[LO] Longeren zonder longe en hoofdstel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kellyloverke

Berichten: 181
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: foudgum

[LO] Longeren zonder longe en hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 08:28

Wij hebben in de bak een longeerrondje van 15 meter doorsnede afgezet waarin je perfect kan longeren.
Wij hebben net een nieuwe pony, FriesXWelsh, heel slim en mooi beestje en die heeft nu na 3 weken al zoveel vertrouwen in mij dat ik hem kan longeren zonder hoofstel en longe, dan loopt hij gewoon op mijn commando's en voor alle zekerheid heb ik wel een zweep in mijn hand maar die gebruik ik eigenlijk niet!
Dat gaat zo super en is zo leuk... Haha!
En dan de laatste paar rondjes uitstappen, dn doe ik zijn halster af en ga ik voor hem stappen en dan volgt hij al mijn stappen. Zelfs als ik de longeerring open doe en door de rest van de bak ga volgt hij mij nog...dat geeft je echt een heel goed gevoel als je bedenkt dat hij hier nog maar 3 weken is, 5 jaar oud is en dat er in die vorige 5 jaar nog nooit iets mee gedaan is! OK dan!

LeT LovE RUle... hih SiEtS!!


Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 10:40

Join up met een paard is indd heel leuk om te doen.
Ik doe het zelf ook altijd met mijn paard en daar krijg je dan een hele goede band mee.
Succes en veel plezier!

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Kellyloverke

Berichten: 181
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: foudgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 11:42

Noemt Monty Robert zoiets ook niet Join Up, of was dat net even iets anders? Hij doet het dan ook nog zonder zweep een met wijzen naar de kont als het paard sneller moet en langzamer naar het hoofd wijzen! dat heb ik ook geprobeerd alleen dat wou niet echt! Maarja, ik vind dit al hartstikke leuk!
Zijn er meer mensen die dit vaak doen? OF doen die het nog anders, ik ben benieuwd! Knipoog

LeT LovE RUle... hih SiEtS!!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 13:22

Ik doe het ook veel, om de band duidelijk te blijven stellen. Gewoon met lang touw in mijn hande, eerst wegsturen door stem gebruiken en recht erop af gaan enzo. Dan als ze de goede tekenen tonen van vriendjes worden(= hoofd naar beneden, likken en oortjes naar jou gericht,) dan stop ik. Dan draai ik wat mijn schouder naar binnen, en maak me klein, niet meer kijken dus. Als dan je paard naar je toekomt is het goed, dan wil hij dat jij zijn leider bent. En als ze dat doen geeft dat echt een goed gevoel! Dan volgen ze je ook overal. Met Astra helpt het als opwarmer, nu is dat in soms 5min. al gedaan. Dan kan je gaan spelletjes doen of rijden. Daaaag OK dan! Knipoog

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 13:58

zoiets heet grondwerk,ik heb er een cursu in gedaan,en het is niet zozeer wijzen naar de kont,maar je lichaam verplaatsen naar achteren.of je heel klien maken als hij langzaam moet...in principe is het exact hetzelfde asl paarden bij elkaar doen.... hij moet aan de kant voor jou want jij bent de leider.
was heel leerzaam en het versterkt id de band tussen paard en mens..

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596


    josien
    Berichten: 2554
    Geregistreerd: 15-08-03
    Woonplaats: Uddel (veluwe)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:05

    ik doe het ook. alleen heb ik een ruimte van 11 bij 11 in het vierkant. met mijn positie zoals turbotinker zegt kan ik mijn paard beheersen. maar wat nog mooier is dat ik het geheel op lichaamstaal doe. ik hoef dan niet meer naar voren te stappen om mijn paard te stoppen. alleen zelf heel duidelijk te stoppen. mijn paard kan ik nu op gedachten stoppen. zelf loop ik dan nog en zie hem ineenkeer stoppen. ik stop dan zelf ook maar en ga is bij me zelf na wat ik dacht. en dan kom ik er weer achter ik dacht aan de stop. maar niet alleen dit doe ook natuurlijk het leiden maar oefeningen als achterwaarts van achter je paard, schouderbinnenwaart, volte vergroeten en verkleinen in alle gangen. ik doe het altijd maar een kwartiertje. gewoon meer spelen dan echt werken.

    Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

    Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

    Kiara

    Berichten: 10899
    Geregistreerd: 10-01-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:38

    Kellyloverke ook Emiel Voest hanteert een soortgelijke manier als hierboven beschreven.
    Misschien is het leuk er eens een boek over te lezen?
    Wel leuk te lezen dat het zo fijn gaat met het nieuwe paardje!


    CaroleKlomp
    Berichten: 3253
    Geregistreerd: 19-04-03
    Woonplaats: Heede

    Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 06:49

    Prima, longeren op deze manier kan niet beter!

    De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

    dobbel

    Berichten: 9041
    Geregistreerd: 23-06-03
    Woonplaats: flevoland

    Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:19

    Mee eens

    karuna
    Drukke kabouter

    Berichten: 37154
    Geregistreerd: 14-05-03
    Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:16

    Ik wissel deze manier van longeren altijd af met een dubbele longeerlijn. En meestal longeer ik los gewoon in eenbak van 20 bij 40. Hij blijft gewoon in een grote volte om me heen lopen. En moet hij omkeren dan zeg ik Om en wijs voor hem, dan draait hij braaf om en hobbelt de andere kant op. Ik vind het een heel relaxte manier van longeren, soms neem ik zelf wel eens een stoel mee en ga rustig in de bak zitten.

    En de dubbele lijn gebruik ik dan om de buiging van zijn lijf wat te trainen maar ooit te lang.

    Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
    Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
    En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

    Splash_

    Berichten: 12350
    Geregistreerd: 06-10-03
    Woonplaats: Bij Spot <3

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:40

    Het is echt supergoed dat je dat met je paardje kan.. hoop dat ik dat ooit ook nog eens kan met Splash.. heb ik wat om naar toe te werken !

    Samantha Lovers SPlash

      S p o t.

    Hildesworld
    Berichten: 11
    Geregistreerd: 01-10-03
    Woonplaats: Stiens

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:08

    In september ben ik naar een dagcursus grondwerk&communicatie gegaan op 't Balingehof. Daar hebben we ook een stukje longeren bij gedaan. Thuis pas ik het geleerde toe op een friese merrie. Wat ik heb gemerkt is dat ik hierdoor een leuke band met haar aan het krijgen ben. Een band hebben met het paard waar je mee werkt vind ik zelf erg belangrijk.
    Ook is het weer een leuke afwisselingsmogelijkheid in de training. Als het je op een positieve wijze helpt, op wat voor manier dan ook, zou ik hier zeker mee doorgaan!!

    he wind, mag ik meewaaien?

    wgirl

    Berichten: 556
    Geregistreerd: 22-09-02
    Woonplaats: Sneek

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:28

    Hoi,

    Ik ben in Canada hiermee voor het eerst in aanraking gekomen. Wij noemen het roundpenntraining. Maar hier in Nederland wordt het vaak horsemanship genoemd. Ik vind het echt een ideale methode. Ik heb er nu 3 zomers les in gehad en zelf ook veel paarden mee getraind. In de roundpenn leer ik ze het zadel e.d. te accepteren, nadat het paard heeft geleerd om mij te respecteren als zijn meerdere in de kudde. Je traint het paard in de taal die hij kent, lichaamstaal. Als het paard op de grond geen respect voor je heeft, dan heeft hij dat in het zadel ook niet. Ik geef hier ook les in.

    groetjes,
    Natascha

    SuperSmurf

    Berichten: 7076
    Geregistreerd: 28-10-01
    Woonplaats: provincie noord holland

    Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:54

    karuna schreef:
    Ik wissel deze manier van longeren altijd af met een dubbele longeerlijn. En meestal longeer ik los gewoon in eenbak van 20 bij 40. Hij blijft gewoon in een grote volte om me heen lopen. En moet hij omkeren dan zeg ik Om en wijs voor hem, dan draait hij braaf om en hobbelt de andere kant op. Ik vind het een heel relaxte manier van longeren, soms neem ik zelf wel eens een stoel mee en ga rustig in de bak zitten.

    En de dubbele lijn gebruik ik dan om de buiging van zijn lijf wat te trainen maar ooit te lang.


    zo doe ik t ook idd, alleen is mijn paardje er nog niet heel ervaren in.. Hij blijft los rechts om wel heel goed op de volte om mij heen en reageert op mijn stem, zweep heb ik er nog wel bij, maar hoef ik eigeijk niet te gebruiken. HOe heb jij dat 'omgaan' gleerd karuna?
    En idd, het is een heel relaxte manier van longeren en ik begon er eigelijk per ongeluk mee.. doordat hij op zijn nieren niet goed is, zocht ik iets om te doen op de grond. Zo ben ik begonnen met t 'los' longeren, omdat hij om mij heen bleef. Ik ben m gaan belonen voor elk rondje en reactie dat hij goed deed. DIt gaat alleen wel alleen op de reachterhand en dat vind ik wel jammer. Linksom rent hij naar de andere kant van de bak en draait vervolgens om, om doodleuk rechtsom op de volte weer uit te komen..

    Onderschriftloos :Y)

    Duhelo

    Berichten: 28501
    Geregistreerd: 29-05-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:25

    supersmurf, dit dat ik nu vertel is misschien een drastische methode, maar het lukt el, wel moet je zorgen dat je het paard ten alle tijdekunt bereien met de zweep(dus een stuk piste afzette nter grote van een lo,geercirkl) en je laat hem eerst rustig op de rechterhand loswerken, en na dat neem je hem bij het halster, draai je hem om en blijf een paar rondjes naast hem meelopen op de linker hand, da beloon je hem, laat je hem los maar blij f er wel naast lopen, bij ieder rondje belonen, dan ga je in het midden staan, en leer je hem rond je lopen zoals je het hem geleerd hebt op de orige hand, maar , vanaf het moment dat hij zich omdraait om van hand te veranderen, loope je eriop af en geef je hem een zwieper met je zweep, vanaf dat hij terug op de goede hand loopt hou je de zweep stil en doe je terug verder, en heel de tijd zo verder.maar je moet wel zorgen dat je goed kunt mikken met de zweep, zodat al het de bedoeling is hem te raken dat je hem raakt, en als ht de bedoeling is hem een waarschuwing te geven, dat je hem dan niet raakt
    hopelijk helpt het
    greetz kim

    SuperSmurf

    Berichten: 7076
    Geregistreerd: 28-10-01
    Woonplaats: provincie noord holland

    Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:36

    th xik ga t eens proberen! Gister ook weer in de bak gewerkt, alleen wil ik dus eigelijk uiteindelijk gewoon de hele bak toty mijn beschikking kunnen hebben ipv een longeercirkel. Maar wat je ny zegt over t omdraaien heb ik geprobeert met de zweep, "straffen" door de zweep voor zijn hoofd te draaien zeg maar en met je stem en "belonen" door te zeggen dat ie t goed doet en de zweep stil te houden, t ging al beter!! Maar nog lang nie perfect! Ik ga t eens proberen zoals jij t beschreef!

    Onderschriftloos :Y)

    Duhelo

    Berichten: 28501
    Geregistreerd: 29-05-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:57

    wel ik heb dit gezien bij een jong paard, en hij deed dit om echt koppig te zijn, en ze hadden de hele bak ter beschikking,bart (men lesgever) en eigenaar van dat paard) gaf hem iedere keer hij de verkeerde kant opging zon opdoffer met de zweep(en het was raak zulle Haha!) dat hij uiteindelijk mooi de juiste kant opging, en op het einde was het in plaats van een puberende, eigenzinnige ruin,in een mak lammetje veandert die bat overal volgde, dus het heeft wel effect!(ps bart beloonde wel constant als artis het goed deed hoor!hierboven is hij een beetje afgeschildert als een strenge ''militair'' die niks anders doet dan straffen ,maar dit is us niet waar dit effe ter verduidelijking)
    dit alles is op eigen risico, wij zijn niet aansprakelijk voor gebeurtelijke ongevallen Haha!


    Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker