van de "betere" circussen... Lachen

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:31

SmithsGirl schreef:
klopt ja... Lachen

Herman Renz is idd een van de "betere" circussen... Lachen

Ja!

Soms zie je ook dieren waar van het lijkt als of ze het leuk vinden.
maar of het zo is....

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:44

ik zie het erg graag, toch stemde ik voor de laatste optie. in een dierentuin wend ik mijn gezicht af. een circus ook. gewenning ok, maar ik voel het echt vanbinnen, die mening heb ik niet gevormd, dat het anders moet. je hebt het gevoel van dit klopt niet, hier zijn ze niet voor gemaakt, niet om de mens te dienen.

en er zijn veel zoo's, en circussen, waar het er helemaal niet zo leuk aan toe gaat voor de dieren... ik ken er wel een paar. helaas.

Enya - Daya :-)

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:02

Ik vind het heel erg zielig en onnatuurlijk. Daarom ga ik nooit naar circussen waar dieren in gebruikt worden.
Maar ik wil wel heel graag een keer naar Cirque du Soleil. Een circus met een super gave voorstelling die over de hele wereld reist. En ze gebruiken helemaal geen dieren. En ik mis ze ook niet (heb voorstelling van Quidam op video). Een echte aanrader dus voor mensen die wel van circus houden maar niet willen dat dieren daarvoor gebruikt worden.

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:09

Ik vind dat die dieren in het wild horen, en geen rare idioote kunstjes moeten doen zoals door brandende hoepels springen waarvoor ze van nature bang zijn... maar toch vind ik bepaalde dingen ook weer heel mooi om naar te kijken, bijvoorbeeld de paardendingen enzo Lovers Maar tijgers en leeuwen horen echt niet in het circus

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:55

Sinds ik in Afrika dat soort dieren in het wild en in hun natuurlijke omgeving heb zien lopen, ga ik niet eens meer naar een dierentuin.
Dus een circus? Nee...

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 23:01

Het is niet natuurlijk, maar zolang er nog mensen naar gaan kijken zullen circussen en dierentuinen blijven bestaan. En ik denk dat er vooral aan een dierentuin wel goede kanten zitten, ookal hebben ze dan niet de ruimte die ze in het wild hebben, er kunnen wel rassen worden behoed voor uitsterven, er leven nu nog rassen die anders uitgestorven zouden zijn. Kijk bv het Przwalskipaard (of hoe je dat schrijft)

En tsja, een circus waar een dier goed verzorgd wordt, is natuurlijk nog steeds niet ideaal maar die beesten weten ook niet beter. Anders is het natuurlijk als ze slecht verzorgd worden, maar dat is in principe met alle dieren die slecht verzorgd worden.

En doen wij eigenlijk niet hetzelfde met onze paarden? Ze hebben dan als het goed is wel meer bewegingsruimte, maar eigenlijk laten we onze grote, sterke paarden ook (onnatuurlijke) kunstjes opvoeren in een beperkte ruimte om daarna weer naar stal te verdwijnen. Wil niemand aanvallen hoor, ben zelf ook een ruiter dus ook 'schuldig hieraan' maar ik denk maar zo, zolang er nog mensen zijn die ernaar kijken en ervoor betalen, blijft het bestaan...

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 23:09

Maar soms zijn dierentuinen goed, want als een soort bijna is uitgestorven, zijn er dierentuinen die die soort een nieuw leven in proberen te blazen...

... And we like all the fluffy animals.


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 23:36

Je hebt natuurlijk dierentuinen en dierentuinen.

Ik heb met een dierentuin minder moeite als met een circus.
In de meeste dierentuinen worden de beesten semi wild gehouden en bij een circus zitten ze echt in een kooi.

Alleen Artis bezoek ik niet echt graag, die panters in die krappe hokken vind ik echt zielig.

Een circus met wilde dieren vind ik uit de tijd.
Gedomesticcerde dieren zijn wel okay , zoals honden, paarden en geiten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 01:08

Mij lijkt voornamelijk het constante op en neer gereis een probleem voor de dieren. Die kunstjes... prima. Zolang ik paard rijd, ga ik niet zeuren over het aanleren van kunstjes aan dieren. Het mooiste zou zijn: Een gigantisch circus op een vaste plaats, waar de dieren in hun vrije tijd ook lekker buiten kunnen lopen en waar ze ruime verblijfplaatsen hebben. Ik laat mijn paard ook dagelijks naar buiten en gun het die circusdieren ook van harte...

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:23

tja.. Circus.. ben ik niet zo kapot van. Idd erg sneu om die imposante dieren domme kunstjes te zien doen. Daar zijn ze niet voor. Vaak worden ze wel goed verzorgd. maar een tijger heeft echt geen f*ck aan liefde en goede verzorging. Die gaat veel liever in de natuur een hert achterna.

Wat dierentuinen betreft..... sommige zijn wel leuk en met goede regelingen voor de dieren. Bij andere dierentuinen heb ik mijn vraagtekens. Ik was laatst in Spanje. Allemaal dieren hadden een waterval op het terrein waar ze zaten. Veel groen en de beesten zagen er echt goed uit. De opp was niet geweldig groot, maar bv de tijges zaten met tweeen op een stuk van ca. 700 m2 met een waterval.
dat is natuurlijk niet super, maar ik heb echt veel en veel erger gezien.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:29

Ik ga nooit naar het circus en ook niet naar de dierentuin.
Persoonlijk vind ik het fenomeen circus nogal achterhaald, we hebben het allemaal al eens gezien en er zijn zoveel andere vormen van vermaak.
Mij niet gezien dus !

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:40

circus herman renz was ooit eens bij ons op de camping toen we op vakantie waren.
voor de olifanten hadden ze een best ruime paddock gemaakt, en smiddags mochten ze in het meer zwemmen op de camping, echt een leuk gezicht, olifanten die in het water spelen Lachen
toch vind ik dat de meeste circusdieren best een triest leven hebben, voor paarden, kamelen, olifanten enzo wordt meestal wel een paddock gemaakt als daar ruimte voor is, maar tijgers, krokodillen, enz. zitten volgens mij toch vaak altijd maar in zo'n klein hokkie...

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:37

Ik heb eens in verschillende profielen gekeken van mensen die in dit topic een reactie plaatsen.
Velen hebben een paard en ook andere huisdieren..
Hoort een hond wel te doen wat de mens wil? Zitten en pootje geven voor een koekje?
Nee dat hoort ook niet zo, maar dat is niet 'zielig'.

Ik vind dat je pas recht van spreken hebt dat je het zielig vind wanneer je zelf je paard niet iedere dag weer aan het werk zet, niet je hond laat doen wat JIJ perse wil, niet je konijn in een hokje doen enz. enz.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:52

Toch vind ik Miep, het verschil tussen een hond en een tijger een verschil. Honden zijn gedomesticeerd.
Honden hebben de mens ook zelf opgezocht. Nee, niet voor het zitten en pootje, maar er is wel een verschil tussen een hond en een tijger imo.
En tuurlijk, ik dacht ook bij het lezen van dit topic wel, en het paard dan? Die staat ook omdat wij het willen (vaak swinters) in een stal.

Om terug te komen op de vraag, ik ga nooit naar het circus.
En over dierentuinen, Blijdorp vind ik best een goede dierentuin. Zeker in vergelijking met Artis, daar is het écht heel erg klein. Voor school zijn we afgelopen jaar in beide dierentuinen geweest om de huisvesting ed. te bekijken.

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:20

Ik vind het vreselijk

De eerste en laatste keer dat ik naar een circus ging (Was dan wel niet zo'n goede) waren de paarden graatmager, en zo'n oude collie (Ik heb zelf een collie gehad, en heb er zo'n zwak voor) kreeg gewoon met de zweep omdat hij zo langzaam was.

Vond ik te erg Boos!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 08:35

Paarden en honden kunnen zich goed aanpassen aan mensen en een circus. MAar een tijger die op moet zitten en pootjes moet geven is echt belachelijk. Het haalt die prachtige dieren helemaal onder uit. Het is ze onwaardig. En ook olifanten horen er niet echt thuis. MAar misschien voelen die zich altijd nog prettiger dan de tijgers daar.

De hond is de betere mens

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:00

Vorige week was bij mij tegenover een Russisch Staatscircus.

De tijgers zaten in een hok zo groot als een kleine vrachtwagen. Het lijkt me niet dat ze daar vaak uitkomen om eens lekker de benen te strekken.

Ze waren alleen maar heen en weer aan het wiegen met die koppen, Redelijk gestoord dus..

Bijna klaar met mijn opleiding!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, _Madelon, _Mir, AhrefsBot, aliida, AngeliqueB, Ann, Appeltje00, glenmore, kosseh, maaaikkee, ManonGrr, Mariett, Mizora, mvdende, Nikkii026, NinaCharlie, Pellelilly, rozebadeend, TessaxQuincy, TheNovelist, xxmichellexx, YandexBot, Zebrastreep en 53 bezoekers