witte fries?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

witte fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 13:27

ik heb op een friezen fokkerij gewerkt,en daar hadden ze uiteraard aleen maar zwarte friezen...
toen afgelopen jaar een helemaal WIT veulen werd geboren van zwarte ouders,ondstond een raadsel..
deze kleur is er toch alang uitgefokt???
nou wouden de mesne van de fokkerij dat mooie diertje in laten slapen omdat hij de juiste kleur niet had!!! Boos!
wat vinden jullie hiervan? en wie weet er meer over het witte verschijnsel van de fries???
(overigens wel erg mooi )

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:00

Ik heb vaker gehoord dat ze zulke veulens dan gewoon in willen laten slapen, te gek voor woorden eigelijk
Er zijn altijd wel witte friezen geweest (inderdaad heel lang geleden) en waarschijnlijk zijn er dan toch nog bij die wit doorfokken, al geloof ik dat dekhengsten daar heel goed op gecontroleerd worden.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:00

Ik heb nog nooit van een helemaal witte Fries gehoord Verward Het komt soms wel voor dat een veulen een kolletje en/of een witte sok heeft, weet je ook wat er van dit veulen is geworden?

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:03

Was het geen albino dan?

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 14:03

nee ik ben 2 maanden daarna verhuisd naar de andee kant van het land en ik heb haar nooit meer gezien,maar toen leefde ze nog wel....als ze slim zijn verkopen ze haar gewoon,ik durf te wedden dat er genoeg mensen zijn die haar wouden kopen,zo'n mooie witte merrie!!! domme mensen Boos!

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:30

Er zijn nog een paar friezen die het gen voor wit heel diep hebben zitten.
als je dan net een hengst en een merrie treft die dit hebben, kan het gebeuren dat er een witte fries wordt geboren.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 16:33

nee het was geen albino,gewoon wit..geen zwart haartje te vinden maar wel supermooi... volgens mij hebben ze haar niet eens een naam gegeven want ze noemden haar gewoon "de witte".... Boos!
als ik maar geld had,had ik haar zo gekocht

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:40

Ik denk niet dat ze het veulen in hebben laten slapen want er worden grote bedragen betaald voor Friezen die een andere kleur hebben dan zwart. Daar zijn echt heel veel liefhebbers voor.

Ik heb zelf wel een kruising Fries gehad die de schimmelkleur had maar bij een Fries veulen uit twee stamboekouders heb ik dat nog niet eerder gehoord.
Ik neem tenminste aan dat moeders papieren had en de vader een goedgekeurde Friese dekhengst was.
Zoniet dan valt het natuurlijk eenvoudig te verklaren.

Je hebt zeker niet toevallig een foto van dat veulen?

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:49

De reden dat ze zulke veulens in laten slapen is omdat als bekend wordt dat de hengst wit door kan fokken is hij niet meer aantrekkelijk voor de fokkerij

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 16:52

irish_lady schreef:
De reden dat ze zulke veulens in laten slapen is omdat als bekend wordt dat de hengst wit door kan fokken is hij niet meer aantrekkelijk voor de fokkerij

dat klopt inderdaad en nee ik heb geen foto van haar... Verward

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 16:52

en het waren 2 stamboek friezen ja...

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:58

irish_lady schreef:
De reden dat ze zulke veulens in laten slapen is omdat als bekend wordt dat de hengst wit door kan fokken is hij niet meer aantrekkelijk voor de fokkerij


Ook al is zo'n dier niet geschikt voor de rasfokkerij dan zijn er echt nog heel veel mensen die veel geld willen betalen voor een Fries met een bijzonder kleurtje.
Die veulens laten ze echt niet inslapen of ze moeten echt dom zijn om een hoop geld weg te gooien.

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:59

als de hengst verder mag fokken kan hij meer opbrengen dan een wit veulen!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 17:01

mee eens,en anoniem verkopen lukt echt niet,het zal hoe dan ook bekend worden dat "die"hengst een wit veulen heeft gehad....

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:04

irish_lady schreef:
als de hengst verder mag fokken kan hij meer opbrengen dan een wit veulen!


Dat zou dan alleen opgaan als de dekhengst dezelfde eigenaar heeft als de fokker van dat veulen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:05

turbotinker schreef:
mee eens,en anoniem verkopen lukt echt niet,het zal hoe dan ook bekend worden dat "die"hengst een wit veulen heeft gehad....


Kom op zeg. Je kunt zo'n veulen zo bij iemand anders zetten en het daar te koop aan bieden.
Hoe willen ze er achterkomen wie de ouders zijn als er geen papieren bij het veulen zitten bijvoorbeeld??

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:06

hengsten en merrie houders spelen daarbij vaak onder een hoedje

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 18:13

exra uitleg voor ThePast03:
de eigenaar van de hengst heeft 1 van zijn eigen merries er door laten dekken en daar komt een wit veulen uit....
en die willen ze in laten slapen omdat niet bekend mag worden dat die hengst gefaald heeft... MAAR TOG VIND IK DAT ZE HEM KUNNEN VERKOPEN ZONDER PAPIEREN,OF DESNOODS ONDER EEN ANDER RAS Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:50

Paarden kunnen niet wit geboren worden, ik denk dus dat het een cremello was ofzo.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:55

ik geloof ook dat dat heel mooi moet zijn, genoeg liefhebbers dus. als dat paard eenmaal getraind is als een gewone fries zal die prachtig zijn!
gewoon stom om die zomaar te laten inslapen. k zou trots zijn

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:58

Ik vind het wel erg raar, want als een paard een gen heeft voor 'wit' dan worden de veulens alsnog altijd in een andere kleur geboren... Als het veulen helemaal wit geboren is dan is het dus volgens mij een albino. (of de beide ouders zouden smokey black moeten zijn en dan kan het een perlino zijn maar die hebben meestal roodachtige manen)

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 19:39

jaja,dat weet ik niet,hij was wit...pardon...ZIJ was wit

lauwtje_nina

Berichten: 282
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:46

ik vind het wel wat hebben als je gewoon een leuk paardje wil om lkkr me te rijden en veel plezier aan te bleven lijkt mij dat het niet zo erg is of ie wit zwart bruin of bont is als je er maar plezier van heb.

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:22

mijn verzorgpaard heeft 2 jaar geleden ook een 25% wit veulen gehad! maar echt te gek voor woorden dat ze andere witte friezen laten inslapen!! deze is echt net zo schattig en lief als de ander friezen!!! ik maak een mens toch ook niet af als die lelijk is?? of wel soms??

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:11

Vind het echt heel raar om het dier in te laten slapen! Te gek voor woorden! Omdat het zo'n zeldzaam verschijnsel is, is het toch apart om zo'n eentje te hebben?! Oke, wordt mischien niet opgenomen in het stamboek, maar dat is toch oko niet echt een ramp Verward