Hoe doen jullie dat met dekens???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 15:57

Ik vroeg me af wanneer jullie met dekens beginnen? De meeste mensen beginnen er nu mee, maar gooien jullie er dan ook meteen een dik winterdek op of leggen jullie er eerst een tussendeken op?? En hoe bouwen jullie dit weer af? Ook weer met tussendeken? Ik ben gewoon nieuwsgierig!!! Maarreehhh, wat is een goed waterdicht tussendek en wat is een goed waterdicht winterdek?? Alvast bedankt voor de info!!!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:03


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:36

het is nu nog veel te warm voor een deken!!!
Zo maak je je paard alleen maar ziek!!

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:40

ik heb mijn paard ook al een katoenen zomerdek opgedaan.
Bij ons op stal staan er ook al paarden met winterdekens op. Persoonlijk vind ik dit nog niet echt nodig maar je zal het als eigenaar het best weten.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 12:56

Mijn paard komt vrij snel in d'r wintervacht te zitten; vorig jaar was ik iets te laat en toen we ze dus echt een beertje. Nu heb ik al een paar weken een lichte katoenen deken op en sinds gister de tussendeken. Met de winterdeken wacht ik tot het 's nachts een graad of 5 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 13:01

Citaat:
Op 2001-10-01 16:36, schreef marloes-joy:
het is nu nog veel te warm voor een deken!!!
Zo maak je je paard alleen maar ziek!!


Mijn eigen paard staat al een paar weken met een winterdek op om de groei van wintervacht tegen te gaan.
Een paard wordt juist ziek wanneer je het lang in zijn haar laat komen en wel iedere dag ik het zweet werkt. Daarom is het ook belangrijk je paard kort in het haar te houden. Military riders en sportgerichte endurance riders scheren hun paarden in de zomer ook. De reden is dat het zweet zo makelijker verdampt.

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 13:06

Mijn dames staan al vanaf 1 september op stal, met een dek op. Zo'n tussenindek, dikker dan een zomerdeken, maar niet zo'n echte winterdeken. gewoon zo'n staldek.
Als het mooi weer is (warm, zoals van de week) gaat die deken er overdag af en staan ze in hun blootje. Als het regent krijgen ze nog een regendek aan als ze naar buiten gaan te spelen.

Ik krijg nu al opmerkingen dat mijn paarden nog zo mooi in het haar zitten...ik was er vroeg bij, voor mij geen echte shetland-achtige wintervacht dit jaar *LOL* , want dan loop je serieus kans op zieke paarden. ik wil ze namelijk de hele winter laten werken, en eigenlijk niet scheren.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 13:15

Mijn paarden staan nog helemaal zonder dekens, maar hun haren laat ik groeien tot ze beertjes lijken.

Dat zou ik natuurlijk niet doen als ik heel regelmatig/veel reed. In de winter gaat bij mij het rijden een standje lager, aangezien ik geen verlichte plaats heb om in te rijden. Kan dus bijna alleen in het weekend rijden. Boos!
Vandaar dat ze lekker buiten blijven en een dikke vacht nodig hebben.
Rijd ik ze dan toch in het zweet, of meestal doen ze dat zelf Haha! , dan komen ze in een tochtvrije stal om op te drogen. De volgende ochtend gaan ze dan weer naar buiten!

Het is dus maar net hoe je je paard gebruikt in de winter, hoe hij zijn deken nodig heeft.