[AR] Beleren met stang...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suusje1986

Berichten: 1154
Geregistreerd: 31-08-03

[AR] Beleren met stang...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 10:43

Hallo allemaal,

Mijn verzorgpaard (een belgisch trekpaard) is al een tijdje drie jaar, dus ze wordt beleerd op dit moment. Ze had een paar keer in span met haar moeder gestaan (voor een bandje) en dat ging goed. Ze had toen een dubbel gebroken bit in. Vanwege een operatie zijn ze toen een tijd gestopt met beleren, maar laatst zijn ze weer begonnen. Ze was toen een beetje druk, dus toen hebben ze een best dunne stang ingedaan. De volgende dag is ze voor het eerst voor de wagen geweest (in tweespan met haar moeder). Ze had toen ook die stang in en de teugel zat vast aan de onderste ring!
Ik ben het hier helemaal niet mee eens, wat vinden jullie hiervan???

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:20

Kiezen voor de snelle oplossing

Lijkt me niet zo verstandig met een trekpaard, binnen een halfjaar loopt ze overal dwars doorheen.

Kun je de eigenaar er niet van overtuigen weer zsm een zachter bitje in te doen als ze wat rustiger wordt?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:57

Met een liverpool stan(neem an dat het zo eentje is) natuurlijk altijd op het eerste gat beginnen.

Nog beter is een B stang.

Ik hoop dat je ze over kunt halen om goed verder te gaan anders is het paard zo verknalt.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:27

Wij hebben een fokkerij van trekpaarden. Als er een trekpaard beleerd word, is dat meestal met een bokkebit (word ook wel boerenbit of Utrechtse stang genoemd) Het heeft geen harde inwerking op de mond. En het gaat er heel goed mee. Zelfs voor de hengsten als ze voor de kar moeten gebruiken we het.
Maar welke operatie heeft ze dan gehad?

Groetjes,
Anneke

Suusje1986

Berichten: 1154
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 15:29

Ze had een scheur in haar kies en er waren twee stukjes van haar kaak afgebroken. Dat is allemaal gaan ontsteken. De kies is er uit gehaald en de twee stukjes ook.

Ik zal vanavond even zeggen dat ik het er niet mee eens ben. Dat had ik de vorige keer nog niet gedaan, want de eigenaar was zo blij dat ze zo braaf was voor de kar. Dus ik wilde zijn avond niet verpesten. Ik zal voorstellen of hij een Utrechtse stang wil gaan gebruiken.

Dankjewel voor jullie reacties! Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:42

Met een stang opzich is niks mis, maar om de leidsels gelijk in het onderste gat te doen lijkt me nogal drastisch. Nou ja, ik ben er niet bij geweest, misschien was het wel even nodig en doen ze de leidsels de volgende keer in een hoger gat.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:20

Een stang bij een trekpaard is heel normaal...ik beleer altijd op trens, maar voor de kar is dat niet echt verstandig! Op een gegeven moment moet je dan ook onder het zadel overgaan op een stang, want te houden zijn ze dan niet.
Jeroen rijd toch op een Utrechtse stang? Of niet?
Ik kwam hem net nog tegen met zijn tweespan en zag er goed uit! Pakt ze snel op zeg!

Suusje1986

Berichten: 1154
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 23:03

Ik weet niet wat voor stang het is, zal het is vragen. Ze pakt het inderdaad heel snel op. Ze is nu al 7 keer voor de kar geweest en heeft nog geen stap verkeerd gedaan. Ze doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is en alsof ze het al jaren doet Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:20

Ligt er maar net aan hoe ze ermee omgaan...

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 09:17

Sjuimpje schreef:
Ligt er maar net aan hoe ze ermee omgaan...


Hier ben ik het mee eens. Als hij bang is dat hij op een zeker moment het paard niet houden kan. Kan hij voor de zekerheid de stang op de onderste sleuf doen. Als je dan licht in de hand bent maakt dat niets uit. Het enige si dat je je er constant van bewust moet zijn dat het bit zo "scherp" staat. En natuurlijk zo snel mogelijk terug naar het bovenste gat.

Even voor de record. Ik rijd zelf nooit op het laagste gat.

Het is ook zo dat als ze willen gaan, dan gaan ze toch. Hier ben je toch voor een groot deel afhankelijk van gehoorzaamheid.

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:29

FOUT!! je laat een jong paard tog niet gelijk met een dunne stang rijden zo verpest je je paard en word hij/zij alleen maar sterker in de mond zodat je over een paar jaar niks meer aan hem/haar hebt omdat ze gewoon te sterk is en niks meer helpt slechte eigenschap!!!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:06

Ik beleer ze ook met stang, maar dan moeten ze al wel gewend zijn aan een gewoon bit. Meetsal rij ik ze eerst onder de man, en dan voor de sleep, zodat ze al wat gewend zijn. Kleinere pony's longeer ik eerst met een gewoon bit.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:03

sannuhtjuhh schreef:
FOUT!! je laat een jong paard tog niet gelijk met een dunne stang rijden zo verpest je je paard en word hij/zij alleen maar sterker in de mond zodat je over een paar jaar niks meer aan hem/haar hebt omdat ze gewoon te sterk is en niks meer helpt slechte eigenschap!!!


Even voor de duidelijkheid: Ik beleer zelf ook niet met stang. Ik beleer zelfs met een trensje en zonder oogkleppen. Dan weten ze tenminste wat er achter ze aan komt.

Toch blijf ik wel van mening dat zachtheid in de mond niet aan het bit maar aan je hand ligt.

Ook moet je er rekening mee houden dat een gewone trens aan een tuighoofstel helemaal verkeerd in de mond ligt. Je zou dan bijvoorbeeld een dubbelrings trens kunnen gebruiken. (Ik bedoel hier NIET een pessoa bit!!!) Of een andere oplossing moeten bedenken om de ligging te verbeteren.

Vinessa

Berichten: 497
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Rijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:51

SuzanneHk schreef:
Mijn verzorgpaard (een belgisch trekpaard) is al een tijdje drie jaar, dus ze wordt beleerd op dit moment.


Sinds wanneer verzorg jij daar dan? Ik heb je nog nooit gezien...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:57

wij gebruiken ook gewoon een stang op het laatste gaatje voor Belle, we gebruiken het zo min mogelijk want het meeste doet ze op stemcommando, dus remmen etc lukt zonder het bit te gebruiken, alleen het sturen maar daarvoor hoefi k haar niet het bit door haar mond heen te trekken.
ik ben dus geen tegenstander van een stang. (mits hij goed gebrukt word, maar dan kunnen alle bitten verkeerd zijn)

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 21:02

Op zich is het niet vreemd om het nieuw beleerde paard in het span iets scherper in te stellen, zo leert het jonge paard eerst gewoon naast het leerpaard te lopen en beledig je het leerpaard niet met onrust in de leidselvoering.
Als dat gebroken kiezen en botsplinters oplevert was dit paard er nog niet aan toe om in het span te lopen.

Beleren is als het beklimmen van een ladder: je mag nooit een sport overslaan, ook al gaat het nog zo gemakkelijk.