Zadelmak maken en beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Zadelmak maken en beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 15:56

Hallo,

Ik heb een vraagje over het zadelmak maken van paarden. Ik heb zelf alleen ervaringmet inrijden niet echt met het geen wat daarvoor gebeurt. Die ervaring ken ik nu goed gebruiken en daarom deze topic.

Het gaat om een hengstje, hij is al een hoofdstel gewend, en je kan hem longeren met het shabrakje en de longeersingel. Dat het wappert enzo maakt hem niets uit. Je kan ook op zijn rug leunen, en hij vind het zadel ook niet eng, hij snuffelt er gerust aan je mag het bewegen en rammelen dat interesseert hem niets maar zodra je met het zadel naar zijn zijkant loopt om het eventueel er zachtjes op te leggen dan schiet hij helemaal in de stres. Nu waren we al met een zak zand begonnen, en die er zachtjes op leggen, nou als je hem er dan al op krijgt, dan ligt hij er na 2sec af door het gebok. Je hebt dus niet de kant om eht eventueel vast te maken want zodra hij iets van gewicht voelt dna raakt hij in paniek, terwijl je wel mag leunen en beetje hangen, sharbak is geen probleem het gata puur om het gewicht.

Heeft iemand tips voor mij en mijn vriendin om dit goed aan te pakken?

Alvast bedankt! XXXXMegan

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016


Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:08

Als ik jullie was zou ik hier iemand bijhalen die veel ervaring heeft op het gebied van zadelmak maken. Je geeft zelf al aan dat je hier geen ervaring mee hebt. Dan is het niet verstandig om dit zelf op te lossen.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 16:14

Ja dat is waar, maar wil het zelf ook wel uitvinden. Zolang het niet ten koste van hem gaat.

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:46

Je hoeft het niet gelijk helemaal aan een ander over te laten hoor, tenslotte moet iedereen het eens leren.

Gewoon iemand zoeken die al meer ervaring heeft en dat die jou kan helpen en daarbij leer je ook weer een hoop.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:00

Een sjabrakje+ singel is niet eng, zadel wel? Verward
Als je gewoon rustig het zadel erop legt, tegen het paard praat en gerust stelt, dan moet het toch wel lukken. En dit niet alleen doen. Iemand erbij om het paard van voren vast te houden. Neem wel een ervaren iemand. Het paard zeker niet vastbinden. WAnt als het schrikt, dan wil het weg, en dan kunnen er nog veel ergere dingen gebeuren. neem een oud zadel, voor het geval dat. Blijf zelf kalm, laat geen twijfel merken aan het paard.
een zak zand erop leggen zou ik nooit doen.
Ligt het zadel erop, dan heel voorzichtig de singel vastmaken, lange singel nemen, want echt aantrekken hoeft niet. De singel gaatje voro gaatje vastmaken totdat het vast genoeg ligt om er niet af te vallen (en dat is heel los). Dan longeren, wees voorbereid op bokken en andere explosies van het paard. En belonen als het braaf is uiteraard.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 17:16

Ja de shabrak, met singel is niet eng. Dat kun je gerust neerleggen. Maar ik krijg van hem gewoon niet de kans het zadel erop te leggen. Mijn vriendin houdt hem vast, aan halster met longeerlijn. Op dat moment houd ze de longeerlijn kort en praat tegen hem. Zodra ik dna met het zadel naar zijn zijkant loopt gaat hij al helemaal paniekerig wegdraaien, zodat hij mij niet eens de kans geeft het zadel erop te leggen. Als ik het neer wil leggen dan wil ik het rustig doen, als je het er zo hard op kwakt dan schrikt hij alleen maar meer, enzou ik het dna op zijn rug krijgen dan bokt hij het er meteen af voor ik ook maar de singel vast kon maken. :S:S

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:24

Van een zak zand word een paard alleen maar bang.
Dit omdat het altijd schuift en nooit goed blijft liggen, dus dat vind ik problemen zoeken.

Ik heb wel vaker paarden meegemaakt die iets opleggen eng vonden, maar die hebben nooit verschil gemaakt in dekje of zadel.

Maar laat hem eens kijken naar het zadel, ff ruiken, voordat je het naar zijn rug brengt.

Als hij van je wegdraait, zou je hem met een zijkant dicht tegen de muur kunnen zetten zodat hij dat niet meer kan.
Neem idd een singel die lang is, zodat je niet hoeft te trekken om vlug het eerste gaatje te kunnen pakken.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat een dekje met singel wel kan en een zadel niet, je paard kan niet weten hoeveel iets weegt.

En verder ga ik mee met de mensen die zeggen dat je er iemand bij moet halen die dat al veel gedaan heeft. (geen vriendinnetje van 16 die 3 ponys heeft gedaan, maar een ervaren iemand die zo ongeer niets anders doet de hele dag)
Die ziet misschien heel snel waarom hij zo reageert.
Zadelmak maken is gewoon een vak apart, maar wel de basis en vertrouwen voor de rest van zijn leven, dus moet het goed gebeuren.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:24

Als hij geen schrik van het dekje met singel heeft, en wel van het zadel, kan het dan niet aan je eigen houding liggen? Dat zadel is een stap die jij misschien wel "spannend"(kan het niet omschrijven) vindt, en dat hij daardoor merkt dat het anders is dan het dekje.

Ik zou hem ook naast een muur laten staan, zodat hij niet weg kan draaien, en anders wat ook helpt(soms een groot verschil) je vriendin aan de andere kant laten staan, dan draait hij zich misschien minder van jouw weg, omdat daar wel nog zo'n eng mens staat Knipoog.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 21:27

Ja het is inderdaad erg lastig, maar wat je ook vaak heb met mensen die eht voor hun vak doen dat ze dan alleen maar zakelijk denken en niet aan het paard. Het paard moet wel vertrouwen houden en dat vind ik ontzettend belangrijk.

Verder snuffelt hij wel aan het zadel en hij vind het prima zolang je maar niet aan de zijkant komt, heel vreemd.

Maar sowieso bedankt voor jullie tips!

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:36

Ken er gelukkig een heleboel die het wel op vertrouwend doen, want met geweld bereik je niks.
Of het moet een dominate opdonder zijn die een keer op zijn plek gezet word, maar dat vind ik wat anders.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:11

Ik hoor wel vaker dat mensen zeggen " je moet beginnen met een losse singel", maar dat vind ik dus juist heel gevaarlijk. Stel je paard gaat wel ineens bokken of schrikt en het zadel zit met een hele losse singel om de buik vast....nou dan raadt je het al.....dan hangt het zadel onder zijn buik en dan is het einde zoek. Nee, ik singel meestal wel al wat steviger aan hoor....wel rustig en met beleid, maar ik wil het risico niet nemen van zo'n ongeluk. Knipoog Bovendien is het paard zo te lezen al gewend aan een 'strakkere' longeersingel.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:30

Ehm, heeft het zadel al eens op zijn rug gelegen? Zo ja, zit het zadel dan niet ontzettend verkeerd en doet het geen pijn bij het paard. Puur omdat je wel een schabrak, longeersingel etc. op mag doen.

Of wat anderen hier ook zeggen, maak je het zelf niet te spannend???

Is het een ontzettend zwaar zadel???

Haal er iemand bij die er verstand van heeft en ervaringen. Blijf erbij en vraag over het hoe en waarom. Dan leer je er zelf ook van, maar dan kan je het niet verkeerd aanleren.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:37

Ik singel ook gewoon door.
Maar ik bedoel ermee dat je snel het eerste gaatje hebt zonder te moeten trekken.
En dan ga ik op mijn gemakkie gaatje voor gaatje erbij doen, dus niet meteen opspanning omdat de singel te kort is.

Maar nu ik het terug lees idd erg onduidelijk Bloos!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:36

Net zoals anderen al zeggen is het een beetje raar dat er wel een dekje met longeersingel op kan. En je kan dan zelfs aansingelen, maar geen zadel.

Je kan eens proberen een hand over zijn oog te leggen, misschien vind hij het alleen maar eng dat er iets, in zijn ogen onbekends en zwarts, op hem af komt.
Dit trucje werkt vaak bij paarden die het eng vinden als je gaat hangen/opstijgen. En het is altijd te proberen.

Verder gebruik je gewoon een lekker ligt zadeltje? Meestal zijn dressuurzadels wat zwaarder en zolang er nog niemand op gaat zitten hoeft er ook nog geen gelpad op.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:57

begin gewoon eerst is met longeren aan een hoofdstel en als dan na een tijdje als die gewoon braaf is tijdens het longeren leg je het zadel erop doe dit wel met ze 2en!de 1 houd hem vast, pak anders even een stuk vel in ze nek vast en goed flink vastknijpen!probeer als het zadel erop ligt zo snel mogelijk de singel vast te maken niet meteen te strak maar ook niet te los het zadel moet wel op ze rug blijven liggen. en longeren maar hij zal waarschijnelijk gigantisch beginnen te bokken(als je dit nog nooit heb gezien dan schrik je je rot!)jaag m wel naar voren met de longeerzweep uiteindlijk zal die stoppen met bokken, maar tijdens het bokken:MOET IE BLIJVEN LOPEN!
suc6 en als het te gevaarlijk word ofzo haal er dan iemand met meer ervaring erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:07

Waarom vellen knijpen?
Daar zie ik het nut niet van in en daar krijg je juist angst van ipv alles uit rust.
En het bokken, de 1 gaat tekeer, de ander knijpt hoogsten zijn staart een beetje in zijn kont.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:03

Je hebt nu zelf een angst gecreëerd door een zak zand te gebruiken. Daar is ie nu zo bang voor dat ie elk gewicht dat ie voelt er gelijk af wil hebben. Het schabrakje en singel was ie daarvoor al gewend en hebben geen gewicht maar zodra hij het zadelgewicht voelt zal ie dat associeren met die zak.

Dus nóóit meer zo'n zak zand gebruiken. Het biedt ook geen enkele voordelen een paard aan een zak zand te laten wennen. Je kan het toch nooit op z'n plek houden en nu zit je met de gebakken peren.
Je kan hem aan gewicht laten wennen nadat hij het zadel heeft geaccepteerd gewoon door te gaan hangen op zijn rug. Veel veiliger en rustiger.

Hij moet nu ontdekken dat het zadel niet hetzelfde is als die zak zand en niet eng is. Als je het zover kan krijgen dat het vast kan laat hem dan maar even uittieren en hem dat dus zélf laten ontdekken. Belangrijk is dus dat het góed vast zit en niet ook gaat schuiven !
Dan komt ie wel achter dat het tóch niet zo eng is als ie dacht.

En een stuk vel knijpen kan op zich best wel want dat heeft dezelfde werking (als je het goed doet) als een praam. Net boven de schouder op de hals en wel goed knijpen want anders doet het dus echt alleen maar zeer i.p.v. dat het een kalmerende werking net als een praam heeft. Persoonlijk zou ik zoiets niet direct doen maar misschien is het nu wel even een eerste keer nodig om je een kans te geven het zadel op te leggen en aan te singelen.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 17:11

Bedankt voor al jullie tips!!!! Haha!

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 18:47

Dan zou ik gewoon een praam nemen, omdat dat veel makkelijker vast te houden is en dus de werking ook heeft die je wilt.

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:49

nee niet meteen met n praam beginnen doe het hoofdstel ook eens in dan heb je al veel meer over hem te zeggen!!!!
succes ermee

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:51

Praam alleen bij klote knollen.
Normaal ook helemaal niet nodig.
Maar velletjes knijpen is ook niet nodig als je weet waar je mee bezig bent.

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:52

nee ik zeg toch ook doe het hoofdstel is in???
dan heb je echt veel meer over m te vertellen

[o]

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:58

Om wat voor een paard gaat het hier eigenlijk?

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:59

als je ff leest waar dt onderwerp overgaat,kun je nog wat verder komen

[o]

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:02

loez schreef:
als je ff leest waar dt onderwerp overgaat,kun je nog wat verder komen


beetje sjaggo ...... ??

Heb het verhaal doorgelezen en kan geen ras vinden...... misschien jij wel?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers