tips tegen zenuwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
black jack
Berichten: 41
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 20:32

ben een beetje zenuwachtig,ga morgen weer voor het eerst op mij jonge paard rijden,heb er de laatste keer een flinke trap van gehad en kon dus niet meer gelijk erop,ben dus nu een beetje zenuwachtig, hebben jullie tips,want zo'n paard voelt dat natuurlijk gelijk.

please help,want moet morgen ochtend al en wil nu graag geholpen worden.

p.s ben niet bank om te vallen maar ben vertrouwen beetje kwijt,nog nooit gehad in 9 jaar paardenervaring dus allemaal nieuw en raar

groetjes yvonne

[edit Zep]titel aangepast + irritante hoeveelheid uitroeptekens verwijderd[edit/]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-10-01 22:36 ]</font>


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 20:48

zorg dat je hem eerst ff longeert, helemaal als ie nog zo jong is. Kun jij zien dat ie zijn energie er dan al een beetje uitgooit, en kun jij op een braaf paardje stappen Haha!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 20:56

Haal diep adem en tel tot 10, dat zeg ik altijd als iemand gespannen is...... je moet hem idd eerst ff longeren en dan rustig op z'n gemak stellen en voorzicht ig aan je gewicht laten wennen, eigenlijk voor een onrustig/angstig paard moet je iemand hebben die je een voetje geeft dan heeft hij het gewicht niet op 1 kant van het zadel! Maar ik neem aan dat je ook niet alleen bent, dus zeg het in ieder geval tegen degene die erbij is, ben je er nog niet klaar voor, wacht dan nog ff!!!!

Heel veel succes en laat het weten hoe het ging!!!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 04:29

Ga eerst lekker poetsen neem de tijd en rust.Ga je niet haasten. Longeer eerst zodat zijn overtollig energie eruit is zodra je merkt dat zowel jij als het paardje ontspannen is ga je lekker rijden Haha!.

Succes we horen graag hoe het gegaan is Verward.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 18:10

Je moet je concentreren op je ademhaling ,als je door je buik ademhaalt kun je niet bang zijn ,want als je bang bent dan adem je altijd heel hoog.
Je denkt bij iedere ademhaling deze moet nog dieper als de vorige en je telt de goeie als je bij tien bent begin je weer opnieuw .
Je zit dan al goed en wel een hele tijd op je paard als je in de gaten krijgt dat t goed gaat. Je paard heeft dit onmiddellijk in de gaten .(als jij vertrouwen in je paard hebt heeft hij het meestal ook in jou.)
Je moet ook alle negatieve gedachten uitschakelen .zoals b.v wat er allemaal wel niet kan gebeuren .Als t gebeurt is heb je nog tijd genoeg om na te denken .Je doet t of je doet t niet .Als je t doet dan moet je niet verder nadenken,alleen maar aan alle leuke dingen die je met je paard van plan bent om te gaan doen .een vrolijk wijsje zingen en liefst ook nog heeeeel blij kijken. Party!!
belonen en tegen hem praten wat een mooi (regen ) weer het is en zeggen dat ie zo knap is en lief,door de manen strijken en eens achterom kijken.
Kijk naar de omgeving en denk aan leuke dingen. Nou tips genoeg zou ik zo zeggen.
(hoe zou het toch komen dat ik al die tips weet?)


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 20:33

Inderdaad je moet je goed concentreren op je ademhaling. Inademen met dichte mond(buik maken) en uitademen met open mond, blaas de lucht eruit.Inademen(buik maken) uitademen blaas de lucht eruit. Zo kan ik ook altijd mijn hyperventilatie opvangen. Probeer het maar eens.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Whisper

Berichten: 132
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 20:53

Probeer altijd rustig te blijven, hoe moeilijk het misschien soms zal zijn.
Vaak voelen paarden dat je gespannen bent, ze reageren hier dan op.
Probeer zo zeker mogelijk en ontspannen mogelijk over te komen tegen over je paard..



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Whisper op 2001-10-05 22:10 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 3 bezoekers