Paard kreupel, al twee weken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Paard kreupel, al twee weken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 16:26

Hoi allemaal,
Mijn lieve Friese merrie Nynke Lovers is kreupel. Het begon nu twee weken geleden op een vrijdag. Althans, woensdag was ik bij haar geweest, heerlijk gereden en ze deed het super.... donderdag ben ik niet geweest want ik moest werken tot 9 uur, en toen ik vrijdag kwam (nu 15 dagen terug) bleek ze te 'vallen' op dr linker voorbeen. Omdat ze dat alleen in draf deed, eerst even lekker rust gehouden....

Maar het ging niet over. Na 5 dagen de DA laten komen, die constateerde een verstuikte kogel. Ik vond dat vreemd omdat daar niets aan te zien is, dus na weer 4 dagen nog een andere DA laten komen. Die heeft wat uitgebreider onderzoek verricht en toen bleek de blessure hoger te zitten, in de borst/schouder. Zonder foto's is natuurlijk moeilijk te zien waar, maar ze kreeg quadrisol en traumasol. Die heb ik dus netjes de afgelopen week gegeven, en vandaag weer even een paar meter draf aan de hand om te zien hoe het is.

Nou, het is gewoon nog net als 2 weken terug.

Het rare is, ze lijkt er totaal geen pijn van te hebben, want als je haar dr gang laat gaan speelt ze gewoon in de paddock. Ik heb haar de afgelopen week op stal gehad, maar heb niet het idee dat dat de zaak beter maakt want ze wordt loeisjaggerijnig, en er loopt een veulentje bij die eigenlijk ook even moet kunnen uitrazen.

Ik kijk het nu nog tot woensdag aan, en anders ga ik met haar naar de DA voor foto's (wat lastig wordt want ik heb geen trekhaak en geen trailer!). Scheve mond

Ik vraag me af of iemand weet wat de oorzaak van zo'n blessure kan zijn? Ze wordt licht recreatief bereden (dus geen springen, dressuur gewoon niveau B) en staat normaal gesproken elke dag een paar uur in de paddock.

Ik merk dat ik volkomen irrationeel reageer en doodsbang ben dat ze iets heeft wat nooit meer goedkomt Verdrietig Echt ik lig er wakker van! Iedereen doet heel nonchalant "elk paard is wel eens kreupel" en "komt wel goed" Maar de gedachte dat ze iets heeft wat ik niet kan zien maakt me gek van zorgen....
Huilen

Haha! Een Fries is leuk..... twee Friezen is nog leuker! Haha!
NynkeBeerYissyMachoJusty In liefdevolle herinnering aan Sam en Beau


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:05

wat is traumasol ? een ontstekingsremmer ? Is het been dik/warm bij de kogel. Is de hoef misschien warmer dan de andere ? en/of is de hartslag harder in de ene kootholte dan de andere ?


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:28

Vervelend voor je zeg!
Ik heb wel eens vernomen dat er ook 'draagbare' apparaten zijn waarmee de DA een foto kan maken...
Misschien is dat een optie voor je?
Zonder trekhaak en trailer kom je anders niet ver...
Succes


jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:38

ik zou me nog niet al te veel zorgen maken
het kan ook een ontsteking zijn of iets dergelijks.
ik zou in elk geval een foto of scan laten maken, kan het zijn dat haar pees beschadigt is?
Dit kan natuurlijk ook in de stal gebeuren als ze bv tegen de wand komen met opstaan.
Is natuurlijk heel vervelend maar is (meestal) te genezen

Z1+1

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 21:03

Mist schreef:
wat is traumasol ? een ontstekingsremmer ? Is het been dik/warm bij de kogel. Is de hoef misschien warmer dan de andere ? en/of is de hartslag harder in de ene kootholte dan de andere ?

Nee, volgens de 2e DA zit het in haar schouder/borst, dus hoog in het been.

Citaat:
Equi Traumasol 125ml € 16,45 Ter behandeling van kneuzingen, verstuikingen, peesontstekingen, bloeduitstortingen, hematomen en plaatselijke bloedingen en ter behandeling van reuma, arthritis en periathritis. EQUI TRAUMASOL bestaat uit 6 stoffen met een elkaar versterkend effect, die de heling van pees- en ligamentwonden en letsel aan het beenderweefsel bevordert, kneuzingen en bloeduitstortingen geneest en pijnverminderend werkt.


Maar dat helpt dus voor geen meter Verdrietig

Ik heb al op de stal gevraagd of de eigenaar wellicht kan rijden, en dat zullen ze ook doen. Ik kijk het nog een paar dagen aan en zet haar nu dus wél buiten, want ik krijg niet de indruk dat het stilstaan op stal helpt, en als ik zo rond woensdag weer geen verbetering zie dan ga ik een afspraak maken.

Dat van die mobiele aparaten is misschien ook een optie. Trouwens: kun je op zo'n foto zien als het een pees is??

En als het een pees is, hoe lang rust moet ik dan aan denken? Ik heb zo met mijn schatje te doen... Ach gut

Haha! Een Fries is leuk..... twee Friezen is nog leuker! Haha!
NynkeBeerYissyMachoJusty In liefdevolle herinnering aan Sam en Beau

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:34

Je hebt zowel mobiele rontgen aparatuur als mobiele scan apparatuur, een beetje paardenkliniek heeft beide.
Ik ben geen DA, maar wel een leek met enige ervaringen (jarenlang op een manege gewerkt-erbij als hobby) Het is heel moeilijk, zonder rontgen of scan, te bepalen waarop een paard kreupel loopt, sommige mensen kunnen zelfs niet zien aan welk been (maar wel dat er iets fout is) Blessures aan de shouder/bovenbeen komen naar mijn ervaring weinig voor-behalve bij paarden die gevochten hebben, maar dan is er vaak ook een wond. Bovendien zou ik dan verwachten dat ze in stap ook kreupel loopt.

Waarom dacht de 1e DA dat het in de kogel zat ? Het is goed mogelijk want een ontsteking op die plek komt regelmatig voor.

Een sluimerende hoefzweer is ook mogelijk, maar dan zou het steeds erger worden- wat niet blijkt uit jouw verhaal.

Een peesklap uit zich meestal in een dikker been (vocht) revalidatie-als je er in 1x vanaf wil zijn kost meestal 3-4mnd tijd. Een peesklap is te zien op een scan.

Dan zou het nog arthrose kunnen zijn, dat begint meestal met sluimerende kreupelheden en stijf zijn, de ene dag minder als de andere, vaak in stap niet te zien, op een rontgenfoto wel.

En dan heb je natuurlijk ook nog hoefkatrolontsteking, heb ik zelf (gelukkig) geen ervaring mee.

Als ik jou was zou ik (een goede) paarden Da een kreupelheids onderzoek laten doen, waar ze het been, met stapjes verdoven, dus beginnend bij de hoef, als hij dan nog kreupel loopt steeds iets hoger. Dan, als hij door de verdoving goed loopt, een rontgenfoto nemen van die plek. Dan weet je wat er aan de hand is.

Heel veel sterkte,
enne... wat er ook uitkomt, ik heb nu een heleboel dingen opgenoemd waar je liever niet aan denkt, maar wat het ook is, een goede DA en/of hoefsmid kunnen veel tegenwoordig !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TompoesB en 27 bezoekers